nybegynder og WRT54G-ejer på bolignet-aarh~
Fra : pubetter

Dato : 10-12-05 16:24

Kære netværksgruppe. Postet to steder.

Jeg håber meget, der sidder en haj eller to, der kan hjælpe mig i min
nød. Jeg har aldrig før arbejdet med netværk. Ellers har jeg
arbejdet meget med alt muligt andet computerrelateret. Derfor troede
jeg også at det ville være problemløst at koble en router til min
internetforbindelse, så vi kan komme til at gå på nettet med den
bærbare - trådløst.

Men når jeg kobler routeren til, vil den gerne sende et signal, men
ikke give adgang til nettet.

Hvad er det for en detalje, der gør det besværligt at skabe
forbindelse i mit tilfælde? Jeg ved at det ikke burde volde problemer,
men har vores udbyder et problem? Vi har ikke support på forbindelsen
her på kollegiet. Så der er ingen hjælp at hente.

Hvor ligger fejlen?

Jeg kan uddybe senere, hvis det er nødvendigt.

Med håb om svar -
Venlig hilsen Peter Østerby Ulriksen

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 10-12-05 21:16

Er det en ny eller brugt router du har, hvis den er brugt, kan det være den
køre krypteret.

Kan ikke helt huske det, men det er vist noget med der er et lille triks med
den, hvis den skal resettes, noget med at du skal tage strømmen fra, holde
reset knappen inde, når du sætter strøm til igen.

Finder din bærebare computer andre net, eller ved du om der findes andre på
dit kolegie, det kan jo skyldes at der er for mange om kanalerne, standart
er vist kanal 3, kunne være du skulle flytte din router, så du køre på en af
de højeste kanaler.

Har selv en (brugt)WRTG54G, som køre uden problemer.

Jeg startede med at resette den, og så få det trådløse til at virke, her
efter satte jeg mig en smule ind i det med sikkerhed. Vi havde nogle
problemer da naboen kørte op samme kanal, men det blev løst ved at jeg
skiftede.

Log på din router 192.168.1.1 er det vist efter reset, klik på "status" for
at se om du får tildelt en IP fra dit bolignet.

Kom tilbage med mere info når du har undersøgt det.

Hygsom
Leo

Fra : Esben Bach

Dato : 11-12-05 19:19

pubetter wrote:
> [...]
> her på kollegiet. Så der er ingen hjælp at hente.
>
> Hvor ligger fejlen?
>
> Jeg kan uddybe senere, hvis det er nødvendigt.

Nu ved jeg ikke lige hvordan dit Bolignet virker, men mange kollegienet
og lignende har en tendens til at tillade computerne adgang baseret på
mac adressen (hvorfor er mig en gåde, men pyt med det). Hvis det er
tilfældet skal du enten have din router til at klone din PC's mac eller
få administratorene til at tilføje din routers mac.

En anden oplagt mulighed er at du skal have din router til at hente sin
ip via DHCP og den står til en fast ip, det ville nok også give det
problem du beskriver.

Tilfældige skud i tågen uden mere info.

--
Esben