Andet multimedie
Stempel i Illustrator CS2
Fra : jkl

Dato : 10-12-05 21:13

Jeg har lavet en firkant med tekst inden i. Dette vil jeg gerne have til at
ligne et stempel.

Jeg ville have brugt funktionen "Filter" > "Sketch" > "Torn Edges", men
menuerne er med svag skrift så jeg ikke kan vælge dem. Skal jeg først
konvertere min figur til et elle andet???

Sikkert en ganske simpel ting jeg ikke gør - men hvad...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-12-05 15:46

jkl skrev:

> Jeg ville have brugt funktionen "Filter" > "Sketch" > "Torn
> Edges", men menuerne er med svag skrift så jeg ikke kan vælge
> dem. Skal jeg først konvertere min figur til et elle andet???

Hvis du kigger i menuen Filter, så er den delt op i to halvdele
og det er Effects-menuen også.

Den øverste halvdel er Illustrator-effekter og de er derfor
vektorbaserede. Den nederste halvdel er Photoshop-effekter, som
er pixelbaserede.

Photoshop-effekter i Effects-menuen virker kun i RGB-mode og de
bruger dokumentets 'Raster Effects Settings' i Effect-menuen til
at konvertere fra vektorer til pixels, hvis du da ikke allerede
har konverteret til pixels, inden du kører filteret selvfølgelig.

Photoshop-effekterne i Filter-menuen virker kun på grafik, som
allerede er pixelbaseret og i RGB-farver.

Det vil sige, at for at kunne bruge f.eks. Torn Edges i menuen
Filter -> Sketch, så skal du først have konverteret grafikken
til pixels, og det kan du gøre i menuen Object med funktionen
ved navn Rasterize. Derudover, så skal dit dokument være i
RGB-farver, hvilket du gør i menuen File -> Document Color Mode.

--
Hilsen
Madsen