Mormonernas register
Fra : Ingemar Ivarsson

Dato : 15-12-05 14:42

Hej!
Jag letade efter uppgifter i mormonernas register, och för skojs skull
tittade jag också på gammal norsk historia. Jag tog fram bl.a. Harald
Hårfagres hustru Åsa och gick vidare i hennes släkt, som till min förvåning
kunde följa till 100-talet då man kom till Oden. När jag följde släkten till
Tora Mostarstang kom jag till AsaThor.
Det rör sig alltså om fiffel och båg.
Mormonerna var i Sverige på 1930-talet och fotograferade kyrkböckerna och de
har också givit mig uppgifter om dansk adel. Jag har därför haft en en
relativt hög tilltro till dem.
Hur är det när det gäller Norges historia? Hur långt i ovanstående
redovisningar kan man lita på dem? Jag har funnit att de första namnen i
deras redovisningar kan vara OK.
Ingemar Ivarsson

Fra : Michael Erichsen

Dato : 15-12-05 14:57

Ingemar Ivarsson wrote:
> [...]
> Hur är det när det gäller Norges historia? Hur långt i ovanstående
> redovisningar kan man lita på dem? Jag har funnit att de första namnen i

Hej

Der er vist Heimskringla eller Ynglingesagaen, som nogen har tastet ind.
Gad vide om mormonerne har gendøbt Odin og Thor? Jeg hørte, at en
uheldig mormon havde gendøbt den forrige pave under hans Italienske navn
sammen med dennes hustru.

Vital Records Index er indtastede kirkebøger. Census er som navnet siger
folketællinger. IGI er en blanding af fordøjede arkivalier og
kortslutninger. De øvrige dele af basen er hvad hvemsomhelst kan have
lagt ind.

De er nyttige, men kildekritik er nødvendig. Og jeg tror ikke, der så
mange skriftlige førstehåndskilder til Harald Hårfagers forfædre?

Mvh Michael Erichsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-12-05 20:19

"Ingemar Ivarsson" <ingemar.031280671@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hur är det när det gäller Norges historia? Hur långt i ovanstående
> redovisningar kan man lita på dem? Jag har funnit att de första namnen i

Tillad mig at komme med en mere nøjagtig og fyldestgørende
forklaring på, hvad www.familysearch.org indeholder:

Generelt er Familysearch en samling af oplysninger, som familiemedlemmer
har indsendt om deres til den fælles samling, som "Genealogical Department"
under Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige forvaltning.
Formålet med denne indsendelse af familieoplysninger er og har været at
forberede disse navne til udførelse af stedfortrædende arbejde i templerne,
yderligere information kan evt. læses på denne side:
http://www.familysearch.org/Eng/default.asp
hvor man så klikker på "Why family history" - se til venstre på siden.

Det siger sig selv, at nogle af disse oplysninger er nedskrevet efter
hukommelsen, og er optegnet i 1800-tallet, hvor de amerikanske pionerer ikke
lige kunne
ringe hjem for at kontrollere et årstal eller stednavn. Derfor forekommer
såvel fejl som mangler i databasen. Man kan gøre opmærksom på disse fejl
ved at skrive til Familysearch, men det er således, at det er indsenderen
af optegnelsen, som "ejer" oplysningerne, og derfor kan kun selve
indsenderen rette oplysningerne, hvis disse skulle vise sig urigtige.

De oplysninger, som medlemmerne har indsendt om deres familiemedlemmer,
vil være at finde i "Ancestral File", hvorfra man også kan downloade
oplysninger, både enkeltvis på personer og gruppevis med familier.
I Ancestral File kan man også få oplyst indsendernes navne og adresser,
så man selv kan henvende sig - der er dog ingen garanti for, at adresserne
er aktuelle.
Så vidt som jeg husker, kan der ikke længere indsendes til Ancestral File,
men lige pt. har jeg glemt, hvortil oplysningerne så indsendes.

Tidligere tiders indsendinger er også at finde i International Genealogical
Index, forkortet IGI, og her kan man så ikke søge i slægtstræer, som man kan
i Ancestral File.

I IGI findes også oplysninger fra det såkaldte "uddragningsprogram", hvor
typisk pensionerede medlemmer har siddet og nedskrevet samtlige oplysninger
fra en kirkebog, og efter en anden person har kontrolleret det, er det sat
ind i IGI. Det vil så fremgå af "Messages", sat nedenunder oplysningerne,
hvor der bliver skrevet kilden til denne oplysning, f.eks. "Extracted
records", hvilket er uddragne oplysninger.

Der er også "Pedigree Resource File", hvilket indeholder indsendte
oplysninger som har været udgivet på CD-rom for ganske få år siden, men

som nu er blevet overhalet indenom pga. Internettets muligheder.

I Pedigree Resource File er de indsendte oplysninger fuldstændigt som da

de blev indsendte, og er ikke på nogen måde blandede med andre.

Som det ses af forsiden på søgesiden, er der andre ting, som efterhånden er
inkluderet i Familysearch, bl.a. de amerikanske folketællinger ("Census"),
Vital Records Index, som indeholder en samling af oplysninger fra
forskellige databaser. Disse databaser er ikke komplette.
US Social Security Death Index indeholder som navnet siger oplysninger
om dødsfald - fra det amerikanske sygesikringssystems database.

Endelig er der en hel del personer, som deler deres families oplysninger
med andre ved at benytte sig af knappen "Share", hvor man kan
indsende en GEDCOM-fil med sine oplysninger, som herefter opbevares
i Rocky Mountains i store lagerhaller - dog kan man forvente, at de også
lægges ud på nettet, så andre kan få fornøjelse af det.
For at kunne benytte sig af "Share", skal man "Sign on", altså forklare
hvem man er, og benytte et brugernavn og password, som man selv vælger.

Under "Share" er der også muligheder for at lave emaillister, hvor personer
med samme genealogiske interesser kan dele oplysninger med hinanden.

Man kan også få oplysninger om, hvilke kirkebøger, der allerede er
"uddragne", men det er en længere historie, men det er under knappen
"Library", hvor man så igen vælger "Family History Library Catalog".

I det hele taget er der så mange funktioner, det har taget mig en hel del
tid foran skærmen at lære det, jeg kan nu - så bare klø på.

For medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er der indbygget
en yderligere funktion, idet de ved "Sign on" skal opgive deres
medlemsnummer, som de kan få oplyst i den lokale menighed, hvis de ikke har

den selv. Når de bruger denne funktion, kan de se dato og sted for de
stedfortrædende
ordinancer, som har fundet sted, og dermed skrive dem ind i deres egen
computerprogram, og derved lettere få overblik over, hvad de selv har
muligheder for at gøre.

Og så er der naturligvis fusentaster og plattenslagere, som har hældt

oplysninger i registret med rund hånd, og jeg vil vove den påstand, at

der ikke er tale om medlemmer, men andre, som har ønsket at bevare

deres families "optegnelser" - også selv om de har været af tvivlsom

karakter.

Gør som vi andre, brug det som opslagsværk, og lav så lige noget

ordentligt slægtshistorie ved at bruge de oprindelige kilder.

Mvh.Bodil, slægtshistorisk konsulent i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages

Hellige, Skive.

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 20-12-05 00:13

Som Bodil skriver, er Kirken ikke ansvarlig for indholdet i databaserne. Man
kunne have sat folk til at læse korrektur på det hele; men det har man anset
for uoverkommeligt.

M.h.t. Odin og Thor kan jeg ikke udtale mig; men vil blot påpege, hvor der
især er risiko for fejl:

I IGI er der tale om enkeltregistreringer, og der er sjældent større fejl;
typisk er det datoen, som ikke er helt korrekt. Eller stedsangivelsen er
landsbyen, og sognenavnet er borte, eller måske er kun amtet eller landet
angivet. Man kan dog være rimeligt sikker på, at der rent faktisk ligger en
kirkebogsindførsel til grund for data.
I Ancestral File er der derimod meget størrre muligheder for at gå galt i
byen, da slægten her er lænket sammen i flere generationer. Sålænge man
bevæger sig i samme sogn, er tingene som oftest i orden. Når man pludselig
ser, at tip-oldefar, som har levet hele sit liv i Ringkøbing amt, skulle
være født i Gentofte, så skal den røde lampe lyse. Det kan også være, at man
har indføjet et dødsfald i Skagen.
Jeg forestiller mig, at arbejdet er udført af amerikanere o.a. udlændinge,
som ikke er fortrolige med danske forhold, herunder navneskikken, og er
parate til at snuppe den første den bedste Jens Hansen, de falder over.

Men dårlig forskning findes også mange andre steder, og i mindre uskyldig
form. F.eks. fandt jeg en hjemmeside, hvor min egen linie var ført - meget
fantasifuldt - tilbage til 1270. Nogle af leddene var nærmest fysisk
umulige, og der var ikke skygge af dokumentation for noget af det. Jo, Jens'
søn har nok Jensen som efternavn; men hvad beviser det iøvrigt? Jeg skrev
til manden og anførte mine tvivl, men høret aldrig noget, og hjemmesiden er
uændret til dato. Så der har end ikke været interesse for at overveje
seriøsiteten af eget arbejde.

Med andre ord: Brug det som inspirationskilde og stol ikke 100 % på noget af
det.

Måske skulle man oprette et forum, som kun er tilgængeligt for kvalificeret
slægtsforskning/familiehistorie; kontrolleret af duelige folk. Måske en
hjemmeside med henvisninger til private hjemmesider med "godkendte" data.
Men det vil jo nok føre for vidt.

mvh
Niels Nybo Jakobsen