tandlæger anbefaler hårde metoder
Fra : Kim

Dato : 22-12-05 19:45

I TV2 nyhederne til aften...
Det er fanme uhyggeligt..arme børn med sådanne forældre...

/Kim

Fra : Kim

Dato : 22-12-05 19:48

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3394152

Fra : Holst

Dato : 22-12-05 22:24

Kim wrote:

> I TV2 nyhederne til aften...
> Det er fanme uhyggeligt..arme børn med sådanne forældre...

Man kan jo diskutere hvilke børn, der er mest arme.

Dem hvis forældre tvinger dem til at få børstet tænder på denne måde.

Eller dem, der som 4-årig har tandpine og skal bores her og der, fordi
tænderne ikke er blevet børstet ordentligt.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 22-12-05 23:44

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
>
> Eller dem, der som 4-årig har tandpine og skal bores her og der, fordi
> tænderne ikke er blevet børstet ordentligt.

Jeg har ikke udsat et eneste af mine 3 børn for en sådan behandling, og
ingen af dem er blevet boret.

Det burde ikke være nødvendigt at behandle sit barn sådant!

Så længe de er helt små (og kun har en enkelt tand eller to), kan man blot
lade dem selv bide i tandbørsten, det er også rart for barnet, når gummerne
klør - og så vænner de sig til at have tandbøsten i munden. Og så er det
altid en god idé at lade børnene kigge med, når man selv børster tænder, så
vænner de sig til at sådan "gør man". Normale børn vil altid prøve at
efterligne far og mor, og så er det let at sige: "Skal jeg ikke lige hjælpe
dig" - og så hjælper man, så længe barnet kan holde det ud og ikke længere.
For hver gang vil barnet kunne acceptere tandbørstning i en lille smule
længere tid.

Det andet der skal da nok grundlægge en dybtliggende afsky/antipati overfor
tandbørstning

Hvem vil dog ønske sådanne aftener/morgener med sit barn - der er intet
positivt i den samværsform overhovedet.

mange hilsner

Fra : Holst

Dato : 23-12-05 09:46

nusle nuslesen wrote:

> Jeg har ikke udsat et eneste af mine 3 børn for en sådan behandling, og
> ingen af dem er blevet boret.

Nej, men dine børn har måske også været mere villige til at få børstet
tænder.

> Det burde ikke være nødvendigt at behandle sit barn sådant!

Hvad så med de børn, som igen og igen stritter imod.

Jeg går nemlig stærkt ud fra, at videoen ikke henvender sig til alle
børn, men derimod til de forældre, som efterhånden har prøvet alt for at
få børstets deres børns tænder.

Problemet er, at det i dag nok er lidt for politisk ukorrekt at tale om
tvang over for børn. Navnlig når man ser det på video.

Men tvang sker tit og ofte, og du skal jo stort set bare gå en enkelt
tur ned gennem byens hovedgade for at se en mor komme trækkende med sin
stortudende unge, som absolut ikke vil med. Det er også tvang. Eller
alle de gange man ser forældre under tvang skifte deres børns ble eller
giver dem tøj på.

Selvfølgelig var det rart, hvis det ikke var nødvendigt, men ingen
forældre kan jo lade deres børn skalte og valte, som de vil i alle
henseender. Det vil jo under alle omstændigheder være at gøre dem en
bjørnetjeneste i det lange løb.

> Hvem vil dog ønske sådanne aftener/morgener med sit barn - der er intet
> positivt i den samværsform overhovedet.

Næh. Men tror du, at faderen eller moderen, der udfører det, synes det
er sjovt?

En tandlæge, jeg talte med for et par år siden, fortalte, at små børns
tænder i dag er i en forfærdelig forfatning i forhold til for 30 år
siden, hvor vi selv var børn. Så der er måske en god grund til at give
forældre nogle værktøjer til under mere eller mindre tvang at få børstet
deres børns tænder.

Fra : Nette

Dato : 23-12-05 10:47

"nusle nuslesen" skrev

> Jeg har ikke udsat et eneste af mine 3 børn for en sådan behandling, og
> ingen af dem er blevet boret.

Dine børn har måske heller ikke været meget imod tandbørstningen.

> Det burde ikke være nødvendigt at behandle sit barn sådant!

Dvs. det er bedst at lade sit barn få huller i tænderne end at børste dem
med magt?
Hvad så hvis barnet ikke vil have tøj på? Eller skiftet ble? Eller sove?
Eller holde op med at slå andre børn?

Osv.

> [...]

længere.
> For hver gang vil barnet kunne acceptere tandbørstning i en lille smule

Jeg tror ikke forældre er så "dumme"; at de ikke prøver alt før de tvinger
deres barn.
Dine forslag findes og der findes endnu flere.

Vi har heller aldrig haft problemer med tandbørstningen herhjemme, men det
har de hos min veninde.

> Hvem vil dog ønske sådanne aftener/morgener med sit barn - der er intet
> positivt i den samværsform overhovedet.

Det er der vel ingen der ønsker, ligeledes der heller ikke er nogen der
ønsker at børnene skal få tandlægeskræk fordi de bliver boret hver gang de
er hos tandlægen eller at de får gebis som 30 årig pga. dårlig tandhygiejne.

Nette

Fra : nusle nuslesen

Dato : 24-12-05 01:32

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

Alt jeg skriver er udtryk for min holdning til tingene, og jeg har ingen
intentioner om, at pådutte andre mine holdninger. Hvis det kan opfattes
sådan, vil jeg gerne undskyld for min "klodsede" måde at udtrykke mig på.

Dette indlæg er også udtryk for min holdning, og jeg håber ikke, at det vil
blive opfattet som andet/mere.

> Dine børn har måske heller ikke været meget imod tandbørstningen.

Jo da, i perioder.

> Dvs. det er bedst at lade sit barn få huller i tænderne end at børste dem
> med magt?

Tja, det er ikke et spørgsmål om enten eller for mig.

Som sagt/skrevet - mine børn fik ingen huller i tænderne, og jeg tvang dem
ikke. Jeg har overtalt dem, lokket dem, gjort det sjovt, belønnet dem,
diskuteret med dem - ventet på at de ville (blivende på toilettet med dem,
indtil tænderne er børstet - for børstes skal de jo) osv. - men jeg har ikke
gjort som i videoen.

Det har altid været meget effektivt at vente.

> Hvad så hvis barnet ikke vil have tøj på?

Samme historie.

> Eller skiftet ble?

Samme historie.

> Eller sove?

Samme historie.

> Eller holde op med at slå andre børn?

Det er kun sket et fåtal af gange, og de gange det er sket, har jeg sagt og
vist barnet meget tydeligt - at slår barnet, vil mor ikke være sammen med
barnet - ergo mor (og den der bliver trøstet) vender ryggen til barnet og
går væk fra barnet.

Det har virket upåklageligt.

Den der slår bliver ikke belønnet med opmærksomhed, og den der slår opdager,
at når man slår - "støder" man andre fra sig.

To sætninger, som jeg har fundet var meget virkningsfulde var:
"Jeg vil ikke være sammen med dig, når du gør sådan".
og
"Jeg kan ikke lide dig, når du gør sådan (f.eks. slår)".

> Jeg tror ikke forældre er så "dumme"; at de ikke prøver alt før de tvinger
> deres barn.
> Dine forslag findes og der findes endnu flere.

Det er jeg klar over.

Jeg har taget mig af mine to mindre søstre og en steddatter oveni - så jeg
fik allerede meget tidligt en del erfaring med børn, også meget forskellige
børn. Måske er det derfor, at jeg lærte at tackle børn på anden vis end vha.
tvang.

Ingen forældre er "dumme" og ingen forældre ønsker at skabe vanskeligheder i
relationen til deres barn - alle forældre (stort set) handler ud fra de
bedste og mest oprigtige intentioner.

> Vi har heller aldrig haft problemer med tandbørstningen herhjemme, men det
> har de hos min veninde.

Jeg har ikke haft de problemer, som en veninde af mig har haft - men hun har
heller ikke været så konsekvent som jeg.

> [...]
> ønsker at børnene skal få tandlægeskræk fordi de bliver boret hver gang de
> er hos tandlægen eller at de får gebis som 30 årig pga. dårlig

Som sagt - mine børn er ikke blevet boret.

Der er ikke tale om enten/eller efter min mening.

Efter min mening, finder man ofte, at i de familier hvor den slags metoder
er "nødvendige" - der er disse metoder kun "nødvendige" så længe barnet er i
samspil med forældrene. Når andre træder til og gør tingene anderledes,
reagerer barnet også anderledes.

Med andre ord - jeg mener, at selvom ingen bryder sig om at høre det som
forældre, så er de problemer der skabes i relation til barnet/børn, oftest
skabt af forældrene.

Det positive er, at man kan lære at gøre det anderledes - det tager oftest
længere tid i indlæringsfasen (i forhold til tvang), til gengæld er det mere
givende og "bæredygtigt" på langt sigt.

mange hilsner

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-12-05 07:59

nusle nuslesen wrote:

> Som sagt - mine børn er ikke blevet boret.

Jeg børstede ikke tænder om aftenen fra jeg var 10 til 17 år. Jeg fik
ingen huller af det. Betyder det at det er helt i orden at nøjes med at
børste tænder én gang om dagen?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 24-12-05 09:19

nusle nuslesen (nusle@invalid.com) skrev :
> To sætninger, som jeg har fundet var meget virkningsfulde var:
> "Jeg vil ikke være sammen med dig, når du gør sådan".
> og "Jeg kan ikke lide dig, når du gør sådan (f.eks. slår)".

Den sidste sætning kunne jeg aldrig finde på at bruge.
Mit barn skal vide, at jeg _altid_ kan lide/elsker det, uanset, hvad
hun finder på af skarnsstreger.

Henriette Døssing

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-12-05 04:09

"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> skrev i en meddelelse

Hej.

> Den sidste sætning kunne jeg aldrig finde på at bruge.
> Mit barn skal vide, at jeg _altid_ kan lide/elsker det, uanset, hvad hun
> finder på af skarnsstreger.

Sådan er det, man har forskellige holdninger/meninger.

Jeg kan ikke lide hverken børn, partner eller andre "altid" - som i
kategorisk (lige meget hvad).

Men jeg kan elske mit barn, selvom jeg i situationen ikke kan lide det og
ikke har lyst til at være sammen med det.

mange hilsner

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-12-05 10:21

> [...]

> Men jeg kan elske mit barn, selvom jeg i situationen ikke kan lide
> det og ikke har lyst til at være sammen med det.

Jeg kan sagtens følge dig, men jeg tror bare ikke, at små børn skelner
mellem, at man elsker dem eller kan lide dem.

Henriette Døssing

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 30-12-05 20:11

On 24/12/05 9:19, in article 43ad047a$0$1769$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
"Fischer & Døssing" <tmp@REMOVETHISfischer.as> wrote:

> Den sidste sætning kunne jeg aldrig finde på at bruge.
> Mit barn skal vide, at jeg _altid_ kan lide/elsker det, uanset, hvad
> hun finder på af skarnsstreger.
>
> Henriette Døssing

Helt enig.
Jeg gør altid mit barn opmærksom på at: "Jeg kan ikke lide når du gør sådan"
(Men jeg elsker dig altid, også når du gør noget jeg ikke kan lide.)
Jeg fordømmer sommetider hans handlinger, aldrig ham.

Charlotte.

Fra : Ivar

Dato : 22-12-05 23:49

Kim skrev:

> Det er fanme uhyggeligt..arme børn med sådanne forældre...

Jeg finder det ikke "uhyggeligt", at der er forældre der ikke
bryder sig om at anbefale "den hårde metode". Det er de færreste der
bryder sig om at være hård imod deres børn.

Her i huset er tandbørstning ikke et problem, men der har være
nogle episoder, hvor det har været nødvendigt at gennemtvinge en
tandbørstning. Hvis alle børn hver dag blev spurgt, om de ville
have børstet deres tænder, var der ikke mange der fik børstet tænder.
Jeg tror at alle børn på et eller andet tidspunkt, har fået
børstet tænder mod deres vilje. Det berører åbenbart nogle
forældres opfattelse af politisk korrekthed at tale om det.

(Jeg har ikke set udsendelsen).

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Kim

Dato : 24-12-05 10:48

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> Jeg finder det ikke "uhyggeligt", at der er forældre der ikke
> bryder sig om at anbefale "den hårde metode".

