Defekte TFT'er hos www.net2com.dk | Byttes~
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 15:28

Hej

Jeg er godt gal i skralden.

Jeg har lagt 15081 kroner på bordet for at få mig en dejlig ny TFT-skærm fra
Sony. Jeg fik tilbudet fra firmaet (www.)net2com(.dk) - og godtog det, da
det var billigere hos dem, end andre (fik den dog tilbudt 2 dage efter for
12999,- )

Jeg modtog skærmen og satte den forventningsfuld op. Til min skræk og rædsel
var der døde pixels i skærmen. Æv æv - nå, men det kan jo klares med Sony's
on-site garanti.

Fiiiiint. Skriver til Sony - men for af vide at det er en "DOA" (tror det
står for Death on Arrival) - så den skulle byttes af forhandleren (net2com).

Jeg kontakter endnu engang net2com - og fortæller dem at jeg skal have den
byttes hos dem. De vil undersøge det - men vender tilbage med svaret, at den
desværre ikke er "defekt nok" til at blive byttet.

-=[ Siden hvornår kan defekt gradbøjes? ]=-

Nu kræver jeg mine penge tilbage fra det firma - og overvejer hvad jeg så
skal have fat i. Er der andre der har oplevet det samme?

Det kan da ikke passe at man ikke kan få sin vare byttet, når den er befængt
med døde pixels. 1 pixel eller 100 pixels... Den er sq da stadig defekt!

Men husk! Når min TFT kommer tilbage på net2com's varelager vil den blive
solgt igen, eftersom de mener at den IKKE er defekt. Så den næste der
handler derfra vil nok blive den heldige ejer at min defekte skærm...

Mvh.

Søren Møller

Fra : Michael Petersen

Dato : 11-06-01 15:44

Desværre er der blandt forhandlere af TFT skærme en ret stor tolerance
overfor pixelfejl. Da det meget sjældent kan undgås at der er et par døde
pixels acceptere "man" nogle gange helt op til 5-10 døde pixels uden at
kunden kan få medhold i en reklamation. Hvad siger din garanti med hensyn
til pixelfejl?
Hvis Sony gav dig medhold i at den er defekt men at du skulle have den
byttet hos forhandler er det vel at gå til forhandleren og henvise til din
brevveksling med Sony Support.

mvh

Michael

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 11-06-01 16:44

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> wrote in message
> Hvis Sony gav dig medhold i at den er defekt men at du skulle have den
> byttet hos forhandler er det vel at gå til forhandleren og henvise til din
> brevveksling med Sony Support.

Jeg nægter at tro at Sony har givet medhold i at skærmen er defekt over
telefonen!

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 17:02

> "Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> wrote in message
>
> Jeg nægter at tro at Sony har givet medhold i at skærmen er defekt over
> telefonen!

....telefonen?

Det var pr. mail - og det lød som følger :

1. mail :

"Jeg har p.t. ikke din skærm på lager, jeg har bestilt den hos SONY og håber
at få den på lager inden længe.
Jeg kontakter igen for levering/afhentning."

2. mail :

"Jeg har haft kontakt til sony vedr. din skærm. Det er en "DOA" og derfor
skal du henvises til forhandleren for ombytning."

- - -

Det er sidste gang jeg køber tft-skærme... Pengene tilbage - og det i en
ruf!

// Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 11-06-01 16:40

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er godt gal i skralden.

Jeg forstår dig godt, men det hjælper dig ikke, hvor på skærmen er der døde
pixels og hvor mange?

> [...]
rædsel
> var der døde pixels i skærmen. Æv æv - nå, men det kan jo klares med

Du kan med 99.9% sikkerhed være sikker på at der står i manualen at der godt
må forekomme døde pixels og/eller dots :(

> [...]
den
> desværre ikke er "defekt nok" til at blive byttet.
>
> -=[ Siden hvornår kan defekt gradbøjes? ]=-

Læs ovenstående.

> Nu kræver jeg mine penge tilbage fra det firma - og overvejer hvad jeg så
> skal have fat i. Er der andre der har oplevet det samme?

Det er langt fra sikkert at de vil tage den tilbage, for hvis værkstedet
ikke mener at den er defekt, ja så kan du få svært ved at tilbage levere
den.

> Det kan da ikke passe at man ikke kan få sin vare byttet, når den er
befængt
> med døde pixels. 1 pixel eller 100 pixels... Den er sq da stadig defekt!

Nej ikke hvis der står i manualen at der må være X antal døde pixels :(

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-06-01 17:05

"Nicolai Boilesen" <nicolai_boilesen@get2net.dk> skrev i

> Du kan med 99.9% sikkerhed være sikker på at der står i manualen at
> der godt må forekomme døde pixels og/eller dots

Det er 100% underordnet, hvad der står i manualen, da man ikke ser
manualen før efter man har købt computeren.

At skærmfabrikanterne skriver, at der må være x døde pixels rører ikke
ved det faktum, at man i DK har 1 års reklamationsret dvs. ret til at
reklamere over fejl, der var tilstede ved købet, hvilket døde pixel i
allerhøjeste grad må siges at være.

Hvis Søren ikke kan leve med de døde pixels, der er på skærmen og
sælger ikke vil ombytte skærmen til en fejlfri kan han tage kontakt til
Forbrugerstyrelsen http://www.fs.dk

FUT dk.forbruger, hvilket betyder at svar på dette indlæg ender i
dk.forbruger

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 17:06

> Jeg forstår dig godt, men det hjælper dig ikke, hvor på skærmen er der
døde
> pixels og hvor mange?

Ikke mange - men 2 er sq FOR mange. De ligger lige så når jeg har et
worddokument åbent, er det ude i siden af papiret. Generende - og de skal
ikke være der.

> Du kan med 99.9% sikkerhed være sikker på at der står i manualen at der
godt
> må forekomme døde pixels og/eller dots :(

Kan ikke umiddelbart finde noget. Men eftersom det står i manualen er det
altså ikke en oplysning der er givet FØR købet....

> Læs ovenstående.

Holder ikke. Man sælger ikke en vare som ikke virker...

> Det er langt fra sikkert at de vil tage den tilbage, for hvis værkstedet
> ikke mener at den er defekt, ja så kan du få svært ved at tilbage levere
> den.

14 dages fuld returret.

! ! !

// Søren

Fra : Henning

Dato : 11-06-01 18:50

>14 dages fuld returret.

Er den købt pr. postordre eller i butik? Hvis postordre, så er der 14
dages returret - benyt dig af dem hvis du ikke kan acceptere fejlene.
Men forvent, at den næste skærm ikke er anderledes - en TFT-skærm
består af mere end 1 million pixels, som er små lyspunkter. Du kan
ikke regne med en 100% fejlfri monitor! (Og dog - 5 pixels ud af
1.000.000 er meget mindre end 1% - så der rundes ned til 0 :-
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 19:01

> [...]
> ikke regne med en 100% fejlfri monitor! (Og dog - 5 pixels ud af
> 1.000.000 er meget mindre end 1% - så der rundes ned til 0 :-

Køber du en splinterny bil, og du finder en fejl i lakken - vil man
acceptere det? Nej, vel?

Og spørgsmålet er ikke hvorvidt der er 50% eller 0.0000001% pixels der ikke
virker. Spørgsmålet er om det er visuelt forstyrrende... og det er det.

// Søren

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 11-06-01 21:54

> Køber du en splinterny bil, og du finder en fejl i lakken - vil man
> acceptere det? Nej, vel?

Har du tænkt på hvordan producenterne egentlig laver disse skærme?
Forestil dig at skulle lodde 786.432 lysdioder sammen til at danne et
areal af lysende prikker (pixels). Hvor stor er chancen for at et par
stykker af dem er defekte eller at du har polariseret dem forkert?

Fabrikker har noget, der hedder "Yield", hvilket er mængden af "defekte"
varer. Hvis dette tal er højt, bliver prisen for produktet nødt til at
være højt. Accepterer man småfejl, bliver yield lavere og dermed lavere
pris. Ville du have betalt det dobbelte for din skærm?

Til din bil-analogi kan man sammenligneligt indsætte "ingen tilgængelige
sprøjtedyser af tilstrækkelig kvalitet på nuværende tidspunkt, hvorfor
bilfabrikkerne accepterer visse småfejl i lakeringen".

> Og spørgsmålet er ikke hvorvidt der er 50% eller 0.0000001% pixels der
ikke
> virker. Spørgsmålet er om det er visuelt forstyrrende... og det er det.

Jeg har kun hørt om Eizo, der kun tillader én død pixel. Det er dog hentet
ud fra et usikkert område af min hukommelse, så andre må gerne be- eller
afkræfte dette. Undersøg sagen og vælg en Eizo hvis du vil være nogenlunde
sikker. De seneste 2-3 år har det været almindeligt at der har været døde
pixels i TFT-skærme og det har man altid måtte acceptere. Det er ikke
noget nyt eller unormalt, så der er ingen grund til at hidse dig sådan op.
Der er meget gode odds for at din næste skærm også har døde pixels... og
den næste efter det.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 22:58

> Har du tænkt på hvordan producenterne egentlig laver disse skærme?

Ja...

> Forestil dig at skulle lodde 786.432 lysdioder sammen til at danne et
> areal af lysende prikker (pixels). Hvor stor er chancen for at et par
> stykker af dem er defekte eller at du har polariseret dem forkert?

3,9 million... Ifølge firma'et jeg har handlet med...

Jeg er sådan set rimelig ligeglad med om de så skulle lodde 234 milliarder
dioder sammen. Jeg vil bare have noget der virker. Jamen er det for svært?
Hvad med en defekt transistor i en processor? Der er sq mange - og jeg vil
ikke regne med at der kan gå een i stykkre - og den så stadig fungerer.

> [...]
> være højt. Accepterer man småfejl, bliver yield lavere og dermed lavere
> pris. Ville du have betalt det dobbelte for din skærm?

Vi spiller på det faktum at et firma leverer en vare som ikke kan leve op
til det den skal. Jeg er forholdsvis ligeglad med om den koster 2x eller 10x
så meget. Men det kan da ikke passe at man giver 15000 for noget - som
alligevel ikke virker.

Har du købt en defekt TFT-skærm?

> Til din bil-analogi kan man sammenligneligt indsætte "ingen tilgængelige
> sprøjtedyser af tilstrækkelig kvalitet på nuværende tidspunkt, hvorfor
> bilfabrikkerne accepterer visse småfejl i lakeringen".

Det ville jeg ikke gøre -> Prisen på bilen ville sikkert ikke falde af den
grund - og du betaler for at få et nyt produkt - uden defekter eller
mangler.

> [...]
> Der er meget gode odds for at din næste skærm også har døde pixels... og

Jeg kan blive ved med at gentage mig selv. Et dødt pixel = En fejl på
skærmen... Der står ingen steder, hvor man handler, at man
IKKE_SKAL_BEKLAGE_SIG, hvis der er defekte pixels.

"De kan jo bare ikke lave det bedre"

// Søren

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 11-06-01 23:51

> Ja...

> 3,9 million... Ifølge firma'et jeg har handlet med...

Nu er 786.432 dioder kun i én farve jo!

> [...]
vil
> ikke regne med at der kan gå een i stykkre - og den så stadig fungerer.

Jo sagtens. Intel skærer defekt cachelager af deres P-III og sælger dem
som Celeron med halv mængde cache netop for at få en lavere yield.

> [...]
> til det den skal. Jeg er forholdsvis ligeglad med om den koster 2x eller
> 10x så meget. Men det kan da ikke passe at man giver 15000 for noget -

Virker den lige pludselig ikke?

> Har du købt en defekt TFT-skærm?

Nej aldrig, men jeg har købt flere notebooks med døde pixels.
Producenterne godtager mellem 3 og 8 døde pixels, så de er ikke defekte -
og det er din heller ikke. Kun én skærm har været fejlfri (Asus Notebook)
og 2 med 1½ død pixel.

> Det ville jeg ikke gøre -> Prisen på bilen ville sikkert ikke falde af
den
> grund - og du betaler for at få et nyt produkt - uden defekter eller
> mangler.

Prisen ville *ikke* blive lavere, da det ikke er muligt at lave det bedre.
Der vil ikke være mangler - bilen har jo fået en gang maling.

> Jeg kan blive ved med at gentage mig selv. Et dødt pixel = En fejl på
> skærmen... Der står ingen steder, hvor man handler, at man
> IKKE_SKAL_BEKLAGE_SIG, hvis der er defekte pixels.

Flere producenter skriver i deres manualer, at døde pixels er normalt og
mange beskriver hvor mange døde og delvist døde de accepterer = ikke
ombytter.

> "De kan jo bare ikke lave det bedre"

Korrekt! Og de kan heller ikke repareres.

Kan du ikke leve med det, må du købe en CRT-skærm eller stå hos en
forhandler og hive den ene skærm efter den anden ud af kasserne indtil du
finder en fejlfri.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-06-01 05:24

Jesper Kollerup Jensen wrote:

> .......... eller stå hos en
> forhandler og hive den ene skærm efter den anden ud af kasserne indtil du
> finder en fejlfri.

Ja, det skulle alle forbrugerne gør! Det gjorde jeg faktisk med min
bærebare - vi kunne ikke finde en uden og jeg fik da afslag i prisen mod at
acceptere én pixel der konstant var sort. Det er rimeligt - ikke at forlange
fuldpris.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 12-06-01 13:24

Martin Bay Hebsgaard skrev:
> [...]
> acceptere én pixel der konstant var sort. Det er rimeligt - ikke at forlange

Efter at havde fulgt denne diskusion, så har jeg efterhånden fået den
opfattelse at det næsten er umuligt at lave en TFT skærm unden fejl, men
har lige gået min bærbare skærm igennem, og kunne ikke finde en eneste
fejl i den, er det så bare mig der er heldig?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:33

> [...]
> har lige gået min bærbare skærm igennem, og kunne ikke finde en eneste
> fejl i den, er det så bare mig der er heldig?

