Stofanet familieopkobling, hjælp
Fra : Steffen Sørensen

Dato : 13-12-05 16:20

Åhhh, gud da, vi vil så gerne have familieopkobling her i huset, men bare
at bestille det giver mig teknisk hovedpine; 8 eller 5 ports switch, kabler
der skal trækkes og jeg er forvirret!
I forvejen har vi en Motorola SB4101 Surfboard opstillet af Stofanet. Vi får
signal fra atenestikket i stuen med et kabel videre til Surfboardet.
Det er en desktop og bærbar (begge med XP) der skal sættes sammen.
Er der en venlig sjæl derude der måske kunne hjælpe, eller skære det hele ud
i pap for mig?

Tak...

ps: og nej, jeg vil ikke betale 850+750+det ene og andet kr for at få en
teknikker fra Stofa herud. Eftersom man kan bestille det gennem deres
hjemmeside må det kune lade sig gøre hvis man lige får lidt råd :)

Hilsen
Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-12-05 10:09

"Steffen Sørensen" <togalounge@XXXgmail.com> wrote in message
> [...]
> Det er en desktop og bærbar (begge med XP) der skal sættes sammen.
> Er der en venlig sjæl derude der måske kunne hjælpe, eller skære det hele

Hvis du kun skal have de to maskiner på er en 5-port switch nok. Der skal gå
et netkabel fra modemet til switchen og et kabel fra switchen til hver
computer. Længderne kan du nok bedst selv vurdere, men man kan ikke
umiddelbart købe færdige kabler der er længere end 10 meter.

For lige at give dig lidt flere hovedbrud, har du overvejet deres wireless
løsning? Så skal du bare have et trådløst netkort i hver maskine. Jeg vil
personligt foretrække kabel, men hvis maskinerne ikke står ved siden af
hinanden og måske begge langt fra antennestikket kan løsningen med trådløst
blive meget pænere...

Keller

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 14-12-05 18:31

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> computer. Længderne kan du nok bedst selv vurdere, men man kan ikke
> umiddelbart købe færdige kabler der er længere end 10 meter.

Hmm, så der skal et nyt kabel fra stikdåsen i væggen og hen til swifteren
eller hvad? Eller er det nok at tilkoble den nye 5-ports til den
eksisterende ledning?
Det er 2 pc'ere lige ved siden af hinanden...

> [...]
> personligt foretrække kabel, men hvis maskinerne ikke står ved siden af
> hinanden og måske begge langt fra antennestikket kan løsningen med
Havde overvejet trådløs, men prisen er 50kr om mdr. fremfor de 25 ved
familieopkoblingen. Derfor :)

> Keller

Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : JS

Dato : 14-12-05 20:26

Steffen Sørensen wrote:
> [...]
> Det er 2 pc'ere lige ved siden af hinanden...

> Havde overvejet trådløs, men prisen er 50kr om mdr. fremfor de 25 ved

Med stofanet wireless får du automatisk mulighed for at få to computere på
uden familieopkobling.
Men igen, køb en router, hvis du vil spare pengene. Den er hurtigt tjent
ind: Trådløs = ca. 10 mdr.

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-12-05 09:52

> [...]
> eksisterende ledning?
> Det er 2 pc'ere lige ved siden af hinanden...

Kablet mellem vægen og modemet skal der ikke pilles ved. Du sætter så
switchen på der hvor din PC sidder i dag, og herefter trækker du så 2 kabler
hen til PC'erne.

> Havde overvejet trådløs, men prisen er 50kr om mdr. fremfor de 25 ved
> familieopkoblingen. Derfor :)

Som andre skriver, hvis du vil spare penge og har mod på at rode lidt selv,
så køb din egen router, Stofa er ligeglad.

Keller

Fra : JS

Dato : 14-12-05 13:03

Steffen Sørensen wrote:
> [...]
> sammen.
> Er der en venlig sjæl derude der måske kunne hjælpe, eller skære det

Køb en router i stedet og du slipper for familieopkobling.

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 14-12-05 18:28

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Køb en router i stedet og du slipper for familieopkobling.
Hvilken som helst eller nogen speciel efter Stofanet standart?
Du må _gerne_ uddybe dit svar :)

Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : JS

Dato : 14-12-05 20:24

Steffen Sørensen wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilken som helst eller nogen speciel efter Stofanet standart?
> Du må _gerne_ uddybe dit svar :)

Det er i princippet hvilken som helst, hvis det drejer sig om
kompatibiliteten med Stofanet, men de fleste? herinde anbefaler Linksys. Jeg
kører selv med WRT54GS som kører fint, men jeg ved ikke om du vil have
trådløs mulighed.

Fra : Steffen Sørensen

Dato : 15-12-05 08:54

> [...]
> Jeg kører selv med WRT54GS som kører fint, men jeg ved ikke om du vil have

Det vil jeg gerne, men skal jeg så stadig bestille ab. hos Stofanet? Altså
betale dem 50kr mere om mdr. for trådløs, eller?

Steffen
--
Togo Lounge (c) by All Meens Inc.

Fra : JS

Dato : 15-12-05 09:38

Steffen Sørensen wrote:

> Det vil jeg gerne, men skal jeg så stadig bestille ab. hos Stofanet?
> Altså betale dem 50kr mere om mdr. for trådløs, eller?

Det er ikke nødvendigt at tilkøbe Stofanet Wireless (50 kr. ekstra pr. md).
Du skal blot have et helt almindeligt abonnement. Du sætter et kabel fra
kabelmodemmet ind i routeren og opsætter denne via en simpel guide (linksys
er i hvert fald simpel) og vupti, så er du trådløst på nettet med x-antal
pc'ere og har samtidig mulighed for at tilkoble via kabel. Du kan f.eks.
købe den her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516