Foder til hvalpe
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-12-05 21:15

Hvor meget mad skal hvalpe have?

Det antal gram der står på posen i forhold til det de vejer?

Det de kan spise?

Hvad?

--
Per, Esbjerg

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 21:28

> Hvor meget mad skal hvalpe have?
>
> Det antal gram der står på posen i forhold til det de vejer?

Ja.

> Det de kan spise?

Nej.
Specielt de store race skal du passe på ikke vokser for hurtigt.

/Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-12-05 21:34

> Ja.

> Nej.
> Specielt de store race skal du passe på ikke vokser for hurtigt.

Okay - så gør vi det rigtigt. Godt at man ikke selv skal leve af 55 gram om
dagen :)

Det er en bison frice.

--
Per, Esbjerg

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 22:20

> Okay - så gør vi det rigtigt. Godt at man ikke selv skal leve af 55
> gram om dagen :)
>
> Det er en bison frice.

Den vejer jo nok heller ikke mange gram endnu
Prøv at regne vægtforskellen ud i forhold til dig selv,
så vil du pludselig synes du har en grovæder

/Jens (som bruger knap 1kg tørkost til sine 2 hunde pr dag)

Fra : Anita Andersen

Dato : 10-12-05 00:51

> Hvor meget mad skal hvalpe have?
>
> Det antal gram der står på posen i forhold til det de vejer?

Det er kun en vejledning, kik på hunden !

> Det de kan spise?

Vi har mad til at stå hele tiden, for så spiser de tit men ikke så meget af
gangen, hvilket kan forbygge mavedrejning.

Søren

Fra : Poul Joergensen

Dato : 12-12-05 21:44

Det kan være at jeg er lidt sent ude. Jeg mener at det er
forkert at lade sin hund spise hele dagen. En hund skal havde
serveret sin mad og den skal spise op med det sammen, gør den
ikke skal maden tages væk.
Hvor meget den skal havde at spise, se på pakningen og træk
derefter 10% fra, de vil jo gerne sælge foder, og se på din
hund.
Poul

Fra : Anita Andersen

Dato : 13-12-05 12:51

"Poul Joergensen" <poki@joergensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor meget den skal havde at spise, se på pakningen og træk
> derefter 10% fra, de vil jo gerne sælge foder, og se på din

Vi har god erfaring med at lade hundene have mad hele dagen, og skulle efter
sigende modvirke mavedrejning.
Den mængde foder som der angives er kun vejledende.
Man kan ikke sige at man skal trække 10% fra !!
Man skal se på hunden.
Jeg vil heller ikke anbefale at man bruger hvalpefoder ret længe !
Med ret længe mener jeg at det er en vuderings sag fra race til race, men
mellem 3-6mdr.

Søren
www.torsted-hundepension.dk

Fra : pwh

Dato : 14-12-05 08:51

Anita Andersen wrote:
> Vi har god erfaring med at lade hundene have mad hele dagen, og
> skulle efter sigende modvirke mavedrejning.

Nu er en Bison Frice nok ikke lige i farerzonen mht mavedrejning,
hvis mine hunde havde haft fri adgang til mad som hvalpe
er jeg sikker på at de var vokset for hurtigt, det skal du jo også passe
meget på med dine GD'er.

/Jens

Fra : Anita Andersen

Dato : 14-12-05 09:53

> [...]
> hvis mine hunde havde haft fri adgang til mad som hvalpe
> er jeg sikker på at de var vokset for hurtigt, det skal du jo også passe

Det har du helt ret i Jens, men vi har ikke haft det vokse problem problem
hos os.
Derfor anbefaler vi heller ikke at man bruger hvalpefoder, vi anbefaler
vores hvalpe køber at gå direkte over på en alm. voksen foder.
Jeg har den opfattelse at vores hunde selv retter deres behov ind efter hvad
de har brug for at spise, desuden syntes jeg det har den fordel at de spiser
mere ofte og mindre mængde af gangen.

Søren

Fra : Søren LH

Dato : 14-12-05 21:25

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> hvad de har brug for at spise, desuden syntes jeg det har den fordel at de
> spiser mere ofte og mindre mængde af gangen.

Der er jo noget der hedder hvalpefoder for store racer, som
foderfabrikanterne har udviklet til hvalpe af store racer. Det modvirker
specielt for hurtig vækst, men har ellers de ting der skal til for hvalpe.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 09:59

> [...]
> foderfabrikanterne har udviklet til hvalpe af store racer. Det
> modvirker specielt for hurtig vækst, men har ellers de ting der skal

Oliver's (som jeg bruger) er først lige kommet med et
hvalpefoder for store racer, før den tid anbefalede de faktisk
at man brugte deres alm Large Breed foder.
Angel kørte dog på Hills hvalpefoder til hun var ca 5mdr gammel,
så gik jeg gradvist over til at give hende det samme som Tyson.
Problemet med hvalpefoder er vist at der tit er meget "krudt" i det,
så lige med en race som en GD'er er det sikkert fornuftigt nok
at bruge et alm voksenfoder fra et ret tidligt stadie.

/Jens