Det nægter jeg at tro.

Jeg har haft 10+ bærbare - og ingen har haft defekte skærme. Ligeledes har
jeg en lille 12,1" TFT fra ELOTouch - 100% fejlfri.

// Søren

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-06-01 13:42

> Det nægter jeg at tro.
>
> Jeg har haft 10+ bærbare - og ingen har haft defekte skærme. Ligeledes har
> jeg en lille 12,1" TFT fra ELOTouch - 100% fejlfri.

Det er to år siden og en lille forretning, så det var begrænset hvor mange
det havde (eller gad og pakke ud til ære for mig).

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:50

> Det er to år siden og en lille forretning, så det var begrænset hvor mange
> det havde (eller gad og pakke ud til ære for mig).

Hehe - men den dejlig service...

// Søren

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 09:06

> Nu er 786.432 dioder kun i én farve jo!

Du køber sort/hvid-skærme? :)

> vil
>
> Jo sagtens. Intel skærer defekt cachelager af deres P-III og sælger dem
> som Celeron med halv mængde cache netop for at få en lavere yield.

Okay - men vi har stadig PIII... Som ikke er defekte... Så lav dog en
Celeron-TFT-skærm...

> op
>
> Virker den lige pludselig ikke?

Definition på noget som er defekt : (Nudansk ordbog)

1 : En uønsket genskab = FEJL
2 : Behæftet med fejl = I stykker

Aha?

> [...]
> og det er din heller ikke. Kun én skærm har været fejlfri (Asus Notebook)

*suk* - Alle de notebooks jeg har haft (og det runder de 10 stykker) har jeg
aldrig haft en defekt på...

> den
>
> Prisen ville *ikke* blive lavere, da det ikke er muligt at lave det bedre.
> Der vil ikke være mangler - bilen har jo fået en gang maling.

tsktsk - har fået maling - men i så dårlig kvalitet at fs nok ville give en
ret i en klagesag.

> Flere producenter skriver i deres manualer, at døde pixels er normalt og
> mange beskriver hvor mange døde og delvist døde de accepterer = ikke
> ombytter.

"skriver i deres manualer"..... Hvornår ser man den manual? Når man har købt
skærmen... Aha... Ergo er det ikke en dokumentation som du har mulighed at
se før end du har købt skærmen, og åbnet kassen derhjemme.

> Korrekt! Og de kan heller ikke repareres.

Så må de tage ordentlige priser for det - og levere noget der virker.

> Kan du ikke leve med det, må du købe en CRT-skærm eller stå hos en
> forhandler og hive den ene skærm efter den anden ud af kasserne indtil du
> finder en fejlfri.

Det bliver også resultatet, hvis jeg bliver i TFT-serierne.

// Søren

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 09:27

> Du køber sort/hvid-skærme? :)

Som skrevet: "... et areal af lysende prikker...". At tallet er højere
øger ikke ligefrem odds for en fejlfri skærm.

> Okay - men vi har stadig PIII... Som ikke er defekte... Så lav dog en
> Celeron-TFT-skærm...

Der er naturligvis nogle processorer der går igennem uden fejl, og
efterhånden som teknologien bliver mere og mere udviklet vil procentdelen
af fungerende chips blive højere og højere. For ikke lang tid siden var
Intels yield på omkring 50% - altså halvdelen var defekte. For at minimere
antal fejl, fjernede man (disablede) lidt cache fra P-III og solgte dem
som Celeron. Det var naturligvis kun muligt i de situationer, hvor det var
cachelageret, der var fejlbehæftet.

Du kan ikke udskifte transistorer i en TFT-skærm, og derfor accepterer
fabrikkerne, at skærmene har op til x antal døde pixels. Derfor er det
faktisk en slags Celeron-TFT.

> Definition på noget som er defekt : (Nudansk ordbog)
>
> 1 : En uønsket genskab = FEJL
> 2 : Behæftet med fejl = I stykker

Men du skriver at den ikke virker. En skærm der ikke virker er defekt, men
en skærm med 2-3 døde pixels virker stadig.

Notebook)

> *suk* - Alle de notebooks jeg har haft (og det runder de 10 stykker) har
jeg
> aldrig haft en defekt på...

Så har du været heldig - eller ikke kigget godt nok efter! :)

> tsktsk - har fået maling - men i så dårlig kvalitet at fs nok ville give
en
> ret i en klagesag.

Hvad nu hvis du overvejer, at det ikke er teknisk muligt at garantere en
bedre lakering? Du må ud til forhandleren og finde et eksemplar med
perfekt lakering hvis du er så vild efter det.

De fleste andre bestiller og lever med hvad der kommer. En klagesag er
ikke relevant, da fabrikkerne ikke anser det som en fejl, da teknologien
ikke tilbyder at garantere fejlfri skærme til den pris.

> [...]
at
> se før end du har købt skærmen, og åbnet kassen derhjemme.

Tilbage i 1973 blev der oprettet et verdensomspændende netværk af
computere, tilgængeligt for almindelige mennesker. Dette netværk findes
stadig under navnet "Internet". :)

Flere producenter publicerer manualer på deres hjemmesider, så du har
muligheden for at læse manualen inden du køber.

> Så må de tage ordentlige priser for det - og levere noget der virker.

Altså en fordobling eller tredobling af priserne fremfor risikoen for 2-3
døde pixels?

Nydeligt.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:11

> Du kan ikke udskifte transistorer i en TFT-skærm, og derfor accepterer
> fabrikkerne, at skærmene har op til x antal døde pixels. Derfor er det
> faktisk en slags Celeron-TFT.

Goddag - jeg vil gerne have en PIII-TFT-skærm...!

> Men du skriver at den ikke virker. En skærm der ikke virker er defekt, men
> en skærm med 2-3 døde pixels virker stadig.

Ikke pixelsne.

> jeg
>
> Så har du været heldig - eller ikke kigget godt nok efter! :)

Tro mig - alle har fået en hvid baggrund første gang jeg prøvede dem...

> [...]
> ikke relevant, da fabrikkerne ikke anser det som en fejl, da teknologien
> ikke tilbyder at garantere fejlfri skærme til den pris.

Så lav dem dog dyrer og sælg noget der virker...

> Tilbage i 1973 blev der oprettet et verdensomspændende netværk af
> computere, tilgængeligt for almindelige mennesker. Dette netværk findes
> stadig under navnet "Internet". :)

Det ville - juridisk set - nok være noget forhandleren skulle oplyse (ved
ikke)... Btw - ARPANet kom i 1969 - det var forbindelsen UDENFOR USA der
blev etab. i 1973. Internettet kom som sådan også først i 1986 - da det
først fik navnet der - og blev jo først kommicielt i 1991... Bøh!...

