min-height: 328px - med IE ?
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-05 18:39

Hej!
Jeg har lavet en ny side og alt fungere som det skal. NÆSTEN! Jeg
har lavet en min-height: 328px; som fungere fint i FF og Opera.
Men ikke i IE?! Hvordan kan jeg gøre det ?

Kassen jeg har skal altså minimum være 328px høj :)

Mvh Jesper Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christoffer

Dato : 15-12-05 19:06

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 20:34

_Christoffer_ skrev | wrote | écrivit (15-12-2005 19:06):

> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Hvad så hvis brugeren er en nørd (*) og har deaktiveret javascript?

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Christoffer

Dato : 15-12-05 22:44

"Frank Olieu" <frankSP@M-ME-NOTolieu.net> skrev i en meddelelse

> Hvad så hvis brugeren er en nørd (*) og har deaktiveret javascript?
ja så virker det ikke .. og jeg tager det til mig som et kompliment?
Min-height er ganske enkelt en ting IE ikke forstår og sådan er det bare ...
men ang. det med at være nørd så er det de færreste nørder (host) som bruger
IE.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 15-12-05 23:18

Christoffer wrote:
> [...]
> Min-height er ganske enkelt en ting IE ikke forstår og sådan er det
> bare ... men ang. det med at være nørd så er det de færreste nørder

Du tager fejl i tretten år er jeg blevet kaldt en nørd og ikke uden grund.
Men min primære browser er IE, for hvis den ikke er, så kan jeg ikke se
virkeligheden således som brugerne ser den. Grim hoste du har, håber du får
det bedre snart.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 23:42

_Johnny Winther Ronnenberg_ skrev | wrote | écrivit (15-12-2005 23:17):

> Grim hoste du har, håber du får
> det bedre snart.

For en nørd, må det bare være en "local host" ;)

Fra : Christoffer

Dato : 16-12-05 10:04

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:43a1eb8f$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du tager fejl i tretten år er jeg blevet kaldt en nørd og ikke uden grund.
> Men min primære browser er IE, for hvis den ikke er, så kan jeg ikke se
> virkeligheden således som brugerne ser den.
Du bruger IE som din primære browser med javascript slået fra? Jeg har min
tvivl om hvor mange der er klar over den mulighed eksisterer, og skulle man
vide den eksisterer så må man automatisk forvente at nogle sider ikke vises
optimalt.

> Grim hoste du har, håber du får det bedre snart.
Jo tak.. du er ikke alene om det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-05 02:10

Frank Olieu wrote:

> Hvad så hvis brugeren er en nørd (*) og har deaktiveret javascript?

Det gør nørder heller ikke. Det er kun dem, der gerne vil være nørder, men
ikke rigtig er klar over, hvad de gør, som kan finde på at lukke for al
javascript.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-05 11:40

Frank Olieu skrev:

> Hvad så hvis brugeren er en nørd (*) og har deaktiveret
> javascript?

Hvis man har deaktiveret javascript, er man formentlig også klar
over at det har konsekvenser på nogle sider - og at man kan blive
nødt til at slå det til for at få en side til at virke korrekt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-12-05 08:59

Hej alle!
"Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

Nu har jeg prøvet at følge "guiden" på ovenstående side på 2 måder - en hvor
jeg har et kald til det IE-specifikke stylesheet (som giver en
fejl-meddelelse i statusbaren!) og en uden kaldet...

Der må være noget, som jeg har misset her, for i IE6.0 virker begge
metoder - altså jeg behøver ikke et IE-specifikt stylesheet!??

I kan se det her (uden kald til omtalte stylesheet):
http://www.mundings-memorial.dk/Sub/MailsendtDK.php

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-12-05 09:04

Hej igen...
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle!
> "Christoffer" <christoffer@buur.info> skrev i en meddelelse
> I kan se det her (uden kald til omtalte stylesheet):
> http://www.mundings-memorial.dk/Sub/MailsendtDK.php

Og skulle I få lyst til at tjekke stylesheetet til siden, så ligger det her:
http://www.mundings-memorial.dk/Styles/MM.css

Det er linje 1-5 og linje 141, som har med ovenstående at gøre - den div
teksten ligger i hedder #sendt, som I også vil kunne se i kildekoden....

Fra : Tidemann

Dato : 20-12-05 10:12

"Dennis Munding" skrev

> [...]
> metoder - altså jeg behøver ikke et IE-specifikt stylesheet!??
>
> I kan se det her (uden kald til omtalte stylesheet):

Jeg smed også to forslag d. 15/12 _uden_ kald til noget.........
og de virker begge to

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Dennis Munding

Dato : 20-12-05 11:54

Hej Marianne!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> Jeg smed også to forslag d. 15/12 _uden_ kald til noget.........
> og de virker begge to

Det ved jeg, men jeg har først læst tråden for et par dage siden (er lidt
bagefter)....
Men det jeg har bidt mest mærke i er, at det jeg har afprøvet, skulle være
specifikt lavet til IE - derfor undre det mig, at det virker uden det
specifikke stylesheet, og jeg vil derfor gerne vide, om stylesheetet så er
tiltænkt tidligere versioner af IE end 6.0.....?
Ellers kan jeg ikke se, hvorfor man skal lave et IE-specifikt stylesheet -
hvis det virker uden....

Det var skam ikke fordi, at jeg ikke brød mig om dit forslag!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-05 00:09

Dennis Munding wrote:

> Ellers kan jeg ikke se, hvorfor man skal lave et IE-specifikt
> stylesheet - hvis det virker uden....

Jeg kan dertil oplyse, at jeg tjekkede koden i IE 6, da jeg lavede siden.
Uden den specielle ie-tilføjelse ville
IE ikke holde højden på den viste div på minimum 100 px, hvis indholdet
fylder mindre.

Men lad os se en side, hvor du vil lave en boks, der - måske - ikke bliver
fyldt helt ud i højden. Den side, du har lagt ud, bliver fyldt helt ud i
højden uanset størrelsen på mit browservindue.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-12-05 18:12

Hej Erik!
> Men lad os se en side, hvor du vil lave en boks, der - måske - ikke bliver
> fyldt helt ud i højden. Den side, du har lagt ud, bliver fyldt helt ud i
> højden uanset størrelsen på mit browservindue.

Så gerne hr. - værs'go:

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-05 23:55

Dennis Munding wrote:

> Så gerne hr. - værs'go:
> http://www.mundings-memorial.dk/Sub/MailsendtDK.php

Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Det er den rene magi, det her. Din side
virker fint i IE uden det IE-hack. Og for at det ikke skal være løgn, virker
min side nu også i IE 5 - uden hack.

Jeg fatter det ikke. Da jeg lavede siden, virkede det end ikke i IE 6 uden
det hack. Men det er måske en eller anden Windows-opdatering, der har ændret
på IE's problem med min-height?

Testet i dag i IE 6 på W2K og IE 5 og IE 5.5 på WME. Min side er skrevet i
januar 2005. Er der mon andre, som har oplevet samme ændring?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-05 01:29

Erik Ginnerskov skrev:

> det er måske en eller anden Windows-opdatering,
> der har ændret på IE's problem med min-height?

Det tror jeg - det er set før. De kalder det bare en
sikkerhedsopdatering, uden at fortælle specifikt hvad
det løser.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-12-05 11:16

Hej Erik!
> Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Det er den rene magi, det her. Din side
> virker fint i IE uden det IE-hack. Og for at det ikke skal være løgn,
> virker
> min side nu også i IE 5 - uden hack.

Det var da rart!

> Jeg fatter det ikke. Da jeg lavede siden, virkede det end ikke i IE 6 uden
> det hack. Men det er måske en eller anden Windows-opdatering, der har
> ændret
> på IE's problem med min-height?

Som Allan også skriver, så skulle det ikke undre mig heller...

Kunne heller ikke forstå, at du kunne finde på at skrive sådan noget
"vrøvl"....

> Testet i dag i IE 6 på W2K og IE 5 og IE 5.5 på WME. Min side er skrevet i
> januar 2005. Er der mon andre, som har oplevet samme ændring?

