SQL til søgefunktion, hvordan skrives det?
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-12-05 16:20

Jeg er ved at lave en lille søgemaskine, og til det skal jeg bruge en
SQL-streng, som søger efter et ord i tre kolonner i en tabel. Jeg har
forsøgt mig med noget SQL, men det virker ikke rigtigt:

<?
$query = mysql_query ("SELECT * FROM tbmembers WHERE user_name OR country OR
city LIKE '%$soeg%'") or die(mysql_error());
?>

Ovennævnte sætning giver ingen fejlmelding, men heller ikke de rigtige svar.
Jeg skal søge i kolonnerne "user_name", "country" og "city", men hvordan
skal sætningen skrives?

v.h.
Jakob

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-12-05 16:34

Jakob Munck wrote:

> [...]
> Jeg skal søge i kolonnerne "user_name", "country" og "city", men hvordan

Noget ala

SELECT * FROM tbmembers WHERE
user_name LIKE '%$soeg%' OR
country LIKE '%$soeg%' OR
city LIKE '%$soeg%'

- Peter

Fra : Jakob Munck

Dato : 08-12-05 23:14

SELECT * FROM tbmembers WHERE
user_name LIKE '%$soeg%' OR
country LIKE '%$soeg%' OR
city LIKE '%$soeg%'

---------------------

Lige præcis. Mange tak!

v.h.
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 10:59

> Jeg er ved at lave en lille søgemaskine, og til det skal jeg bruge en
> SQL-streng, som søger efter et ord i tre kolonner i en tabel. Jeg har
> forsøgt mig med noget SQL, men det virker ikke rigtigt:

Svaret har du fået i en anden streng. Jeg ville blot anbefale, at du laver
nogle indeks på de kolonner, du søger på. Det vil forbedre hastigheden
betragteligt.

- Daniel

Fra : Martin Christensen

Dato : 11-12-05 00:10