Enlig mor, anvist dagplads 7 km. væk.
Fra : Far igen igen

Dato : 10-12-05 15:41

Er det her rimeligt?

Min ekskone er flyttet til en anden by pr. 1/10-05 og har skrevet vores 2½
årig datter op til institution plads, men der er ventetid.

Hun er på dagpenge, har så været på sygedagpenge da vores datter har været
alvorlig syg i ca. et halvt år, men vores datter er nu så frisk at hun kan
komme i institution igen.

Min ekskone er blevet indkaldt til samtale da hun som sagt er på dagpenge og
har været på sygedagpenge om hendes videre forløb, min ekskone er parat til
at komme igang med arbejde, men skal lige have en institution plads til
vores datter først.

Kommunen har dømt hende ikke ledig for arbejdsmarked da hun ikke kan på tage
sig arbejde pga. den manglende institution plads til vores datter og nu
sendt min ekskone på bistand.
De oplyser i den forbindelse at de kan tilbyde en institution plads pr.
01.01.06 så min ekskone igen kan melde sig ledig i sin A-kasse.

Hun har så idag modtaget et brev fra kommunen der tilbyder hende en plads
til vores 2½ årig datter i en Intergreret institution 7 km. fra hvor hun
bor, hun skal med 2 busser for at komme der hen i den anden ende af byen,
bussen køre 1 gang i timen.
Der er 5 institution i hendes nær område, her er 2 af dem også Intergrere
institution 0-6 år og en vuggestuen 0-3 år. så de sidste to 3-6 år.

Hvis hun afviser pladsen, vil hun få problemer, pga. kommunen kræver at hun
kommer igang med noget da hun som sagt har været på dagpenge og nu bistand.
Siger hun nej kommer hun også bag i køen til en anden institution plads, hun
bliver faktisk meldt ud.

Er det rimeligt at en enlig mor skal med 2 busser for at få sit barn i
institution, rejse 7 km. og bruger mere end en halv time, den ene vej?
Det gør det jo ikke nemmer for hende med hensyn til job, med mindre hun
finder et job i den retning af byen, som jeg stærkt tvivler på, da det er
ude for by zonen.

Hun skal fra hendes hjem med bus til stationen (15 min), skifte til en anden
bus til institution (15 min) med bus tilbage igen til stationen (15 min)
også enden hjem (15 min) eller på et evt. arbejde (15-60 min)
Det er 60 - 95 min hver dag bare den ene vej, altså mindst 2 timer om dagen
i transport og højst 3:45 timer om dagen.

I den her del af landet (Lolland-Falster), kan det tage 1 time at skulle
rejse en tur med det offenlige, som tager 15 min i bil.

Fra : XXX

Dato : 10-12-05 16:16

Har hun overvejet at køre på cykel?

Fra : Far igen igen

Dato : 10-12-05 18:55

"XXX" <not@this.level> skrev i en meddelelse
> Har hun overvejet at køre på cykel?

Der er sgu langt der ud på cykel, tager mere end 30 min og så er der tung
trafik i det område, jeg skulle sgu ikke nøde at køre den vej selv, desuden
er den ikke særlig farbar når der er sne.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 03:47

Far igen igen wrote:
> [...]
> tung trafik i det område, jeg skulle sgu ikke nøde at køre den vej
> selv, desuden er den ikke særlig farbar når der er sne.

Skulle det tage 30 minutter for at køre 7 kilometer, så er det vist på tide
hun kommer op på den cykel.

Fra : Holst

Dato : 23-12-05 09:49

Jens B wrote:

> Skulle det tage 30 minutter for at køre 7 kilometer, så er det vist på tide
> hun kommer op på den cykel.

Det er nu ikke så galt igen. Det er naturligvis meget afhængig af
trafikforholdene og vejen.

Da jeg boede i København tog det mig tit og ofte ca. 20 minutter at
cykle 3,5 km. Trafiklys, meget trafik på cykelstien og lignende gjorde,
at det ikke kunne gå voldsomt hurtigere i myldretiden.

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 14:47

Holst wrote:

> [...]
> cykle 3,5 km. Trafiklys, meget trafik på cykelstien og lignende
> gjorde, at det ikke kunne gå voldsomt hurtigere i myldretiden.

Tror ikke der er SÅ meget trafik på bøhlandet.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 15:20

**** JENS **** wrote:

> Tror ikke der er SÅ meget trafik på bøhlandet.

Hvad kender du til det, jensine ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 18:26

Ejvind Kruse wrote:

> Hvad kender du til det, jensine ?

du siger jo du tager kvernen over til mæhtte sååååh

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 21:02

**** JENS **** wrote:

> du siger jo du tager kvernen over til mæhtte sååååh

Kvern ?
Er det sådan en: <http://www.kverna.no/artikler/sammenlikning.htm>

--
Ejvind

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 23-12-05 09:56

Jens B wrote:

> Skulle det tage 30 minutter for at køre 7 kilometer, så er det vist på tide
> hun kommer op på den cykel.

Har du nogensinde lært at cykle ?

--
Ejvind

Fra : **** JENS ****

Dato : 23-12-05 14:48

Ejvind Kruse wrote:

> Har du nogensinde lært at cykle ?

skulle jeg da det lamling ?
det er da ikke mit skadedyr ?

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-12-05 09:38

**** JENS **** wrote:

> skulle jeg da det lamling ?
> det er da ikke mit skadedyr ?

Kan du ikke tåle at sidde på dit skadedyr ?

