Reducer størelsen (højre x brede)
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 12-12-05 21:19

Hej,

Jeg vil gerne reducer et billedes størrelse, hvis det er 481px eller
bredere!

Et billede må max være 480px bredt (højden er der ingen begrænsning på)
men jeg vil jo også gerne sørge for at billedet følger med i højden når
jeg reducer det.

Er der nogle der kan hjælpe her? Jeg vil tro det kan laves med noget
procent beregning men jeg kan ikke lige gennemskue det (måske jeg skulle
drikke lidt mere kaffe og sove lidt mere :))

Nogel som har leget med dette før?

/Thomas

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-12-05 21:44

On 12-12-2005 21:19 Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> Nogel som har leget med dette før?

Jeg har lavet dette:

//Hent informationer om dit billede
$properties = getimagesize($billede);

//Gem bredde og højde i variabler
$src_width = $properties[0];
$src_height = $properties[1];

//Bestem billedets format
if ($src_width > $src_height) {
$format = "landscape";
} else {
$format = "portrait";
}

//Beregn højde/bredde-forholdet hvis billedet er over en vis størrelse
if ($src_width > 127 AND $format == "landscape") {
$ratio = 127/$src_width;
} elseif ($src_height > 127 AND $format == "portrait") {
$ratio = 127/$src_height;
} else {
$ratio = 1;
}

//Udregn det nye billedes bredde og højde
$dest_width = $src_width*$ratio;
$dest_height = $src_height*$ratio;

Herefter bruger jeg PHPs billedfunktioner til at resize billedet (se
f.eks. imagecopyresampled).

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 12-12-05 22:19

Tak Mikkel, det var jo fantastisk nemt.

Ikke en 100% lækker løsnign da det ødelægger kvaliteten lidt (sådan som
jeg ser på i min FireFox på Linux) men det er en ok løsning i det her
tilfælde :)

Jeg takker og bukker!

--
Kind Regards,

Thomas Løjmann Jørgensen
Branteviksgatan 30
214 41 Malmö C

Cell. +45 60 81 04 04
Home: +46 (0) 40 12 98 04

http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://ITX-forum.dk - Forum for ITX/embedded computers freaks
http://NerdLab.dk - Webudvikling

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-12-05 22:28

> [...]
>
> Ikke en 100% lækker løsnign da det ødelægger kvaliteten lidt (sådan som
> jeg ser på i min FireFox på Linux) men det er en ok løsning i det her

Kan du ikke linke til to billeder ? Ét, der er formindsket med
funktionen, og det originale.

Normalt burde der nemlig ikke være nogen nævneværdig forringelse med
omtalte funktion.

--
Benny Nissen

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-12-05 10:31

On 12-12-2005 22:19 Thomas Løjmann Jørgensen wrote:
> Ikke en 100% lækker løsnign da det ødelægger kvaliteten lidt (sådan som
> jeg ser på i min FireFox på Linux)

Det kan have noget at gøre med, hvilken funktion du bruger til at resize
billedet med. Jeg er ingen ørn til den slags, men jeg har selv oplevet,
at hvis ikke du har adgang til GD, så bliver resultatet ikke ret pænt.

Hvilken funktion bruger du? Jeg gør sådan her (med jpg'er):

//Resize billede
$src_img = imagecreatefromjpeg("$billede");
$dst_img = imagecreatetruecolor($dest_width,$dest_height);
imagecopyresampled($dst_img, $src_img, 0, 0, 0, 0, $dest_width,
$dest_height, $src_width, $src_height);
imagejpeg($dst_img, "navn_paa_nyt_billed.jpg", 100);
imagedestroy($src_img);
imagedestroy($dst_img);

Mikkel

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 14-12-05 20:10

Hej igen,

Sad lige og gravet rundt i min kode og fandt fejlen, så ingen klager
over kvaliteten :)

Koden er nu gået i drift så den bliver testet for alvor nu... :)

Jeg takker og bukker!

/T

Fra : Christoffer

Dato : 14-12-05 21:16

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen,
>
> Sad lige og gravet rundt i min kode og fandt fejlen, så ingen klager over
> kvaliteten :)
Må jeg høre hvad fejlen var? skal igang med mit eget system så snart ferien
tillader det ...

mvh
Christoffer

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 14-12-05 21:57

Christoffer wrote:
> "Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse

> Må jeg høre hvad fejlen var? skal igang med mit eget system så snart ferien
> tillader det ...

Ganske enkel fejl, jeg havde byttet om på 2 variabler :)

/T