Nyt om E-vitamin
Fra : GB

Dato : 17-12-05 11:24

E-vitamin sænker diabetikeres kolesterol

Der er mindst otte slags E-vitamin, men vi får kun én slags i
vitaminpiller. En anden type modvirker imidlertid åreforkalkning, og en
tredje sænker effektivt blodets kolesterol hos diabetikere.

Når man køber E-vitamin i pilleform, er det næsten altid alfa-tokoferol,
man får. Det er også alfatokoferol (naturligt og desværre undertiden
syntetisk), man har brugt i stort set alle undersøgelser af, om E-vitamin
hjælper mod hjerte-karsygdom.

Der er imidlertid andre tokoferoler end alfa-tokoferol. Kemisk ligner de
hinanden ved, at de består af en kerne og en sidekæde. Afhængigt af
sidekædens udseende taler man om alfa-, beta-, gamma- eller delta-
tokoferol. Alfa-tokoferol, som altså er det, man får i vitaminpiller, har
størst vitaminvirkning.

Mindre kendt er en anden slags E-vitamin: Toko-trienolerne. De adskiller
sig kemisk fra de andre ved at have tre dobbeltbindinger i sidekæden. De
findes i palmeolie samt i klid fra havre, byg, ris og majs. Også blandt
toko-trienolerne er der en alfa-, beta-, gamma- og delta-form.

Disse toko-trienoler er nu ved at komme i søgelyset. I flere år har man
på grundlag af dyreforsøg og mindre forsøg på mennesker haft mistanke om,
at de hjælper mod åreforkalkning. For ti år siden viste f.eks. et
amerikansk lodtrækningsforsøg med 50 personer, at toko-trienoler fra
palmeolie klart modvirkede forkalkning i halspulsåren. Desværre er det
forsøg ikke siden fulgt op.

Nu dukker så et indisk lodtrækningsforsøg op. Det viser, at toko-
trienoler fra ris-klid sænker blodets kolesterol ret dramatisk hos type
2-diabetikere (aldersdiabetikere). I forsøget fik 19 diabetikere i 60
dage placebo (snydepiller). Før eller efter de 60 dage fik de - i en lige
så lang periode - kapsler med et ekstrakt af ris-klid med stort indhold
af toko-trienoler (hver deltager fik dagligt tre milligram toko-trienol
pr. kilo legemsvægt). Hvornår hvem fik hvad, vidste ingen før forsøgets
afslutning.

Uløste spørgsmål

Det viste sig, at toko-trienolerne sænkede blodets total-kolesterol med
ikke mindre end 30 %. Og endnu bedre: Det ”lede” kolesterol, LDL-
kolesterol, som i oxideret (iltet) form kan give åreforkalkning, faldt
med hele 42 %. Det er en reduktion, der vil noget. Den kan fuldt ud måle
sig med, hvad man opnår med traditionel kolesterolsænkende medicin, de
såkaldte statiner.

Det står naturligvis enhver, der kan skaffe sig toko-trienol, frit for at
forsøge behandlingen. Men før den bliver almindelig, bør et par forhold
belyses nærmere.

Først og fremmest: Kan resultatet gentages i andre forsøg? Som nævnt
hjalp toko-trienol ganske vist mod åreforkalkning i halspulsåren, men i
det forsøg var deltagernes kolesterol uændret! Tokotrienol sænker altså
ikke altid kolesterol. Men modvirker det mon altid åreforkalkning? Vi kan
højst sige måske, det vides ikke.

Efter det nye forsøg kan man til gengæld gætte på, at forskellen i udfald
hænger sammen med forskelle i sammensætningen af de to toko-trienol-
blandinger. Den ene kom som nævnt fra palmeolie, den anden fra risklid.
Hvis forholdet mellem alfa-, beta-, gamma- og delta-tokotrienol er
forskelligt, bliver virkningen det også.

Andre forhold, som vi endnu mindre kan overskue, kan også spille ind. Den
sandsynlige kolesterolsænkende virkning af ris-klid-tokotrienol må måles
over for eventuelle bivirkninger, og sammenholdes med bivirkninger af
medicin etc. etc. Et stort arbejde venter.

Hvad forsøgene imidlertid med sikkerhed viser – bortset fra, at havregrød
og brune ris nok er sundt - er, at vi ikke er færdige med E-vitamin.
Eller rettere med E-vitaminerne. Der er mange af dem, og de virker
forskelligt. Men de er potentielt stadig meget lovende.

Referencer:

1. Tomeo AC, Geller M, Watkins TR, Gapor A, Bierenbaum ML. Antioxidant
effects of tocotrienols in patients with hyperlipidemia and carotid
stenosis. Lipids. 1995 Dec;30(12):1179-83.

2. Qureshi AA, Salser WA, Parmar R, Emeson EE. Novel tocotrienols of rice
bran inhibit atherosclerotic lesions in C57BL/6 ApoE-deficient mice. J
Nutr. 2001 Oct;131(10):2606-18.

