Hosten!
Fra : H. Jensen

Dato : 10-12-05 06:34

Min lille hvalp Zarro hoster, hans hosten er som der sidder noget galt i
halsen på ham, altså "hooooooost-herk" hvis I forstår :0) Vi har været til
dyrlægen (selvfølgelig), men de kunne intet finde i halsen på ham, dernæst
fik han et skud pencilin i røven, et i nakken og ellers på 5 dage piller med
hjem... Men jeg synes ikke det hjælper! Janni (herfra) foreslog så at det
evt. kan være hjerteorm, men hvordan er dens hosten? Jeg fik også en mail om
at efter DKK's udstilling i Herning at der havde været flere tilfælde af
Kennel hoste... Men hvordan er hosten hos hundene når de har de diverse
ting?

Venlig Hilsen / Best Regards
Heidi Jensen
www.stirling-brigde.dk
www.hot-newlife.dk

www.hundevennerne.dk

Fra : qfha

Dato : 10-12-05 08:35

Kennelhoste bryder ud ca. en uge efter den har været udsat for smitte.
Så kan du vurdere om det er noget du har med fra Herning. Det kunne
lyde som kennelhoste, men jeg ved ikke hvordan hjeteormshosten lyder,
så det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Hvis det er kennelhoste vil det gå over i løbet af en lille måned.
Læg mærke til om det er ekstra meget når hvalpen har væretet aktiv.
Det er meget almindeligt. Hvis det er kennelhoste skal han have så
meget ro som muligt.

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 08:56

"H. Jensen" <heidijensen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at efter DKK's udstilling i Herning at der havde været flere tilfælde af
> Kennel hoste... Men hvordan er hosten hos hundene når de har de diverse

Hjerte/lungeorm er en alvorlig ting som skal hurtigt under behandling. Jeg
forstår ikke hvorfor dyrlægen ikke hurtigst muligt har arrangeret at der
blev undersøgt for dette.

Mvh
Søren

Fra : HvB

Dato : 10-12-05 09:42

Kennelhoste er en KNASTØR, næsten "støvende" hoste - og lad mig sige sådan,
du er ikke i tvivl. Min dyrlæge forelog lidt hostestillende og det hjalp,
men det kræver at du har fået diagnosen og som du beskriver det synes jeg
ikke det lyder som kennelhoste. Den ville også have taget af - efter så
relativt lang tid.

Hjertelungeorm er noget satans-værk. Har været hele turen igennem. Det er
let at få lavet prøver: Afføring fra tre dage, f.eks. morgen. Men den må
ikke have rørt jorden. Så lav en lille "skål" af posen og hold under hunden.
Det er ikke spor svært. opbevar dem i køl, men ikke frys. Jeg lægger dem i
hundeposen, dernæst i en frysepose med knude på, alle prøverne i en
affaldspost og så i en tupperwarebox. Det går fint. Dagen efter dyrlægen har
fået prøverne har du svaret og det koster 3-400,-. Så det synes jeg under
alle omstændigheder du skal gøre.

Når så det er sagt, kan det også være noget bronchistis eller en anden
luftvejsinfektion.

Er hunden træt? Det følger ofte med Hjerte/lungeorm, men behøver det ikke.

Og når alt det så er sagt, hostede min hund ikke som du beskriver. Mere en
serie bløde host, men hunde hoster også forskelligt.

Hvor i landet bor du?
Hvad er det for en hund?

Nu er jeg ikke dyrlæge, men umiddelbawrt synes jeg det måske lyder mest som
en kennelhoste (der kan være flere slags) der måske er sej-livet. Pennicilin
tager ikke den, da det er en virus (og det må en dyrlæge da vide!!!) Den kan
dæmpes med pretnisolon, men det er noget kradst stads.. så jeg giver ikke
min det med mindre det er STRENGT nødvendigt. Få dages behandling og pelsen
klasker sammen!

Mit råd er at du samler prøver fra til en prøve for hjerte-lungeorm idag,
imorgen og mandag og så indlevere dem mandag hos dyrlægen - så udelukker du
da det.
og se om hosten ikke stilner lidt week-enden over.

Og så synes jeg ikke det var den rigtige behandling din dyrlæge gav, så jeg
ville måske prøve en anden. Og Baermann-prøven (hjerte/lungeorm) skal du
have lavet, så hvis behandlende dyrlæge ikke vil, så find en anden.

MVH

HvB

Fra : H. Jensen

Dato : 10-12-05 14:16

www.hundevennerne.dk
"HvB" <Baldrian(re)@(move)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men det kræver at du har fået diagnosen og som du beskriver det synes jeg
> ikke det lyder som kennelhoste. Den ville også have taget af - efter så

Hosten er ikke tør, men mere som hvis man har en slim klump man ikke kan
komme af med! Dyrlægen synes hans hosten lød lidt som en iffektion på
drøblen... Men ja hvad ved jeg!