--
Ejvind

Fra : JytteJ

Dato : 10-12-05 16:25

"Far igen igen" <non@non.non> skrev i en meddelelse
> [...]

> I den her del af landet (Lolland-Falster), kan det tage 1 time at skulle
> rejse en tur med det offenlige, som tager 15 min i bil.

Det tror jeg de er ret ligeglade med. I vore dage handler det ikke om at
hjælpe borgerne, men at følge loven og iøvrigt spare så mange penge som
muligt.

JytteJ

Fra : XXX

Dato : 10-12-05 17:02

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote in news:439af349$0$174
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Det tror jeg de er ret ligeglade med. I vore dage handler det ikke om at
> hjælpe borgerne, men at følge loven og iøvrigt spare så mange penge som
> muligt.

Det er desværre korrekt.

Fra : Far igen igen

Dato : 10-12-05 18:58

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg de er ret ligeglade med. I vore dage handler det ikke om at
> hjælpe borgerne, men at følge loven og iøvrigt spare så mange penge som
> muligt.

Der sider nogen der oppe på kommunen der ikke tænker på at det ikke er alle
der har bil.
Der ligger en børnehave lige ned foran hendes dør og der er andre gå afstand
tæt på, bla. lige ved siden af den skole hendes søster går på.

Den anviste børnehave ligger i en landsby hvor det er normalt man har bil,
da der er langt til alt.

Fra : Holst

Dato : 10-12-05 22:27

Far igen igen wrote:

> [...]
> tæt på, bla. lige ved siden af den skole hendes søster går på.
>
> Den anviste børnehave ligger i en landsby hvor det er normalt man har bil,

Har hun talt med kommunen om, at den anviste plads ikke ligger praktisk
for hende?

For det vil jo ligesom være det første skridt at tage.

De har jo sikkert som udgangspunkt anvist hende en plads det første sted
en plads er ledig.

Fra : Far igen igen

Dato : 11-12-05 12:25

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Har hun talt med kommunen om, at den anviste plads ikke ligger praktisk
> for hende?

Nej det gør vi på mandag

> For det vil jo ligesom være det første skridt at tage.
>
> De har jo sikkert som udgangspunkt anvist hende en plads det første sted
> en plads er ledig.

Hun har været til samtale hos kommunen hos en sagsbehandler, det er hende
der har sat tingene igang så hun må lige som være klar over tingene, jer er
bange for at det sikkert er en arrogant holdning de har til det.

Fra : SpookiePower

Dato : 11-12-05 11:39

"Far igen igen" <non@non.non> skrev i en meddelelse news:439b1701$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Der ligger en børnehave lige ned foran hendes dør og der er andre gå afstand tæt på, bla. lige ved siden af den skole hendes
> søster går på.

Hvis den er fyldt op, ja så er der jo ikke plads til flere.

> Den anviste børnehave ligger i en landsby hvor det er normalt man har bil, da der er langt til alt.

Der er ingen tvivl om at det er surt ikke at kunne få den plads som man bor nærmest på,
men på den anden side, kan de jo heller ikke fylde pladserne op kun med de børn som
bor 5 minutter væk. Det ville først være rigtig surt hvis du ikke ville kunne få en plads
længere væk, fordi de ledige pladser er reserveret til dem som bor tæt på. Så de er
jo nød til at fylde op efterhånde som der bliver ledigt.

--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-12-05 17:51

"Far igen igen" <non@non.non> skrev i en meddelelse

Hej,

Hør nu her, både du og din eks-kone har valgt at bo/blive boende i et område
med høj arbejdsløshed, mindre befolkningstæthed og deraf følgende ringere
infra-struktur (her i betydningen offentlige transportmuligheder).

Det betyder, at jeres udgifter til bolig er mindre end f.eks. i de store
byer, men det betyder også, at I til enhver tid kan påregne længere
transport tid osv.

Tag de muligheder der er og få det bedste ud af dem.

En brugt cykel kan købes for næsten ingen penge i den blå avis, så hun kan
cykle - og hvis det ikke er "sagen" for hende, så kender I jo heldigvis
allerede busruterne/vilkårene.

Selvfølgelig er det rimeligt, at hun får tilbudt en plads, der hvor der er
plads - så hun så hurtigt som muligt kan søge sig et job eller i det mindste
blive berettiget til dagpenge igen.

mange hilsner

Fra : Far igen igen

Dato : 10-12-05 19:04

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ringere infra-struktur (her i betydningen offentlige transportmuligheder).

Det er Nykøbing Falster, der bor sgu flere mennesker end nogen andre komuner
jeg før har boet i og her fik vi ikke tilbudt børnehave i den anden ende af
byen.

Da jeg boede i Sakskøbing, der fik jeg en plads til min datter på 14 dage, 5
min fra hvor vi boede.

> Det betyder, at jeres udgifter til bolig er mindre end f.eks. i de store
> byer, men det betyder også, at I til enhver tid kan påregne længere
> transport tid osv.

Ja og dyre og dårliger transport.
Desuden så er håndværker langt dyre i denne del af landet end andre steder,
så det "billiger" man bor jo mere skal man betale for at vedligeholde.

> Selvfølgelig er det rimeligt, at hun får tilbudt en plads, der hvor der er
> plads - så hun så hurtigt som muligt kan søge sig et job eller i det
> mindste blive berettiget til dagpenge igen.

Så vil hun heller vente til der bliver plads tæt på, hvad jeg også vil.

Jeg har tænkt mig at gå videre med det, kan sgu ikke være rigtigt, det er
dårlig service.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 10-12-05 20:26

Hej,

> Det er Nykøbing Falster, der bor sgu flere mennesker end nogen andre
> komuner jeg før har boet i og her fik vi ikke tilbudt børnehave i den
> anden ende af byen.

Det er Nykøbing Falster og der bor sandelig langt færre mennesker end i
København, Århus, Aalborg eller Odense f.eks..

> Da jeg boede i Sakskøbing, der fik jeg en plads til min datter på 14 dage,
> 5 min fra hvor vi boede.

Så vær taknemmelig for dit held.

> Ja og dyre og dårliger transport.

Det er vilkårene, prøv dog at få det bedste ud af det.

> Desuden så er håndværker langt dyre i denne del af landet end andre
> steder, så det "billiger" man bor jo mere skal man betale for at
> vedligeholde.

Så bestil håndværkere fra andre dele af landet!

Nogle af os har slet ikke råd til håndværkere, vi må lave tingene selv - og
det på trods af nul forudsætninger for at gøre det. Man må gøre en indsats.

> Så vil hun heller vente til der bliver plads tæt på, hvad jeg også vil.

Ja, med det jeg har læst undrer det mig ikke det fjerneste.

Så kan hun modtage bistandshjælp det længere, afskære sig selv det mere fra
arbejdsmarkedet - og hyle op om, hvordan det er "samfundets" (alle de
andres) skyld.

> Jeg har tænkt mig at gå videre med det, kan sgu ikke være rigtigt, det er
> dårlig service.

Den service du så gerne vil kræve, den har du til fulde betalt for, ikk'?

mange hilsner

Fra : Far igen igen

Dato : 11-12-05 12:31

> [...]
>
> Det er Nykøbing Falster og der bor sandelig langt færre mennesker end i
> København, Århus, Aalborg eller Odense f.eks..

Ja men det bor væsenligt flere mennesker end Ishøj, vallensbæk og mange
andre med en udmærket service.
Nykøbing F. er lige som "hovedstaden" i Storstrøms Amt.

> Ja, med det jeg har læst undrer det mig ikke det fjerneste.

Der er sikkert en der bor tætter på der heller vil have pladsen, hun kan
vente.

> Så kan hun modtage bistandshjælp det længere, afskære sig selv det mere
> fra arbejdsmarkedet - og hyle op om, hvordan det er "samfundets" (alle de
> andres) skyld.

Jep, tror sgu også at jeg hopper på den galaj, har aldrig krævet noget før!

> Den service du så gerne vil kræve, den har du til fulde betalt for, ikk'?

klart jeg har, betalt min skat og aldrig ellers lidt det offenlige til
ladst, har sgu betalt en masse penge som selvstændig og enda levet for
mindre en hvad jeg har kunne få i bistand til at starte med.

Fra : Holst

Dato : 11-12-05 22:56

Far igen igen wrote:

> Ja men det bor væsenligt flere mennesker end Ishøj, vallensbæk og mange
> andre med en udmærket service.
> Nykøbing F. er lige som "hovedstaden" i Storstrøms Amt.

Jeg må nu erkende, at for mig virker Nykøbing F til at være en slags
større landsby.

Og måske nok er det "hovedstaden" i Storstrøms Amt, men der er indtil
flere andre byer i amtet, som er væsentlig større, i hvert fald må både
Vordingborg og Næstved være større.

Fra : Far igen igen

Dato : 12-12-05 16:51

Fra : Far igen igen

Dato : 12-12-05 16:53

> [...]
>
> Og måske nok er det "hovedstaden" i Storstrøms Amt, men der er indtil
> flere andre byer i amtet, som er væsentlig større, i hvert fald må både

Nykøbing har da langt mere at byde på end Vordingborg.
Har du været i Nykøbing?

Fra : Holst

Dato : 12-12-05 22:40

Far igen igen wrote:

> Nykøbing har da langt mere at byde på end Vordingborg.
> Har du været i Nykøbing?

Ja, flere gange, men til gengæld har jeg ikke været i Vordingborg

Fra : nusle nuslesen

Dato : 12-12-05 19:52

"Far igen igen" <non@non.non> skrev i en meddelelse

Hej,

> Ja men det bor væsenligt flere mennesker end Ishøj, vallensbæk og mange
> andre med en udmærket service.
> Nykøbing F. er lige som "hovedstaden" i Storstrøms Amt.

Min steddatter (blev skilt fra hendes far for ca. 10 år siden), som nu er
voksen, voksede op der og bor der stadig (nu har hun så også en lille
datter) - så jeg er kommet der gennem de sidste snart 20 år. Jeg kender godt
Nykøbing F. og vilkårene der, både mht. de offentlige transportmidler,
manglen på arbejdspladser mv.

Nykøbing F. er ingen hovedstad i nogen sammenhæng!

> Der er sikkert en der bor tætter på der heller vil have pladsen, hun kan
> vente.

Kan hun det?

Er der ikke en pris at betale for at undlade aktivt at forsøge at forsørge
sig selv og sine børn?

Tja, det ser vi nok meget forskelligt på.

> Jep, tror sgu også at jeg hopper på den galaj, har aldrig krævet noget
> før!

Har du ikke?

Hvad kalder du så boligsikring, børnefamilieydelse, fradrag for børnepenge
osv.?

