Andet multimedie
bentjuul 3670
Vector grafik?
Fra : PC

Dato : 20-12-05 12:31

Hvad er vector grafik?

Jeg skal ha lavet et trykt et logo på en t-shirt. For at producenten kan
trykke det på t-shirten, skal de have tilsendt logoet som vector grafik.

Jeg har logoet i .gif format. Er der en nem måde at konvertere det til
vector? Eller er her en venlig sjæl som kan hjælpe mig? Det er et meget
simpelt logo (ensfarvet), hvis det har noget at sige.

Mvh Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 20-12-05 13:19

"PC" <p-c@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er vector grafik?

Du får lige den hurtige:

Vektor-grafik er, som navnet antyder, opbygget af vektorer, som rent teknisk
består af en retning og en størrelse. Praktisk betyder det, at grafikken er
beskrevet rent matematisk og kan derfor forstørres op og ned uden nogen former
for kvalitetsstab.

Clipart-grafik er nærmest per definition vektor-grafik. Du kan hurtigt spotte
denne type, da de ofte består af pæne ensfarvede flader og fine bløde kurver.

Vektor-grafik kan laves og redigeres i programmer som Adobe Illustrator og
Corel DRAW! Filerne gemmes ofte som EPS eller WMF og kan læses af stort set
alle layout-, billede- og tekstbehandlings programmer.

-----

Bitmap-grafik er opbygget af pixels, som er små firkanter, der måler 1x1
pixel. En pixels kan rumme én farve og ved at sammensætte nok af disse (som er
stykke ternet papir), kan man lave et billede. Billede-dokumentet skal være
defineret som en længde x bredde. Altså ikke noget med cirkler og
trekanter, som vektor-grafik fint kan være.

Alle fotos fra en scanner og digitalkamera er bitmap-billeder. Da de er
opbygget af pixels-kasserne, kan man ikke forstørrer dem op uden at tabe
kvalitet.

Når man snakker om opløsning, så gælder det kun for bitmapgrafik, da vektor jo
er en masser formler for figurerne. Opløsningen er bestemt som [pixels pr.
længde] over et vist areal. F.eks. 10 x 15 cm i 250 PPI.

Bitmap-grafik laves og redigeres i programmer som Paint Shop Pro og
Photoshop. Filerne gemmes ofte i JPG, GIF, TIF BMP osv.

Håber du nu kan se forskellen på vektor- og bitmap-grafik.

> Jeg har logoet i .gif format. Er der en nem måde at konvertere det til
> vector?

Den bedste er at hive dit GIF-billede ind i f.eks. Adobe Illustrator eller
Corel DRAW! og tegne med vektorkurver oven på dit billede. Så får du en ret
præcis kopi, som kan skaleres op og ned uden kvalitetstab. Du kan så gemme den
i EPS-format, som producenten sikkert kan åbne og bruge - tjeck dog lige for
en sikkerhedsskyld nøjagtigt hvilket format han skal have.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : PC

Dato : 20-12-05 13:42

Tak for svaret. Tænkte nok det var noget i den retning.... Jeg har hverken
adope Illustrator eller Corel Draw.

Findes der ikke et gratis alternativ?

Det er et meget simpelt logo der skal laves, så vil ik ud og investere i
noget vildt!

Mvh Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-12-05 13:56

> [...]
>
> Findes der ikke et gratis alternativ?
>
> Det er et meget simpelt logo der skal laves, så vil ik ud og investere i

Kender ikke noget billigt/gratis. men du skal da være velkommen til
at sende det til undetegnede så skal jeg prøve at hælde det igennem
Corel.

send til spateldask (snabel-a) hotmail.com hvis jeg skal gøre et forsøg.
--
Peter J

Fra : sdsf

Dato : 20-12-05 17:02

Peter Jensen skrev:
> [...]
> Corel.
>
> send til spateldask (snabel-a) hotmail.com hvis jeg skal gøre et forsøg.
Kan GIMP ikke sådan noget?