> Hjertelungeorm er noget satans-værk. Har været hele turen igennem. Det er
> let at få lavet prøver: Afføring fra tre dage, f.eks. morgen

Ok det bliver så mandag, tirsdag onsdag, for der har jeg fri!

.. Men den må
> ikke have rørt jorden.

Den bliver nok værrer, tror ikke han er interesseret i at skide på noget om
I forstår....

> fået prøverne har du svaret og det koster 3-400,-. Så det synes jeg under
> alle omstændigheder du skal gøre.

Ja hvad betyder penge, når hunden har det skidt???

> Når så det er sagt, kan det også være noget bronchistis eller en anden
> luftvejsinfektion.

Det har også strejfet mig!

> Er hunden træt? Det følger ofte med Hjerte/lungeorm, men behøver det ikke.

Nej over hovedet ikke tvært imod.. Han er super frisk, uartig osv. Det lader
slet ikke til at genere ham!

> Og når alt det så er sagt, hostede min hund ikke som du beskriver. Mere en
> serie bløde host, men hunde hoster også forskelligt.
>
> Hvor i landet bor du?

Bornholm

> Hvad er det for en hund?

Bearded Collie, men det betyder vel intet for hans hosten?

> [...]
> dæmpes med pretnisolon, men det er noget kradst stads.. så jeg giver ikke
> min det med mindre det er STRENGT nødvendigt. Få dages behandling og

Ja kender prednisolon, jeg har et glas stående som min voksne han har fået
når han sidste år kløede sig voldsomt.. Jeg er ikke meget for at bruge det,
da det kan forkorte hundens liv hvis man giver det i en længere periode!

> [...]
> ville måske prøve en anden. Og Baermann-prøven (hjerte/lungeorm) skal du
> have lavet, så hvis behandlende dyrlæge ikke vil, så find en anden.

Udvalget af dyrlæger er ikke stort her på øen, og den anden dyrlæge kunne
jeg overhovedet ikke drømme om at tage til! Dog skal jeg have fat i Kjøller
(som han hedder), da han var på visit da vi var derude... Jeg bruger helst
kun ham, men kan jo ikke lade hunden lide fordi manden er væk... Så ,å man
jo bare få hjælp af en anden! Men jeg tror jeg ringer og bestiller en tid
hos Kjøller mandag...

Heidi

Fra : HvB

Dato : 10-12-05 15:53

Og lige til beroligelse:

Fra : JSC-privat

Dato : 10-12-05 17:40

> [...]
> at efter DKK's udstilling i Herning at der havde været flere tilfælde af
> Kennel hoste... Men hvordan er hosten hos hundene når de har de diverse

Hjerte/lungeorm lyder som når de får et græsstrå galt i halsen.... Vi har
prøvet det 4 gange nu, så hvis det hostes, så tester vi for hjerte/lungeorm

/Jørgen

Fra : HvB

Dato : 10-12-05 18:42

> Hjerte/lungeorm lyder som når de får et græsstrå galt i halsen.... Vi har
> prøvet det 4 gange nu, så hvis det hostes, så tester vi for
> hjerte/lungeorm

Ja, nu hostede min hund altså IKKE - så den diagnose er noget tvivlsom.
Måske kan det lyde sådan, men det er bestemt ikke givet. Og nu skal vi altså
passe på ikke at skeæmme livet af alle, men udvisre retttig omhun:

Hvis der ikke umiddelbart er en klar diagnose er den, relativt, lille udgift
til en test, bør man checke - eller cheke rutinemæssigt. Men man bør også
skele til hvor i lander hunden befinder sig. Der er områder er er mere
riciko i end andre....

Så jeg ville stikke den skråsikre pibe ind.. Mindre en hjerte lungorm KAN
gøre det, men rettidig omhu.

HvB

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-12-05 21:10

On Sat, 10 Dec 2005 06:33:34 +0100, "H. Jensen"
<heidijensen@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>at efter DKK's udstilling i Herning at der havde været flere tilfælde af
>Kennel hoste... Men hvordan er hosten hos hundene når de har de diverse

Vi havde en hund hvis hoste jeg vil sige lyder som du beskriver det -
det var vand i lungerne. Vi tog ikke hunden til dyrlægen, for hun var
nøjagtig lige så glad som hun altid var og lige så frisk osv. Men efter
4-5 uger lagde hun sig i sin kurv, meget meget syg. Det var sidst på
dagen. Dagen efter en tur til dyrlægen - vand i lungerne samt svagt
hjerte. Hun fik nogle piller - om morgenen to dage efter døde hun

Jeg vil i hvert fald aldrig mere udsætte en tur til dyrlægen hvis hunden
opfører sig anderledes pludselig....