> klart jeg har, betalt min skat og aldrig ellers lidt det offenlige til
> ladst, har sgu betalt en masse penge som selvstændig og enda levet for
> mindre en hvad jeg har kunne få i bistand til at starte med.

Du har brugt folkeskolen (og andre uddannelsesinstitutioner?). Du har med
sikkerhed (om ikke andet så ifm. dine børns fødsler) brugt hospitalsvæsnet.
Du bruger vejene. Du bruger af samfundet hele tiden - og bør derfor også
betale til samfundet hvis du på nogen måde kan.

Nu bruger dine børn institutionerne, som du kun betaler en vis procentdel
af - resten betales af skatteyderne (som også indbefatter dig, så længe du
har arbejde). Senere bruger dine børn skolen og alt det andet som vi alle
betaler for at samfundet stiller til vores rådighed. En dag vil du bruge
hjemmeplejen/plejehjem.

Ingen af os vokser op uden at drage fordel og nytte af det samfund vi
tilfældigvis er så hamrende heldige at være født ind i!

mange hilsner

Fra : Far igen igen

Dato : 12-12-05 20:54

> Hvad kalder du så boligsikring, børnefamilieydelse, fradrag for børnepenge
> osv.?

Tror du at jeg som er i arbejde får meget i boligsikring?
Det er også en ting jeg vil "vinde" på ved at ikke at arbejde, slipper
billiger i husleje.
Har ikke bedt om fradrag for børnepenge.

> [...]
> hospitalsvæsnet. Du bruger vejene. Du bruger af samfundet hele tiden - og
> bør derfor også betale til samfundet hvis du på nogen måde kan.

Har da betalt skat siden jeg var 16 år og haft fuldtids arbejde, plus skat
og moms som selvstændig, samt afgifter og skat på bilen, vægtafgift mm.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 13-12-05 21:14

"Far igen igen" <non@non.non> skrev i en meddelelse

Hej,

> Tror du at jeg som er i arbejde får meget i boligsikring?

Du får boligsikring, børnefamilieydelse, fradrag for børnepenge!

Det kan du ikke undsige dig.

Hvad du får beregnes ud fra din indtægt, ligesom for alle andre - men du
mener måske du bør have mere end andre (forholdsmæssigt)?

Hvorfor skal du have mere end jeg?

Jeg arbejder også.

> Det er også en ting jeg vil "vinde" på ved at ikke at arbejde, slipper
> billiger i husleje.
> Har ikke bedt om fradrag for børnepenge.

Du har tidligere skrevet, at du og dine børns moder betaler børnepenge til
hinanden - derved får I begge et fradrag, I ellers ikke ville få. Et fradrag
jeg som enlig mor med alle børnene boede ikke får. Jeg kan ikke trække noget
som helst fra vedr. børnene.

Sjovt nok betyder det ikke noget for mig, jeg gør bare mit bedste med hvad
jeg har.

> Har da betalt skat siden jeg var 16 år og haft fuldtids arbejde, plus skat
> og moms som selvstændig, samt afgifter og skat på bilen, vægtafgift mm.

Og du har brugt sygehusvæsnet, folkeskolen, skoletandplejen, vejene,
trafiklysene, broerne osv. osv. lige siden du blev født - med andre ord, du
har hele tiden fået noget for de penge.

Nu vil du bare have mere, samtidig med at du ikke ønsker at betale til dit
barn og samtidig med at du ønsker at blive fuldt og helt forsørget af det
offentlige - og det selvom du rent faktisk har et arbejde.

Er det egentlig ikke også lidt at tage pis på de som ikke har kunnet få et
arbejde, selvom de har ledt med lys og lygte, som kæmper en brav kamp for at
komme tilbage/ind på arbejdsmarkedet?

mange hilsner

Fra : Iben Holst

Dato : 11-12-05 09:02

> Jeg har tænkt mig at gå videre med det, kan sgu ikke være rigtigt, det er
> dårlig service.

Selvfølgelig skal du gå videre med det!

- om du så får noget ud af det kan jo være tvivlsomt; men så har du i det
mindste forsøgt.
Hvor ville det dog være ærgerligt hvis det eneste der skal til, er at gøre
dem
opmærksomme på den samlede situation og ikke kun en plads til barnet og
I så ikke gør noget.

Iben

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 06:39

"Far igen igen" <non@non.non> writes:

> Det er Nykøbing Falster, der bor sgu flere mennesker end nogen andre komuner
> jeg før har boet i og her fik vi ikke tilbudt børnehave i den anden ende af
> byen.

Problemet er jo at det er midt om vinteren nu, og den store
udskiftning sker i forbindelse med at de store børn skal begynde i
skole.

Hvis hun ikke vil tage en midlertidig plads og søge igen til efter
sommerferien, var det måske en mulighed at jeres datter kunne bo fast
hos dig i en kortere eller længere periode så ekskonen kunne være
arbejdssøgende og du kunne være udgangspunkt for en ny
institutionspladsansøgning?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Sabina H.

Dato : 23-12-05 07:26

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:
> [...]
> hos dig i en kortere eller længere periode så ekskonen kunne være
> arbejdssøgende og du kunne være udgangspunkt for en ny

det er unødvendigt, da man i nykøbing falster kommune har mulighed for at
blive stående på ventelisten hvis man gerne vil have sit baarn i en anden
institution.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 11:51

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> writes:

> det er unødvendigt, da man i nykøbing falster kommune har mulighed for at
> blive stående på ventelisten hvis man gerne vil have sit baarn i en anden
> institution.....

Spørgsmålet er jo hvor længe man er indstillet på at vente.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Sabina H.

Dato : 23-12-05 18:18

> Spørgsmålet er jo hvor længe man er indstillet på at vente.

det er alt andet lige lettere at forblive på ventelisten, end at starte fra
bunden af igen.... jeg har andetsteds i tråden smidt et citat og et link fra
nykøbing falsters hjemmeside.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Dan

Dato : 10-12-05 20:53

> [...]
> plads - så hun så hurtigt som muligt kan søge sig et job eller i det
> mindste blive berettiget til dagpenge igen.

Ja, det er lige sagen at tage cyklen eller 2 busser med et lille barn i
snevejr eller i mørke.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-05 22:08

"Dan" <no@spam.thankyou.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det er lige sagen at tage cyklen eller 2 busser med et lille barn i
> snevejr eller i mørke.

Sådan ER virkeligheden for utallige. Og det er ikke noget, der er til skade
for nogen. Tvært imod.

Mvh. Lisbeth

Fra : John Sahl

Dato : 11-12-05 13:04

Dan wrote:
> Ja, det er lige sagen at tage cyklen eller 2 busser med et lille barn
> i snevejr eller i mørke.

Hvad er problemet lige i det?

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Iben Holst

Dato : 11-12-05 16:00

> Hvad er problemet lige i det?
>
> --
> John Sahl,

Gør du da selv det?

Iben

Fra : John Sahl

Dato : 11-12-05 20:54

Iben Holst wrote:
> Gør du da selv det?

Nej, men jeg har gjort det, dog kun 5km.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 12-12-05 09:30

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men jeg har gjort det, dog kun 5km.

Det samme her!
Og min datter cyklede ofte selv (ved siden af mig dog) i børnehave, fra hun
var 4 år.

Og i en periode skulle jeg, når hun var afleveret, først med en bybus og så
med toget, for at komme på arbejde 30 km hjemmefra.

Jeg er selv vokset op med mange kilometer til skole - i en familie, der ikke
havde andet en cykler at transportere sig på. Deraf min undren over, at at 7
km cykeltur gøres til et problem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 13-12-05 18:09

> Nej, men jeg har gjort det, dog kun 5km.
>
> --
> John Sahl,

Må jeg være så fri at spørge hvorfor du ikke længere gør det?
- har du været heldig at få en plads nærved?

Iben

Fra : John Sahl

Dato : 15-12-05 22:15

Iben Holst wrote:
> Må jeg være så fri at spørge hvorfor du ikke længere gør det?

Det var da min datter var helt lille og jeg stadig boede sammen
med hendes mor.

> - har du været heldig at få en plads nærved?

Næh nu bor hun 260km fra mig, og rejser derfor med DSB's
børneguide hver anden weekend. (Hun er 8 år nu)

Fra : Iben Holst

Dato : 17-12-05 07:05

> Næh nu bor hun 260km fra mig,

Dét lyder ikke rart!

Iben

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-05 18:21

> Min ekskone er flyttet til en anden by pr. 1/10-05 og har skrevet vores 2½
> årig datter op til institution plads, men der er ventetid.

Det er nok det samme over det meste af landet - og de vil selvfølgelig ikke
flytte andre børn for at skabe plads og det er vel heller ikke rimeligt at
barnet skal springe over i køen.

Da vi flyttede til kommunen fik vi en dagplejeplads 7,5km herfra og da han
var gammel nok til at komme i børnhave var det så 6,6km den anden vej. Der
var han så 1/2år inden han fik plads i en af de nærmeste børnehaver og er nu
også sammen med en del af de børn som han skal i skole med.

Da vi flyttede herud (Møldrup) var der timedrift med en bus 300meter væk -
den rute er nu lavet om så nærmeste bus er 3km væk

Ventelister og begrænset offentlig transport er vilkårene over det meste af
landet.

> I den her del af landet (Lolland-Falster), kan det tage 1 time at skulle
> rejse en tur med det offenlige, som tager 15 min i bil.

Det kan det også i hpvedstadsområdet. De 10km jeg har fra arbejde i søborg
til overnatning i valby tager mellem 50min og 1 timer og 8 minutter (og det
kun hvis busskift passer). I myldretiden kan de 10km dog nemt tage 20-30min
i bil men stadig noget en forskel til offenlig transport.... Fordelen er dog
så at når forbindelsen glipper er der sjældent mere end 20min til den næste

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 10-12-05 21:01

> [...]
>
> Min ekskone er flyttet til en anden by pr. 1/10-05 og har skrevet vores 2½
> årig datter op til institution plads, men der er ventetid.

7 km så tag og cykle derudaf - det gør jeg selv hver dag -
hvorfor brokke dig her i NG- tror du at din kommune vil betale for at en
luxus-taxa holder udenrfor din dør og
kører dit barn til børneinstitutionen hver dag.
Gamle STAUNING og hans parti er DØD og vil forhåbentlig ALDRIG mere få
foretræde for HENDES kongelige Dronning

vh ER

Fra : Holst

Dato : 10-12-05 22:26

Far igen igen wrote:

> I den her del af landet (Lolland-Falster), kan det tage 1 time at skulle
> rejse en tur med det offenlige, som tager 15 min i bil.

Det kan det skam også i København.

Fra : Far igen igen

Dato : 11-12-05 12:33

> Det kan det skam også i København.

Der er lige som heller ikke så langt mellem tingene i København vel!
Kommer selv fra Kbh. omegnen.

