Halsbrand
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 23:07

Er der nogen der har nogle gode (husge)råd mod halsbrand?

Jeg er gravid, godt halvvejs, og skal derfor tage noget jern-tilskud, men
dette tilskud må ikke tages med mælkeprodukter, og derfor tager jeg jern om
aftenen inden jeg går i seng. Jeg kan simpelthen ikke undvære mælk om
morgenen; og det er svært nok at undvære det om aftenen

Halsbranden kommer uanset om jeg ligger ned eller sidder op, og stort set
hver aften.

Jeg har prøvet og gør følgende:

- spiser mindre måltider, men oftere
- sover med hovedet lidt hævet
- holder mig væk fra syre-holdige produkter om aftenen,
men ak, lige lidt har det hjulpet.

Er overbevist om at mælk ville hjælpe, men det går altså ikke her om
aftenen.

Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

--

Mette M

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-05 23:26

Mette M skrev:

> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

For mig hjælper det tit at spise nogle mandler (lige fra posen) og
drikke koldt postevand til.

Måske kan du få nogle idéer på <http://halsbrand.dk/>, selv om det
ikke er det store der står.

På <http://www.babyornot.dk/menupage.php/uid/66> nævnes »dansk vand,
pebermyntete, kiks, banan, mandler eller rosiner.«

På <http://www.vanadisdottir.blotlaug.dk/asaweb/Helbredende-urter/urter&graviditet.htm>
nævnes det osse at mandler skulle være gode.

Det samme på
<http://morsverden.dk/tips/halsbrand.php>
<http://www.voresboern.dk/siab.jsp?o_id=3921&d_id=127535>
<http://www.min-graviditet.dk/skavank_gravid.htm>

Men det kan selvfølgelig være at de bare skriver ukritisk af efter
hinanden.

God bedring.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 23:36

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse news:43a33a93$0$8776

> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

Man kan købe nogle syreneutraliserende tyggetabeletter, i håndkøb på
apoteket.
Kan ikke lige huske navnet, men det kan apoteket nok hjælpe dig med.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : nana sørensen

Dato : 17-12-05 00:46

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message

> [...]
> apoteket.
> Kan ikke lige huske navnet, men det kan apoteket nok hjælpe dig med.

De hedder Balancid og funger GODT. Jeg lider selv af tilbageløb i perioder,
men Balancid tager det. Samarin gør ikke, da mere væske kun gør det værre,
og stadset skal jo opløses i vand. Balancid smagert en lillebitte smule af
pebermynte og tager den der mavesyrebræk agtige smag.

Fra : Gamle

Dato : 17-12-05 00:26

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har nogle gode (husge)råd mod halsbrand?
>
> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!
>
> --

Hej.

Døjer selv med halsbrand (en del år).
Det hjælper med et glas vand med en lille teskefuld natron rørt ud. Du
mommer til at bøvse lidt, når natron'en begynder at neutralisere syren.
Jeg bruger vand med til Fun light jordbær. Så smager det rimeligt.
Og så koster det næsten ingenting.
Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 17-12-05 01:15

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse
> Halsbranden kommer uanset om jeg ligger ned eller sidder op, og stort set
> hver aften.

Hej igen.

Det kan hjælpe, hvis du ligger på den rigtige side. Det var et råd jeg fik
af min læge. Du skal ligge på højre side, så ligger mavemundingen højest.
Hvis man ligger på siden så mavemunden vender opad, får man ikke så let
tilbageløb i spiserøret.
Tager man samtidig opløst natron, er der store chancer for at kunne blive
hjulpet til at falde isøvn.
Vandet fortynder syren og natron'en neutraliserer den.
Prøv at kigge på www.netdoktor.dk under halsbrand. Der er en hel del der kan
give for meget mavesyre.
De råd jeg har givet dig, har hjulpet på mig.
Mvh.
Torben

Fra : js

Dato : 17-12-05 10:32

Mette M skrev:

> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

hvis ikke de alm. syre nedsættende piller virker, kan du prøve acinil.
Prøv en eller evt 2 om dagen, hvis du ikke har en lind afføring skal du
passe på, du kan få hård mave.
Pillerne er oprindelig brugt til bl.a. mavesår, men er nu givet fri, de
er også uovertruffen til dårlig mave dagen derpå.
Har selv spist den i mindst 10 år, indtil der kom noget der kunne fjerne
den virus som mavesår er,
Bruger dem en sjælden gang hvis jeg har drukket lidt for meget.

God bedring
Forresten en kæmpe glas vand til at fortynde syren med, hjælper somme
tider når halsbranden er der
Jørgen O

Fra : preben nielsen

Dato : 17-12-05 11:22

"Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har nogle gode (husge)råd mod halsbrand?

Balancid ! Virker øjeblikkeligt.

PS. Hold dog fra samarin !

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Cocoamum

Dato : 17-12-05 12:35

preben nielsen skrev:
> "Mette M" <mette(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse

> Balancid ! Virker øjeblikkeligt.
>
> PS. Hold dog fra samarin !

Balancid er godt.

En banan kan også være rar. Jeg har held med danskvand nogle gange.

Det er ikke kun sure ting, du skal undgå. Du skal også undgå fødemidler,
der skaber syre: kaffe, te, kød, alkohol (det er nok ikke så aktuelt,
når du er gravid)

Tine

Fra : GB

Dato : 17-12-05 19:35

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> wrote in news:43a3e6bc$0$179
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> PS. Hold dog fra samarin !

Hvorfor?

GB

Fra : Ditte

Dato : 17-12-05 11:44

> [...]
> aftenen.
>
> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

Hej Mette

Tillykke med den kommende familieforøgelse.
På apoteket kan du både få råd og vejledning, men også få noget der hedder
Graviflux, der netop går ind og hjælper på dine sure opstød, det lægger
ligesom et skumlag på maveindholdet, så det ikke kan komme op i spiserøret.
Du må ikke hænge mig op på det..... Men mener ikke det er mere end 1½-3
timers forskydelse du skal være opmærksom på, med hensyn til mælk og jern.
Måske du kunne tage jernet på et andet tidspunkt på dagen, og samtidig kunne
få mælk om aftenen.

Hilsen Ditte

Nystartet farmakonomelev, så jeg henviser kun til apoteket, fordi de er
uddannet til at rådgive.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 12:55

> [...]
> aftenen.
>
> Så er der nogle der har gode råd mod halsbrand, så bring it on!

Kære Mette

JEg har selv lidt en del af halsbrand, så kender alt til det.

Mine råd er:
- Undgå Slik og søde sager, det forværrer halsbranden
- Spis meget fugt og grønt
- Spis regelmæssigt

Du kan, på apoteket, få syreneuraliserende piller der hedder Alminox. Det er
dem jeg synes virker bedst og smager bedst.
Ellers er der Balancid Novum og Link, som også er syreneutraliserende.

Ellers kan du prøve at tale med din læge om at få noget der decideret hæmmer
produktionen af mavesyre.
Det er præparater som hedder Nexium og Pantoloc. Disse kan man tage mens man
er gravid, har en veninde der fik dem under graviditet.
Ranitidin, som også hæmmer mavesyreproduktionen, er i håndkøb, og koster 50
kr for en pakke=en kur til en måned.

Disse præparater tages som en kur, typisk på en måned, og så skulle man
gerne være problemet kvit.
Jeg har selv prøvet både Ranitidin og NExium, og har pt ingen gener fra
maven med mindre jeg virkelig er hård ved den med fx dårlig kost.

MEn uanset vil jeg foreslå at du taler med din læge om hvordan netop du kan
blive problemet kvit.

Held og lykke med familieforøgelsen og god jul

Louise

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 14:09

Tak til alle for jeres gode råd og forslag.

Tror jeg prøver de mindst indgribende/dyre til at starte med, og håber det
hjælper, ellers er det rigeligt af andre råd at bruge videre af.

God weekend,

Mette M

Fra : Padmé Amidala

Dato : 18-12-05 10:35

Jeg har selv døjet med reflux for år tilbage og der hjalp det at tage en
Alminox inden jeg gik i seng og så i løbet af dagen gumlede jeg ingefær
eller drak kogt vand med ingefærskiver.
Det hjælpeer.

MVH
Padmé