Mere nyt om E-vitamin
Fra : GB

Dato : 21-12-05 17:25

E-vitamin er måske diabetikerens redning

Omkring hver anden diabetiker har femdobbelt risiko for at dø af
hjertesygdom. Denne risiko kan halveres med E-vitamin. Dette er en
velbegrundet teori, der nu afprøves i et stort israelsk forsøg.

Det er en kendt sag, at diabetikere let bliver forkalkede i hjertets
kransårer og ofte dør af blodprop i hjertet. Derfor anstrenger
sundhedsvæsenet sig overmåde for at bekæmpe årefor-kalkning hos
diabetikere. Diabetikere opmuntres f.eks. til at tage kolesterolsænkende
medicin, selv når kolesterol-tallet er meget lavt. Diabetikeres blodtryk
bør af samme grund ligeledes være ekstra lavt.

Men skal man tro den israelske forsker Andrew Levy kan endnu flere
diabetikere redde livet med 400 enheder E-vitamin om dagen. Levy’s teori
bliver nu afprøvet i Israel i et stort lodtrækningsforsøg med 5.000
midaldrende diabetikere. Halvdelen skal have E-vitamin de kommende fire
år. Går det, som man håber, vil resultatet få kæmpemæssig betydning for
den offentlige sundhed, hedder det.

Der hører optimisme til at iværksætte et så kostbart forsøg med E-
vitamin. Som enhver TV-seer ved, hjælper E-vitamin jo overhovedet ikke
mod noget som helst. Hvorfor går Levy og medarbejdere fra det israelske
Technion teknologiske institut, hvis medarbejdere tæller flere
nobelprismodtagere, så mod strømmen?

Forklaringen har at gøre med en antioxidant, som få ikke-fagfolk kender
til. Den hedder haptoglobin og er et protein, som dannes i organismen.
Haptoglobin binder blodets farvestof, det jernholdige hæmoglobin, hvis
det undslipper de røde blodlegemer. Dermed sikrer organismen sig mod
jernforgiftning og dermed overbelastning med frie radikaler under en lang
række forhold, hvor røde blodlegemer går til grunde.

Overset virkning af E-vitamin
Levy og medarbejdere har gentagne gange vist, at haptoglobin ganske
rigtigt virker som en antioxidant. Men hvad mere er: De har fremhævet, at
haptoglobin findes i to hovedformer, som langt fra er lige gode
antioxidanter. Type 1 virker meget bedre end type 2. Det stemmer med, at
har man type 2 (det har 40 % af de israelske diabetikere) er risikoen for
hjertedød femdoblet! En meget stor del af diabetikeres overdødelighed af
hjertesygdom kan med andre ord skyldes, at ca. hver anden har et
utilstrækkeligt antioxidativt forsvar – på grund af et ineffektivt
haptoglobin.

Den logiske konsekvens af denne enorme forskel er ifølge Levy, at de
dårligt beskyttede diabetikere med type 2 haptoglobin behøver tilskud af
antioxidanter. Det er her, E-vitaminforsøget kommer ind. E-vitamin bør
kunne hjælpe. Men på den anden side: Hvis det hjælper, hvorfor har forsøg
med E-vitamin så ikke vist det?

Antageligt fordi man ikke har set ordentligt efter, mener Levy. Han
undersøgte serum fra et stort udpluk af de ca. 10.000 deltagere i det
canadiske HOPE-forsøg, hvis åreforkalkede deltagere fik 400 enheder E-
vitamin om dagen. Alt i alt fandt folkene bag HOPE ingen effekt af E-
vitamin. Men hvad med de godt 1.000 diabetikere i forsøget? Levy påviste
for et år siden, at når de havde type 2 haptoglobin, halverede E-
vitamintilskud faktisk deres hjerterisiko.

Dette overraskende resultat lå altså gemt i HOPE-forsøget, som
tilsyneladende intet viste. Det er ganske lærerigt. Hvis de mest truede
diabetikeres meget store hjerterisiko kan halveres med en billig,
uskadelig E-vitaminpille, er betydningen sandelig meget stor.

Frem til 2010 har vi kun disse resultater. Der er ikke andet at forholde
sig til. Man kan ikke en gang få målt, om man har den ene eller den anden
type haptoglobin. Vil man forebygge, må man gøre det i blinde. Det er til
gengæld risikofrit.

Referencer:

1. Andrew P. Levy et al. The Effect of Vitamin E Supplementation on
Cardiovascular Risk in Diabetic Individuals With Different Haptoglobin
Phenotypes Diabetes Care 27:2767, 2004

2. Levy AP et al. Strong Heart Study. Haptoglobin phenotype is an
independent risk factor for cardiovascular disease in individuals with
diabetes: The Strong Heart Study. J Am Coll Cardiol. 2002 Dec 4;40
(11):1984-90.

