embedded media player
Fra : kenneth møller

Dato : 17-12-05 13:32

Hej

Jeg sidder og leger lidt med embbed media player , some virker fint.

Men jeg kunne godt tænk mig muligheden for at tilføje/fjerne til playlisten
udfra mysql db, uden at reloade!

jeg har google en del men har ikke fundet noget ,!

er der nogle der har et link mm??

km

Fra : Jesper H

Dato : 17-12-05 14:02

PHP er server-side, så man kan ikke umiddelbart ændre en sides
indhold uden at skulle requeste siden igen fra serveren (dvs. reloade).

Men du har dog nogle muligheder alligevel:
1. Du kan lave en Java Applet der snakker sammen med en Java Servlet
som så snakker med mySQL. Applet'en loades af brugeren, kontaker
Servlet'en som kører på serveren, og denne har så kontakt med
mySQL-databasen. Men det virker så vist ikke med en embedded media
player som du bruger, mediaplayeren skal nok indbygges i Applet'en.
2. En anden (og nok noget lettere) løsning, er at opbygge din
afspiller-side vha. et par iframe's (html-kode) - Dvs. at du undgår at
hele siden bliver reloadet (med dertilhørende blink og irritation),
men kan nøjes med at reloade den enkelte lille iframe (enten baseret
på manuelle klik, eller automatisk reload (refresh-kommando i html),
alt efter behov).

Ellers fandt google det her:
http://www.webpronews.com/webdevelopment/basicdevelopment/wpn-37-20041201PHPOnTheFly.html
Jeg har kun lige kigget det på overfladen, men det så rigtigt ud

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : kenneth møller

Dato : 17-12-05 15:19

Hej Jeper!!

jeg er ved at lave en net-jukebox afspiller så jeg har adgang til alle min
cd'er som jeg har rippet !!

jeg har min egen webserver stående apache!

Jeg har alle sangene i en mysql db, og et web interface i php , hvor jeg kan
søge efter album mm. og kan afspille en enkelt sang afgangen.

Det jeg ønsker er at man kan klikke på enkelte sange , som så bliver
tilføjet playlisten (også mens den spiller)

Km

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-12-05 17:19

> PHP er server-side, så man kan ikke umiddelbart ændre en sides
> indhold uden at skulle requeste siden igen fra serveren (dvs. reloade).

Det var rigtigt engang, men der er kommet ny teknologi siden...
AJAX hedder det, og bl.a google bruger det meget til f.eks gmail og
maps.google.com, og gør at du kan requeste HTTP-data fra javascript.

På følgende URL er der et link til et PHP-modul, der gør at du kan kalde PHP
funktioner fra javascript.

http://www.modernmethod.com/sajax/

Det virker ok, jeg har leget lidt med det, og bl.a lavet små scripts der
viser outputtet af php-funktionen soundex() live i en form.

http://kaltoft.linux.dk/~martin/ajax/soundex.php

Og hér et der kan validere HTML på en hjemmeside hos w3c, og vise resultatet
live i formen. (lidt svært at forklare, men prøv det gerne...)

http://kaltoft.linux.dk/~martin/ajax/validate.php

Martin Kaltoft

Fra : Jesper H

Dato : 19-12-05 08:41

Hej Kenneth

Det tænkte jeg også nok. Men som sagt, så er du enten nødt til at
benytte noget Java-et-eller-andet, eller også er du nødt til at
opdatere i det mindste nogle dele af dit interface.

F.eks. skal du jo så have etableret en playliste, som du f.eks. kan
gøre ved at gemme playlisten i en session, som dermed huskes i hele
forløbet. Når du reloader den side, som afspiller sangen, kan du
gøre sådan, at den automatiske reloader efter det stykke tid, som
sangen varer. Ved reload checker den så hver gang hvilken sang, der
står øverst på playlisten, fjerner den fra session-variablen og
afspiller den. Det er en mulig, om end ikke voldsom god løsning.
Ellers er et andet af alternativerne nogle af de løsninger, der var
på det link, jeg sendte.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/