> Flere producenter publicerer manualer på deres hjemmesider, så du har
> muligheden for at læse manualen inden du køber.

Det kan ikke passe at man skal bladre I-nettet igennem for at sikre at ens
skærm ikke bliver leveret defekt.

> Altså en fordobling eller tredobling af priserne fremfor risikoen for 2-3
> døde pixels?

Flot...

> Nydeligt.

Ja, smukt, ik?

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 12:47

> Ikke pixelsne.

Men eftersom skærmen ikke virker, kan du altså slet ikke se noget billede
fordi de 2-3 pixels er døde!?

Når nu du hænger dig så meget i Nudansk Ordbog, burde du måske slå op hvad
det betyder at sige at noget ikke virker. Skærmen virker, er ikke defekt,
men har 2-3 døde pixels = den har minimale skønhedsfejl som accepteres af
producenter og næsten helt sikkert ikke ombyttes af producenten.
Forhandleren har dog pligt til det (læs nedenstående citater) såfremt de
anser 2-3 døde pixels som fejl.

Forbrugerstyrelsen har defineret ordet "mangler":

<CITAT>
"Mangler er et vidt begreb:
Udtrykket "mangler" dækker over en del mere, end det man normalt forstår
ved fejl. Når du, som forbruger, køber en vare, bliver du ikke betragtet
som fagmand, der sidder inde med et indgående kendskab til den vare, du
køber. I mange tilfælde vil du være afhængig af sælgerens oplysninger om
varens brugsegenskaber, holdbarhed, vedligeholdelse m.m.

Varen kan have mangler:
- hvis der er givet forkerte eller vildledende oplysninger om varen, der
kan have påvirket købet
- hvis sælgeren har undladt at give vigtige oplysninger til køberen, som
sælgeren kendte eller burde kende
- hvis varen er af en anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed
end
lovet

Udover ridser, buler, manglende eller dårlig funktion, misfarvning osv, er
det også en mangel, hvis sælgeren har lovet mere, end varen kan leve op
til."
</CITAT>

Du er ikke blevet lovet at din skærm blev leveret med 0 døde pixels.
Forhandleren har ikke givet vildledende eller mangelfulde oplysninger.
Forhandleren har ikke lovet noget som skærmen ikke lever op til.

> Tro mig - alle har fået en hvid baggrund første gang jeg prøvede dem...

Også blå, rød og grøn? Det er ikke let at se hvis en pixel mangler den blå
farve.

> Så lav dem dog dyrer og sælg noget der virker...

Hvis det er din reelle indstilling, så køb en SGI. De garanterer 0 døde
pixels og som nævnt andetsteds i tråden vist også Viewsonic. Eizo
garanterer at kun 1 pixel er død.

> [...]
> blev etab. i 1973. Internettet kom som sådan også først i 1986 - da det
> først fik navnet der - og blev jo først kommicielt i 1991... Bøh!...

Flot, men hvad ville du frem til med det?

> Det kan ikke passe at man skal bladre I-nettet igennem for at sikre at
ens
> skærm ikke bliver leveret defekt.

Som kunde har du selv pligt til at søge informationer:

<CITAT: Forbrugerstyrelsens pjece "Ret og pligt som forbruger">
"Din undersøgelsespligt:
Når du køber en vare, har du en vis pligt til at se dig for. Hvis du forud
for købet har haft god mulighed for at undersøge varen, kan du ikke senere
klage over mangler, som du burde have opdaget før købet. Hvis du fx køber
den lædersofa, som du har set på i butikken, hvor læderet er meget rynket,
kan du ikke senere forlange en anden sofa med glat skind. Hvis du derimod
har set på en glat sofa og får leveret en rynket - så er det en mangel, du
kan klage over."
</CITAT>

Du har ikke beset varen, hvilket medfører andre regler. Jeg har ikke
fundet noget herom på http://www.fs.dk men de ved en del om den slags i
news:dk.videnskab.jura hvor denne sikussion efterhånden hører hjemme.

Du kan få ombyttet skærmen:

<CITAT>
"Ombytning:
Hvis sælgeren ikke kan eller vil reparere, kan du i stedet få en anden
vare.
Du har kun pligt til at tage imod en vare, der er fuldstændig identisk,
med den du købte. Hvis din nye blå barnevogn knækker i stellet, har du
altså ikke pligt til at tage imod en rød, selvom den i øvrigt er magen til
den første. Sælgeren eller du selv kan godt foreslå, at varen byttes med
en af et andet fabrikat eller anden model, men det er en frivillig sag.

Hvis varen byttes, er der et års reklamationsfrist på den nye vare fra den
dag, du får den leveret. Husk at få en kvittering med dato for
ombytningen."
</CITAT>

Eller få pengene retur:

<CITAT>
Pengene igen
Hvis købet hæves, så du får dine penge igen, har du normalt krav på at få
det beløb, du i sin tid betalte for varen. Det gælder også selvom varen i
mellemtiden er faldet eller steget i pris, eller varen er udgået, og en
tilsvarende vare i dag er dyrere.

Du har ikke pligt til at tage imod et tilgodebevis, eller til at købe
andre varer for pengene."
</CITAT>

> Flot...

SGI tager 2-3 gange så meget for deres skærme og garanterer at der ikke er
en eneste død pixel. Køb SGI i stedet.

2 døde pixels vil næppe blive betragtet som en defekt af
Forbrugerstyrelsen, men du er så hjertens velkommen til at indsende en
klage. Prøv dog først at spørge forhandleren om de vil bytte til en anden
model (og evt. teste om alle pixels virker).

Du køber et produkt du ikke har set, så jeg fatter ikke din hidsige
fremtoning. Og hvad så om du har købt en skærm med et par sorte prikker?
Og hvad så om forhandleren får den retur og sælger den igen?

Snak med forhandleren og bed om at få skærmen byttet og vær derefter glad
for at du har fået tørret din egen røv. Det er andres egen sag at få
tørret deres egen. Jeg ser dine indlæg som et surt opstød og intet andet.

At hænge et firma ud som amatører allerede inden du har gjort et ærligt
forsøg på at få byttet varen er ikke acceptabelt. At du iøvrigt skider
andre med en anden holdning end dig selv op af ryggen og iøvrigt svarer
meget flabet synes jeg bestemt heller ikke om!

> Ja, smukt, ik?

Tjoh. Det giver lidt mere ro på Usenet! :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 13:03

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in message
> [...]
> anser 2-3 døde pixels som fejl.
>
> Forbrugerstyrelsen har defineret ordet "mangler":

[KLIP...]

Jeg glemte det nok allervigtigste:

<CITAT>
"Hvis varen har en mangel:
Hvis den vare, du har købt, har en mangel, skal sælgeren udbedre manglen,
eller hvis han ikke kan eller vil det, ombytte varen til en tilsvarende
uden fejl eller tage varen retur.
Er der kun tale om en lille mangel, det ikke er muligt at afhjælpe, fx et
lille bitte hul bag på en skindsofa, har man dog kun krav på et afslag i
prisen."
</CITAT>

Vil det betyde at 2-3 defekte pixels kun kan resultere i et afslag i
prisen?