Fra : Sabina H.

Dato : 11-12-05 20:59

Far igen igen wrote:

> Er det rimeligt at en enlig mor skal med 2 busser for at få sit barn i
> institution, rejse 7 km. og bruger mere end en halv time, den ene vej?

som jeg ser det har i 4 muligheder....

enten tager hun de famøse busser og bruger den tid på det...
ellers investerer hun i en cykel, og tager turen på cykel hver dag....
ellers investerer hun i en cykel og cykler de dage vejret tillader, og tager
bussen de andre dage....

ellers kører du for hende, når nu i bor i nærheden og du alligevel får så
stor hjælp af hende til den datter du har boende, så er det mindste da lige
at køre forbi og hente den lille og aflevere hende om morgenen, så din ex
kun skal sørge for afhentning af pigerne....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Far igen igen

Dato : 11-12-05 21:29

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ellers investerer hun i en cykel, og tager turen på cykel hver dag....
> ellers investerer hun i en cykel og cykler de dage vejret tillader, og

Jeg vil ikke cykle den tur

> [...]
> lige at køre forbi og hente den lille og aflevere hende om morgenen, så
> din ex kun skal sørge for afhentning af pigerne....

Det har jeg tilbudt, køre forbi hverdag, så det vil ikke være et problem for
mig, så længe jeg har bil
Men synes stadig ikke at man kan tilbyde en enlig mor det.

http://www.krak.dk/GRIDS/subPAGES/routeMap.asp?mapnavfac=&mapnav=&mappixwidth=500&redZoom=true&redExtent=50%2C345%2C182%2C284&mapx=&mapy=&Tagning=3.2_RutP_RuteKort%2FKN_Kort&stepinout=&scrolltop=0&rx=685997%2C685127&ry=6071433%2C6076722&fvej=Vendsysselvej&tvej=Kraghave+M%F8llevej&vvej=&fhusnr=&thusnr=44&vhusnr=&fpby=4800+Nyk%F8bing+F&tpby=4800+Nyk%F8bing+F&vpby=&fby=&tby=&vby=&kunde=&mfpt=&mfpl=&cspt=&cspl=&mfpstate=1&cspstate=1&mfpsize=&cspsize=&mapschange=0&print=&zoomlevel=4&mapserial=kortld.krak.dk%7C607804425%7C607011075%7C68060356%7C69052044%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C500%7C400%7C100000%7C100000%7C68556200%7C607407750%7C2%7C68599700%7C607143300%7C68512700%7C607672200%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C0%7C1%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1

Fra : Sabina H.

Dato : 11-12-05 22:24

Far igen igen wrote:

> Jeg vil ikke cykle den tur

nu er det heller ikke dig der skal gøre det....

> Det har jeg tilbudt, køre forbi hverdag, så det vil ikke være et
> problem for mig, så længe jeg har bil

hvad er problemet så?

> Men synes stadig ikke at man kan tilbyde en enlig mor det.

jamen det er egentligt ligemeget hvad du mener man kan tilbyde folk.... 7 km
er ikke uhørt og ikke noget man overhovedet ville blinke af.... hun har jo
muligheden for at sige ja til pladsen, under forbehold af at hun får tilbudt
en plads tættere på så snart den er tilgængelig..... det kan være 1 md, det
kan være 6 mdr.... men så er hun i det mindste på dagpenge og har masser af
tid til at cykle med barnet....
ikke at man skal opfordre til det, men hun KUNNE jo vælge at trække
jobsøgningen en smule, indtil hun får en plads tættere på.... på den måde
får hun det hun søger, men under de vilkår der ligger på bordet.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Far igen igen

Dato : 11-12-05 22:56

> nu er det heller ikke dig der skal gøre det....

Nej, men det vil hun heller ikke, desuden kraver det en cykel med barnesæde.
Jeg vil ikke køre den tur og jeg vil heller ikke have hun køre den tur, der
er pisse mørkt og en stor del af den sidste del af turen, ingen lys og tung
trafik.

> hvad er problemet så?

At hun ikke kan regne med at jeg kan køre hverdag, slet ikke hvis jeg skal
sælge min bil.

> jamen det er egentligt ligemeget hvad du mener man kan tilbyde folk...

Nej det er det faktisk ikke!
Som skatteborger har jeg nemlig også noget at skulle have sagt og de kommer
til at finde en anden plads tætter på.
Det kan sgu ikke være rigtigt at en enlig mor skal køre 7 km. og bruge 2
timer hver dag på at hente og bringe sit barn, mens folk her i
villakvarteret rundt om køre i bil de 500 meter fra hvor de bor og hen for
at aflevere deres barn i en børnehave/vuggestuen der ligger klods op af hvor
min ekskone bor.

Det er sgu da uretfærdigt.

>. 7 km er ikke uhørt og ikke noget man overhovedet ville blinke af.... hun
>har jo muligheden for at sige ja til pladsen, under forbehold af at hun får
>tilbudt en plads tættere på så snart den er tilgængelig.....

Man får ikke mulighed for at få andre pladser tæt på når man først har sagt
ja.

Fra : Sabina H.

Dato : 11-12-05 23:10

Far igen igen wrote:

> [...]
> barnesæde. Jeg vil ikke køre den tur og jeg vil heller ikke have hun
> køre den tur, der er pisse mørkt og en stor del af den sidste del af

en cykel og et barnesæde kan man få relativt billigt, hvis man vil....
alternativt kan i jo aftale en kombinationsløsning.....
at du kører de dage det kan lade sig gøre, og hun må cykle de dage det ikke
kan, eller tage bussen hvis det er helt tosset.....
alternativet er hun vel heller ikke interesseret i.. nemlig et liv som
bistandsklient og hjemmegående.....