Chancen for det er nok ret stor, hvis Allans antagelse er korrekt....
Hvis det er sådan, at det er foregået, synes jeg, at det er for dårligt, at
der ikke står lidt flere informationer om, hvad opdateringerne indeholder!

Men nu er jeg ude over det problem - kan ikke opdatere Windows efter at jeg
fjernede det præ-installerede NortonAntivirus fra min pc....?? :-/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-12-05 01:52

Dennis Munding wrote:

> Men nu er jeg ude over det problem - kan ikke opdatere Windows efter
> at jeg fjernede det præ-installerede NortonAntivirus fra min pc....??

Det burde da ikke have inflydelse på det. Men ellers så prøv at
geninstallere Windows. Det skulle så få repareret de fejl, som er opstået i
Windows ved fjernelsen af NAV, så du igen kan opdatere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-12-05 14:01

Hej Erik!
> Det burde da ikke have inflydelse på det. Men ellers så prøv at
> geninstallere Windows. Det skulle så få repareret de fejl, som er opstået
> Windows ved fjernelsen af NAV, så du igen kan opdatere.

Det ville jeg hellere end gerne, men det er ikke muligt - der fulgte intet
med pc'en, da jeg købte den i Bilka - og de nægter at udlevere en Windows-CD
til mig trods det, at jeg har en produktnøgle!!

Og jeg ved ikke rigtig, om jeg vil aflevere pc'en til dem, så de kan løse
problemet, for det har jeg gjort en gang før - da var det galt med skærmen -
de havde den i en uge, men de havde ikke så meget som kigget på den! Så
efter en uge bad jeg om at få den udleveret - det viste sig så, at det bare
var grafikkortet, som skulle opdateres...

Det er den ene grund - den anden er, at jeg ikke vil risikere, at de
installerer det ¤(%#/%")"/&¤( program igen - havde nær aldrig fået det
fjernet!

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 24-12-05 18:11

Dennis Munding wrote:
> [...]
> intet med pc'en, da jeg købte den i Bilka - og de nægter at udlevere
> en Windows-CD til mig trods det, at jeg har en produktnøgle!!

Hvis der ikke fulgte en Windews oem cd med ved købet så har Bilka solgt dig
en maskine med piratkopieret software Microsoft licensregler er klokkeklare
på det punkt.(Men det sker regelmæssigt at CDen ikke følger med)

> [...]
> kigget på den! Så efter en uge bad jeg om at få den udleveret - det
> viste sig så, at det bare var grafikkortet, som skulle opdateres...

Lyder som en kendt problemstilling

> Det er den ene grund - den anden er, at jeg ikke vil risikere, at de
> installerer det ¤(%#/%")"/&¤( program igen - havde nær aldrig fået det
> fjernet!

Det er skam ellers et nyttigt program og det skal der i øvrigt også
følge en CD med til ligesom der skal til alle andre programmer som maskinen
blev leveret med.

Typisk får man to CDer med en preinstalleret maskine en med Windows og en
med diverse programmer der er installeret på maskinen. I nogle tilfælde
indeholder program CDen et harddisk image der kan rekonstruere maskinen, det
er ikke helt lovligt men er tit en god løsning for den almindelige bruger.

Forhandleren kan derfor ikke forlange maskinen indleveret til
rekonstruktion. For det er nemlig dit problem at få maskine til at køre
igen, du har nemlig købt både noget noget sotware og hardware. Hardwaren er
forhandelerens problem, normalt i to år, men softwaren er dit problem,
forhandleren kan ikke gøres ansvarlig for at du sletter windows og ikke kan
starte maskinen

På preinstallerede maskiner er der der dog normalt indlagt en del af windows
CDen der gør det muligt at geninstallere Windows. Filerne ligger normalt i
en mappe i Windows og den hedder typisk cabfiler eller noget lignende.

Du finder nemmest mappen ved at lave en søgning efter winnt.exe eller
winnt32.exe.

