Netværks gør-det-selv pakke
Fra : Morten Guldager

Dato : 20-12-05 20:18

Hejsa,

Jeg faldt over denne pakke:

http://webshop.hsdata.dk/info.asp?varenr=6504
(
Der medfølger:
50 meter netværkskabel
1 kabel tang
1 tang til montering af kabler i stikdåse
2 stk vægdåser med et udtag
1 stk vægdåse med 2 udtag
20 stk RJ45 stik
20 stk beskyttelseskapper til RJ45 stik
1 pose ledningsholdere
) = 185kr + porto...

Nogen der tør komme med et bud på om kvaliteten er brugbar?

Jeg skal sådan set bare lave et par patchkabler selv, så selv
en hitrate under 50% med crimptangen er stadig godt nok :-/

Men hvis tangen knækker og stikkene ikke er til at montere så
duer det naturligvis ikke.

Jeg er, som I sikkert har gættet, ikke en prof cabel-crimper,
så jeg vil ikke blot på bedste håndværker vis kyle det billige
bras i nærmeste affaldscontainer under højlydte protester.

Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
switchen i stuen, ikke andet.

Hvad tror I, spild af penge, eller skal det nok gå?

/Morten

Fra : Max

Dato : 20-12-05 20:51

Hej Morten

> ) = 185kr + porto...
>
> Nogen der tør komme med et bud på om kvaliteten er brugbar?

Til den pris risikere man jo ikke det store, og mon ikke det
kan bruges til formålet. Selve stik og kabeldelene er jo ekstrem
billige, så tangen kan nu være ok. Jeg har da sat flere hundrede
stik på med en tang til en halvtredser uden det har givet problemer,
og har prøvet langt dyre tænger uden at de har virket bedre.

Mvh Max

Fra : FedeDorit

Dato : 20-12-05 21:08

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
> switchen i stuen, ikke andet.
>
> Hvad tror I, spild af penge, eller skal det nok gå?

Kan også købes i div. Aldi butikker til 179,-....det er ok til
hjemmebrug...har lavet enkelte kabler med dette og de har virket fint :)

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-05 10:12

Morten Guldager wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg faldt over denne pakke:

snip

> Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
> switchen i stuen, ikke andet.
>
> Hvad tror I, spild af penge, eller skal det nok gå?

Jeg tror det er spild af penge.
Gå ud og køb et færdigt patchkabel, du burde kunne få et fornuftigt
patchkabel til den pris og det vil fungere bedre end det du selv kan
lave med det nævnte kit.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : J.K.A.

Dato : 21-12-05 10:43

On Wed, 21 Dec 2005 10:11:35 +0100, Arne Keller wrote:

> Jeg tror det er spild af penge.

Enig, pengene er bedre givet ud på en ordentlig tang, men den er alene
mindst lige så dyr som hele der her sæt.

> Gå ud og køb et færdigt patchkabel, du burde kunne få et fornuftigt
> patchkabel til den pris og det vil fungere bedre end det du selv kan
> lave med det nævnte kit.

Sludder

Kablet er ok. Stikket er ok. Tangen er ok til lettere hjemme brug.
Væg dåserne er ok.

De kabler man laver me ddet her sæt vil fungere lige så fint som kabler
købt færdige.

Hvad skal en sammenligning mellem et patchkabel og et sæt med kabel, stik,
tang og væg dåser til for?

Køber du æbler når du vil have pærer?

Fra : Arne Keller

Dato : 21-12-05 12:35

J.K.A. wrote:

> Enig, pengene er bedre givet ud på en ordentlig tang, men den er alene
> mindst lige så dyr som hele der her sæt.

> Sludder

Fint, lad os da endelig holde den gode tone.

