/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Flere PC' er på samme net kabel
Fra : Carsten


Dato : 20-12-05 11:09

Hej NG
jeg har hørt at, det ikke er alle 8 ledninger i et netværkskabel, der bliver
brugt, og det der for skulle være muligt at splitte, et netværks kabel op i
to.
Er det en and eller er der noget om snakken.
/Carsten

 
 
Asbjorn Hojmark (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 20-12-05 11:41

On Tue, 20 Dec 2005 11:08:30 +0100, Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> jeg har hørt at, det ikke er alle 8 ledninger i et netværkskabel, der bliver
> brugt, og det der for skulle være muligt at splitte, et netværks kabel op i
> to.
> Er det en and eller er der noget om snakken.

Det afhænger af, hvad kablet bliver brugt til.

Hvis man kører (gammeldags) Ethernet eller Fast Ethernet, bruger man
kun to par, og så kan man godt 'splitte det' i to. Det er ikke en
tordnende god idé, men man kan godt.

Hvis man kører Gigabit Ethernet, bruger man alle fire par, og så kan
kablet selvfølgelig kun bruges til en enkelt forbindelse. Der er også
andre situationer, hvor man bruger mere end ét par.

-A

Carsten (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 20-12-05 13:36

Asbjorn Hojmark wrote:

> On Tue, 20 Dec 2005 11:08:30 +0100, Carsten <spam@spam.dk> wrote:
>
>> jeg har hørt at, det ikke er alle 8 ledninger i et netværkskabel, der
>> bliver brugt, og det der for skulle være muligt at splitte, et netværks
>> kabel op i to.
>> Er det en and eller er der noget om snakken.
>
> Det afhænger af, hvad kablet bliver brugt til.
>
> Hvis man kører (gammeldags) Ethernet eller Fast Ethernet, bruger man
> kun to par, og så kan man godt 'splitte det' i to. Det er ikke en
> tordnende god idé, men man kan godt.
>
> Hvis man kører Gigabit Ethernet, bruger man alle fire par, og så kan
> kablet selvfølgelig kun bruges til en enkelt forbindelse. Der er også
> andre situationer, hvor man bruger mere end ét par.
>
> -A
det er kun et standart net jeg har, og det var min mening at installere en
netværks printer ved siden af fruens pc, og så var det jo rart ikke at
skulle trække et nyt kabel
nogen ide om hvilken par der ikke bliver brugt ?
/Carsten

Max (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 20-12-05 13:45

Hej Carsten

> jo rart ikke at skulle trække et nyt kabel

Sæt en lille switch på, så har du til både
printer og PC uden problemer.

Mvh Max



Asbjorn Hojmark (20-12-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 20-12-05 14:08

On Tue, 20 Dec 2005 13:36:17 +0100, Carsten <spam@spam.dk> wrote:

> det er kun et standart net jeg har, og det var min mening at installere
> en netværks printer ved siden af fruens pc, og så var det jo rart ikke at
> skulle trække et nyt kabel

Jeg ved ikke, hvad du opfatter som standard net...

> nogen ide om hvilken par der ikke bliver brugt ?

De ledere, der bliver brugt med Fast Ethernet, er 1, 2, 3 og 6.

-A

Peter (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-12-05 06:12

Carsten wrote:

> det er kun et standart net jeg har, og det var min mening at installere en
> netværks printer ved siden af fruens pc, og så var det jo rart ikke at
> skulle trække et nyt kabel
> nogen ide om hvilken par der ikke bliver brugt ?

Hvis du med standart net mener 10 el. 100Mbit så er det ganske rigtigt
at kun de to par benyttes. Asbjørn er inde på hvilke. Jeg vil blot
kommentere, at man kan købe en form for Y kabel / stik der deler kablet
op i to netkabler. Med et sådan i hver ende, er du kørende. Jeg mener de
kan købes hos bla. Brink Elektronik.

Ellers er jeg enig med Max, en switch inde ved fruens PC er en rigtig
god løsning. En switch koster jo nærmest ingen ting i dag....

Mvh Peter


Esben (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 21-12-05 09:41

"Peter" <peter@hisplace.ignore> skrev i en meddelelse
news:43a8e406$0$149$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Hvis du med standart net mener 10 el. 100Mbit så er det ganske rigtigt at
> kun de to par benyttes. Asbjørn er inde på hvilke. Jeg vil blot
> kommentere, at man kan købe en form for Y kabel / stik der deler kablet op
> i to netkabler. Med et sådan i hver ende, er du kørende. Jeg mener de kan
> købes hos bla. Brink Elektronik.

Ja, de virker generelt fint, og koster ikke så meget i strøm som en switch.

--
Esben



Ove Lie (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Ove Lie


Dato : 21-12-05 18:24

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i melding
news:43a9156c$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...


> Ja, de virker generelt fint, og koster ikke så meget i strøm som en
switch.

Hvor meget strøm koster en switch?

-Ove



Hans (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 21-12-05 19:23

Ove Lie wrote:
> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i melding
> news:43a9156c$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>> Ja, de virker generelt fint, og koster ikke så meget i strøm som en
>> switch.
>
> Hvor meget strøm koster en switch?
>
En 5-ports miniswitch bruger omkring 4 watt.

Hans



Esben (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 21-12-05 19:46

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
news:43a99d6b$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Ove Lie wrote:
>> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i melding
>> news:43a9156c$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>
>>
>>> Ja, de virker generelt fint, og koster ikke så meget i strøm som en
>>> switch.
>>
>> Hvor meget strøm koster en switch?
>>
> En 5-ports miniswitch bruger omkring 4 watt.

Jeg ville have gættet på ca 10 watt (jeg har en 8 port her som er opgivet
til 15w), men jeg kan godt se i diverse datablade at de ligger på omkring 4
watt. Men under alle omstændigheder er det da rarest, hvis man helt kan
undvære den.

--
Esben



Hans (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 21-12-05 19:59

Esben wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> news:43a99d6b$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>> Ove Lie wrote:
>>> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i melding
>>> news:43a9156c$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>>> Ja, de virker generelt fint, og koster ikke så meget i strøm som en
>>>> switch.
>>>
>>> Hvor meget strøm koster en switch?
>>>
>> En 5-ports miniswitch bruger omkring 4 watt.
>
> Jeg ville have gættet på ca 10 watt (jeg har en 8 port her som er
> opgivet til 15w), men jeg kan godt se i diverse datablade at de
> ligger på omkring 4 watt. Men under alle omstændigheder er det da
> rarest, hvis man helt kan undvære den.
>
Enig. Har man tilstrækkelig mange små bokse stående, så ender man lige
pludselig som guldkunde hos Nesa, selv om de hver især kun bruger nogle få
watt.

Hans



Max (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 21-12-05 20:38

Hej

> Enig. Har man tilstrækkelig mange små bokse stående, så ender man lige
> pludselig som guldkunde hos Nesa, selv om de hver især kun bruger nogle få
> watt.

Men her i vinterhalvåret kan man så glæde sig over at man
spare på varmeregningen :)

Mvh Max



Hans (21-12-2005)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 21-12-05 20:37

Max wrote:
> Hej
>
>> Enig. Har man tilstrækkelig mange små bokse stående, så ender man
>> lige pludselig som guldkunde hos Nesa, selv om de hver især kun
>> bruger nogle få watt.
>
> Men her i vinterhalvåret kan man så glæde sig over at man
> spare på varmeregningen :)
>
Såmænd ja, men jeg synes godt nok man skal sidde meget tæt på dem før de
giver noget man kan mærke, eller også skal man stoppe dem ned i sutskoene.


Hans



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408524
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste