bookingsystem
Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 13-12-05 17:02

Hej!

Jeg er ved at lave et bookingsystem, hvor man på forsiden skal
kunne se en oversigt. Oversigten er en tabel hvor der hen af
x-aksen står ugedage og ned af y-aksen står der tidspunkter.

Mit problem er så at ikke kan finde ud af hvordan jeg kan
indsætte hr. jensen i skemaet på en tilfældig dag, på et
tilfældigt tidspunkt.

Kan man give en celle i en tabel en værdi?

Jeg har tænkt lidt i de baner at man henter en person ud af
databasen og der efter indsætter ham på en bestemt plads i
tabellen. Men det er kun muligt hvis man kan tildele en celle en
værdi.

Er der nogen der har forslag? Jeg er helt på bar bund.

på forhånd tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-05 17:23

Lasse Vestergaard skrev:

> Mit problem er så at ikke kan finde ud af hvordan jeg kan
> indsætte hr. jensen i skemaet på en tilfældig dag, på et
> tilfældigt tidspunkt.

> Kan man give en celle i en tabel en værdi?

Tabel - er det en HTML-tabel?

Hvad med at oprette et array med en post pr. tabelindgang. Hvis
personerne så har et nummer, kan man lade 0 være en ledig plads
og et nummer fortæller hvem der ejer positionen.

Når HTML-tabellen så skal laves, skal du først tjekke om den
tilsvarende position er optaget og så i givet fald hente navnet i
databasen.

--
Bertel

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 13-12-05 18:33

> Tabel - er det en HTML-tabel?

Ja, det er en HTML tabel.

> Hvad med at oprette et array med en post pr. tabelindgang.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med ovenstående.
Men jeg synes det er en rigtig god idé at bruge array.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-12-05 21:08

Lasse Vestergaard skrev:

> Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med ovenstående.

Jeg mener bare at hvis tabellen er på 7*5 felter, skal dit array
have 35 elementer (evt. også grupperet som 7*5).

--
Bertel

Fra : Jesper H

Dato : 14-12-05 08:33

Hej!

Tjah, hvis det skal være tilfældigt, så kan man jo bruge funktionen
rand()

Men derudover, så er der en hel del måder at gøre det på, nogle
smartere end andre:
1. Man KAN jo lave to løkker indeni hinanden (en for ugedagen og en
for tidspunktet), og så lave de her eks. 7*5 søgninger i en
sql-database efter posteringer for det enkelte tidspunkt den enkelte
dag. Dette giver dog en hel del søgninger som tager tid og CPU-kraft
m.v., og kan vel nærmest betragtes som en "datalogisk forbrydelse" -
men det ER jo nemt for programmøren
2. Det ville nok være noget pænere at foretage en søgning i
databasen, og lade den sortere efter først tidspunkt og herefter
ugedag (eller er det omvendt?). Herefter kan man så bruge dette til at
fylde ind i tabellen, hvor man tæller sig frem gennem søgeresultatet,
da man jo ved at det er sorteret. Man checker på om den næste dato og
tid i arrayet er større end den, man er ved at "tegne" (med HTML), og
hvis den er, tegner man blot sit felt i tabellen og går videre til
næste felt uden at trippe videre i mysql-resultatet. Hvis dato og tid
er det samme som det felt, man skriver i, skriver man den person ind
som har reserveret, og går så videre til næste felt i HTML-tabellen
OG til næste postering i mysql-resultatet. Jeg har haft held med at
implementere denne løsning, og synes den virker rimelig optimal.

--
Mvh Jesper. http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Lasse Vestergaard

Dato : 18-12-05 20:16

Tusind tak for løsningerne.
Jeg har imidlertid forsøgt mig med at lave en funktion(Nok ikke den mest
optimale løsning, men det skulle bare være en prototype).

function dbkald($tal){
$array=mysql_query("select navn, tlf from personer where tid='$tal'");
$row=mysql_fetch_row($array);

if($row==null)
   echo "<form method=post action=prototype.php><input type=hidden
name='gemt' value=$tal><input type=submit value='Book'></form>";

else{
   echo $row[0];
   echo ", ";
   echo $row[1];
}
}

Jeg har kaldt funktionen i hvert felt i min "kalender"

vh

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-05 22:20

Lasse Vestergaard skrev:

[Noget kode]

Jeg har en petitesse:

>    echo $row[0];
>    echo ", ";
>    echo $row[1];

0 og 1 ville jeg erstatte med konstanter defineret til
lejligheden:

define ('NAVN', 0);
define ('TLF', 1);

   echo $row[NAVN];
   echo ", ";
   echo $row[TLF];

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-12-05 01:20

On Sun, 18 Dec 2005 22:19:54 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>0 og 1 ville jeg erstatte med konstanter defineret til
>lejligheden:
>
>define ('NAVN', 0);
>define ('TLF', 1);
>
>   echo $row[NAVN];
>    echo ", ";
>    echo $row[TLF];

Det går dog ad fløjten, når man ændrer sin query og fx tilføjer et
felt forrest. Så hellere benytte sig af mysql_fetch_assoc() (eller
mysql_fetch_array() ) i første omgang, så man blot kan henvise til
$row['navn'], der tilsvarer det tilsvarende navngivede felt.

Selv om ovenstående prøver at modarbejde frygtede "magic numbers", så
risikerer det blot at blive til "magic labels" i stedet for.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/