Jeg siger ikke at jeg ved alt om kabling, men 25 års erfaring med
kabling har give en vis baggrund.
De sidste ca. 10 år har jeg arbejder som teknisk ansvarlig for mange
forskellige kabling job.
Derudover skriver jeg Europæiske og Internationale standarder for
kabelsystemer hvilket giver en rimelig indsigt i teorien.
Jeg mødes flere gange hvert år med de bedste forskere og udviklere af
kabling komponenter/systemer, jeg mødes også regelmæssigt med teknikere
fra testhuse for kabelsystemer.
Jeg har naturligvis testudstyr så jeg ikke bare behøver at gætte, men
faktisk kan dokumenere ydeevnen af forskellige kabelsystemer.

Hvis man gider google lidt findes der flere tests af patchkabler som
viser at billige patchkabler sjældent fungerer ifølge standardernes
krav, hvad skulle lige gøre at en uerfaren person med billige/muligvis
dårlige produkter og billigt/muligvis dårligt værktøj skulle kunne lave
noget som er lige så godt eller bedre ?

Hvilken baggrund er det lige du har for at påstå at det jeg siger er
sludder ?

Jeg kan da smide testeren bag i bilen så kan vi mødes og finde ud af
hvem som har ret.

> Kablet er ok. Stikket er ok. Tangen er ok til lettere hjemme brug.
> Væg dåserne er ok.

Producerer du kablet, eller har du set en test rapport på det ?
Producerer du stikket ? eller har du set en test rapport ?

> De kabler man laver me ddet her sæt vil fungere lige så fint som kabler
> købt færdige.

Hvordan ved du det ? har du uddannet ham som monterer det ??

> Hvad skal en sammenligning mellem et patchkabel og et sæt med kabel, stik,
> tang og væg dåser til for?

Læs spørgsmålet igen.

> Køber du æbler når du vil have pærer?

Næ gør du ??

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 22-12-05 17:20

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg mødes flere gange hvert år med de bedste forskere og udviklere af
> kabling komponenter/systemer, jeg mødes også regelmæssigt med teknikere

Så skulle du komme og teste mine hjemmelavede af brugt kabel, de
fungerer upåklageligt.
Jeg har dog købt en tang til et par hundrede og separate stik.
Jeg har aldrig haft problemer med hjemmelavede, man skal bare
være lidt omhyggelig med montage.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-12-05 17:59

On Thu, 22 Dec 2005 17:20:07 +0100, "Hans M. Pedersen"
<hmp45@hotmail.com> wrote:

> Så skulle du komme og teste mine hjemmelavede af brugt kabel, de
> fungerer upåklageligt.

Hvordan ved du det? Har du faktisk målt det igennem, eller mener du
bare, at du får link med 100 Mbps, når du sætter noget til? Hvordan
bedømmer du performance for det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 21-12-05 15:47

"J.K.A." <spam@arning.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Dec 2005 10:11:35 +0100, Arne Keller wrote:

> Sludder

Nej da, det er helt korrekt

> De kabler man laver me ddet her sæt vil fungere lige så fint som kabler
> købt færdige.

Jeg vil skyde på at mindst 80% af de netværksproblemer jeg kommer ud til, i
små og mellemstore virksomheder, bliver løst ved at erstatte de patchkabler
direktørens søn har lavet med et "gør-det-selv" sæt med færdige patchkabler
af et kendt fabrikat.

> Hvad skal en sammenligning mellem et patchkabel og et sæt med kabel, stik,
> tang og væg dåser til for?

<klip oprindelig opgave>
Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
switchen i stuen, ikke andet.

</klip oprindelig opgave>

Den opgave løses bedst og billigst ved at købe et færdigt patchkabel.

> Køber du æbler når du vil have pærer?

Mon ikke Arne køber det der mætter mest når han er sulten?

/Brian

Fra : Max

Dato : 21-12-05 16:33

Hej

> Den opgave løses bedst og billigst ved at købe et færdigt patchkabel.

Det giver bare fandens store huller i væg og gulv.

Mvh Max

Fra : Morten Guldager

Dato : 22-12-05 07:19

2005-12-21 Max wrote
> Hej

> Det giver bare fandens store huller i væg og gulv.

Det er lige præcis derfor jeg selv vil samle mine kabler.
Det ene kabel skal endda en tur udenfor, da det ellers vil blive
_alt_ for besværligt at trække.

