Et spændende projekt
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-06-01 15:02

Jeg faldt ved en tilfældighed [1] over dette projekt:
http://handicapprojekt.dsh-o.dk/

Kort fortalt er det et projekt som er financieret af Socialministeriet, og
som har til formål at belyse en masse ting omrking fysisk handicappede i
eget hjem.

Spændende læsning

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-06-01 15:04

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> ved en tilfældighed [1]

Det glemte jeg helt...
Jeg søgte efter hvordan jeg kan få min computer til trådløst at sende
DVD/film ind til fjernsynet i stuen

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Robert Refsgaard

Dato : 11-06-01 22:21

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> wrote in message news:9g2j4e$hbk$1@sunsite.dk...
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
>
> Det glemte jeg helt...
> Jeg søgte efter hvordan jeg kan få min computer til trådløst at sende
> DVD/film ind til fjernsynet i stuen

Ja det er utroligt, hvad man kan finde. Prøv at søge på fjernvarme....evt på altavista usa. ;-D

--
MVH Robert Refsgaard
----

Fra : susanne

Dato : 12-06-01 00:37

Søren C. Fischer skrev i meddelelsen <9g2j01$h1g$1@sunsite.dk>...
>Jeg faldt ved en tilfældighed [1] over dette projekt:
>http://handicapprojekt.dsh-o.dk/

Overskriften lyder:

"Projekt pasning af handicappet ægtefælle i Odense Kommune"

"Pasning" - PASNING??????????
Er det ikke det, man gør med hunde, burfugle og meget små børn?
For mig lyder det dybt nedladende. Den som bliver passet, forventes ikke selv
at være aktiv, vel?

Er jeg blevet smittet med "political correctness" - eller mærker I andre også
en ubehagelig undertone?

susanne

PS: Siden loader stadig, mens jeg skriver - så jeg har endnu ikke kunne
afkræfte mine fordomme med et nærmere eftersyn................

--
New newsgroup formed for people with disabilities on intimacy and
relationships

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-01 12:15

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
selv
> at være aktiv, vel?
>
> Er jeg blevet smittet med "political correctness" - eller mærker I andre

Enig

Jeg er nok bare skadet af den gennemgående manglede forståelser for noget
som helst i kommunalt regi... Så jeg lod den passere som endnu et eksempel
på misforstået fortolkning af lovgivningen

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Leonard

Dato : 12-06-01 13:44

"susanne" <cybs@ofir.dk> skrev:

> [...]
>Er det ikke det, man gør med hunde, burfugle og meget små børn?
>For mig lyder det dybt nedladende. Den som bliver passet, forventes ikke selv

I dette tilfælde er det vidst nok ikke helt så nedladende, da det
netop handler om familier, hvor den handicappede person er så afhængig
af hjælp, at vedkommende skal passes hele tiden.
Jeg blev engang for mange år siden spurgt af min kommunale
sagsbehandler om jeg ville deltage i projektet (på det tidspunkt boede
jeg sammen med en kæreste) og udfyldte et kort spørgeskema. Jeg blev
vraget, da jeg klarede mig selv for godt til at passe ind i dette
projekt. Jeg gik så senere 4 år på dsh-o og blev der præsenteret for
projektet som det havde udviklet sig, og jeg synes altså at det er
meget passende her at skrive "pasning".

--

Kørestolsegnet hus sælges i Odense

Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/
Hjemmesider af denne NGs brugere - http://leonard.dk/link.phtml?kat=d.h.h

Fra : Henrik Larsen

Dato : 12-06-01 15:17

projektet som det havde udviklet sig, og jeg synes altså at det er
> meget passende her at skrive "pasning".

Hvis vi skulle skrive noget andet end "pasning" hvad skulle det så være :)

--
Henrik Larsen
www.handikap.nu admin@handikap.nu

Der findes ikke dumme spørgsmål, men spørgsmål der ikke kan besvarres!

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-06-01 16:10

"Henrik Larsen" <henlar@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis vi skulle skrive noget andet end "pasning" hvad skulle det så være :)

"Projekt hjælp til handicappet ægtefælle i Odense Kommune"

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Henrik Larsen

Dato : 12-06-01 21:10

> "Projekt hjælp til handicappet ægtefælle i Odense Kommune"

Et forslag man kunne jo også havde skrevet "hjælp til handicappedet" eller
"pleje"

Men for mig lyder pasning godt, for man passer da på sine næremste f.eks.
Jeg bor hjemme og er handicappedet (medium) og min forældre passer mig. At
passe en og jo også en måde at sige sådan om en der skal have hjælp, hvis
jeg ikke havde mine forældre så måtte jeg bo i en ældre-bolig pga. mit /
mine handicaps! og så have hjælp fra kommunen, og det er hjemme-pleje, så
hvornår skal man kalde det for pasning eller for pleje. Og i det projekt
mener jeg fuldt ud at ordet pasning passer ind her!

