Webhotel "hjemme"
Fra : Sven

Dato : 14-12-05 22:59

Hej.
Vi er et par gutter der gerne vil prøve at lave et "webhotel" hos den ene,
så de andre kan lave en hjemmeside, uploade den til serveren, som så
afvikler koden, altså som et RIGTIGT webhotel. Det skal helst kunne køre
over internettet, og vi bruger alle WindowsXP SP2 Pro.
For at begrænse os, vil vi gerne nøjes med at kunne afvikle javascript, asp
og selvfølgelig html. Hvilket software skal vi have fat i?
Ingen af os har prøvet at lave sådan en server før, så evt. forklaring må
gerne være helt nede på jorden. Vi har dog alle hjemmesider på prof.
webhoteller, så brug af FTP-klienter er ikke ukendt land. Men ingen af os
ved, hvordan det virker i "den anden ende".
Kan det gøres med freeware (evt med begrænset funktioner), eller findes der
noget rimeligt billigt software til "amatører"?

Sven

Fra : Ove Lie

Dato : 15-12-05 09:07

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i melding
> [...]
der
> noget rimeligt billigt software til "amatører"?

Ser ut som om dere ønsker å benytte windows XP til dette?

Det er vel ikke anbefalt av sikkerhetshensyn, men normalt sett har dere vel
en gammell maskin pentiumI eller bedre, som dere kan kjøre linux på.

Det er mange linuxditribusjone som gjør det dere vill uten de store
forkunskapene, tilogmed vil jeg tro at noen av cd-distroene kan dette dersom
de har en hardisk som man kan lagre html sidene på.

En linux maskin til dette vil være en flott anledning til å lære seg litt om
linux, og da her en "aktivitet" som linux faktisk er god på.

-Ove

Fra : Ulrik

Dato : 15-12-05 17:30

Sven wrote:
> [...]
> Kan det gøres med freeware (evt med begrænset funktioner), eller findes der
> noget rimeligt billigt software til "amatører"?

Jeg bruger selv en Apache-server. Den er rigtig nem at sætte op til det
simple og dens konfigurationsfil er nogenlunde nem at gå til synes jeg.
Ellers er der masser af hjælp på apaches side og andre steder på nettet...

Mvh
Ulrik

Fra : Esben Bach

Dato : 15-12-05 23:05

Ulrik wrote:

> [...]
> Ellers er der masser af hjælp på apaches side og andre steder på nettet...

Om end det jo er ganske elendigt at afvikle asp kode på en god måde på
en apache. Der findes godt nok rimelige asp perl moduler og lignende,
men sidst jeg prøvede dem kom man hurtigt ind i nogle underligheder.

Windows er ikke anbefaldelses værdigt og slet ikke i en klient version.
Dog har windows (ihvertfald server versionerne) en indbygget Webserver
kaldet IIS (jeg kan ikke huske hvad det står for) som kan afvikle ASP
uden problemer.

Der må findes gratis/billige FTP servere, der kan det i søger....kender
dem ikke af navn men søg på Google.

Konkrete opsætnings tips har jeg dog ikke....held og lykke med søgningen :)

--
Esben

Fra : Ulrik

Dato : 17-12-05 17:19

Esben Bach wrote:
> Om end det jo er ganske elendigt at afvikle asp kode på en god måde på
> en apache. Der findes godt nok rimelige asp perl moduler og lignende,
> men sidst jeg prøvede dem kom man hurtigt ind i nogle underligheder.

Ja ok. Jeg havde lige overset, at der skulle køres asp... :)

Mvh
Ulrik

Fra : Arne Larsen

Dato : 17-12-05 17:47

En gratis webserver med alt i
http://www.yellowtip.com/products/yellowtipws.php

The YellowTip Web Server was developed to make available a highly
professional and easily installable package of Apache2, PHP4, MySQL4,
phpMyAdmin and Zend Optimizer for the Windows platform (Win2K, WinXP

hvis i finder ud af hvordan man får den til at styre subdomæner så giv lige
mig besked, for jeg vil gerne have den på min egen server..

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 16-12-05 17:29

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> For at begrænse os, vil vi gerne nøjes med at kunne afvikle javascript,
> asp og selvfølgelig html. Hvilket software skal vi have fat i?

Du skrive I har Windoxs XP Pro, og den har en IIS (som nævnt andetsteds i
denne tråd), som er windows' egen webserver. IIS står for Internet
Information Server, og det synes jeg er ret nemt at arbejde med. Du kan
installere det fra windows cd'en, ved at gå ind i tilføj/fjern programmer
fra kontrolpanelet, og så vælge "tilføj/fjern windows-komponenter"... Der
skulle den gerne findes et sted.

Hvis allerede den er installeret (kan ikke huske om den er det som standard,
men kunne godt forestille mig at den ikke var), så kan du administrere
serveren via Internet Information Services (IIS) Manager, som findes under
"Administrative værktøjer" i kontrolpanelet.

I bund og grund har man så hver website liggende i en eller anden mappe på
computeren, og så opretter man websites'ne i IIS'en, og fortæller hvilken
mappe der skal ligge til grund for siden.

Prøv at kigge på det, og skriv tilbage hvis du skal have mere hjælp (det
findes garanteret fornuftige guide's på nettet, så du kan evt prøve at søge
lidt på google efter det, hvis du går i stå undervejs)

/Sjang

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 16-12-05 20:50

"Henrik Davidsen" <none@sjang.dk> skrev i en meddelelse

> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
>
> Du skrive I har Windoxs XP Pro, og den har en IIS

bare husk at IIS på Windows XP er begrænset til et website med max 10 bruger

Thomas Bøjstrup Johansen

www.tooms.dk - My website
www.swug.dk - Sjælland Windows User Group

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 16-12-05 23:23

> bare husk at IIS på Windows XP er begrænset til et website med max 10
> bruger

Se det var jeg ikke engang klar over. Men jeg har fundet følgende lille
ting, som giver dig helt ret:

MORE INFORMATION
IIS on Windows 2000 Professional or Windows XP Professional has the
following limitations: . Limited to 10 connections
. Limited to one Web and one FTP server. In other words, you cannot
create additional virtual Web or FTP servers.

og det er snippet fra
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q262632&ID=KB;EN-US;Q262632&LN=EN-US&rnk=4&SD=tech&FR=0&qry=windows%20XP&src=DHCS_MSPSS_tech_SRCH&SPR=IIS50&

Men 10 connections er vel også rigeligt til personlige hjemmesider, og endda
mindre virksomheder mm. Forbindelserne lukkes jo løbende, så der kan vel
være en del brugere af sitet samtidigt, hvor 10 forbindelser kan være nok...
Men uanset hvad, så er det nok til at lege med :)

/Sjang

Fra : Anon

Dato : 17-12-05 00:01

Henrik Davidsen wrote:
> . Limited to one Web and one FTP server. In other words, you cannot
> create additional virtual Web or FTP servers.

> Men 10 connections er vel også rigeligt til personlige hjemmesider, og endda

Ja, men det faktum at du kun kan have en "virtual webserver" vil da
derimod sandsynligvis være en showstopper i stedet...

Anon

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 10:45

Anon wrote:

> Ja, men det faktum at du kun kan have en "virtual webserver" vil da
> derimod sandsynligvis være en showstopper i stedet...

Man kan lave et directory til hvert domæne. I roden
lægger man så et lille script, der læser HOST headeren
og redirecter til det rigtige directory.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate