Hvilket sprog er ASP?
Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:56

Hej.

Jeg vil gerne lære ASP, men vil llige være sikker, inden jeg går i gang.

Er det korrekt, at ASP er en blanding af HTML og VB? I så fald kan jeg nøjes
med at lære VB idet jeg kan HTML.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 22:39

Kent N skrev:

> Jeg vil gerne lære ASP, men vil llige være sikker, inden jeg
> går i gang.

Har du overvejet asp.net? Det er efterfølgeren til asp, og et noget
stærkere sprog end asp.

> Er det korrekt, at ASP er en blanding af HTML og VB? I så fald
> kan jeg nøjes med at lære VB idet jeg kan HTML.

Alle serversidesprog er en blanding af noget html (og css,
javascript o.l. klientsprog) og et serverbaseret scriptsprog. Det
gælder derfor også for asp.

Teknisk set er asp sådan set bare en ramme for forskellige
serversidesprog - men det de fleste forstår ved asp er asp
kombineret med (server)scriptsproget vbscript. Det er fx det sprog
der anvendes i tutorialen på html.dk:
<http://www.html.dk/tutorials/asp/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 22:45

> Har du overvejet asp.net? Det er efterfølgeren til asp, og et noget
> stærkere sprog end asp.

Både - og.

Jeg har bare følt, at det har virket meget uoverskueligt. Selv med guiden på
www.html.dk

Jeg har bådelæst ASP og ASP.Net guiden på www.html.dk og synes, at nogle
ting er på plads, men der er mange ting, jeg føler jeg mangler, for at det
bliver til noget ret brugbart på min side.

Derfor overvejede jeg at læse en bog om VB (hvis det havde kunnet hjælpe)

> [...]
> serversidesprog - men det de fleste forstår ved asp er asp
> kombineret med (server)scriptsproget vbscript. Det er fx det sprog

Som sagt har jeg læst den guide.

Men jeg ville gerne have lære mere. Derfor troede jeg, at VB var sproget,
jeg skulle lære. Men det lyder til, at der er forskel på VB og VBScript.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 23:13

Kent N skrev:

> Jeg har bare følt, at det har virket meget uoverskueligt. Selv
> med guiden på www.html.dk

ASP.net har nok en lidt stejlere indlæringskurve - specielt hvis
man ikke har nogen erfaring med programmeringssprog. Men til
gengæld tilbyder det langt mere fra starten end traditionel asp -
fx integrerede valideringskontroller. Og så kan man bruge nogle af
de gratis udviklingsværktøjer der er frigivet.

> Jeg har bådelæst ASP og ASP.Net guiden på www.html.dk og
> synes, at nogle ting er på plads, men der er mange ting, jeg
> føler jeg mangler, for at det bliver til noget ret brugbart på
> min side.

Uanset hvad du starter med, så start simpelt. Prøv at arbejde med
de eksempler der ligger i tutorialen, og udbyg dem i små etaper. Du
kan gøre brug af gruppen her (eller dotnetgruppen,
dk.edb.programmering.dotnet) hvis der er ting der driller.

> Derfor overvejede jeg at læse en bog om VB (hvis det havde
> kunnet hjælpe)

Jeg tror ikke det er nogen stor hjælp. I traditionel asp anvendes
html- og asp-kode tæt sammen - så hvis man læser en bog om "ren" vb
(eller vbscript), kan det være svært at se forbindelsen til de
sider man skal lave i praksis.

Kig i stedet efter en bog om ASP 3 - der er mange at vælge mellem
(man kan sikkert få nogle til nedsat pris, ellers kan du prøve
biblioteket).

> Men det lyder til, at der er forskel på VB og VBScript.

Det er der også. VB er et sprog man bl.a. kan bruge til at lave
windowsprogrammer i. VBScript er et scriptsprog udviklet fra VB,
men der er mange forskelle mellem de to. VB er nu afløst af VB.NET
- der både kan bruges som selvstændigt sprog (som VB) og som
serversproget i asp.net (svarende til vbscript).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-12-05 03:21

On Wed, 21 Dec 2005 23:12:30 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>html- og asp-kode tæt sammen - så hvis man læser en bog om "ren" vb
>(eller vbscript), kan det være svært at se forbindelsen til de

Jeg er enig med Jens. Problemet er ikke så meget selve "sproget"
VBScript, men at få lidt praktisk erfaring med små eksempler, så man
får en fornemmelse af, "hvad man kan".

Det handler fx om at kende de forskellige objekter (Response, Request
m.fl.), at prøve nogle simple database-eksempler (trække ud af db +
indsætte/ændre), lave streng-manipulation og beregninger osv. Og
desuden få en basal fornemmelse for, hvad det vil sige, at koden
afvikles på serveren i forhold til klient-afviklet kode
("JavaScript").

Hvis man så har VBScript-dokumentationen ved hånden, så finder man nok
den rigtige kode undervejs ...

"Microsoft Windows Script 5.6 Documentation" kan hentes herfra:
<url:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/downloads/list/webdev.asp>
eller direkte herfra:
<url:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=01592C48-207D-4BE1-8A76-1C4099D7BBB9&displaylang=en>

Den installeres som en Windows Help File (.chm-fil) og er uundværlig
at have ved hånden, når man laver trad. ASP.
(Man kan selvfølgelig også bruge online-versionen:
<url:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/ddfa5183-d458-41bc-a489-070296ced968.asp>

- Dette var i f.t. traditionel ASP. Skulle jeg starte i dag, tror jeg
nok jeg vil give Jens ret i, at man får mere ud af at starte med
ASP.Net. Jeg er bare aldrig selv rigtigt kommet i gang ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 13:27

> Har du overvejet asp.net? Det er efterfølgeren til asp, og et noget
> stærkere sprog end asp.

(Bevæger vi os egentligt væk fra gruppen med dette spørgsmål?)

Jeg har en computer med Windows XP HOME til at udvikle websiden. Jeg har i
den forbindelse installeret en appache server for at kunne se siderne
internt på computeren. Men kan en Appache server vise asp.net sider eller er
det begrænset til en IIS server? Hvis det sidste er tilfældet, er der så en
mulighed for at få siderne vist internt på WinXP Home.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-12-05 00:59

> [...]
> er det begrænset til en IIS server? Hvis det sidste er tilfældet, er der
> så en mulighed for at få siderne vist internt på WinXP Home.

ASP.Net er ikke begrænset til IIS. Med Novell's Mono er det også
tilgængetligt på Linux, Solaris, MacOS osv. Hvor godt det virker har jeg dog
ingen erfaringer med.

Du kan evt. hente Microsoft's WebMatrix - den har så vidt jeg har forstået
en indbygget webserver, som kan afvikle ASP.Net 2.0. WebMatrix er gratis, og
du kan læse mere om den på
http://www.asp.net/webmatrix/Default.aspx?tabindex=0&tabid=1.

Der er en del forskelle mellem ASP.Net 1.0/1.1 og 2.0, så min anbefaling er,
at du starter med at anvende ASP.Net 2.0 med det samme.

--
Mvh. Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 11:43

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er en del forskelle mellem ASP.Net 1.0/1.1 og 2.0, så min anbefaling
> er, at du starter med at anvende ASP.Net 2.0 med det samme.

Hej Jesper.

Beklager. Det var asp og ikke asp.net som jeg havde lavet sider i, som jeg
ikke længere kan se internt med XP Home