mount -t smbfs
Fra : Mickey

Dato : 11-06-01 14:52

hejsa

Jeg får en række fejl når jeg mounter et smb drev (windows netshare) på min
linux.

params.cenConfFile() - Unable to open configuration file "/etc/smb.conf":
No such file or directory
Can't load /etc/smb.conf - run testparm to debug it
load_client_codepage: filename /usr/lib/samba/codepages/codepage.850 does
not exist.
load_unicode_map: filename /usr/lib/samba/codepages/unicode_map.850 does not
exist.
Password:
smbmnt must be installed suid root for direct user mounts (500,500)
smbmnt failed: 1
mount.smbfs: ioctl failed, res=-1
Could not umount /cdrom.net: Operation not permitted

hvis jeg udfører "mount /cdrom.net" som root kommer kun fejlene før password
dialogen.
Nogen der kan decifrere dem, og fortælle mig hvad jeg skal gøre, eller hvor
jeg skal læse ?

i /etc/fstab står følgende:
//minnie/cdrom /cdrom.net smbfs
ro,noauto,user,exec 0 0

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 12-06-01 18:56

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
password
> dialogen.
> Nogen der kan decifrere dem, og fortælle mig hvad jeg skal gøre, eller

Dechifrere?
Hvilket ord i "does not exist" eller "file not found" forstår du ikke?
Findes de filer, den ikke kan finde? Det nævner du ikke noget om.

Leif

Fra : Mickey

Dato : 13-06-01 00:52

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev:

> [...]
> Hvilket ord i "does not exist" eller "file not found" forstår du ikke?
> Findes de filer, den ikke kan finde? Det nævner du ikke noget om.

jeg tænkte nu mere på "smbmnt must be installed suid root for direct user
mounts (500,500)"

Fra : Leif Neland

Dato : 15-06-01 00:00

> does

> jeg tænkte nu mere på "smbmnt must be installed suid root for direct user
> mounts (500,500)"

smbmount skal være installeret suid root for direkte bruger mounts.

suid betyder at et program køres med ejerens rettigheder, uanset hvem der
kører det.
Giv programmet en chown root og chmod 4555, så det får rettighederne
r-sr-xr-x
(chmod 6555 giver r-sr-sr-x, så det også køres med gruppens rettigheder)

Men sørg først for at de filer, den efterlyser eksisterer.

Leif

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-06-01 11:21

Leif Neland wrote:

> Men sørg først for at de filer, den efterlyser eksisterer.

Er de overhovedet nødvendige for at man kan bruge smbmount?

Det ser ud til at man skal have installeret og konfigureret
samba på _klientmaskinen_ for at man kan bruge smbmount - det
virker umiddelbart mystisk.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-01 17:36

Den Fri, 15 Jun 2001 12:21:00 +0200 skrev Mogens Kjaer:

>Er de overhovedet nødvendige for at man kan bruge smbmount?
>
>Det ser ud til at man skal have installeret og konfigureret
>samba på _klientmaskinen_ for at man kan bruge smbmount - det
>virker umiddelbart mystisk.

Det er ikke nødvendigt. smbclient bruger codepage-indstillinger fra
smb.conf, så hvis den ikke er der, brokker den sig (men virker ellers
uden problemer (hvis vi ser bort fra æøå og lignende)).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Mickey

Dato : 15-06-01 18:33

> [...]
> (chmod 6555 giver r-sr-sr-x, så det også køres med gruppens rettigheder)
>
> Men sørg først for at de filer, den efterlyser eksisterer.

nu er filerne på de rette steder...
Root kan stadig mounte - også uden fejl.
En normal bruger får ingen fejl før netværkspasswordet er indtastet, så
kommer følgende:

cannot mount on /cdrom.net: Operation not permitted
smbmnt failed: 1
mount.smbfs: ioctl failed, res=-1
Could not umount /cdrom.net: Invalid argument

er det fordi /cdrom.net er ejet af root ? (det er /cdrom også, men det
virker fint...)