Det er den sidste du skal bruge, du klikker blot på den og vælger at
reparere/opgradere og så sætter du kaffe på for det tager lang tid. Når
maskinen er genstartet anden gang går du ind på window update og så er du
godt på vej igen.

Men jeg syntes, at du skulle fortælle dem i Bilka, at du vil anmelde dem
både til antipirat gruppen og til Ekstra Bladet for de har ikke leveret den
vare som du har betalt for Jeg vil ikke anse det for utænkeligt, at de
så ændrer standpunkt. Men de har nu nok ikke konfigureret maskinen, så det
er den egentlig leverandør, der må tage skraldet i den sidste ende.

Et alternativ kan være at ringe til Microsoft og forklare problemet give dem
licensnummeret og så vil de normalt sende en erstatnings cd, det kræver godt
nok en dobbeltfaset registrering efter installation. Det kræver dog at XP
blev aktiveret under installationen enten af forhandleren eller af dig selv.

( Og inden nogen siger at det ikke passer, så lad mig lige sige, at mens jeg
arbejde som tekniker var det mellem mine opgaver at holde styr på hvilke
licenser der blev brugt og jeg havde ingen problemer da vi uanmeldt fik
besøg af Antipirat gruppen, hver maskine var nemlig udstyret med et internt
nummer og det nummer med tilhørende licenser var kodet ind i en database)

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-12-05 01:38

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Hvis der ikke fulgte en Windews oem cd med
> ved købet så har Bilka solgt dig en maskine med
> piratkopieret software Microsoft

Jeg var også ved at købe en maskine engang for en
del år siden, hvor der ikke fulgte noget med. Jamen,
hvad så hvis jeg kommer til at slette en fil, spurgte jeg,
så skal jeg tage maskinen under armen for at aflevere
den i butikken, har I virkelig tid til al den support?

Det er så sikkert at du ikke kan komme til at slette noget
vigtigt, påstod ekspedienten. Jeg fandt hurtigt Stifinder,
pegede på en tilfældig windows-fil, og trykkede på
Delete, lukkede maskinen og så kunne den selvfølgelig
ikke starte op igen - og jeg hyggede mig.

Jeg gik ind i en anden butik og fandt en maskine i samme
model til samme pris, og der fulgte det hele med. Jeg tog
bundtet med software op af kassen - jeg skulle lige vise det
til ekspedienten i den første butik, bare for at træde i det

Sådan noget rygtes hurtigt i de kredse, og butikken levede
heller ikke ret længe.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-12-05 03:03

Johnny Winther Ronnenberg formulated on lørdag :
> Hvis der ikke fulgte en Windews oem cd med ved købet så har Bilka solgt dig
> en maskine med piratkopieret software Microsoft licensregler er klokkeklare
> på det punkt.(Men det sker regelmæssigt at CDen ikke følger med)

Det er forkert, hvis der er en produktnøgle med så er den iorden.
Derudover skal det vistnok være en mulighed for at genoprette systemet,
Microsoft accepteret desværre at denne genoprettelsesmulighed ligger på
en seperat partition på harddisken.

Microsoft har ganske rigtigt krævet at der blev leveret en CD med - men
det gør de ikke længere.

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-12-05 23:18

Henrik Stidsen wrote:
> Johnny Winther Ronnenberg formulated on lørdag :
>
> Det er forkert, hvis der er en produktnøgle med så er den iorden.
> Derudover skal det vistnok være en mulighed for at genoprette
> systemet,

Det skal der med sikkerhed, for når du køber en preinstalleret maskine
betaler du for de programmer der er på den. Og du betaler for retten til at
bruge dem på én maskine, hvis du køber en ny maskine og skrotter den gamle,
så udløber din ret til den købte software ikke. Derfor levere MS en ny
aktivering på en tidligere brugt nøgle, hvilket også kan være nødvendigt
hvis man f.eks.udskifter sit bundkort eller sit netkort der indeholder
unikke nøgler som XP bruger under aktiveringen.

Microsoft accepteret desværre at denne
> genoprettelsesmulighed ligger på en seperat partition på harddisken.

