rs("tal") = "" ikke tilladt?
Fra : Morten

Dato : 17-12-05 21:17

Hej

Jeg har en Access Database - f.eks. med felterne
Navn (Tekst)
Adresse (Tekst)
Telefon (Tal)

Når jeg laver en ny post i databasen må man gerne efterlade Telefon feltet
blank (Null værdi) men når jeg bruger følgende koder i mit ASP script får
jeg en fejl:

rs("telefon") = ""
.....eller....
rs("telefon") = Nothing

Fejl:
Provider (0x80020005)
Typeuoverensstemmelse.

Nogen der ved hvorfor?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-12-05 22:37

On Sat, 17 Dec 2005 21:17:04 +0100, "Morten"
<NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>blank (Null værdi) men når jeg bruger følgende koder i mit ASP script får

Fordi "" (en tom streng) ikke er det samme som en Null-værdi. Hvis du
vil give feltet en Null-vældi, hedder det:
rs("telefon") = Null

Hvis man er i tvivl, kan man typebestemme variable med:
TypeName(myVar)
- det kan godt give overraskende resultater

Se mere i VBScript-dokumentationen - som siger:
Empty: Unitialized
Null: No valid data
Nothing: Object variable that doesn't yet refer to an object instance

Nothing refererer altså til objekter
Null refererer oftest til datbase-felter
Empty kan man fx få, hvis man henter en querystring, hvor der ikke er
angivet en værdi:

Request.QueryString ("myVar") vil give værdien Empty.

Svjh får man også Empty, hvis man har et array eller en
Session-variabel, hvor man ikke har tildelt en værdi - prøv selv.

"" er en streng uden tegn

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Morten

Dato : 17-12-05 23:20

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi "" (en tom streng) ikke er det samme som en Null-værdi. Hvis du
> vil give feltet en Null-vældi, hedder det:
> rs("telefon") = Null

Jeg takker for det gode svar!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-12-05 00:02

"Morten" wrote

> [...]
> blank (Null værdi) men når jeg bruger følgende koder i mit ASP script får

Brug følgende

len(rs("telefon") & "") = 0

- Peter

Fra : Jørn Andersen