> At hun ikke kan regne med at jeg kan køre hverdag, slet ikke hvis jeg
> skal sælge min bil.

jeg troede ikke du ville sælge din bil.... du har da talt længe og uddybede
for at undgå det som en mulighed, så det argument holder ikke.....
og som sagt, så kan en kombinationsløsning være svaret.....

> Nej det er det faktisk ikke!

hvis du vil ændre det, må du gå ind i politik.....

> Som skatteborger har jeg nemlig også noget at skulle have sagt og de
> kommer til at finde en anden plads tætter på.

held og lykke....

> [...]
> villakvarteret rundt om køre i bil de 500 meter fra hvor de bor og
> hen for at aflevere deres barn i en børnehave/vuggestuen der ligger

gu er det uretfærdigt..... det er der sku så meget der er..... jeg synes
fandme også det er uretfærdigt at jeg skal være syg og opereres igen og
igen, men sådan er livet nu engang....
jeg synes det er komplet barnagtigt at klynke over en løsning der er
omgåelig, og som har flere fordele end ulemper, og som iøvrigt kan nå at
ændre sig mange gange endnu.....
der er masser af muligheder, men du er så komplet forhippet på at alt er
skide uretfærdigt for dig og nu også din ex, at du ikke overhovedet kan se
at sådan er livet nu engang... i har selv valgt at sidde i den situation i
sidder i, og så må i sku bare få det bedste ud af det.....

> Man får ikke mulighed for at få andre pladser tæt på når man først
> har sagt ja.

det tror jeg ganske enkelt ikke på..... naturligvis gør man det, hvis man
søger om det.....

tjek engang nykøbing F's kommunes hjemmeside om emnet...
http://www.nyk-f-kom.dk/Borgerinformation/B%C3%B8rn%20og%20unge/B%C3%B8rnepasning/Pasningsgaranti.aspx
citat
" Pladsanvisningen vil altid forsøge at placere barnet i den institution,
forældrene ønsker. Hvis der ikke er en ledig plads der, vil barnet
blive tilbudt plads i en anden institution.

Ønsker forældrene, at barnet skal overflyttes til en anden institution,
forbliver barnet på venteliste, indtil ønsket kan imødekommes.
Overflytning sker i disse tilfælde efter anciennitetsprincippet.
Der kan ikke udstedes en garantidato. "

det betyder i reglen, at din ex kan sige ja til pladsen, og forblive på
ventelisten indtil hun kan få en plads i en institution tættere på ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : F.Hansen

Dato : 12-12-05 05:07

> [...]
der
> er pisse mørkt og en stor del af den sidste del af turen, ingen lys og

Vi er heldige her i Jylland, for vi kan købe noget hightech udstyr til vores
cykler
som kaldes Cykel-lygter, de fungerer på den måde at den udsender en
lysstråle som
gør det muligt at se når det er "pisse mørkt"

Finn

Ps. læses bedst ironisk

Fra : nusle nuslesen

Dato : 12-12-05 20:03

> [...]

> at aflevere deres barn i en børnehave/vuggestuen der ligger klods op af

Hvad er det der er så uretfærdigt?

Måske har de truffet andre/bedre valg - valgt at tage en uddannelse, ventet
med at få deres børn til de havde den rette bolig, valgt at blive sammen
selvom det er tungt og de ikke trives optimalt, valgt at arbejde
mere/hårdere/længere, valgt at spare på mangt og meget i deres ungdom så de
ville have mere som "voksne"/forældre osv. osv.

Du er vel ikke så enfoldig, at du tror at deres vilkår er opstået som et
rent lykketræf, uden den fjerneste indsats fra deres side - vel?

Desuden kan det tænkes, at deres børn har været i en anden institution
først, at de har været skrevet op længere eller andre ting igen.

Fakta er, at de har skabt deres vilkår - du har skabt dine.

Den største forskel ligger såmænd i mentaliteten og viljen til at tage
ansvar for sig selv og sine.

mange hilsner

Fra : Lise Nyborg

Dato : 13-12-05 15:43

Far igen igen wrote:
> [...]
>
> Det er sgu da uretfærdigt.

> Man får ikke mulighed for at få andre pladser tæt på når man først har sagt

Hej.

Det kan godt være, at du synes det er urimeligt med 7km, andre har haft
samme problem, men er kommet over det. Jeg måtte selv cykle først 6km
til dagplejen med min datter, i alt slags vejr, derefter nok 1.5km ud
til landevejen for at tage en bus videre på arbejde. (der gir ikke bus
mellem min adresse og dagplejen). Omvendt på vej hjem. Jeg er ikke enlig
mor, men min mand arbejder i København og har 4timers transport dagligt
og kan ikke bringe eller hente børn. Dengang havde jeg ikke kørekort.
Jeg har ikke ondt af Jer. Med de ventelister der er, må man tage hvad
man kan få, og selv om det vil være hårdt for hende, så tænk på al den
motion hun vil få, sikke en kondition hun vil få oparbejdet. Selvom jeg
har bil idag, så har jeg i en lang periode måtte køre omkring 24-25km
for at aflevere børn i to forskellige byer og komme på arbejde. Kunne
aflevere 1 barn kl. 6.30, andet barn kl.6.45. Min mødtid var kl.7-15.Fra
sidste afleveringssted var der ca.13km. til mit arbejde. Sådan er det at
have bosat sig i et yder område. Andre har det værre, så lad være og
brok dig.

