Problem med netværksforbindelse
Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-12-05 13:47

Hej,

I forbindelse med cofigurering af en Cisco SoHo77 router vil jeg anvende en
lidt ældre IBM bærbar model 390E med docking station med LAN forbindelse.
Det er en 10Mbit forbindelse i dockingstationen.

Hvordan kan det være, at routeren ikke sender pakker (retur) til IBM´en - de
får ike fat i hinanden. Kobler jeg begge sammen via en switch kan de fint
komme til at kommunikere med hinanden. Hvad skyldes det?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-05 15:03

On Fri, 16 Dec 2005 13:46:55 +0100, "Torben Brøndum"
<tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote:

> [...]
> får ike fat i hinanden. Kobler jeg begge sammen via en switch kan de fint
> komme til at kommunikere med hinanden. Hvad skyldes det?

Traditionelt har det været sådan, at når man forbandt to devices af
samme type, skulle man bruge et krydset kabel. En router og en pc er i
den forbindelse 'samme type', så hvis ikke du bruger et krydset kabel,
får du ikke link.

Det forklarer også, hvorfor det virker med en switch imellem, for den
er af 'den anden type', hvor man skal bruge et ikke-krydset kabel.

Det meste udstyr, der laves i dag, kan dog selv finde ud af at 'krydse
porten'. Det kaldes også Auto-MDI/MDI-X.

-A

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-12-05 22:36

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG>