Andet multimedie
bentjuul 3670
.png -> gennemsigtig - arg!
Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 20:35

Hej NG

Jeg har - uden held - forsøgt at lave et .png billede gennemsigtigt i PSP.
Jeg kan simpelthen ikke udarbejde det korrekte resultatet.

Jeg har forsøgt at gætte mig frem til det hele og forsøgt med diverse
tutorials på nettet - jeg *kan* ikke få det til at virke.

Kan i give mig et hint?

Billede er en simpel bullet, der konstant fremvises med hvid baggrund.

~ Cifly

Fra : emj

Dato : 16-12-05 21:14

Cifly skrev:

>Kan i give mig et hint?
>
>Billede er en simpel bullet, der konstant fremvises med hvid baggrund.

Prøv at vælge Layers/promote background Layer
Klik så på den hvide baggrund med tryllestaven og tast delete
Nu er baggrunden gennemsigtig.
Gem på følgende måde.
File/eksport/PNG optimice
Vælg fanebladet "transperecy
Sæt mærke i "single color transperency" og i
"existing image or layer transperency"

Det virker Netscape og Firefox men åbentbart ikke i MSIE.
Brug GIF i stedet for PNG.
Hilsen emj

Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 22:06

emj skrev:

> [...]
> Sæt mærke i "single color transperency" og i
> "existing image or layer transperency"
>
> Det virker Netscape og Firefox men åbentbart ikke i MSIE.

Det virker ikke Har forsøgt med forskellige muligheder i "gem/export"
situationen - også din fremgangsmåde - uden held. Har du et andet forslag?

Fra : emj

Dato : 16-12-05 22:18

Cifly skrev:

>Det virker ikke Har forsøgt med forskellige muligheder i "gem/export"
>situationen - også din fremgangsmåde - uden held. Har du et andet forslag?

Du kan se mit forslag i netscape, hvor det fungerer.
I MSIE ser det herens ud, hvadenten man gemmer som Alpha channel eller
som single color.
http://212.10.68.96/emj/test.html
Jeg ved ikke, om det overhovedet kan laves anderledes i Paint Shop
Pro.

Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-12-05 22:59

emj skrev:

>I MSIE ser det herens ud, hvadenten man gemmer som Alpha channel eller
>som single color.
>http://212.10.68.96/emj/test.html

Jo. men du har også lavet dem i 24 bit. Så vidt jeg ved funker det i
IE i 8 bit ... Og det burde være tilstrækkeligt her.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : emj

Dato : 16-12-05 23:26

Peter Loumann skrev:

>Jo. men du har også lavet dem i 24 bit. Så vidt jeg ved funker det i
>IE i 8 bit ... Og det burde være tilstrækkeligt her.

Det ene billede har skygge både inde i stjernen og udenfor. Det ser
skrækkeligt ud i discountudgave.

Hilsen emj

Fra : Denn!s H

Dato : 16-12-05 22:14

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at gætte mig frem til det hele og forsøgt med diverse
> tutorials på nettet - jeg *kan* ikke få det til at virke.

Jep!

I din PNG Optimizer vælger du på Fanen Colors, Palette-Based.

Hvis det er til en hjemmeside kan du læse om en løsning her for at kunne
køre med mange farver.

http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm

--

vh
Denn!s H

Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 22:22

Denn!s H skrev:

> I din PNG Optimizer vælger du på Fanen Colors, Palette-Based.
>
> Hvis det er til en hjemmeside kan du læse om en løsning her for at kunne
> køre med mange farver.
>
> http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm

Jeg kan fornemme, at der er godt nyt i den artikel Men jeg forstår ikke
helt hvad det handler om.

Såvidt jeg forstår, kan jeg via et JScript presse min egen IE til at vise
png filen som tiltænkt. Men hvad så med mine besøgende?

Jeg er nok lidt ved siden af - men forklar.

Fra : emj

Dato : 16-12-05 22:26

Cifly skrev:

>Såvidt jeg forstår, kan jeg via et JScript presse min egen IE til at vise
>png filen som tiltænkt. Men hvad så med mine besøgende?

Dine besøgende ser det rigtigt, hvis du lægger det viste javascript
ind i dit HTMLdokument, men billedet skal laves som beskrevet.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 16-12-05 22:36

Cifly skrev:

>Jeg er nok lidt ved siden af - men forklar.
Her på
http://212.10.68.96/emj/test1.html
kan du se, hvordan
http://212.10.68.96/emj/test.html ser ud, hvis jeg sætter en
javascriptkode ind i htmlfilen

Brugeren af siden skal selvfølgelig have javascript slået til i sin
browser for at se billederne.

Hilsen emj

Fra : Kurt Lund

Dato : 17-12-05 09:42

"emj" <emj@> skrev:

> Brugeren af siden skal selvfølgelig have javascript slået til i sin
> browser for at se billederne.

Og det er selvfølgelig skidt.
En anden måde at gribe det an på, er at bruge IE's filtre.

Metoden er beskrevet her: http://fam-lund.dk/png/pngdok.doc
Det er et dokument jeg har oversat fra engelsk - jeg husker desværre ikke
det oprindelige link.

Og her er to eksempler, der viser hvordan det virker:

http://fam-lund.dk/png/standard.htm

http://fam-lund.dk/png/tilpasset.htm

Yderligere diskussion hører nok hjemme i webdesigngrupperne.

--
Kurt Lund

Fra : emj

Dato : 17-12-05 10:15

Kurt Lund skrev:

> [...]
>
>Metoden er beskrevet her: http://fam-lund.dk/png/pngdok.doc
>Det er et dokument jeg har oversat fra engelsk - jeg husker desværre ikke

Tak for det. En bøvlet men mere acceptabel løsning.

>Yderligere diskussion hører nok hjemme i webdesigngrupperne.

Jeps, det er OT.

Hilsen emj

Fra : emj

Dato : 16-12-05 22:23

"Denn!s H" <@> skrev:

>I din PNG Optimizer vælger du på Fanen Colors, Palette-Based.
>
>Hvis det er til en hjemmeside kan du læse om en løsning her for at kunne
>køre med mange farver.
>
>http://homepage.ntlworld.com/bobosola/index.htm

Den hjemmeside viser blot, at det ikke virker i MSIE med mindre man
laver et javascript i sit htmldokument.

Hilsen emj

Fra : Cifly

Dato : 17-12-05 07:55

emj skrev:

> Den hjemmeside viser blot, at det ikke virker i MSIE med mindre man
> laver et javascript i sit htmldokument.

Ok - det skal forsøges. Blot skal jeg lige høre, hvordan det kan være at
billedet også er med hvid baggrund i Irfanview, efter jeg har fulgt
opskriften til at gøre den transparent?

Fra : emj

Dato : 17-12-05 09:53

Cifly skrev:

>Ok - det skal forsøges. Blot skal jeg lige høre, hvordan det kan være at
>billedet også er med hvid baggrund i Irfanview, efter jeg har fulgt
>opskriften til at gøre den transparent?

Tja, den ene af mine transparente png-udgaver vises med hvid baggrund
i irfanview og den anden med sort.
Det bedste sted at vurdere resultatet af sine transparente filer er i
en browser på kulørt baggrund.
Irfanview kan dog godt gemme med transparent baggrund, men den viser
dem altså ikke selv.

Hilsen emj