Ordkløver...
Jeg prøver igen.
Jeg finder det fanme uhyggeligt at tandlæger kan opfordre at
forældre fysisk skal fiksere deres børn for at få børstet tænder.

Ligestillet med at man fikserer psykisk syge der er voldlige eller
voldlige forbrydere i fængsler

Min holdning er, at uanset hvad barnet gør og uanset barnets
alder kommer man ingen vejne, jeg gentager ingen vejne med
bruge sin overlegne fysik imod et barn.

Det er min holdning og kan ikke ændres.

Det er dybt gonat.
Se indslaget her:
http://www.bevar-smilet.dk/video/tandvideo.html
eller her
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3394152
hvis det ikke er fjernet.

Jeg er ikke enig med overtandlæge Marianne Blegvad
og psykolog Margrethe Brun Hansen

Men som Bente Boserup fra Børns Vilkår siger:
Tandlægers video forarger
"Bente Boserup fra Børns Vilkår har set videoen. Hun kritiserer videoen for,
er at den kun viser en situation - hvor det er gået helt galt - og ikke på
en
pædagogisk måde viser, hvordan børn introduceres til tandbørstning via leg.
"

Jeg er helt enig her.

> (Jeg har ikke set udsendelsen).

Det er ikke en udsendelse, det var i TV avisen.

Og ville det ikke være en ide først at udtale sig
når man har set udsendelsen ?

/Kim

Fra : Ivar

Dato : 24-12-05 11:46

Kim skrev:

> Ordkløver...

Hvad mener du med ordkløver? Du henviser til en artikel, hvor
der omtales en demonstrationsvideo om tandbørstning. Det eneste
der står om forældre er: "Flere forældre finder ikke tandlægernes
video heldig" og du skriver "arme børn med sådanne forældre".
Tror du ikke det er dig der har et kommunikationsproblem?

> Det er min holdning og kan ikke ændres.

Hvis du på forhånd har bestemt, at dine holdninger ikke kan ændres,
er der ingen grund til at indgå i en diskussion.

Ivar Magnusson

--
Er du tilfreds med Outlook Express, men vil gerne have
flere funktioner?

Fra : Peder Pedersen

Dato : 29-12-05 18:04

Helt ærligt kan jeg ikke se noget som helst problem I det der vises af de
tandlæger.
Børns tandbørstning er bare noget de SKAL og det er jo også et af de sidste
emner i løbet af en "børnedag" hvor der kan gøres oprør mod de gamle - og
det vil de ofte gøre.
Som forælder mener jeg det er vigtigt at vise at "her bestemmer jeg" og når
de er blevet fikseret et par gange - så makker de ret. Bedre end huller i
tænderne og vigtigt at vise hvem der bestemmer !

Fra : nusle nuslesen

Dato : 30-12-05 21:25

"Peder Pedersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> de er blevet fikseret et par gange - så makker de ret. Bedre end huller i
> tænderne og vigtigt at vise hvem der bestemmer !

Der er mange måder at bestemme på, og lige så mange måde at "vise" det på.

Jeg bestemmer og viser det uden fiksering, og ville ikke acceptere fiksering
af mine børn (medmindre de var psykisk syge og til skade for sig
selv/andre).

mange hilsner

Fra : Kim

Dato : 31-12-05 21:17

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev

> "Peder Pedersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

Og hvis de stadig ikke makker ret så en på kassen ik ?

> [...]
>
> Jeg bestemmer og viser det uden fiksering, og ville ikke acceptere
> fiksering af mine børn (medmindre de var psykisk syge og til skade for sig

100% enig nusle.

Hvad vil disse tandlæge helst have, børn med
huller i tænderne, som der er uhyggeligt mange børn
der har pga forældre der fodre dem med sodavand, slik
og andre søde sager lige fra om morgenen hver eneste dag,
eller børn der risikere at få en livslang tandlægeangst som
så går vidre i arv til deres børn fordi deres forældre fiksere
dem hver morgen og aften til tandbørstning ?

En anden årsag er at rigtig mange forældre slet ikke er
egenede til at passe børn men vi får nok aldrig indført
en slags "kørekort" til at være forældre, desværre.
Jeg observerer det næsten hver dag på min datters skole,
institution og andre steder hvor de færdes.

/kim