Han eller hun? Hvem kan bedst sammen med a~
Fra : GeNemesis

Dato : 09-12-05 16:13

Jeg overvejer at anskaffe mig en lille hund, men da jeg gerne vil tage
den med når jeg skal besøge forældre o.l. vil jeg lige høre folks
meninger om hvilket køn den skal være. Min mor og stedfar har 2
hanhunde (papillon og kleiner münsterlænder) og min far har en hunhund
(gravhundeblanding). Hvilke fordele og ulemper er der ved de
forskellige køn både generelt og mht. andre hunde?

Fra : qfha

Dato : 10-12-05 08:45

Hvis jeres hunde mødes mens din er hvalp er det stort set ligemeget om
du vælger en han eller tæve. De vil meget hurtigt danne et hieraki
med din hvalp nederst. Hvis det er en han vil der når den kommer i
puperteten komme en magt afprøvning, men det behøver bestemt ikke at
være noget du overhovedet lægger mærke til. Modsat kan du få en
hanhund som er meget dominant, og du vil dermed have problemer. Sagt
med andre ordet det er næsten ikke til at sige, for hunde er lige så
forskellige som mennesker. Som udgangspunkt kan du regne med at
hanhunde er mere sociale og selskabelige end tæver der ofte er lidt
reserverede.

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 08:55

"GeNemesis" <GeNemesisRemoveThis@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (gravhundeblanding). Hvilke fordele og ulemper er der ved de
> forskellige køn både generelt og mht. andre hunde?

Der er størst chance for at to tæver ikke kan enes. Det ligger i dem fra
naturens side, for i naturen er det sådan er der kun er én tæve i en flok,
resten bliver drevet væk.

Mvh
Søren

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 10-12-05 09:47

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturens side, for i naturen er det sådan er der kun er én tæve i en flok,

hej Søren og Nemesis

jeg kender godt den teori, som Søren omtaler, men mon ikke det afhænger af
hunderacen?
Jeg har p.t. to labradortæver på 3½ og 5½ år, som er bedsteveninder, og har
tidligere haft to lab.tæver, der lå "arm-i-arm" i hundesengen.
Opdrætteren af min ældste hund har 3 lab.tæver, og har ingen problemer med
dem, selv om hendes yngste er en meget dominant tæve. Jeg har tidligere, da
vi boede i nærheden af hinanden, ofte luftet hunde med hende, og de 5 tæver
løb og legede sammen uden problemer, og det tror jeg ikke skyldtes, at de
tre af hundene var henholdsvis datter, mor og mormor, hvor datteren var min
den ældste hund.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : GeNemesis

Dato : 10-12-05 14:34

Mange tak for jeres svar

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 18:37

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at de tre af hundene var henholdsvis datter, mor og mormor, hvor datteren

Hej Anelise,

"Teorien" blev nævnt af Roger Abrantes som sent som for ca. 14 dage siden
ved hans foredrag, som jeg overværede, og det fremgik ikke at der var tale
om en teori, han omtalte det som et faktum.

Det lyder som om du kommenterer at jeg har sagt at tæver ikke kan enes, men
det var ikke det jeg sagde. Jeg sagde at der er størst risiko for at hundene
ikke vil enes hvis der er to tæver, og det er noget helt andet. Der er da
masser af tilfælde hvor tæver enes, og endog er venner, specielt hvis man
som hundefører griber ind hvis den ene viser tendens til unoder. Dog har jeg
hørt mange sige at man skal aldrig lade to tæver være alene. Det kan gå godt
år efter år, og pludselig en dag kan det gå galt.

Jeg kan nævne et aktuelt eksempel med en bekendt, der er
dalmatiner-opdrætter. Hundene går altid sammen. Hendes "alfa-tæve" er
efterhånden blevet gammel og svækket. Den anden tæve er nederst i hierakiet,
og har ikke det mentale format til at være "alfa", men vil gerne. Den havde
fået kig på den gamles begyndende svaghed, og en dag min bekendte var væk,
og kun sønnen var hjemme, var de to hunde røget i flæsket på hinanden. Den
ene havde bidsår over hele hovedet, og den andens ben var sønderbidt helt
ind til knoglen. Det var sket på den korte tid fra sønnen havde hørt
balladen til han var nået ud og skille hundene ad.

Jeg har aldrig hørt nogen nævne at det skulle være racebestemt. Hvilken race
skulle så være særlig belastet? Og det modsatte?

Mvh
Søren

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 10-12-05 21:10

> [...]
> ved hans foredrag, som jeg overværede, og det fremgik ikke at der var tale
> om en teori, han omtalte det som et faktum.
--------------klip

Jeg kunne aldrig drømme om at imødegå Roger Abrantes udtalelse. Jeg
opfatter ham som en stor kapacitet indenfor hundeadfærd.
Jeg kunne lige så godt have brugt ordet "udsagn" som ordet "teori" i mit
tidligere indlæg.

--------------
> Jeg har aldrig hørt nogen nævne at det skulle være racebestemt. Hvilken
> race skulle så være særlig belastet? Og det modsatte?
--------------klip

Jeg har i de sidste 26 år kun beskæftiget mig med og haft kendskab til
labradorer, og har aldrig hørt om/kendt til ufred mellem tæver af denne
race, det var derfor jeg skrev, at adfærden måske var mere udtalt hos andre
hunderacer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : x Vuf x

Dato : 12-12-05 02:03

On Fri, 09 Dec 2005 16:12:34 +0100, GeNemesis wrote:

> [...]
>(gravhundeblanding). Hvilke fordele og ulemper er der ved de
>forskellige køn både generelt og mht. andre hunde?

Hvis du er mest hos din mor, er det nok smartest for dig at anskaffe
en han-papillon. Sjovt nok har jeg lige en lille tricolour dreng, der
gerne vil ud til en ny ejer...

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP

Fra : GeNemesis

Dato : 13-12-05 17:47

Desværre har jeg allerede købt en papillon-blanding. Det blev også en
han, så nu er jeg spændt på hvordan de kommer overens