Lille lokalt netværk og Win XP
Fra : ff

Dato : 18-12-05 16:25

Vi har et lille netværk med et ADSL modem og en router, der også fungerer
som DHCP server. I netværket er der en (meget gammel) PC, der kun fungerer
som printerserver og stiller harddiskplads til rådighed for de andre PC'ere,
ellers er der ingen deling af ressourcer. Min gamle bærbare med Win2k og de
øvrige PC'ere med henholdsvis Win98 og Win2k kommunikerer med
printerserveren uden problemer, men min nye bærbare med WinXP ser ikke
printerserveren, selvom den uden videre kan komme på internettet via
netværket.
Hvad gør jeg galt eller hvad skulle jeg have gjort?
Beklager hvis spørgsmålet har været rejst et utal af gange før.
Tak for hjælpen
Henning
(email adresse er ikke gyldig)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-12-05 17:47

"ff" <degn@mail.dk> wrote:

> [...]
>printerserveren uden problemer, men min nye bærbare med WinXP ser ikke
>printerserveren, selvom den uden videre kan komme på internettet via

Skal vi gætte på at XP's indbyggede firewall effektivt afskærmer dig fra
resten af lokalnettet - Men den kan du roligt de-aktivere så længe du
gemmer dig bag routeren....

Hvis det ikke er årsagen, må du gå frem med systematisk fejlsøgning: Kan
serveren ping'es på ip-adressen ? Kan serveren ping'es på navnet ? Er
computer og server i samme arbejdsgruppe ?

<mlr>

Fra : ff

Dato : 19-12-05 00:25

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse .

> Skal vi gætte på at XP's indbyggede firewall effektivt afskærmer dig fra
> resten af lokalnettet - Men den kan du roligt de-aktivere så længe du
> gemmer dig bag routeren....

Den har jeg deaktiveret.

> Hvis det ikke er årsagen, må du gå frem med systematisk fejlsøgning: Kan
> serveren ping'es på ip-adressen ?

Ja.

Kan serveren ping'es på navnet ?

Nej.

Er
> computer og server i samme arbejdsgruppe ?

Ja.

Stadig uden held.

Hvis jeg prøver at køre XP Guiden til konfigurering af et lille netværk,
popper der en meddelelse op om, at der skal indsættes en diskette til et
program, som alle andre computere i netværket skal fodres med. Men
tænkepadden har ingen diskettestation og er XP virkelig sådan indrettet, at
computere med et andet styresystem ikke uden videre kan stille ressourcer
til rådighed?
Beklager, hvis det er tumpede spørgsmål, som ikke hører hjemme her
Med venlig hilsen
Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-12-05 17:47

"ff" <degn@mail.dk> wrote:

>Ja.

Ok, netkort, kabler og basale netværksopsætning fungerer...

>Kan serveren ping'es på navnet ?
>
>Nej.

Så ligger problemet i NETBIOS..

Har du en konto på begge maskiner med samme brugernavn og samme password
?

<mlr>

Fra : ff

Dato : 19-12-05 22:20

> Ok, netkort, kabler og basale netværksopsætning fungerer...

> Så ligger problemet i NETBIOS

Ø...h? NETBIOS? skal det reguleres på serveren (Win98) eller på
tænkepadden(WinXP)?

> Har du en konto på begge maskiner med samme brugernavn og samme password
Nej - alle computere er i samme arbejdsgruppe og med forskellige navne. Hvis
det var en navneforbistring ville problemet så ikke opstå på alle computere
og ikke kun på tænkepadden med WinXP?

Mvh
Henning

Fra : Brian Lund

Dato : 19-12-05 10:34

> [...]
> printerserveren uden problemer, men min nye bærbare med WinXP ser ikke
> printerserveren, selvom den uden videre kan komme på internettet via

Du vil tilgå den via fildeling, ikke?

Har du prøvet start > kør "\\computernavn" eller "\\IP-adresse"
(Uden "")

Brian

Fra : ff

Dato : 19-12-05 12:13

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet start > kør "\\computernavn"
ja, virker ikke

eller "\\IP-adresse"
> (Uden "")
ja, virker ikke.

Og så noget meget mærkeligt:
På min gamle Win2k bærbare giver kør
\\printerserver forbindelse til serveren, men kør \\ipadresse gør ikke?!
Mvh Henning