Muligt at lave ASP i andet end ISS?
Fra : Marc

Dato : 18-12-05 12:05

E det muligt at lave ASP i andet end ISS?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-05 12:23

"Marc" wrote

>E det muligt at lave ASP i andet end ISS?

Jow da
Men hvad mener du mener du når du siger ASP?
(ASP = Active Server Pages)

ASP er jo blot en teknologi, et framework, der bruges i forb med at lave
aktivt webcontent

Hvilket sprog (programmeringssprog) ønsker du at benytte ?
Hvilken webserver ønsker du at bruge

Tænker du apache og muligvis linux vil jeg klart anbefale fx PHP eller Perl
som sprog

VBScript som man typisk ser i forb md ASP er en microsoft teknologi
Der er flere der har forsøgt at lave fortolkere der kan køre under Apache -
fx ChilliSoft ASP

Hmmm
http://www.apache-asp.org/faq.html#VBScript%20or%2007fa600d
Det er sket lidt siden jeg sidst tjekkede dette

Hmm
Stryon.com svarer ikke
Det ser ud som om at SunOne ASP kun er for Linux, Solaris etc

- Peter

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-05 14:55

On Sun, 18 Dec 2005 12:23:02 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>VBScript som man typisk ser i forb md ASP er en microsoft teknologi

Men der er dog en del, der bruger JScript i stedet for VBScript i ASP
- selv om det nok er over 90 pct. der bruger VBScript (at dømme efter
spm./svar i denne gruppe).

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-05 15:34

"Jørn Andersen" wrote

> Men der er dog en del, der bruger JScript i stedet for VBScript i ASP
> - selv om det nok er over 90 pct. der bruger VBScript (at dømme efter
> spm./svar i denne gruppe).

Sådan lige et slag på tasken uden at have noget konkret at henvise til så
vil jeg tro at der er flere der bruger Perl and JScript

Både JScript og VBScript er MS teknologier i forb med ASP
For at køre Perl så skal man have fat i en scriptfortolker - fx ActivePerl

Derudover kan man bruge PHP samt Python sammen med IIS
Det er blot et spørgsmål at få fat i en fornuftig scriptfortolker

- Peter

Fra : Marc

Dato : 18-12-05 15:29

Peter Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Hmm
> Stryon.com svarer ikke
> Det ser ud som om at SunOne ASP kun er for Linux, Solaris etc

Spørgsmålet er: om man kan kode i ASP til hjemmesider med hvilke programmer??

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-05 17:48

"Marc" wrote

> Spørgsmålet er: om man kan kode i ASP til hjemmesider med hvilke
> programmer??

Øh uddyb venligst?

Ret beset kan du bruge notepad
Uanset så skal du bruge en webserver fx IIS for at afvikle den del der
ligger på serversiden

- Peter

Fra : Marc

Dato : 18-12-05 22:37

> [...]
> >
> Øh uddyb venligst?
>
> Ret beset kan du bruge notepad
> Uanset så skal du bruge en webserver fx IIS for at afvikle den del der

Kan man bruge andre programmer til at afvikle end IIS??

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-12-05 01:47

"Marc" wrote

> Kan man bruge andre programmer til at afvikle end IIS??

Jeg synes det kører lidt i ring her

1) hvad ved du om ASP?
2) helt præcist hvad er det du ønsker at lave?

- Peter

Fra : Marc

Dato : 19-12-05 14:21

Peter Lykkegaard wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jeg synes det kører lidt i ring her
>
> 1) hvad ved du om ASP?
> 2) helt præcist hvad er det du ønsker at lave?
>
> - Peter

Jeg ved kun at man kan lave hjemmesider i ASP og at man kan lave
alt på hjemmesiden med ASP. Jeg ønsker at lave en hjemmeside i
ASP.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-12-05 17:58

Marc wrote:

> Jeg ved kun at man kan lave hjemmesider i ASP og at man kan lave
> alt på hjemmesiden med ASP. Jeg ønsker at lave en hjemmeside i
> ASP.

Så lad mig prøve at bøje det i neonrør:

Asp-kode kan laves i en hvilken som helst tekst-editor, men det kan være en
fordel at bruge en editor, som har syntaks-farvning. Til formålet findes
flere forskellige, jeg kan desværre ikke råde dig i den henseende, da jeg
kun har brugt WebWriter fra Steen Hjelmstrand - www.webwriter.dk

For at kunne se dine asp-sider hjemme fra din egen harddisk, skal du have
installeret noget serversoftware og indlæse siderne i browseren via denne
server: http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp

Når du lægger dine asp-baserede sider ud til offentligheden, skal det ske på
en server (et web-hotel), som understøtter asp. Ellers virker skidtet ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Marc

Dato : 19-12-05 21:45

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> en server (et web-hotel), som understøtter asp. Ellers virker skidtet ikke.

Tak. Men findes der programmer der kan erstatte IIS

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-12-05 21:58

Marc <Begynderdk@jubii.dk> wrote in

> Tak. Men findes der programmer der kan erstatte IIS
> (http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp)??

Se det indlæg jeg postede tidligere i dag

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Findes din kiosk på nettet? Se http://ekiosk.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-12-05 23:40

"Marc" wrote

> Tak. Men findes der programmer der kan erstatte IIS
> (http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp)??

Du skal bruge en webserver for at afvikle ASP sider

Please
Forklar nu udførligt hvad det er du gerne vil lave, og hvorfor du ikke
kan/vil bruge IIS

Vi er ikke tankelæsere

- Peter

Fra : Marc

Dato : 20-12-05 14:57

> [...]

> Please
> Forklar nu udførligt hvad det er du gerne vil lave, og hvorfor du ikke

Jeg kan ik bruge IIS fordi min windows CD er Ridset, og det er der man
instalere IIS fra. Jeg ønsker lave en hjemmeside i ASP. Jeg læste
Html.dk's torturial, men der henviser de til IIS, som jeg ik´kan bruge. Så
derfor: Kan man bruge andet IIS ?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-12-05 15:13

> Jeg kan ik bruge IIS fordi min windows CD er Ridset,

Så kan du få den ombyttet for et mindre beløb. Kontakt Microsoft og så kan
de hjælpe dig [0].

> Kan man bruge andet IIS ?

Ja, se mit svar fra tidligere i dag. Sun har et produkt, som hedder noget i
retning af "ChiliASP". Søg evt på Google efter "chiliasp sun"

[0] http://www.microsoft.com/danmark/msdk/content/cservice.asp

Fra : Marc

Dato : 20-12-05 16:00

Jesper Stocholm wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Ja, se mit svar fra tidligere i dag. Sun har et produkt, som hedder noget i
> retning af "ChiliASP". Søg evt på Google efter "chiliasp sun"

Ok.. Tak..

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 31-12-05 20:48

Marc wrote:

> Ok.. Tak..

Men da det er en home version er der ikke ISS på den hvorfor ved jeg ikke,
ISS følger så vidt jeg ved, kun med Pro versionerne af W2K og XP

Men der er et par alternativer til chillisoft

I ASP in a Nutshell fandt jeg yderligere et par muligheder:

Instant ASP (I-ASP) from Halcyon Software og

OpenAsp from the ActiveScripting Organisation

De kan ligsom Chilli afvikles på Windows med Apache som webserver.

Det er forøvrigt ingen fornøjelse at afvikle Apache på windowsklienter for
den kører i en dos prompt, hvordan den er på serverversioner har jeg ingen
erfaring med.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Tom Jensen

Dato : 18-12-05 21:20

Marc skrev:

> Spørgsmålet er: om man kan kode i ASP til hjemmesider med hvilke programmer??

Det er lidt forvirrende med den omvendte ordstilling, mener
du; hvilke programmer kan man bruge til at skrive ASP med ??

Købeprogrammer:
Dreamweaver
Frontpage
og flere

Gratis programmer:
Visual Studio 2005 Express Edition
Notepad
og sikkert flere

Asp kan godt afvikles i på andre webservere end IIS som den
hedder. Apache kan gøre det igennem et Chili soft program.

Med venlig hilsen

Tom Jensen
www.ffsoft.dk
- Læs mere om asp og databaser her -

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-05 16:09

Jesper Stocholm skrev:

> Ja, se mit svar fra tidligere i dag. Sun har et produkt, som
> hedder noget i retning af "ChiliASP". Søg evt på Google efter
> "chiliasp sun"

Det hedder Chilisoft - eller "Sun Java System Active Server Pages".
Se evt. siden her:
<http://www.sun.com/software/chilisoft/index.xml>

Men det er ikke et gratisprodukt - en licens koster knap 500 ¤
(omend man kan hente en prøveversion gratis).

> [0] http://www.microsoft.com/danmark/msdk/content/cservice.asp

Du har vist skrevet for meget i c-lignende sprog
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-12-05 16:28

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote

> Du har vist skrevet for meget i c-lignende sprog

Customer service :)

- Peter

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-12-05 17:08

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote

> Jesper Stocholm skrev:

> Men det er ikke et gratisprodukt - en licens koster knap 500 ¤
> (omend man kan hente en prøveversion gratis).

Ja, jeg tror også, at det bedre kan betale sig at få ombyttet sin Windows-
CD.

> Du har vist skrevet for meget i c-lignende sprog

Det forstår jeg ikke ... alle index starter da ved 0?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-05 17:28

Jesper Stocholm skrev:

> Det forstår jeg ikke ... alle index starter da ved 0?

I dag er det nok svært at finde 1-baserede indekseringer i arrays,
men så vidt jeg ved var det mest almindeligt med 1-baserede arrays
før C (Fortran, Basic, Pascal).

Bortset fra det har det vist aldrig været almindeligt at indeksere
fodnoter fra 0.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marc

Dato : 20-12-05 22:35

Jens GyldenkærneClausen wrote in
> [...]
> før C (Fortran, Basic, Pascal).
>
> Bortset fra det har det vist aldrig været almindeligt at indeksere

Tak for svarene og tiden..

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-12-05 11:12

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Bortset fra det har det vist aldrig været almindeligt at indeksere
> fodnoter fra 0.

Dét er jeg til gengæld enig med dig i.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-12-05 14:31

Marc <begynderdk@jubii.dk> wrote in news:43a54268$0$15792$14726298
@news.sunsite.dk:

> E det muligt at lave ASP i andet end ISS?

Der er to ting, som du skal være klar over.

1. ASP-sider er reelt blot en fil, som indeholder ASP-kode. Disse filer kan
laves af stort set alle text-redigeringsprogrammer, dvs også Notesblok. Du
kan se en liste over nogle af disse programmer i indlægget

2. ASP-filerne skal køres på en webserver. Jeg kender selv kun til to
webservere, der kan køre ASP-sider, og disse er IIS fra Microsoft samt
Chili!ASP fra Sun. Der er nogle begrænsninger i Suns ASP-server, men jeg
ved ikke, hvor tit man reelt løber ind i dem.

Fra : Claus Marcussen

Dato : 19-12-05 22:02

Hej.

Jeg tror Marc er ramt af det samme som jeg var for et år siden -
man går fra en 98/? til en XP. 98'eren havde en
PersonaleWebServer (PWS) - det har hans home edition ikke.

Og så kan man ikke vedligeholde hjemmesider længere.

Forstå det hvem der kan - MS vil have MSAcess udbredt - men
tilbyder ikke deres kunder det (i XP Home) en PWS - man skal
hedde enten Bill eller Gates for at forstå dennne.

Så det hedder en XP Pro.

Jeg har selv løst det ved at køre det over en gammel 98'er som
remote (intern netværk) - med andre problemer til følge,

Hilsen Claus

Fra : Jesper

Dato : 21-12-05 10:29

Kører med KF Web Server
http://www.keyfocus.net/kfws/
Freeware
+
Selisoft ActiveHTML asp server
http://www.selisoft.com/en/ahtml/
Købeprog som findes i en 45 dages trial.

eller geninstalleres i 45 dage mere

Kører perfekt..

Jesper