ADSL-modem med Cybercity?
Fra : Steen Suder

Dato : 11-12-05 13:50

Jeg har kig på Cybercitys ADSL, men da jeg har noget godt netværksudstyr
i forvejen (router), som jeg vil bruge, vil jeg gerne undgå at skulle
bruge deres Zyxelroutere.

Min router har kun ethernet på WAN-siden, hvorfor jeg skal bruge et
modem.

Jeg kan ikke finde en sådan løsning på cybercity.dk; hvad har jeg af
muligheder?

Kan jeg købe et modem selv, som kan komme til at fungere? Hvilket?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 02:22

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg købe et modem selv, som kan komme til at fungere? Hvilket?

Jeg har for noget tid siden gjort det for en kammerat, med et D-link 300T
modem.
Du kan læse lidt om det her: http://www.serverguider.dk/Debat315.html
Det var lidt besværligt, men det virkede.

Hvis cybercity bare snart ville droppe deres pppoA løsning, så ville jeg
også have dem som udbyder, men det gør de jo nok ikke.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-12-05 07:43

<K.> crashed Echelon writing news:Zd6dnf79GLJcTQHeRVnyhQ@giganews.com:

> Hvis cybercity bare snart ville droppe deres pppoA løsning, så ville jeg
> også have dem som udbyder, men det gør de jo nok ikke.

Hvilken løsning vil du da have de skal køre istedet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 08:28

> Hvilken løsning vil du da have de skal køre istedet?

En løsning der giver større frihed til valg af router, eller fravalg af
router.
Gerne samme protokol som f.eks. TDC benytter.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-05 19:08

<K.> crashed Echelon writing news:-uSdnXpPncUPuwDeRVnysA@giganews.com:

> En løsning der giver større frihed til valg af router, eller fravalg af
> router.
> Gerne samme protokol som f.eks. TDC benytter.

Så vidt jeg kan se, handler det ikke så meget om protokollen, men blot at
TDC/Cybercity (hvilken side man vælger at se det fra) blot leverer
forskellig artet udstyr.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-12-05 07:41

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> modem.

> Kan jeg købe et modem selv, som kan komme til at fungere? Hvilket?

Dlink DSL-300T modem kan køre i half-bridge mode så du kan få WAN adressen
ført ind til din computer. Hvis du kigger i cybercity.xdsl gruppen vil du
osse finde en guide der kan gøre det samme for Zyxel routeren 650-R31, men
bemærk at den guide ikke er supporteret af CC og kræver anden firmware på
routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Suder

Dato : 12-12-05 17:48

Bjarke Andersen wrote:

> [...]
> gruppen vil du osse finde en guide der kan gøre det samme for Zyxel
> routeren 650-R31, men bemærk at den guide ikke er supporteret af CC og

Dlinken er ikke så dyr, men hvis std.routeren kan bringes til at gøre
det samme, ville det jo være genialt.

Nu har jeg jo så ikke adgang til Cybercitys news; kan du klippe-klistre
lidt af metoden her til tråden eller evt. bringe nogle links, så jeg
kan kigge på metoden selv?

--
Steen Suder

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-12-05 19:12

> [...]
>
> Nu har jeg jo så ikke adgang til Cybercitys news; kan du klippe-klistre
> lidt af metoden her til tråden eller evt. bringe nogle links, så jeg

"Ja det kan sgu lade sig gøre at få din public IP adresse direkte ind til
computeren og droppe NAT, evt hvis man absolut skulle få lyst smide sin
egen Ethernet2Ethernet router på.

Altså i bund og grund, droppe med at bruge Zyxel routeren som router, men
istedet ganske alm. modem.

Opskrift:

Du skal nedgradere din router, vi er nede og snakke en version fra 19.
november 2002. Ja beklager, men Zyxel har fjernet half-bridge muligheden i
de nyere firmwares. Sender en mail til dem senere og spørger hvorfor.

Firmware finder du her www.bjoeg.dk/half_bridge.zip (husk at pakke den ud)

Så kommer lidt info som jeg fik af Hans, og oprindeligt kommer fra Morten
Guldager. Husk lige at takke dem, det vil jeg nemmerlig hermed gøre, TAK!!

1. Start med at tage en backup af din nuværende configuration. Gør det
helst via papir, da der muligvis kan være kompatibilitets problemer med
backup filer mellem ældre og nyere versioner.
Backuppen skal du nødvendigvis ikke bruge, men det kan ske at de router
brækker sig over opdateringen og glemmer sine indstillinger. I så fald,
husk at Zyxels default IP er 192.168.1.1

2. Opdater din router, og giv den tid til at opdatere (ca. 2 min)

3. Hvis din opdatering gik smidigt uden Alzheimers for routeren, så skal du
nu telnette til den.
Under "1. General Setup" finder du nu punktet "Half-brige = No", dette
sætter du til yes.

Herefter vil routeren nok lige hoste lidt i 1 min tid (min gjorde det)

4. Sikrer dig din maskine kører DHCP og forny evt. lease. Dette gøres med
"ipconfig /release" og derefter en "ipconfig /renew" i kommandoprompt når
vi taler om Windows XP og 2000 maskiner.

HUSK HUSK HUSK, du har kun én IP til rådighed som standard, så hvis du skal
have flere maskiner på nettet, så skal du bruge en router i sidste ende.

For at konfigurere mere i routeren efter dette indgreb, bør du bruge seriel
kablet der fulgte med.

Du kan sikkert osse få adgang til web og telnet interfacet, hvis Zyxel
følger andre producenters eksempel på half-bridge. Dette vil sige at LAN
porten på routeren stadig har en ip-adresse som hedder 10.0.0.1 (CC default
indstilling) eller 192.168.1.1 (Zyxels egen default indstilling) og bør
kunne koktaktes fra en computer som sidder i samme subnet."

--
Bjarke Andersen