Sådan forstår jeg det, men du skal nok ikke fortælle det til Net2Com med
mindre du vil være tilfreds med det fremfor at modtage en anden skærm.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:13

> [...]
>
> Sådan forstår jeg det, men du skal nok ikke fortælle det til Net2Com med
> mindre du vil være tilfreds med det fremfor at modtage en anden skærm.

Aner det ikke - der må FS ind... vi ser hvordan sagen tager sig ud

// Søren

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:12

> [...]
> Forhandleren har ikke givet vildledende eller mangelfulde oplysninger.
> Forhandleren har ikke lovet noget som skærmen ikke lever op til.

Men er jeg blevet oplyst af forhandleren om, at der KAN forekomme døde
pixels? Nej...

> Også blå, rød og grøn? Det er ikke let at se hvis en pixel mangler den blå
> farve.

Jeg vil regne med at hvid = alle farver, dvs. man vil kunne se en evt.
manglende - grøn/lille/blå

> [...]
> fundet noget herom på http://www.fs.dk men de ved en del om den slags i
> news:dk.videnskab.jura hvor denne sikussion efterhånden hører hjemme.

Der står ingen oplysninger om at der KAN være defekte px... Det skulle der
have stået, vil jeg mene.

> [...]
> klage. Prøv dog først at spørge forhandleren om de vil bytte til en anden
> model (og evt. teste om alle pixels virker).

Det vil han ikke, da han mener at den ikke er defekt.

> Du køber et produkt du ikke har set, så jeg fatter ikke din hidsige
> fremtoning. Og hvad så om du har købt en skærm med et par sorte prikker?
> Og hvad så om forhandleren får den retur og sælger den igen?

Bliver der oplyst noget omkring defekte pixels? Nej? Aha...

> Jeg ser dine indlæg som et surt opstød og intet andet.

*suk*

> [...]
> andre med en anden holdning end dig selv op af ryggen og iøvrigt svarer
> meget flabet synes jeg bestemt heller ikke om!

Mmm. Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at prøve at få den byttet - men
kan ikke eftersom firmaet mener at den ikke er defekt.

Skider andre op ad rykken? Sjovt ordvalg... Jeg prøver ikke at mule nogen
men finde ud af om jeg har ret i min sag. Og det er der nogen der syntes -
og dem argumenterer man med. Hvis du ikke kan lide ordvalget i tråden, find
dig en anden.

Fortsat god dag

// Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 12-06-01 15:22

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message
Klip
> Jeg vil regne med at hvid = alle farver, dvs. man vil kunne se en evt.
> manglende - grøn/lille/blå

Mener du Grøn, lilla og blå ?

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 15:28

> Mener du Grøn, lilla og blå ?

Ved ikke hvad jeg mener - har ikke styr på hvilke farver der danner alle...

// Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 12-06-01 15:47

> Ved ikke hvad jeg mener - har ikke styr på hvilke farver der danner
alle...

Ok :) ved sort baggrund benyttes (Additiv farveblanding) rød, grøn & blå,
ved hvid baggrund benyttes (Subtraktiv farveblanding) er det cyan, magenta &
gul.

http://gc-data.homepage.dk/fmix5.htm

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 18:41

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message

> Men er jeg blevet oplyst af forhandleren om, at der KAN forekomme døde
> pixels? Nej...

Du bliver vel heller ikke oplyst at der kan forekomme fejl i en gitter-
eller skyggemaske på en CRT-skærm? Det er oplysninger man finder
andetsteds.

> Jeg vil regne med at hvid = alle farver, dvs. man vil kunne se en evt.
> manglende - grøn/lille/blå

Manglende blå farve giver en gul pixel. Det er ikke let at se.

> Der står ingen oplysninger om at der KAN være defekte px... Det skulle
der
> have stået, vil jeg mene.

Nej, det er ikke nødvendigt, men det ville være utroligt god service.

> Det vil han ikke, da han mener at den ikke er defekt.

Det mener jeg heller ikke. Den er mangelfuld = afslag i prisen at dømme ud
fra pjecen fra FS. Deres EDB-sagkyndige vil sikkert mene at døde pixels på
en TFT-skærm er normalt og derfor være tøvende med at erklære den for
defekt eller mangelfuld. Især da fabrikkernes grænser for hvornår en skærm
er defekt er sat som de er i dag.

> Bliver der oplyst noget omkring defekte pixels? Nej? Aha...

Berettiger det din hidsige fremtoning? Nej? Aha...

> *suk*

> Mmm. Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at prøve at få den byttet -
men
> kan ikke eftersom firmaet mener at den ikke er defekt.

Prøv at snakke med Sony Danmark omkring deres toleranceværdier for døde
pixels. Det er nok det mest reelle svar på om den er defekt eller ej. Jeg
siger den ikke er.

> [...]
syntes -
> og dem argumenterer man med. Hvis du ikke kan lide ordvalget i tråden,

Du lægger ud med at råbe op om at det er for dårligt at et almindeligt
kendt fænomen er opstået for lige netop dig og at det er et lortefirma og
at andre ikke skal købe den type skærm hos dem. Er det at "finde ud af om
du har ret"? Nej? Aha...

Man kommer meget længere ved at "tale" pænt - især når man ringer til en
kundesupport. Opfører du dig som et [indsæt skældsord] overfor dem, vil du
ikke modtage en god service. Taler du pænt til dem og beder dem om at se
efter om de har en skærm uden døde pixels og ombytte skærmen - ja, så tror
jeg sgu de havde gjort det.

Iøvrigt virker det meget som om at du fejer alle meninger væk, der siger
at døde pixels er normalt og kun tager de medholdende indlæg til dig. I
stedet for at diskutere det yderligere, burde du måske tage fat i Sony
selv og høre dem efter hvorvidt din skærm kan betegnes som defekt eller
ej. Bed om at tale med en tekniker i stedet for at godtage
receptionistens/whatever standardsvar.

Siger Sony at skærmen ikke er defekt pga. nogle få døde pixels, vil du
ikke få noget ud af et besøg hos FS.

> Fortsat god dag

I lige måde da!

--
med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 19:28

> Du bliver vel heller ikke oplyst at der kan forekomme fejl i en gitter-
> eller skyggemaske på en CRT-skærm? Det er oplysninger man finder
> andetsteds.

Så vidt jeg har fulgt med i dk.edb.bla.skaerm er der stribevis af folk der
får deres CRT'er byttet hvis moiere er for tydelig (?) og/eller andre
fejl...

> der
>
> Nej, det er ikke nødvendigt, men det ville være utroligt god service.

Uening

> [...]
> en TFT-skærm er normalt og derfor være tøvende med at erklære den for
> defekt eller mangelfuld. Især da fabrikkernes grænser for hvornår en skærm

....men som de glemmer at oplyse forbrugeren om - før han evt. køber skærmen.

> Berettiger det din hidsige fremtoning? Nej? Aha...

Næppe - men forestil dig at smide 15000 på bordet for at få en go' skærm? Du
får leveret en delvis defekt skærm - efter min mening... Det er godt noget
der kan få grynene til at koge - desuden mener jeg ikke at min fremtoning
har været videre hidsig - nærmere argumenterende...

> Prøv at snakke med Sony Danmark omkring deres toleranceværdier for døde
> pixels. Det er nok det mest reelle svar på om den er defekt eller ej. Jeg
> siger den ikke er.

Har set deres toleranceværdier på tryk - Juhu - glædelig pixeljul... Der
skal mange til.

Råbe? Det eneste jeg sagde højt var - jeg citerer :

"eftersom de mener at den IKKE er defekt"

Ordet lortefirma kom fra din mund (fingerer) og ikke min(e)...

> [...]
> efter om de har en skærm uden døde pixels og ombytte skærmen - ja, så tror

Det var sådan set det jeg startede med... En pæn skriftlig henvendelse - men
man får af vide at "det er normalt".. hvad jeg ikke vil acceptere.

> [...]
> selv og høre dem efter hvorvidt din skærm kan betegnes som defekt eller
> ej. Bed om at tale med en tekniker i stedet for at godtage

Fejer andres meninger væk? Hvor har du lært at skelne mellem at feje og
argumentere?

> Siger Sony at skærmen ikke er defekt pga. nogle få døde pixels, vil du
> ikke få noget ud af et besøg hos FS.

Det er jo spørgsmålet... Ex :

Volvo : "nejnej, bilen lak skal skalde af nogen steder. Det er helt ok"
FS : "Oki - det siger vi videre"

Håber så sandelig ikke at det er sådan FS arbejder...

Vi får se..

// Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 12-06-01 15:20

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.dk> wrote in message
Klip
> Også blå, rød og grøn? Det er ikke let at se hvis en pixel mangler den blå
> farve.

Så er det ikke en pixel fejl, men dot fejl som der accepteres flere af.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : soren klein

Dato : 12-06-01 09:17

On Mon, 11 Jun 2001 23:57:34 +0200, "Søren Aaholm Møller"
<swdata@image.dk> wrote:

>Jeg kan blive ved med at gentage mig selv. Et dødt pixel = En fejl på
>skærmen... Der står ingen steder, hvor man handler, at man
>IKKE_SKAL_BEKLAGE_SIG, hvis der er defekte pixels.

har du nogensinde tjekket en normal 17" lavpris lorteskærm for
forskydninger.. billederne er vind og skæve når man checker efter. men
der er også en fejl tolerance på omkring 2 MM forskydninger i billdet
uden det er defekt, hvad gør du om ½ år når en af dine pixels går? det
er nemmelig heller ikke dækket af garantien.

Søren (som tilfældigvis arbejder hos en større HW forhandler) og som i
øvrigt ville elske regler om at 1 pixel fejl var nok.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:13

> [...]
> uden det er defekt, hvad gør du om ½ år når en af dine pixels går? det
> er nemmelig heller ikke dækket af garantien.

En normal billig lavpris lorteskærm skriver du... Måske - havde jeg købt en
billig lortelavpriset og lovpriset skodskærm - havde jeg nok også accepteret
det. Men ikke når man vælger en Sony som er kendt for kvaliteten af deres
arbejde - og ligger over 15k på bordet!

> Søren (som tilfældigvis arbejder hos en større HW forhandler) og som i
> øvrigt ville elske regler om at 1 pixel fejl var nok.

Tillykke...

// Søren

Fra : Sven

Dato : 11-06-01 19:20

Har du købt skærmen via Internettet har du jo som forbruger 14 dages 100%
fuld returret. Dette gælder uanset om den er defekt eller ej, og det gælder
uanset om det er undertøj eller computerdele.

Sven

Fra : soren klein

Dato : 12-06-01 09:12

On Mon, 11 Jun 2001 18:06:23 +0200, "Søren Aaholm Møller"
<swdata@image.dk> wrote:

>Holder ikke. Man sælger ikke en vare som ikke virker...

det sker alle steder, man må jo følge de retningslinjer producenten
har. hvis skærmen ikke kan sendes til info care (sony værksted) og
blive doa ombyttet, kan forhandleren jo ikke tage et tab på 15K på sig
fordi du mener 2 pixels er en fejl, og sony mener det modsatte.

Søren

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 09:15

> [...]
> blive doa ombyttet, kan forhandleren jo ikke tage et tab på 15K på sig
> fordi du mener 2 pixels er en fejl, og sony mener det modsatte.

Er det ikke et faktum er der er 2 px der ikke virker?

Jo

Godt - så er vi enige...

// Søren

Fra : soren klein

Dato : 12-06-01 09:21

On Tue, 12 Jun 2001 10:14:31 +0200, "Søren Aaholm Møller"
<swdata@image.dk> wrote:

>Er det ikke et faktum er der er 2 px der ikke virker?

jo, men det er jo reelt sony der er problemet her. de er meget tunge
at danse med i sådanne sager.. og små forhandlere kan ikke tage en
udgift på 15K på sig for at gøre kunderne glade. så hvis jeg var dig
ville jeg prøve at ringe til INFOCARE og høre om du kan komme ud til
dem med den hvis det altså er dem du har snakket med og fået til at
kalde den DOA.

Søren

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:14

> [...]
> ville jeg prøve at ringe til INFOCARE og høre om du kan komme ud til
> dem med den hvis det altså er dem du har snakket med og fået til at

Ellers tak - TFT-teknologien er ikke udvilket nok endnu, hvis man ikke kan
levere fejlfrie skærme -> CRT - here i come again...

// Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-01 12:52

> Ellers tak - TFT-teknologien er ikke udvilket nok endnu, hvis man ikke kan
> levere fejlfrie skærme -> CRT - here i come again...

De kan også have fejl i masken, men der ses det ikke så tydeligt. De
kriterier for antal fejl på tft pixekse er "arvet" fra kravene til maskerne
på crt skærmene....

/A

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:46

> De kan også have fejl i masken, men der ses det ikke så tydeligt. De
> kriterier for antal fejl på tft pixekse er "arvet" fra kravene til
maskerne
> på crt skærmene....

Men fejlen er umiddelbart ikke nær så synlig på en CRT som en pixelfejl er
på en TFT... Deraf kan man drage en kæmpe forskel.

// Søren

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-06-01 18:36

On Tue, 12 Jun 2001 14:46:21 +0200, Søren Aaholm Møller wrote:

>Men fejlen er umiddelbart ikke nær så synlig på en CRT som en pixelfejl er
>på en TFT... Deraf kan man drage en kæmpe forskel.

Nåh, så kan man altså alligevel gradbøje "defekt"?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 18:39

> Nåh, så kan man altså alligevel gradbøje "defekt"?

Det vil jeg ikke påstå. Men man kan snakke om hvorvidt en defekt er mere
synlig end andre.

// Søren

Fra : Torbenth

Dato : 11-06-01 22:19

Søren Aaholm Møller skrev i meddelelsen ...
>Hej
>
>Jeg er godt gal i skralden.

Hej.

Jeg har en Philips Brilliance 150P, ingen!! pixelfejl overhovedet (heldigt)
Den skærm jeg har nu er en bytteskærm (spritny) da den første havde
problemer med at holde billedet i ro. Den havde en rulleknap til
justeringerne.
Jeg kontaktede Philips i Holland og fortalte jeg havde en 9 mdr. gl. skærm
som havde visse fejl.
8 dage efter kom de med en ny og bedre model u/b som er 100% iorden og
iøvrigt en dyrere skærm end den første og den har ikke rulleknap men
trykknapper.

Mvh.
Torben

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 11-06-01 22:58

> [...]
> 8 dage efter kom de med en ny og bedre model u/b som er 100% iorden og
> iøvrigt en dyrere skærm end den første og den har ikke rulleknap men

Øh, ja?

// Søren

Fra : Torbenth

Dato : 12-06-01 10:51

Søren Aaholm Møller skrev i meddelelsen ...

>Øh, ja?

Det var for at fortælle at det godt kan lade sig gøre at få en skærm uden
pixelfejl samt at Philips on-site garanti virker uden problemer.
Skærmen er kanon.

Mvh.
Torben

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:16

"Torbenth" <torbenth@it.dk> wrote in message

> Det var for at fortælle at det godt kan lade sig gøre at få en skærm uden
> pixelfejl samt at Philips on-site garanti virker uden problemer.
> Skærmen er kanon.

Oki - godt at høre

Men du er vist nogenlunde den eneste som er på min side

// Søren

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-06-01 11:27

Søren Aaholm Møller wrote:

> Men du er vist nogenlunde den eneste som er på min side

Åh, nej - selvfølgelig skal du have pengene tilbage eller en fejlfri skærm.

Hvad med en ny harddisk med 1 mb bad sectors - "der skal være 1,2 for at vi
bytter". Eller fejl i Ram "går computeren kun ned én gang i timen det er
ikke nok - den skal gå ned 2 gange for at vi bytte".

Selvfølgelig skal vi ikke accepterer fejl. Som du siger bare en pixel er
nok.

Held og lykke med ombytningen.

Hilsen
Martin

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:43

> [...]
> ikke nok - den skal gå ned 2 gange for at vi bytte".
>
> Selvfølgelig skal vi ikke accepterer fejl. Som du siger bare en pixel er

Jotak - men ser du - Firmaet er ret inkompetent - eller chefen er... De vil
ikke bytte den, give mig penge tilbage - jeg har "fået lov" til at benytte
mig af de 14 dages returret - MEN - de kræver vist et gebyr på 10%. Er det
10% på de 15000,- ryger sagen til forbrugerstyrelsen. Jeg venter på at få
det bekræftet.

Forslag : Handl skærme ved firmaer i kender - og stoler på...

// Søren

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 12-06-01 21:42

De vil
> ikke bytte den, give mig penge tilbage - jeg har "fået lov" til at benytte
> mig af de 14 dages returret - MEN - de kræver vist et gebyr på 10%. Er det
> 10% på de 15000,- ryger sagen til forbrugerstyrelsen.

De 10% gebyr for at få pengene retur er der mange computerforretninger der
kører med. Såvidt jeg ved er det ulovligt (men jeg er ikke ekspert). Du har
jo 14 dages fuld returret når du køber per postordre. Jeg tror at det er
noget andet hvis du havde købt den beset i en forretning, så skal de jo ikke
nødvendigvis give dig penge retur automatisk.

Du bør vinde den sag hvis de fastholder de 10%.

Kasper

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 22:17

"Kasper Daniel Hansen" <kdh@omk.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> nødvendigvis give dig penge retur automatisk.

Jeg forhørte mig i dk.videnskab.jura - og alle er enige om at
det_ikke_er_lovligt at opkræve gebyret på 10%... Loven foreskriver at jeg
skal have alle pengene tilbage, dog selv dække for fragten retur.

> Du bør vinde den sag hvis de fastholder de 10%.

Yup

// Søren

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-06-01 18:50

On Tue, 12 Jun 2001 12:27:02 +0200, Martin Bay Hebsgaard wrote:

> [...]
>ikke nok - den skal gå ned 2 gange for at vi bytte".
>
>Selvfølgelig skal vi ikke accepterer fejl. Som du siger bare en pixel er

Hvad så med én bad block på en harddisk? Hvis man havde stillet dét krav
dengang de begyndte at komme frem, havde man ligeså godt kunnet opgive at
finde en disk overhovedet. Og hvis alle havde stillet det, var teknologien
sikert blevet opgivet.

Med RAM er det selvfølgelig en anden sag, fordi fejlbehæftet RAM ikke kan
bruges overhovedet.

Forstå nu at det er meningsløst at stille krav som teknologien ikke kan
imødekomme ved et realistisk prisniveau. Som verden ser ud i øjeblikket, må
man regne med nogle få defekte pixels i en TFT skærm som er til at betale.
Kan man ikke leve med det, skal man købe noget andet.

Længere er den altså ikke.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 12-06-01 19:03

Det var vel netop fordi der var nogle som stillede krav at vi har gode
harddiske i dag.

Derfor er det også vigtigt at vi stiller krav til TFT skærmene idag.

Men det er da rart at høre at der i denne gruppe er en del der gerne vil
aftage de skærme som vi andre ikke vil have. Det holder priserne, men det er
nok ikke det bedste for udviklingen mod fejlfri skærme.

Slut herfra. Og held og lykke til Søren.

Venlig hilsen
Martin

"Henrik Dissing" <hendis@post4.tele.dk> wrote in message
> [...]
fejl.......

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 19:30

> Derfor er det også vigtigt at vi stiller krav til TFT skærmene idag.

Nemlig.

> [...]
er
> nok ikke det bedste for udviklingen mod fejlfri skærme.

Ja - forresten... Glemte jeg at sige :

Sony CPD-L181A sælges.
Garanteres leveret med defekte pixels.

> Slut herfra. Og held og lykke til Søren.

Jotak.

// Søren

Fra : Kim Noer

Dato : 11-06-01 23:31

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message

> Nu kræver jeg mine penge tilbage fra det firma - og overvejer hvad jeg så
> skal have fat i. Er der andre der har oplevet det samme?

Det kan du ikke, forhandleren har ret til at afhjælpe problemet. Dvs. han
han vælge, mellem det, eller at give dig dine penge tilbage. Desuden forstår
jeg overhovedet ikke den ballade den forhandler skaber, de fleste
distributører i Danmark brokker sig ikke hvis de får sådan en RMA
forspørgelse..