Dette er efter min erfaring aldrig tilfældet, Fujitsu skjuler en lille
usynlig dospartiton der kan brugers til recovery fra CD, Men jeg har aldrig
set en preinstalleret maskine der var delt i flere partitioner.

> Microsoft har ganske rigtigt krævet at der blev leveret en CD med -
> men det gør de ikke længere.

Det er nyt for mig mig og jeg var tumpen der udskrev licensbetingelser og
indsatte dem i en mappe. Det har aldrig været nemt at holde styr på MS
licenser, de har et sæt regler for OEM et andet for Select og et tredie for
Bulklicense.

Men ligegyldigt hvad, så har man købt retten til at benytte den leverede
software og for at kunne det, så har man krav på at have adgang til den. Det
har man ikke fra en recovery CD.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-12-05 23:48

Johnny Winther Ronnenberg wrote on 26-12-2005 :

> [...]

> usynlig dospartiton der kan brugers til recovery fra CD, Men jeg har aldrig
> set en preinstalleret maskine der var delt i flere partitioner.

Min laptop blev leveret med to partitioner - men det havde såikke noget
at gøre med recovery eller lign.

Min gamle stationære blev leveret med et ghost-image på en seperat
partition på harddisken. Der skulle så bruges en bootdiskette for at få
adgang til det.

Så det sker altså ind i mellem.

> Men ligegyldigt hvad, så har man købt retten til at benytte den leverede
> software og for at kunne det, så har man krav på at have adgang til den. Det
> har man ikke fra en recovery CD.

Du har vel ikke krav på andet end det der er aftalt ? Licensaftalen
siger at der blot skal leveres mulighed for recovery og at det er nok
at dette er en ekstra partition på harddisken. Du har ikke krav på at
få softwaren leveret på en CD.

Fra : Tidemann

Dato : 15-12-05 20:27

"Jesper Poulsen" skrev
> [...]
> Men ikke i IE?! Hvordan kan jeg gøre det ?
>
> Kassen jeg har skal altså minimum være 328px høj :)

Jeg gider ikke lige uploade, men du får to eksempler:

html, body{
height: 100%;
background-color:#fff;
}
#indhold2 {
height:328px;
min-height:328px;
border:2px solid black;
width:700px;
margin: 160px auto ;
background-color:aqua;
}
head+body #indhold2 { /* læses ikke af IE */
height:auto;
}

Denne boks vil altid være mindst 100px høj.<br>
indenfor 100 px i højden, øges boksens højde automatisk.

Juster selv bredden................

Skal du også have scroll:

html, body {
background-color: #ffffff;
margin: 0; /* margin and padding only necessary to cater for Mac IE5 */
padding: 0;
/*\*/overflow: hidden; /* because Mac IE5 don't understand */
}
#wrapper {
width: 700px;
margin: auto;
padding: 0;
}
#indhold {
position: absolute;
top: 160px;
bottom: 0;
width: 685px;
margin: auto;
padding: 0;
background: aqua;
border: 1px solid black;
}
#scroll-y {
overflow:auto;
height:262px;
}

Juster selv bredde og placering.........

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 20:48

_Tidemann_ skrev:

> /*\*/overflow: hidden; /* because Mac IE5 don't understand */

No, and nobody uses it either... They're all on Safari by now!

--
Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-05 21:59

Frank Olieu skrev:

> No, and nobody uses it either... They're all on Safari by now!

Det er ikke mit indtryk (omend flertallet afgjort er gået til
Safari).

Jeg kiggede lige onlinestatistikken for et af "mine" sites igennem:
På Mac OS X er fordelingen 80% Safari, 8% Mozilla, 6% IE5 og 6%
Firefox. For Mac/PowerPC er fordelingen IE5 75%, Netscape 4 10%,
IE4 10% og Netscape 7 6%.

Set under et er fordelingen på Mac som følger:

   Safari: 72%
   IE 5: 13%
   Mozilla: 7%
   Firefox: 5%x

Der er desværre alt for mange MacIE-brugere til at man bare kan
ignorere dem (det sker dog ikke sjældent alligevel).
--
Jens Gyldenkærne Clausen