Moms - Fragt/Porto (salg)
Fra : MadsD

Dato : 18-12-05 01:36

Hej gruppe.

Jeg er løbet ind i en tanke. Når jeg kigger på de steder jeg har handlet på
nettet. Så betaler jeg typisk moms for det de selv kalder porto. I hvert
fald ifølge forretningernes faktura'er. Men mit spørgsmål går på, at porto
jo er momsfrit, så hvorfor er det med som moms-beløb?

Inden I render efter jeres egne faktura'er, så kan jeg sige at de fleste af
dem kalder det for ekspeditionsgebyr eller fragt, og så er den jo god nok.

MEN fx. har jeg handlet et Logitech headset. Min faktura ser således ud:
---------------------EKS1------------------------------------
Logitech headset = 349,00
Porto = 45,00

Beløb excl. moms = 324,20 (altså [ 349*0,8 + 45] )
Moms 25% = 69,80 (349*0,2)
I alt = 394,00

Sådan vil jeg jo gætte på at regnestykket skal være, men mange steder ser
jeg det således:

-----------------------EKS2----------------------------------
Logitech headset = 349,00
Porto = 45,00

Beløb excl. moms = 315,20 ( (349+45)*0,8)
Moms 25% = 78,80 (394*0,2)
I alt = 394,00

Passer det, at eks2 er forkert? Hvis nej, hvorfor ikke? Mig bekendt er porto
stadig moms-frit, men det er måske kun når man køber det, og ikke sælger det
videre???

Venlig hilsen
MadsD
http://www.pchelper.dk
http://www.interessantesites.dk

Fra : Elmand

Dato : 18-12-05 01:49

"MadsD" <spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Passer det, at eks2 er forkert? Hvis nej, hvorfor ikke? Mig bekendt er
> porto stadig moms-frit, men det er måske kun når man køber det, og ikke

Ja, du har fat i det rigtige,- Fakturerer du porto videre, skal du som på
alle øvrige varer pålægge
moms.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : MadsD

Dato : 18-12-05 01:52

> "MadsD" <spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, du har fat i det rigtige,- Fakturerer du porto videre, skal du som på
> [...]

Tusind tak for svaret. Hvis andre lige vil sige god for den oplysning, så er
jeg overbevist.

Ikke fordi jeg ikke tror på hr. Espersen, men det er altid godt lige at få
den verificeret

Fra : Kim

Dato : 19-12-05 11:15

On Sun, 18 Dec 2005 01:49:26 +0100, "Elmand"
<elmand@vip.cybercitynospam.dk> wrote:

>Fakturerer du porto videre,
>skal du som på alle øvrige varer pålægge moms.

Nej, det SKAL man ikke, såfremt at den aktuelle porto er momsfri
og det fakturerede porto beløb = den aktuelle porto.

--
Kim

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-05 14:09

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Nej, det SKAL man ikke, såfremt at den aktuelle porto er momsfri
> og det fakturerede porto beløb = den aktuelle porto.

Korrekt, for så er der tale om et "porto-udlæg".

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-05 16:28

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Korrekt, for så er der tale om et "porto-udlæg".

Jeps.

Det samme er eksempelvis tilfældet med brugtvognsforhandlere.

De sælger fx som flg.

Brugt bil: kr. 10.000,-
Omregistrering eller nr. plader (er ikke momsbelagt) kr. 300,-
I alt ex moms: kr. 10.300,-
Moms kr. 2.500,-

I alt kr. 12.800,-

Dvs. der ikke betales moms af nummerpladerne, som er et udlæg, og den
endelige pris for en slutbruger bliver dermed billigere.

(I eksemplet har jeg undladt begrebet "brugtmoms" for at gøre det simpelt)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-12-05 17:47

MadsD wrote:

> [...]
> fald ifølge forretningernes faktura'er. Men mit spørgsmål går på, at porto
> jo er momsfrit, så hvorfor er det med som moms-beløb?

Det er muligt at lave et momsfrit udlæg. Der var en længere tråd for et
års tid siden:
http://groups.google.com/group/dk.erhverv/browse_thread/thread/82f186831b7e56c0/794d5a39d4ff50fa

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim

Dato : 19-12-05 11:14

On Sun, 18 Dec 2005 01:35:48 +0100, "MadsD"
<spam@_removemetosendmemail_madsd.dk> wrote:

> [...]
>fald ifølge forretningernes faktura'er. Men mit spørgsmål går på, at porto
>jo er momsfrit, så hvorfor er det med som moms-beløb?

Porto er ikke nødvendigvis momsfrit.
På f.eks. erhvervspakker er der altid moms.

Læs evt. tråden "porto" i denne gruppe fra 8.12.05.

> [...]

>-------------------------------------------------------------

>Sådan vil jeg jo gætte på at regnestykket skal være,

Ja, såfremt at portoen er momsfri og portobeløbet ikke
indeholder andre udgifter såsom emballage / arbejdstid m.m.

>men mange steder ser
>jeg det således:
>
>-----------------------EKS2----------------------------------
>Logitech headset = 349,00
>Porto = 45,00
>
>Beløb excl. moms = 315,20 ( (349+45)*0,8)
>Moms 25% = 78,80 (394*0,2)
>I alt = 394,00
>-------------------------------------------------------------

>Passer det, at eks2 er forkert?

Nej.