3. Baliarsingh S, Beg ZH, Ahmad J. The therapeutic impacts of
tocotrienols in type 2 diabetic patients with hyperlipidemia.
Atherosclerosis. 2005 Oct;182(2):367-74. Epub 2005 Apr 20.

Vitalrådets nyhedstjeneste den 12. december 2005

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-12-05 19:13

GB skrev:

> E-vitamin sænker diabetikeres kolesterol
>
>    [···]
>
> Vitalrådets nyhedstjeneste den 12. december 2005

I stedet for a bevidstløst at poste en kopi af Vitalrådets nyhedsbrev,
synes jeg at du enten skulle citere en smule og så starte en debat om
emnet, ellers osse simpelthen én gang for alle opfordre interesserede
i selv at abonnere på nyhedsbrevet. Det andet er sgu' både for slapt
og for kedeligt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 19-12-05 22:42

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:43a5a69c-
91eb38d2-5ca0-449d-8e14-8c2911cd01a3@news.szn.dk:

> I stedet for a bevidstløst at poste en kopi af Vitalrådets nyhedsbrev,

Der er ingen, som tvinger dig til at læse det, og der er søreme heller
ingen, som tvinger dig til at komme med sure opstød. Start selv en debat ud
fra artiklen, ikke sandt? Så skal jeg nok være med, hvis jeg har noget
fornuftigt at tilføre debatten.

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-05 10:35

GB skrev:

> Der er ingen, som tvinger dig til at læse det,

Det er der ikke, nej.

> og der er søreme heller ingen, som tvinger dig til at komme med
> sure opstød.

Det har jeg heller aldrig påstået.

> Start selv en debat ud fra artiklen, ikke sandt?

Det er dig, ikke mig, der igen og igen poster hele Vitalrådets nyheds-
brev på Usenet, hvilket efter min mening er yderst dårlig stil. Hvis
du virkelig har noget at sige, så post nogle få linjer eller et resumé,
og start en debat på den måde. Hvis du ikke selv har noget at sige om
emnet skulle du tage at holde din mund.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 20-12-05 19:53

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:43a7d04a-
0e371cd6-b33b-401f-8f13-400ca1c9c8db@news.szn.dk:

> emnet skulle du tage at holde din mund.

I lige måsen, bror lort.

GB

Fra : Carsten Jensen

Dato : 19-12-05 11:27

Hej Georg

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidekædens udseende taler man om alfa-, beta-, gamma- eller delta-
> tokoferol. Alfa-tokoferol, som altså er det, man får i vitaminpiller, har

//snip

Det var også det jeg læste i bladet Naturli', da jeg arbejder i en helsekost
på Østerbro, 1/2004 Oscar Umahro Cadogan

Jeg begyndte så at studere de E-vitaminer vi solgte dér, og faktisk var
mange syntetiske, og kun Alfa...

Der dukkede så én op, Cardi E, som indeholder Alfa-, Delta- og
Gamma-tokoferol, men det er jo også kun de tre af dem, og så mangler der dem
du nævner nedenunder her...

> [...]
//snip

> Vitalrådets nyhedstjeneste den 12. december 2005

Ja, endelig nåede jeg/vi tilbage på nettet igen, det er jo ikke sådan når
man flytter på landet, civilisationen er altså ikke nået helt op i højeste
gear...griner..

+ en masse ting og sager omkring vores hushandle, diverse mangler som ikke
er på plads endnu, men tingene er smidt til advokat, så nu kræves der ikke
så meget af os længere, og der kan nu blive tid til det der er interessant
igen

Så inden længe kunne det nok blive interessant med de der Alrune frø

Man kan jo da starte indendøre, for vi har lige en ret stor "jordvold",
eller affaldsdynge i haven der skal flyttes før vi kan få et drivhus op, en
hestestald som sælger har væltet, men det er jo de små hygsomme ting der kan
dukke op

Men en god dag ønskes herfra
/Carsten, Sandby

Fra : Cocoamum

Dato : 19-12-05 17:30

Carsten Jensen skrev:
> Hej Georg

Og nogle gange står man måske lidt i den forkerte konto, når man
poster/mailer.....

Det var godt, det ikke var den hemmelige madkæreste, du skrev til..

Tine

Fra : GB

Dato : 19-12-05 22:44

"Carsten Jensen" <blue22deep@yahoo.co.uk> wrote in

....(snip)...
Til lykke med den ny tilværelse!

> Så inden længe kunne det nok blive interessant med de der Alrune frø

De ligger skam stadig på køl...!

GB

Fra : Brian Olesen

Dato : 14-03-06 22:27

Hej
Ved godt, at dette er en gammel tråd.
Men er der nogen, som har kendskab til piller, der indeholder disse sjældne
e-vitaminforkomster?

Mvh. Brian