tilkoble ekstra router
Fra : Ralph

Dato : 17-12-05 16:16

Jeg har fire PC samt en bærbar, nu vil jeg gerne have den bærbare i netværk
så jeg har købt en trådløs router (læs endelig videre, problemet har ikke
noget med det trådløse at skaffe).

Min gamle router er en linksys fra TDC, den er der ingen probs med.

Den trådløse router har også 4 lan porte samt en wan, begge routere har
samme ip-adresse (192.168.1.1) der er ikke flere ledige porte (*) i linksys,
så for at få plads til den nye - Sparklan AP router WX-6615M - tager jeg så
stikket fra min egen PC og putter i lan1 på AP, og tager netstikket fra AP
og sætter i den ledige lan på linksys.

Men så virker mit netværk samt det trådløse ikke, de tre andre PC´er kører
fint.

(*)Jeg sagde at der ikke var flere ledige indgange på linksys der er een der
hedder uplink, men når jeg sætter AP til den port er der ingen af de 4 der
virker.

Jeg har prøvet både wan og lanport i AP uden det gør nogen forskel.

Der HAR virket indtil min første linksys gik ned, men jeg kan desværre ikke
huske opsætning.

Men da jeg skulle bruge AP som erstatning for linksys mens jeg ventede på en
ombytter kørte AP også godt nok, det var først da jeg skiftede tilbage at
den holdt op med at virke. Ja så kunne jeg jo "bare" køre med ren AP, men
jeg vil egentlig gerne vide HVAD der er galt inden jeg skifter om, det kunne
jo også være vi fik flere PC´er i huset, så vil jeg så ha´ problemet igen.

--
venligst
Ralph

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-05 17:06

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> (*)Jeg sagde at der ikke var flere ledige indgange på linksys der er een der
> hedder uplink, men når jeg sætter AP til den port er der ingen af de 4 der
> virker.

Uplink er som regel en krydset udgave af den port den sidder ved siden
af (ofte markeret grafisk) netop til at sætte to routere sammen.

Uplink plus den tilhørende port må ikke bruges samtidig som du
allerede har oplevet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-12-05 20:26

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>og sætter i den ledige lan på linksys.
>
>Men så virker mit netværk samt det trådløse ikke, de tre andre PC´er kører

Jeg kan ikke lige gennemskue din opsætning, men generelt kan du koble de
to routere på to forskellige måder:

LAN <-> LAN : Det kræver at du deaktiverer DHCP-serveren i den router
der ikke er opkoblet på WAN-siden. Samtidig bør du ændre dens
LAN-ip-adresse til f.eks 192.168.1.2 (Den må i hvert fald ikke have
samme ip-adresse som router 1....

LAN <-> WAN : Det kræver at du ændrer netværket i den ene router til
f.eks 192.168.2.xxx - De to routeres LAN sider må nemlig ikke ligge i
samme segment. Så kan de ikke route og dit netværk vil ikke fungere...

<mlr>

Fra : Ralph

Dato : 17-12-05 23:47

> [...]
> der ikke er opkoblet på WAN-siden. Samtidig bør du ændre dens
> LAN-ip-adresse til f.eks 192.168.1.2 (Den må i hvert fald ikke have

DET var nok løsningen, prøver imorgen, men det kræver jo at jeg får adgang
til AP, behøver jeg at AP har adgang til nettet, eller er det nok at koble
en enkelt PC til AP via LAN eller WAN? Som det er nu kan jeg overhovedet
ikke få adgang til AP.

Som sagt, jeg prøver imorgen hvis ingen har svaret.

--
venligst
Ralph