Hente sessions i en inkluderet fil?
Fra : Niels

Dato : 16-12-05 18:28

Har et problem med det login-system jeg er igan med at udvikle:
http://niels.spoweb.dk
Som i kan se over til højre (Brugernavn: test, Kodeord: 1234) så forsvinder
minformular ikke, selvom den har gemt sessionen i login.php, den kommer når
jeg logger ind fra min højre menu:
http://niels.spoweb.dk/template/pagebottom.php.
Det vil atlså sige at den er ligeglad med sessions når filen inkluderes i et
andet dokument?
Synes selv at jeg efterhånden har haft rimeligt mange problemer med
include() og require(), f.eks hvor den også ignorerede en inkluderet fil i
den inkluderede fil.

Hvad er der galt med include? Er der en måde jeg kan hente sessions?

--
/Niels (Webmaster on NooP Web - www.niels.spoweb.dk - English:
www.niels.spoweb.dk/language.php?l=eng)

Fra : Jesper H

Dato : 17-12-05 04:51

Hej Niels

Jeg har ikke selv oplevet problemer med include(), og heller ikke med
nestede include() kald (include() i en inkluderet fil). Det kan dog
bliver noget rod, hvis man ikke holder styr på hvad mappe filerne
ligger i. Sørg for at have fejlmeddelelser slået til, hvis du synes
det ikke virker korrekt - include kører jo bare videre, hvis den ikke
kan finde filen, hvilket kan være uhensigtsmæssigt.

Det burde ikke umiddelbart være et problem med sessions, heller ikke
når du bruger include() - men det er lidt svært at bedømme, når du
ikke har noget eksempel kode? De typiske fejl er noget med at der
bliver skrevet f.eks. mellemrum eller andre tegn ud fra php-koden før
man kører session_start(). Der står lidt om det her:
http://dk2.php.net/manual/en/function.session-start.php
Måske det kan løse dit mysterium? F.eks. tror jeg at du sætter
session_start i din pagebottom.php, men at du skriver til output i den
fil, hvor du inkluderer pagebottom.php fra, før den bliver inkluderet
- så virker den kun når den bliver kørt for sig selv. Ellers er jeg
i alt fald nok nødt til at se lidt kode for at kunne hjælpe.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Niels

Dato : 17-12-05 07:43

"Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>- så virker den kun når den bliver kørt for sig selv. Ellers er jeg
>i alt fald nok nødt til at se lidt kode for at kunne hjælpe.

Der har vi nok fejlen. Hm ja, så er der jo også en løsning. Tak for svaret,
håber det virker

Fra : Niels

Dato : 17-12-05 07:58

"Niels" <niels@spoweb.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper H" <jesper.haukrogh@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Der har vi nok fejlen. Hm ja, så er der jo også en løsning. Tak for
> svaret, håber det virker

Hm nej det virkede ikke i mit samlede system, men jeg ville godt prøve om
det ivirkeligheden burde virke. Så jeg prøvede med
http://niels.spoweb.dk/tester/index.php der virker det faktisk :S
Altså må det være en anden fejl i min kode, nå jeg kigger det igennem nu

Fra : Niels

Dato : 17-12-05 12:58

> [...]
> http://niels.spoweb.dk/tester/index.php der virker det faktisk :S
> Altså må det være en anden fejl i min kode, nå jeg kigger det igennem nu

Har fået det til at virke, jeg mådte simpelthen ikke inkludere via URL'en:
http://niels.spoweb...
Skal jeg så huske...

Fra : Jesper H

Dato : 17-12-05 13:45

Tillykke med sejren

Inde på http://dk2.php.net/manual/en/function.include.php står der:
"If "URL fopen wrappers" are enabled in PHP (which they are in the
default configuration), you can specify the file to be included using a
URL (via HTTP or other supported wrapper - see Appendix M for a list of
protocols) instead of a local pathname. If the target server interprets
the target file as PHP code, variables may be passed to the included
file using a URL request string as used with HTTP GET. This is not
strictly speaking the same thing as including the file and having it
inherit the parent file's variable scope; the script is actually being
run on the remote server and the result is then being included into the
local script. "

Så vidt jeg forstår det, så kan den server, man henter fra når man
inkluderer med en URL, finde på at parse PHP-koden til HTML ligesom
det jo er meningen når man besøger siden - også selvom serveren er
den samme, som den hvorpå man inkluderer filen. Derfor bruger man en
local fil-sti i stedet - så undgår du at koden bliver kørt før den
bliver inkluderet.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/