3. Suleiman M, et al. Haptoglobin polymorphism predicts 30-day mortality
and heart failure in patients with diabetes and acute myocardial
infarction. Diabetes. 2005 Sep;54(9):2802-6.

4. En oversigt over forsøget kan findes på Clinical Trials.gov:
www.clinicaltrials.gov/ct/gui/show/NCT00220831.

Vitalrådets nyhedstjeneste, den 20. december 2005

GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-05 18:26

Den 21-12-05 17.24 skrev GB følgende:
> E-vitamin er måske diabetikerens redning

Aloe Vera er måske diabetikernes redning

To placebo-kontrollerede forsøg viser, at Aloe Vera kan have en
betydelig positiv effekt på blodsukkeret hos diabetikere.

http://www.internethealthlibrary.com/Health-problems/Diabetes%20-%20researchDiet&Lifestyle.htm#Aloe%20Vera

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan skræddersyr du startmenuen.

Fra : GB

Dato : 21-12-05 18:54

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Aloe Vera er måske diabetikernes redning

ROTFL - du har sgu da humoristisk sans!

GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-05 19:53

Den 21-12-05 18.53 skrev GB følgende:
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> ROTFL - du har sgu da humoristisk sans!

Jep! Og når du har fået grint færdig, så tænk lige over den bagved
liggende mening, inden du poster det næste nyhedsbrev fra Vitalrådet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : GB

Dato : 22-12-05 07:09

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:43a9a4b0$0$2097
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jep! Og når du har fået grint færdig, så tænk lige over den bagved
> liggende mening, inden du poster det næste nyhedsbrev fra Vitalrådet.

Jeg kan forstå, at du og Seistrup ikke kan lide Vitalrådet. Jeg synes dog
det er både on topic og veldokumenteret. Så smid mig dog i jeres
killfilter, hvis I har det så hårdt.

GB

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-12-05 09:07

Den 22-12-05 07.08 skrev GB følgende:

> Jeg kan forstå, at du og Seistrup ikke kan lide Vitalrådet. Jeg synes dog
> det er både on topic og veldokumenteret. Så smid mig dog i jeres
> killfilter, hvis I har det så hårdt.

Vores mening om Vitalrådet er fuldstændig uden relevans. Det relevante
er formålet med gruppen, hvilket kommer til udtryk i dens fundats. Du
vil se, at debat om forskellige helbredsaspekter er et gennemgående tema
i fundatsen, og det er lige netop debatten, der mangler i dine indlæg.
Og det er ikke op til os andre at starte en debat ud fra dine indlæg,
sådan som du foreslog Klaus.

http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred

Du kan så sammenholde denne gruppes fundats med fundatsen for
opslagsgruppen:
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.opslag
Tjek især punkt 3.

Det samme gælder selvfølgelig for alternativgruppen. Opslag hører til i
opslagshierarkiet, ikke i debatgrupperne. Og din postning af
nyhedsbrevet fra Vitalrådet er helt klart opslag.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : GB

Dato : 22-12-05 22:50

> Det samme gælder selvfølgelig for alternativgruppen. Opslag hører til
> i opslagshierarkiet, ikke i debatgrupperne. Og din postning af
> nyhedsbrevet fra Vitalrådet er helt klart opslag.

Det er ikke "opslag", men op-lysning om nyere forskning.

GB

Fra : preben nielsen

Dato : 28-12-05 07:36

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Det er ikke "opslag", men op-lysning om nyere forskning.

Oh.... great. I så fald kan vi bare fylde nyhedsgruppen med 200 af
den slags hver dag ? Det er _ikke_ formålet med denne gruppe !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-12-05 10:37

GB skrev:

> Jeg kan forstå, at du og Seistrup ikke kan lide Vitalrådet.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at jeg ikke bryder mig om Vital-
rådet. Det der falder mig for brystet er at du igen og igen bevidst-
løst poster en fuld kopi af Vitalrådets nyhedsbrev uden så meget som
at kommentere det selv, forventende at folk vil starte en debat om
emnet.

X-Fut er sat til dk.admin.netikette hvor denne diskussion retteligen
hører til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 22-12-05 18:38

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:43aa73b8-
803a86b2-52cc-4e44-b2f8-75df8ee18d77@news.szn.dk:

> X-Fut er sat til dk.admin.netikette hvor denne diskussion retteligen
> hører til.

Gaaab.

GB

Fra : preben nielsen

Dato : 28-12-05 07:34

"GB" <nospam@nospam.invalid> sendte endnu en kopi af noget fra
Vitalrådets nyhedstjeneste i nyhedsmeddelelse

Tak for endnu en bevidstløs kopi af noget interesserede kan læse
andet steds. Gab....

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : GB

Dato : 28-12-05 20:07

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> wrote in news:43b231e6$0$8868
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Tak for endnu en bevidstløs kopi af noget interesserede kan læse
> andet steds. Gab....

Selv tak for en gang fyld, som intet siger.

GB