MVH. Lise

Fra : Far igen igen

Dato : 12-12-05 16:57

> Det er trods alt kun 7 km. dgs.dk påstår det tager 21 minutter på cykel,
> hvis jeg husker ret.
>

> Det er et stykke tid siden, jeg var på de kanter, men er der ikke cykelsti
> det meste af vejen?

Så i dag på arbejde at vejen er lukket for cykel trafik, altså Cykel forbudt
skilt, der gik så en cykelsti ind i et skov område, så det bliver en kæmpe
omvej og en tur på langt mere end 7 km.

Fra : Onix

Dato : 12-12-05 19:41

Diskussionen her vider om hvor forkælede og ublu krav "vi" stiller til stat,
amt og kommune!

Jeg kan slet ikke forfølge der er et reelt problem, det grænser til næsten
ikke engang at kunne betegnes som luksusproblem for hun har da en
børnepasningsmulighed. Bemærk at du som forældre højest betaler noget der
ligner 1/3 af den reelle takst for at få hende passet.

Tag bussen eller cykle.

Jeg har selv bil så jeg er ikke hellig i den her debat, men fik min først
bil som 31 årig og har måtte cykle siden jeg kunne klare en 3-hjulet i både
mørke, sne, regn, blæst mv. og har absolut ingen skade taget - tværtimod
tror jeg. Har faktisk en god stræk benmuskulatur og super kondition (det
fandt jeg ud af senere da jeg begyndte til spinning med et slæng af venner
der havde kørt VW Golf *gg* siden de var 18 år.......) Jeg kunne tonse
afsted på spinning cyklen og gi' dem åndenød inkl. øvrige rutinerede
spinning folk der sirligt kom kørende i deres biler til træning.

Tag det derfor som en sund udfordring - barnet får også frisk luft hver dag
! Det er super sundt! Sørg for gode opladede cykellygter, godt tøj, masser
af reflekser og så afsted..........

Onix

(ved godt det er unfair det jeg nævner nu men tit når jeg ser og hører om
den slags "problemer" ku jeg få lyst til at bede samme folk om at fremstille
deres problem 3. verdens lande, som faktisk udgør langt over 3/4 af jorden
befolkning! )

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-05 04:16

Far igen igen wrote:

> Så i dag på arbejde at vejen er lukket for cykel trafik, altså Cykel
> forbudt skilt, der gik så en cykelsti ind i et skov område, så det
> bliver en kæmpe omvej og en tur på langt mere end 7 km.

Hold kæft hvor er du øm og høre på, der står vel også bøhmænd inde i den
skov ?

For satan det er en STOR omvej.
http://www.krak.dk/GRIDS/subPAGES/routeMap.asp?mapnavfac=&mapnav=&mappixwidth=500&redZoom=false&redExtent=&mapx=&mapy=&Tagning=3.2_RutP_RuteKort%2FIK_Mell2&stepinout=&scrolltop=0&rx=685997%2C685127&ry=6071433%2C6076722&fvej=Vendsysselvej&tvej=Kraghave+M%F8llevej&vvej=&fhusnr=&thusnr=44&vhusnr=&fpby=4800+Nyk%F8bing+F&tpby=4800+Nyk%F8bing+F&vpby=&fby=&tby=&vby=&kunde=&mfpt=&mfpl=&cspt=&cspl=&mfpstate=1&cspstate=1&mfpsize=&cspsize=&mapschange=0&print=&zoomlevel=2&mapserial=kortld.krak.dk%7C607555100%7C607475100%7C68422750%7C68522750%7C641300000%7C603300000%7C42750000%7C90250000%7C500%7C400%7C100000%7C100000%7C68472750%7C607515100%7C2%7C68599700%7C607143300%7C68512700%7C607672200%7C%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C0%7C1%7Cff0000%7C0%7C1%7C0%7C0%7C0%7Ckortkundeld.krak.dk%7C1

Fra : Ulvir

Dato : 23-12-05 15:25

Jens B wrote:

> [...]

Der er kvinder i afrika der skal gå 10-15 km bare for at hente vand..

Fra : Tony

Dato : 23-12-05 15:47

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er kvinder i afrika der skal gå 10-15 km bare for at hente vand..

Ja de kvinder har aldrig været for kloge.
Istedet for at bosætte sig hvor der er vand.

Tony

Fra : sdsf

Dato : 23-12-05 16:08

Tony skrev:
> "Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja de kvinder har aldrig været for kloge.
> Istedet for at bosætte sig hvor der er vand.

Der bor allerede nogen i forvejen, men det ved du vel godt.

Fra : bossy

Dato : 14-12-05 02:59

mener helt sikkert at når man udfylder ansøgningen til dagplads , så er der
et par rubrikker hvor man sætter kryds ved hvike transport muligheder man
har .

til fods , cykel , off. transport og bil

har man ikke sat kryds går de vel ud fra at man kan det hele , vil mene
efter de pladser jeg har fået anvist at

til fods = max 1½ km
cykel = ca max 5 km
off transport = tror ikke der er nogen begrænsning der , bare man kan komme
frem

så det kan være det er det der er sket...!!!

og det har været ens for alle de kommuner jeg har boet i og det er et par
stykker efterhånden

m.v.h.

Bossy