Fra : susanne

Dato : 13-06-01 03:33

Henrik Larsen skrev i meddelelsen <992376610.133547@dyrup.dsa-net.dk>...

>Men for mig lyder pasning godt, for man passer da på sine næremste f.eks.

"Passer på" er noget andet efter min mening. Vi skal alle sammen passe på
hinanden i trafikken. Og i parforholdet og familien passer vi særligt på
hinanden.

>Jeg bor hjemme og er handicappedet (medium) og min forældre passer mig.

Jeg associerer ikke "passer" med et forhold mellem ligestillede. Passer man
folk, tar man ansvaret for dem - og dermed til dels fra dem. Dine forældre
passede dig, da du var lille. Hvis de stadig gør det, har de IMO ikke opdaget,
at du er blevet voksen. Du kan ha brug for hjælp og pleje, men du passer vel
forhåbentlig dig selv! (selvom "pas dig selv" så igen betyder noget helt
tredie...........).

Og selv om man så har behov for 24 timers hjælp og pleje, betyder det vel
ikke, at andre skal overtage ansvaret?????????????

Der er, så vidt jeg ved, ikke et omvendt proportionalt forhold mellem, hvor
meget hjælp man behøver, og hvor meget ansvar man har? Nogen gange
tvært imod - at være arbejdsgiver for et 24 timers hjælperteam er et stort
ansvar - og man skal PASSE godt PÅ sine hjælpere......

susanne

Fra : Lotte M

Dato : 13-06-01 16:09

"susanne" skrev

> Jeg associerer ikke "passer" med et forhold mellem ligestillede.
> Passer man folk, tar man ansvaret for dem - og dermed til dels
> fra dem.

Akkurat.

Jeg er i disse dage ved at ansætte en ny hjælper og en af de ting,
der får mig til at afvise en ansøger, er når de siger:"Jeg vil enormt
gerne være handicaphjælper, for jeg vil så gerne hjælpe andre
mennesker, med at få noget indhold i livet jeg er helt sikker på vi
nok skal blive venner".

Jeg søger ikke en ny ven og jeg har helt sikkert ikke behov for en
hjælper, der gerne vil hjælpe mig med at få indhold i livet.

Nogle mennesker opfatter (u)bevidst handicappede som stakler, der
skal "frelses" og "passes" og vil være glade (og taknemmelige) for
at være "venner", med enhver der byder sig til...... uf!

> Nogen gange tvært imod - at være arbejdsgiver for et 24 timers
> hjælperteam er et stort ansvar - og man skal PASSE godt PÅ sine
> hjælpere......

Nemlig!

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Henrik Larsen

Dato : 15-06-01 15:10

> [...]
vel
>forhåbentlig dig selv! (selvom "pas dig selv" så igen >betyder noget helt

De ved da godt jer er voksen, men hvis nu dit barn lige pludseligt blev syg
og havde brug for hjælp 24*7*365 hvordan ville du så ikke reagere??`
Jeg var i lære som bager da jeg fik at vide at jeg har epilepsi og at den
rysten jeg har hedder tremor (rysten) og det er en lidelse.
Der er 3 ting som jeg hader, og 2 grunde til at jeg ikke vil have børn, den
ene er min epilepsi og den anden er min rysten og så det store spørgsmål,
hvorfor? Fordi jeg ikke vil overføre mine lidelser til mine efterkommere
(børn), de skal ikke igennem de samme lidelser som mig...

Dette hader jeg:
1. At jeg har epilepsi
2. At jeg ryster på hænderne
3. Og at jeg lever.

> Jeg associerer ikke "passer" med et forhold mellem ligestillede. Passer
man
> folk, tar man ansvaret for dem - og dermed til dels fra dem.

