Frames
Fra : Andreas Damgaard Ped~

Dato : 14-12-05 23:01

Hey

Jeg vil gerne bruge et javascript til at styre størrelsen på mine
frames så de varierer efter størrelsen af skærmbillidet. Men jeg
er lidt af en newb i javascript, så det går ikke så godt.

Jeg tænkte på noget i denne stil.
fram1+ fram2 for andre størrelser i endelig udgave. Afhængi af
document.body.clientWidth osv.

<script type="text/javascript">
<!--
fram1=50
fram2=50
document.write("<frameset rows=' + fram1 + '%,' + fram2 +' %>")
document.write("<frame src=moorkegraa.html>")
document.write("<frame src=moorkegraa.html>")
document.write("</frameset>")
//-->
</script>

/Andreas D. Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-12-05 01:21

Andreas Damgaard Pedersen skrev:

> Jeg vil gerne bruge et javascript til at styre størrelsen
> på mine frames så de varierer efter størrelsen af
> skærmbillidet.

Har du overvejet helt at undlade frames?

Frames giver en lang række ulemper for brugerne, og
udskrevet med javascript gør det ikke bedre. Se også
http://html-faq.dk/2009.asp

> document.write("<frameset rows=' + fram1 + '%,' +
> fram2 +' %>")

På en helt normal side vil indholdet altid tilpasse sig efter
vinduets størrelse. Lægger du en fast størrelse på, vil der
komme en vandret scrollbar.

Har du et område til en menu, vil dette område altid have
samme størrelse - det afhænger ikke af størrelsen på
brugerens browservindue. Området til indholdet kan
derimod variere meget, men hvis du slet ikke gør noget,
vil der ikke være nogen problemer her - indholdet vil
tilpasse sig efter browservinduets størrelse indtil du
definerer noget andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Andreas Damgaard Ped~

Dato : 15-12-05 16:21

Hey

Jeg overvejer stærkt p.t at konvertere siden til en uden frames.
Men da siden ideholder et par animationer (menu og overdel) er
jeg bange for at det ikke ligefrem vil se kønt ud hvis de
konstant skal loades, selvfølgelig er der muligheden for at de
fjernes helt.

Men okay. Hvis vi siger at siden bliver i tables i stedet for
frames. Hvordan sørger jeg så for at en bestemt <td> bliver 1/4
af skærmstørrelsen medmindre bredde er mindre end 800 i hvilket
tilfælde den bliver 200 pixel?

Venlig Hilsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-05 01:26

Andreas Damgaard Pedersen skrev:

> Jeg overvejer stærkt p.t at konvertere siden til en uden
> frames.

Godt!

> Men da siden ideholder et par animationer (menu og
> overdel) er jeg bange for at det ikke ligefrem vil se kønt
> ud hvis de konstant skal loades, selvfølgelig er der
> muligheden for at de fjernes helt.

Da du ikke har givet et link til siden, kan vi jo ikke se hvor
grimt det er. Selv ville jeg afholde mig for animationer,
men det afhænger jo af målgruppen.

> Hvis vi siger at siden bliver i tables i stedet for frames.

Du skal heller ikke bruge tabeller til design - du skal bruge

> Hvordan sørger jeg så for at en bestemt <td> bliver 1/4
> af skærmstørrelsen

Er det højde eller bredde vi snakker om? Med hensyn til
bredden er det nemt nok - en <div> med width:25%;

> medmindre bredde er mindre end 800 i hvilket tilfælde den
> bliver 200 pixel?

Jeg går ud fra at de 200 pixels er til et menuområde, og her
er det bedst at dette har en fast størrelse, mens indholdet
godt må være variabelt.

Se i øvrigt http://html-faq.dk/2003.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Andreas Damgaard Ped~

Dato : 16-12-05 17:11

Tak for hjælpen, det har virkelig hjulpet.

Jeg mangler bare en ting, hehe, jeg skal have en menu ind på alle
mine sider. Den er skrevet i asp. Så tænkte man måske kunne lave
en ekstern fil og bare linke til den. På samme måde som css og
js.
Vil gerne sætte det sammen med en link samling, som er skrevet i
javascript. Men hvis jeg skriver asp i javascriptet crasher det,
kan det løses?

Andreas D. P

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-05 17:50

Andreas Damgaard Pedersen skrev:

> jeg skal have en menu ind på alle mine sider. Den er
> skrevet i asp. Så tænkte man måske kunne lave en
> ekstern fil og bare linke til den.

Ja, du kalder for eksempek filen der skal kaldes for
menu.asp, og så skriver du

<!--#include file="menu.asp"-->

i alle dokumenter hvor den skal indsættes.

> Vil gerne sætte det sammen med en linksamling, som
> er skrevet i javascript.

Det laver du på samme måde:

<!--#include file="linksamling.js"-->

og lægger dit script i en fil med navnet linksamling.js

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk