Bivirkninger ved blodtryksmedicin
Fra : Aksel Petersen

Dato : 19-12-05 13:27

Min kone har gennem et stykke tid fået medicin mod moderat forøget
blodtryk.
Først fik hun Selo-Zok, som virkede fint på blodtrykket, men bevirkede, at
hun
tog på i vægt, så hun ikke mere kunne passe sit tøj.
Derpå ordinerede lægen Corodil, som også havde en god blodtryksregulerende
effekt. Efter nogen tids brug fik hun kraftig morgenhoste, og for en
sikkerheds skyld opsøgte hun en halslæge, som ikke fandt noget unormalt,
men
som fortalte, at den medicin hun brugte, kunne have irritationshoste som
bivirkning. Så fik hun skiftet til Amlodipin. Der er fortsat god effekt på
blodtrykket, men irritationshosten er der fortsat - måske let reduceret.
Da der er masser af præparater mod forhøjet blodtryk, og vi ikke kan
forvente,
at lægen har tid til at tyre det hele igennem til hvert individ med
blodtryksproblemer, vil jeg gerne høre, om der er nogen, der kan nikke
genkendende til det skitserede og som måske endog har set positiv virkning
af
at skifte til et andet præparat.
Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Gamle

Dato : 19-12-05 15:26

"Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse

klip

> blodtryksproblemer, vil jeg gerne høre, om der er nogen, der kan nikke
> genkendende til det skitserede og som måske endog har set positiv
> [...]

Hej.

Det er svært at vide hvorfor lægerne giver een netop den medicin, som de
gør.
Der er bivirkninger ved det hele. Blot i forskellig grad.
Jeg har selv prøvet forskellige blodtryksmidler.
Den jeg har bedst erfaring med, er propranolol DAK.
Blot ikke i de store startdoser som beskrevet.
Startede med 40 mg gennem et stykke tid og prøvede derefter selv at
nedsætte
dosis til slutresultatet, 10 mg 1 gang i døgnet.
Jeg har selv en god (dyr) blodtryksmåler som jeg kan følge blodtrykket på.
Nu får jeg Selo-Zok, da jeg har forsnævrede kranspulsårer. Får også anden
medicin mod hjerteproblemet.
Derimod er Zimvastatin fantastisk mod forhøjet kolesterol. Mit var trods
alt
kun 5,1 med den rigtige fordeling af det gode og lede kolesterol.
Efter blot 1 måned med 40 mg Simvastatin/døgn, var tallet faldet til 3,2.
Det anbefales, at alle med forhøjet blodtryk får kolesterolnedsættende
medicin.
Det bør I tale med Jeres læge om.
Men prøv selv at kigge på www.netdoktor.dk

Mvh.
Torben

Fra : Steen

Dato : 19-12-05 17:49

> [...]
> men
> som fortalte, at den medicin hun brugte, kunne have irritationshoste som

Jeg fik også hoste af Corodil, men efter skift til Cozaar, som skulle være
et middel i samme gruppe, er der igen hoste.

/Steen

Fra : Steen

Dato : 28-12-05 14:18

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> "Aksel Petersen" <aksel@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg fik også hoste af Corodil, men efter skift til Cozaar, som skulle være
> et middel i samme gruppe, er der igen hoste.

Der skal selvfølgelig stå "ingen hoste"

/Steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-12-05 22:55

> [...]

> blodtryksproblemer, vil jeg gerne høre, om der er nogen, der kan nikke
> genkendende til det skitserede og som måske endog har set positiv virkning

Jeg har prøvet lidt af hvert, og har det fint med ACEhæmmere som Zestril og
Corodil, og har ingen hoste herved. Faktisk oplever jeg de færreste
bivirkninger på ACEhæmmere.

Men det er rigtigt at nogle har hoste ved dem. Cozar har en virkemåde som
ACEhæmmere, men ofte uden hoste.

Calciumantagonister som amplodin og adalat, er nok de mest "ufarlige" men
giver ofte vand i fødderne, tilgengæld bliver hænderne dejlig varme.

Beta -blokkere som Selo-Zok oplever jeg som meget ubehageligt
birvirkningsfuldt.

Måske cozar var sagen for hende.

Men det er nu ikke helt så enkelt, der er mange ting der spiller ind i valg
af blodtryksregulerende medicin, så det er noget der skal besluttes i et
samarbejde imellem
din kone og hendes læge.

Mvh. Uffe Ravn