Det er jo ikke sikkert at den handicappede syndes det? vedkommende må på et
eller andet sted selv se/høre hvad der skal siges? f.eks. Min ven bor på en
bo-instition der ved jeg godt at de passer ham, hver anden weekend er han
hjemme hos sin mor, hun passer ham i de 2 dage han er hjemme, han bliver
altså passet 2 steder, hvor og hvornår skal man bruge ordet "passe"?? i
dette tilfælde.
Han er "multihandicappedet spastiker (CP)" (CP og Epilepsi), han har 2 valg
muligheder enten at ligge ned eller sidde i sin kørestol, og her skal hans
hoftesele være spændt pga. CP, han er når de "bange" pædagoer er på arbejde
spændt-fast (fikseret), når jeg er der ude er hans vrist- (ankler),
skulder-seler taget af, fordi at han sagtens kan holde sig oppe fordi hans
stol er lavet til det, han sidder i en formstøbt-stol.

> Og selv om man så har behov for 24 timers hjælp og pleje, betyder det vel
> ikke, at andre skal overtage ansvaret?????????????

Jeg har lige været på Sølund Musikfestival og selvom jeg selv kan spise så
fik jeg hjælp til det fordi jeg rystede ekstremt meget på hænderne, var jeg
ikke sammen med dem jeg var med, så havde jeg kun levet af pølser i de 2
dage, så jeg fik hjælp til at spise, her mener jeg at han styrede gaflen jeg
skulle bare åbne munden for at der så kom en skovl-fuld mad, det er at
"passe" mener jeg, men når jeg er sammen personalet fra den bo-instition så
har jeg det godt jeg får den hjælp jeg har brug for, så her passer de mig.
Ordet passer kan bruges mange steder og efter min mening så bruger man ordet
passer mange steder, men hvor og hvornår man ikke skal bruge det kan jo
komme an på den der har brug for hjælpen, ik´?

> ansvar - og man skal PASSE godt PÅ sine hjælpere......

Selvfølge lig skal man passe på sine hjælpere, man skal kunne stole på dem
100%, når jeg får hjælp stoler jeg da også på dem.

Fra : Lotte M

Dato : 12-06-01 16:59

"susanne" skrev

> "Pasning" - PASNING??????????
> Er det ikke det, man gør med hunde, burfugle og meget små børn?

Det trigger også mig. Jeg synes det må være den handicappede, der
skal have hjælp til at passe sig selv og ikke ægtefællen.

> Er jeg blevet smittet med "political correctness" - eller mærker I andre også
> en ubehagelig undertone?

Polirisk korrekthed ..... tjo, men så er vi 2

> PS: Siden loader stadig, mens jeg skriver - så jeg har endnu ikke kunne
> afkræfte mine fordomme med et nærmere eftersyn................

Det er imo et ok projekt, selv om titlen er lidt kikset.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Robert Refsgaard

Dato : 13-06-01 13:56

Passer det?

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9g5e9s$ch8$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Polirisk korrekthed ..... tjo, men så er vi 2

> Det er imo et ok projekt, selv om titlen er lidt kikset.

Hvad passer jer så?
Dette projekt blev jo startet før man begreb begrebet "political correctness" eller denne ´hudflettende' nyhedsgruppe blev til.
Citat fra åbningssiden :"Projektet har arbejdet omkring familierne fra sommeren 1996 til sommeren 1999."
Jeg bliver stadig (ofte) spurgt af medlemmer af hjemmeplejen (og andre) om hvem der passer Lisbeth. Politisk korrekthed er ikke
altid sivet helt ned i befolkningen. Fx. findes der stadig skraldemænd! Selv om de har har fået en længere titel. Det med at passe
nogen, passer åbenbart ikke alle. Måske jeg bare skulle passe mig selv. Ellers må jeg melde pas. Det er da lidt ligegyldigt om man
passer eller plejer, hvis man bare passer plejningen. Ellers må jeg ha' forpasset noget. Har vi ikke noget bedre at bekymre os om?
Lisbeths mor har fået bevilget en Berlingo med en specialkørestol hvor sædet (med svigermor i) bliver flyttet ind på passagerpladsen
og stellet løftes ind bagi. Jeg glæder mig til at se, hvad man har fundet på.
Måske jeg tager nogle bilder og lægger dem ud på nettet - hvis det passer jer.

--
MVH Robert Refsgaard
----

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-01 14:11

"Robert Refsgaard" <robertr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg bliver stadig (ofte) spurgt af medlemmer af hjemmeplejen (og andre) om
hvem der passer Lisbeth.

Og de kalder sikkert også hende kørestol for en rullestol...?

> Måske jeg tager nogle bilder og lægger dem ud på nettet - hvis det passer
jer.

Den slags er IMOHO altid spændende at se

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-06-01 15:15

> Den slags er IMOHO altid spændende at se
^^^^^
Eller måske rettere: IMHO (In my humble oppinion)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as