Planen er at bore igennem "gummi" fugen ved siden af et par vinduer, og
så lade kablet ligge under et tagudhæng. (så får hullet/kablet
lige et skud med bollespørjten bag efter så der ikke kommer alt for
meget vand ind i min isolering)

Det forrige kabel var lavet på den måde, og holdt de 5 år der gik
indtil jeg skiftede vinduer, så mon ikke også efterfølgeren vil kunne
klare mosten i en årrække

/Morten

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-12-05 08:29

> Det giver bare fandens store huller i væg og gulv.

Nej.

Hvis det er nødvendigt med væggennemføring, så laves en fast installation
med enkeltrådet kabel og udtag monteret på væggen.

Men hvis væggennemføring er nødvendig, så er opgaven dårligt beskrevet, idet
spørgeren siger han skal lave et par patch-kabler :)

/Brian

Fra : Max

Dato : 22-12-05 08:38

Hej Brian

> Hvis det er nødvendigt med væggennemføring, så laves en fast
> installation med enkeltrådet kabel og udtag monteret på væggen.

Hvis man nu bor til leje, ikke.

> Men hvis væggennemføring er nødvendig, så er opgaven dårligt
> beskrevet, idet spørgeren siger han skal lave et par patch-kabler :)

Det er sjældent man kan komme fra stuen til første sal uden at
skulle passere noget væg og loft under vejs.

Mvh Max

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-12-05 08:45

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev :

>Det er sjældent man kan komme fra stuen til første sal uden at
>skulle passere noget væg og loft under vejs.

Trapper er vel opfundet ;)

De fleste gange kan man da "snige" et kabel samme vej

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-12-05 07:24

2005-12-22 Brian R. Jensen wrote
> [...]
>
> Hvis det er nødvendigt med væggennemføring, så laves en fast installation
> med enkeltrådet kabel og udtag monteret på væggen.

Men det går jo en del ud over den samlede pris.

> Men hvis væggennemføring er nødvendig, så er opgaven dårligt beskrevet, idet
> spørgeren siger han skal lave et par patch-kabler :)

Nå, ja, det var måske lidt løst beskrevet. Jeg skal sådan set bare lige
igennem en etageadskildelse, og der er et lille hul der i forvejen.
Jeg gider ikke gøre alverden ud af det, og har bestemt ikke lyst til at
betale en formue.

/Morten

Fra : JJ

Dato : 23-12-05 15:29

"Brian R. Jensen" <news@dueslag.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men hvis væggennemføring er nødvendig, så er opgaven dårligt beskrevet,
> idet spørgeren siger han skal lave et par patch-kabler :)

Han skriver også "Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
switchen i stuen, ikke andet." og det er jo ensbetydende med at den skal
igennen et loft/gulv.

JJ

Fra : Knud

Dato : 21-12-05 16:50

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Jeg skal bare lige have PC'en på første sal forbundet til
> switchen i stuen, ikke andet.
>
> Hvad tror I, spild af penge, eller skal det nok gå?

Der er delte meninger...

Mit forslag

Du risikerer 185kr+p + spildt tid...er det ikke forsøget værd ?

Har selv købt en tilsvarende pakke...er ikke prof men kan bruges der
hjemme...
Hvis du alligvel skal begå alle de klassiske fejl..krydsede
ledere..manglende forbindelse..osv (fejl fra fingerne og op efter).
Er det så ikke bedre at betale de lærepenge med et "billigt" sæt ?

Bort set fra det er sættet pengene værd + lidt mere !
Men det er ikke prof værktøj !
De angiver at det er CAT5e...vægdåserne ser "sjove" ud men virker.

Mine installationer (hjemme) med vægdåser, kabler, stik, tang virker ok
ved 1Gbit.

Ville nok ikke bruge det i anden sammenhæng..eks. er jeg sysadmin(bijob)
på en skole med ca. 100 clienter...bedre kabel og vægdåser..!

Knud