>Hvis nej, hvorfor ikke?

Du bestemmer selv om porto beløbet skal være med eller uden moms,
vel at mærke hvis den aktuelle porto udgift er momsfri. Hvis det
fakturerede porto beløb er uden moms, så skal beløbet svare til den
aktuelle porto udgift.

Hvis porto udgiften er momspligtig, så skal moms beløbet på fakturaen
også indeholde moms.

>Mig bekendt er porto stadig moms-frit,

Gælder * typisk * kun for alm. breve, privatpakker m.m.

>men det er måske kun når man køber det,
>og ikke sælger det videre???

Se ovenstående.

--
Kim

Fra : MadsD

Dato : 20-12-05 21:06

> Porto er ikke nødvendigvis momsfrit.
> På f.eks. erhvervspakker er der altid moms.
>
> Læs evt. tråden "porto" i denne gruppe fra 8.12.05.

Er gjort... suuuuk

Tak for svaret... det virker som om det bare er nemmest at lægge lidt oveni
prisen på produkterne, og så kalde porto for fragt eller omvendt, og dermed
bare betale moms for det. Stakkels kunder, de bliver jo sindssygt forvirrede
hvis det bliver til porto-udlæg

Tak igen.

Fra : tigeren@gmail.com

Dato : 21-12-05 10:12

SKAT har sendt følgende dokument til undertegnede:

Portoudgifter    Told- og Skattestyrelsen har efter forhandling med Dansk
Postordreforening fastsat nye retningslinjer for postordrevirksomheders
anvendelse af udlægsreglerne for portoudgifter.
Retningslinierne trådte i kraft den 1. oktober 2000. Samtidig blev
cirkulære F 7003/90 af 28. september 1990 ophævet. Cirkulæret var
udstedt på baggrund af Momsnævnets afgørelse i TfS 1990.446.
Postordrevirksomheder kan herefter jf. TfS 2000.700, anvende
udlægsreglerne i momslovens § 27, stk. 3, nr. 3 på følgende måde:
Virksomheden kan ved fakturering af forsendelser til kunder anvende et
eller flere standardgebyrer til hel eller delvis dækning af
virksomhedens udgifter til porto og interne forsendelsesomkostninger.
Gebyrer skal anføres særskilt over for kunden uden angivelse af, at
gebyret indeholder moms.
Virksomheden er herefter berettiget til under ét at behandle
portoudgifter vedrørende sådanne forsendelser som momsfrie udlæg for
kunderne, således at den del af de samlede gebyrer, opgjort under ét,
der modsvares af portoudgifter under udlægsordningen, ikke indgår i
den momspligtige omsætning. Der kræves ikke en opgørelse kunde for
kunde. Portoudgifter under udlægsordningen føres på en samlet
udlægskonto.
Der foretages i forbindelse med hver momsangivelse en opgørelse over
størrelsen af periodens samlede fakturerede gebyrer og afholdte
portoudgifter under udlægsordningen. En afholdt portoudgift, hvis
størrelse ikke kendes ved periodeudgang, kan overføres til den
efterfølgende periode.
I periodens samlede fakturerede gebyrer kan modregnes de gebyrer, som
vedrører forsendelser, som virksomheden modtager retur (både gebyrer
vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har
returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Det er
en betingelse, at der herved foreligger annullering af handlen.
Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre de faktiske
gebyrer vedrørende returforsendelser - at anvende skøn over disse
udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige
returprocent. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.
Under udlægsordningen   Følgende portoudgifter kan medtages under
udlægsordningen:
·   portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor
virksomheden har faktureret gebyr,
·   portoudgifter, som vedrører afsendelse af delleverancer og
efterforsendelser, hvor virksomheden uden at opkræve særskilt gebyr
vederlagsfrit eftersender restordre. Det er således en betingelse, at
virksomheden tidligere har faktureret gebyr vedrørende ordren, og
·   portoudgifter vedrørende modtagelse af returforsendelser (både
uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret),
hvor kunden har betalt gebyr, herunder tilfælde, hvor der er tale om
returnering af en restordre, hvor kunden har betalt gebyr for den
første udsendelse, men ikke et selvstændigt gebyr for restordren.
Ikke under udlægsordningen   Følgende portoudgifter kan ikke medtages
under udlægsordningen:
·   portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, der
returneres (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og
forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor
ikke har betalt gebyret. Virksomheden er berettiget til - i stedet for
at opgøre faktiske portoudgifter vedrørende returforsendelser - at
anvende et skøn over disse udgifters størrelse baseret på
virksomhedens gennemsnitlige returprocenter. Grundlaget for skønnet
skal kunne dokumenteres.
·   portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor
virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at
virksomheden fakturerer gebyr,
·   portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både
portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor
kunden har returret), hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse,
det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr, og
[...]
Rabatter fra post   Der skal mindst én gang årligt foretages en
opgørelse og fordeling af de rabatter, som virksomheden oppebærer fra
postvæsenet, hvorefter momsopgørelsen om nødvendigt korrigeres,
således at det kun er virkomhedens nettoportoudgifter, der er medtaget
under udlægsordningen.

Mvh
Stefan

Fra : MadsD

Dato : 22-12-05 11:22

[SNIP - Cirkulærer, paragraffer, love etc.]

Men enormt mange tak, nu ser jeg at det er endnu besværligere end jeg troede