--
If 0 thinks it looks like O, then 0 got a problem right?

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 09:09

> [...]
> jeg overhovedet ikke den ballade den forhandler skaber, de fleste
> distributører i Danmark brokker sig ikke hvis de får sådan en RMA

Heller ikke jeg - men ham mener jo - som Jesper Kellerup - at den ikke er
defekt... Men se på en sjov lille ting som jeg har fundet på henholdsvis den
danske distributør og net2com's egen hjemmeside :

I henhold til 3 afsnit under deres (net2com) GARANTI-henhold står der :

"Defekte varer (DOA) til ombytning returneres til CTS DATA Nørreskovvej 4,
4440 Mørkøv i ansvarlig emballage (original emballagen) vedlagt kopi af
fakturaen. CTS DATA betaler for returfragten."

Ser vi hvordan de danske distributører tager sagen :

"Hej Søren

Jeg har haft kontakt til sony vedr. din skærm. Det er en "DOA" og derfor
skal du henvises til forhandleren for ombytning.

Med venlig hilsen
UNI-DATA Logistica A/S
Britta Stegemejer Larsen
Tlf.: 8738 6721
Fax.: 8738 6728"

DOA hos UNI-DATA - DOA hos Net2com...

// Søren

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 09:38

> Heller ikke jeg - men ham mener jo - som Jesper Kellerup - at den ikke
er
> defekt...

Ifølge Sony er den ikke defekt og de vil derfor (med ret stor sikkerhed)
ikke ombytte skærmen. Hvorfor skulle forhandleren så ombytte den?

Iøvrigt hedder jeg "Kollerup"! :)

> [...]

> Jeg har haft kontakt til sony vedr. din skærm. Det er en "DOA" og derfor
> skal du henvises til forhandleren for ombytning."

Og du er sikker på at du har fortalt dem at det kun er 2 døde pixels?

Gad vide om Britta kun er sat til at skrive standardsvar eller om hun også
tager sig af de "rigtige" supportsager?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:15

> er
>
> Ifølge Sony er den ikke defekt og de vil derfor (med ret stor sikkerhed)
> ikke ombytte skærmen. Hvorfor skulle forhandleren så ombytte den?
>
> Iøvrigt hedder jeg "Kollerup"! :)

Det er jo ikke mit problem at forhandleren ikke kan få Sony til at makke
ret.

Kellerup faldt fingrene og huskeren bedre Sorry

> Og du er sikker på at du har fortalt dem at det kun er 2 døde pixels?

100%

> Gad vide om Britta kun er sat til at skrive standardsvar eller om hun også
> tager sig af de "rigtige" supportsager?

Aner det ikke - men et faktum er at de har sagt at det er en DOA - og jeg
har det på skrift...

// Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-01 10:51

> -=[ Siden hvornår kan defekt gradbøjes? ]=-

Det er desværre meget almideligt for tft skærme at der akcepteres et større
antal fejlpixle. Afaik er der kun viewsonic der garanterer 0 døde pixels....

/A

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 11:18

> Det er desværre meget almideligt for tft skærme at der akcepteres et
større
> antal fejlpixle. Afaik er der kun viewsonic der garanterer 0 døde
pixels....

Afaik?

Aha - Viewsonic... Er det ikke lidt dårligt at de er de eneste? Teknologi'en
tillader det - men nej - vi gider sq ikke lave dem go'e nok... :-/

// Søren

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-06-01 12:50

> større
> pixels....
>
> Afaik?

As Far As I Know.

> Aha - Viewsonic... Er det ikke lidt dårligt at de er de eneste?
Teknologi'en
> tillader det - men nej - vi gider sq ikke lave dem go'e nok... :-/

Teknologien tillader det stadig ikke, men man kan jo sortere.

Det er godt nok kun "Hear-Say", men jeg har fået fortalt at Viewpoint er
en underafdeling af Viewsonic, der aftager de mindre heldige varer -
f.eks. TFT-skærme med defekte pixels - til en lavere pris. Det er en anden
måde at sortere på.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 11-06-01 13:06

Hejsa,

Det var sq da et skod firma, hva' ?

Jeg mener at have læst noget om at TLF 1881 skulle have en masse info om det
offentlige, og du kunne derved få at vide hvem du skal ringe til.

Ellers ville jeg prøve forbruger rådet, da jeg mener at det er logik at en
ny vare skal fungere 100%

Held og lykke

Mvh.

Thomas Nielsen

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 12-06-01 13:48

> Det var sq da et skod firma, hva' ?

Både og. Handlen skete hurtigt og smertefrit... Det er bare her tilsidst de
ikke vil forstå mine kvaler.

> Jeg mener at have læst noget om at TLF 1881 skulle have en masse info om
det
> offentlige, og du kunne derved få at vide hvem du skal ringe til.

FS

> Ellers ville jeg prøve forbruger rådet, da jeg mener at det er logik at en
> ny vare skal fungere 100%

Nemlig - det er også det rigtige efter min mening. Jeg ringer til fs i
morgen - de har nemlig allerede lukket .-(

// Søren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-06-01 12:50

> Afaik?

As far as i know - såen circa.

> Aha - Viewsonic... Er det ikke lidt dårligt at de er de eneste?
Teknologi'en
> tillader det - men nej - vi gider sq ikke lave dem go'e nok... :-/

Jeg tror nærmere at de "blot" har en stor produktion og så sortere de bedste
fra til sig selv, og sælger resten viderere. På den første NEC jeg fik
fingerene i var der også en død pixel. Men da det var en demo skærm de ved
en fejl havde sendt ud røg den retur (Den var 3/4 år gammel (ifølge prod.
dato.) og manglede manualen. Faktisk den skærm som AOD roste i januar
nummeret (selvom den havde en død pixel). Den næste jeg fik er fejlfri.

/A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-06-01 22:15

On Mon, 11 Jun 2001 16:28:06 +0200,
Søren Aaholm Møller <swdata@image.dk> wrote:
>Det kan da ikke passe at man ikke kan få sin vare byttet, når den er befængt
>med døde pixels. 1 pixel eller 100 pixels... Den er sq da stadig defekt!

Enig. Jeg har heller aldrig set bærbare med døde pixels fra
fabrikken, men har dog set en der havde udviklet en eller to
blå pixels på sort baggrund efter et års tid.

Det er ud af vel omkring 15 bærbare. Alle mærkevarer. Heller
ikke maskiner med 1400x1050 pixels (fra Dell) har problemer.

Der var en udsendelse i TV for nyligt om dette som jeg så lidt
af. Det var noget medat der kom 3 kvaliteter fra samlebåndet, og
prisforskellen på skærme afhang af hvor mange døde pixels der var.

Toshiba blev rost for at bytte alt, og Compaq krævede vist nok
8 pixels med problemer, eller 3 indenfor et lille område.

--
Povl H. Pedersen - I hate spam, and so does abuse@whitehouse.gov
Position: N 56 09 37 - E 010 12 29