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : pbk1972

Dato : 11-12-05 20:10

"Mads Lie Jensen" skrev d. 10-12-05 21:10 dette indlæg :

> [...]
> hjerte. Hun fik nogle piller - om morgenen to dage efter døde hun
>
> Jeg vil i hvert fald aldrig mere udsætte en tur til dyrlægen hvis

Til H Jensen.
Hvis det er Hjerteorm så skal du afleverer en afføringsprøve til din
Dyrlæge,det skal være fra 3 dage i træk.Du skal ikke tage afføringen ud
af hundens endetarm,også frisk lagt afføring kan bruges(undgå
tilblanding med jord).Kan mennesker & katte få hjerteorm? Nej kun
hunde-familien kan smittes d.v.s. hund/ræv/grævling samt
snegle/frøer/tudser som bringer ormene rundt.Her er nogle sider til dig
& alle andre som er interesseret.
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=703/sprog=1/grp=3/menu=9/
http://www.netdyredoktor.dk/sw4403.asp
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/jk%20pages/hjerteorm_ejere.htm
Jeg håber det er en hjælp til dig & alle andre.
Husk altid at samle din hunds afføring op,også hvis din hund ikke har
hjerteorm,på den måde kan vi alle være med til at standse hjerteorm.
Hilsen Pbk1972.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren LH

Dato : 12-12-05 20:13

"pbk1972" <pbk1972.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Husk altid at samle din hunds afføring op,også hvis din hund ikke har
> hjerteorm,på den måde kan vi alle være med til at standse hjerteorm.

Dette bør udbredes til hele befolkningen (alle hundeejere), med ½ million
hunde i landet nytter det ikke noget at kun nogle stykker af dette forums
læsere gør det.

Men hvordan?

Mvh
Søren

Fra : pbk1972

Dato : 12-12-05 21:30

"Søren LH" skrev d. 12-12-05 20:13 dette indlæg :

> [...]
million
> hunde i landet nytter det ikke noget at kun nogle stykker af dette

Hej Søren.Du har ret det skal fortælles til hele den danske
hunde-befolkning,men hvordan?????
Men et sted skal man jo starte,nu prøver jeg her og hvis bare der er
nogle af dette forums læsere også begynder/forsætter med at samle sin
egen hunds efterladenskaber op samt fortæller det videre til andre
hundefolk.Der hvor man træner/lufter sin hund er vi godt på vej.
Mvh Pbk1972.
Som har en schæferhund med hjerteorm.

http://www.kandu.dk/

Fra : HvB

Dato : 13-12-05 08:44

----->> > Husk altid at samle din hunds afføring op,også hvis din hund ikke
> har

> million
> forums

Det er rigtigt at vi skal samle op (og gør det sandelig også efter en gang
hjerteorm)... MEN det vil ikke løse probemet desværre:

Det bliver svært at få rævene til at samle op. Også de æder snegle og der er
ikke nogen tvivl om at deres efterladenskaber er mums for snegle og så kører
hele balladen igen.

Men det skal ikke fratage os forpligtelsen til at samle op, af mange grunde.
Men som sagt er problemet ikke løst med det om så alle samlede hver en lort
op.

Men der er lys forude. I starten af 2006 foreligger Landbohøjskolens første
og eneste dobbelte blindforsøg, som vil vise om man kan forebygge smitten.
Og det tegner meget lovende.

Mvh

HvB

Fra : HvB

Dato : 14-12-05 20:34

Hvordan gik det med prøverne og hvad sagde dyrlægen?

mvh

HvB

Fra : H. Jensen

Dato : 17-12-05 06:14

> Hvordan gik det med prøverne og hvad sagde dyrlægen?

Hej

Jeg har talt med dyrlægen, han synes lige jeg skulle komme forbi og så kunne
vi så tage stilling til om vi skulle tage den prøve eller ej.. For der har
stadig ikke været nogle tilfælde på Bornholm. Han synes ikke hans hosten lød
til at være det, så han fik et skud pencilin igen, og siden har hosten
aftaget, eller ret og sagt han hoster ikke mere nu! Så super dejligt....

Mh. til at samle lort op, så gør jeg det ALTID... Jeg går end da efter folk,
når jeg ser de bare går fra det... stikker dem en pose, og siger at de vist
glemte noget... Man får altid et blik der siger "Jeg så altså ikke min hund
sked, desuden skal du ikke blande dig i det".... Men det gør jeg! Den ene
gang på en svensk udstilling lod en mand sin hund skide selvfølgelig... han
stod samtidig og gloede rundt for nu at se om nogen så ham.. ja når den var
færdig så gik han.. Så jeg tonsede efter stak ham en pose og sagde højlydt -
du skal vist liiiige samle den der op! Han blev sgu sur... Men det vil jeg
skide ad.. Lige så risikofyldt det er at lade dem ligge for andre hunde,
lige så klamt er det altså at få dem under skoen! Det kan godt være det kan
blive et størrer problem at nå ud til hele DK med den bøn, men man skal jo
starte et sted!

Heidi