Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Medarbejderbredbånd og beskatning
Fra : Heidi

Dato : 14-12-05 19:06

Mit arbejde vil tilbyde medarbejderbredbånd, og jeg har været ved at
regne lidt på besparelsen.
Er der nogen der vil tage et kig på følgende udregning, og se om jeg har
gjort det nogenlunde rigtigt?

Løn 20.000
Værdi af internet -549
Bruttoløn 19.451
-ATP -75
19.376
- pensionsbidrag
3,15% -610
18.766
- am 8% -1.501
17.265
- fradrag -5.954
11.311
- skat 43% -4.864
6.447
+ fradrag 5.954
Udbetalt 12.400

(Det er muligt jeg har gjort lidt forkert mht. rækkefølgen ATP og
pensionsbidrag fratrækkes, men det betyder ikke det store).

Udbetalt løn uden internet ville have været ca. 12.630, dvs. jeg får
12.630-12400=230 kr. mindre udbetalt om måneden. I alt 12*230=2760 om
året mindre i løn.
Internet pr. år 549*12=6588 - dvs. jeg sparer 6588-2760=3828 kr. om
året.
Til gengæld bliver jeg beskattet af fri telefon på 3000 kr., og hvis vi
har et forbrug (husstandens fastnet + min mobil) på ca. 2500 kr. om
året, er det så korrekt at jeg bare skal trække en beskatning på
3000-2500=500 fra, dvs. i runde tal 250, således at vores besparelse
bliver 3828-250=3578 om året?

Er der i øvrigt nogen betingelser for at den slags går? Jeg synes jeg
har læst et eller andet om at man skal have adgang til firmaets netværk
for at man må gøre det på denne måde, men jeg er ikke sikker på at jeg
har forstået det rigtigt.
Er der ellers nogle faldgrupper man skal være opmærksom på?
Såvidt jeg har forstået skriver firmaet på oplysningssedlen at man
beskattes af fri telefon, og så skal jeg selv skrive beløbet fra vores
relle forbug og op til 3000 kr. på selvangivelsen. Er det korrekt?
Og skal man vedlægge dokumentation på telefoniforbruget med
selvangivelsen?
På forhånd tak.

--
Heidi

Fra : Anders Majland

Dato : 15-12-05 10:42

> Til gengæld bliver jeg beskattet af fri telefon på 3000 kr.

Hvid du via internettet har adgang til nettet på din arbejdsplads er du ikke
skattepligtig af medarbejderbredbåndet.

Fra : Heidi

Dato : 15-12-05 22:05

Anders Majland wrote:

> Hvid du via internettet har adgang til nettet på din arbejdsplads er
> du ikke skattepligtig af medarbejderbredbåndet.

Jeg får ikke adgang til firmaets netværk - det kræver såvidt jeg har
forstået en bærbar pc som det kører nu, og det er heller ikke meningen
at jeg skal kunne arbejde hjemmefra.
Men har du noget bud på om mine udregninger er korrekte?

--
Heidi

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-05 07:04

> Jeg får ikke adgang til firmaets netværk -

Så er det korrekt at du skal beskattes af det.

> Men har du noget bud på om mine udregninger er korrekte?

Lyder ikke helt skævt men besparelsen afhænger meget af om du betaler
topskat. Din skatteprocent og fradrag ændrer sig jo med størrelsen på
bruttolønnen og det er beskatningen på den sidst tjente krone der er
interessant.

Med topskat: 6600 ned i løn er ca 2200 mindre netto. Da du så har egne
udgifter på 2500 er der kun 500 mere til beskatning. Dvs det koster dig ca
2500kr istedet for de 6600kr.

Hvis beskatning åp den sidst tjente krone kun er 50% er det tilsvarende ca
3600kr

Det ligger jo tæt på de 3600 du selv var nået frem til (3000 til 4100 i
besparelse)

Fra : BoBr

Dato : 16-12-05 14:09

Hej Heidi

TDC har lidt info her.

http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_inf_medb_arbm_pr

Mvh. BoBr

Fra : Morten Jensen

Dato : 05-01-06 14:37

Du bliver beskattet således:

Værdi af fri telefon 3.000
Reduceret for egne telefonudgifter -2500
Til beskatning 500

Hvad din besparelse ved ordningen er er skat uvedkommende.

MVH
Morten

Fra : Flemming

Dato : 05-01-06 21:16

Morten Jensen wrote:
> Du bliver beskattet således:
>
> Værdi af fri telefon 3.000
> Reduceret for egne telefonudgifter -2500
> Til beskatning 500
>
> Hvad din besparelse ved ordningen er er skat uvedkommende.

Hvis der er adgang til firmaets netværk bliver man ikke beskattet af fri
telefon.

Se evt.:
http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_inf_medb_arbm_ft

Mvh. Flemming