jeg vil have en hund - tror jeg...
Fra : sn

Dato : 08-12-05 11:17

Jeg har altid gerne ville have hund, men mit tidligere arbejdsliv og det
faktum at jeg boede i lejlighed, indbød ikke rigtig til det. Nu har jeg
imidlertid købt hus på landet, så nu er der i hvert fald plads til en
familieforøgelse!
Men, - jeg er alligevel kommet i tvivl, om jeg kan tilbyde vovse et
ordentligt liv. I øjeblikket er jeg arbejdsløs, og så længe jeg kan gå og
nyde friheden er der jo ingen problemer. Men det får jeg jo nok ikke lov til
i al evighed, og da jeg bor alene, betyder det at hunden kan komme til at
være alene i 8-9 timer dagligt.

Jeg vil gerne have en stor hund - golden/schæfer-størrelse. Er der nogle
racer der er bedre til at være alene end andre?
Vil det gøre nogen forskel at der er en kat i hjemmet? (Her tænker jeg ikke
på eventuelle hund/kat problemer, men det faktum at hunden i så fald ikke er
_helt_ alene hjemme).
Eller er det bedre at jeg glemmer det hele, og holder mig til kattene.

Susanne Nielsen.

Dagens citat:
Enhver der ikke sænker farten ved synet af en politibil, holder sikkert
parkeret.

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 12:22

sn wrote:
> [...]
> ikke lov til i al evighed, og da jeg bor alene, betyder det at hunden
> kan komme til at være alene i 8-9 timer dagligt.

En voksen hund bør uden problemer kunne værer alene hjemme i 8-9 timer.
Mens jeg kun havde Tyson arbejde jeg på 3 dages skift med en arbejdsdag
på 10-11 timer, det klarede han da uden probs, han havde så også adgang
til haven via en hundelem 24 timer i døgnet så han ikke behøvede at holde sig.

Nu har jeg så fået en hund mere for ca 1.5 år siden, og det anbefaler jeg alle
der har mulighed for det også at gører,
de har utrolig stor fornøjelse af hinandens selvskab.
Jeg tror ikke at det gør den store forskel med at du har en kat, det har jeg også
og det er ikke det vilde samværd de har med hinanden.
Faktisk så jeg ikke meget til min kat de første par mdr efter jeg kom hjem
med Tyson, nu har katten så accepteret at hundene er kommet for at blive.

> Jeg vil gerne have en stor hund - golden/schæfer-størrelse. Er der
> nogle racer der er bedre til at være alene end andre?

Det skal jeg ikke kunnet sige, Tyson er en Lab/Schæferblanding og Angel er
en Lab/Rottweilerblanding. Umiddelbart er Angel meget roligere af sind,
det tror jeg skyldes Rotteblodet, så måske en Rottweiler eller blanding af en
vil passe godt til dig.

Mine hunde kan du se her, det er Angel der er forrest i billedet.
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel2.JPG

> Eller er det bedre at jeg glemmer det hele, og holder mig til kattene.

Det synes jeg ikke du skal, katte er dejlige men hunde giver dig meget mere,
de kræver til gengæld også meget af dig, det skal du gører dig helt klart fra start af.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 14:06

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:7HUlf.21

> Mine hunde kan du se her, det er Angel der er forrest i billedet.
> http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel2.JPG

Hun er godt nok blevet en stor smuk hund, hende Angel.

Ang. hund og kat, så har nogle hunde og katte meget glæde af hinanden. Vores
hankat kan f.eks godt lide, at lege med hundene.

Flere hunde sammen, har dog også utrolig stor glæde af hinanden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 15:04

> Hun er godt nok blevet en stor smuk hund, hende Angel.

Tak skal du have, hun mener dog selv at hun stadig er en lille
puttehund der sagtens kan ligge i mit skød

> Ang. hund og kat, så har nogle hunde og katte meget glæde af
> hinanden. Vores hankat kan f.eks godt lide, at lege med hundene.

Det er der self forskel på, man skal bare ikke forvente det.

> Flere hunde sammen, har dog også utrolig stor glæde af hinanden.

Det er jo det mest naturlige for dem at værer en flok.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 17:27

> Tak skal du have, hun mener dog selv at hun stadig er en lille
> puttehund der sagtens kan ligge i mit skød

Selvfølgelig. Hvad havde du ellers forventet ?
Er hun ikke også snart så gammel, at du kan give os en lille beskrivelse af
hende, på vores side ? Det er vist snart omkring, at år siden, at Tyson kom
på.

> Det er der self forskel på, man skal bare ikke forvente det.

Nej, selvfølgelig ikke. Har også lidt vores kat mistænkt for, at han tror
han er en hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : sn

Dato : 08-12-05 22:40

> En voksen hund bør uden problemer kunne værer alene hjemme i 8-9
> timer.

Det lyder betryggende.

> [...]
> adgang
> til haven via en hundelem 24 timer i døgnet så han ikke behøvede at

Det har jeg så ikke mulighed for, - men den kan da få lov at låne
kattebakken.

> Nu har jeg så fået en hund mere for ca 1.5 år siden, og det anbefaler
> jeg alle
> der har mulighed for det også at gører,
> de har utrolig stor fornøjelse af hinandens selvskab.

Det har også været med i mine overvejelser, men jeg vil umiddelbart tro at
det kan give problemer med eksempelvis lydighedstræningen, hvis jeg
anskaffer to hunde samtidig.

> Det synes jeg ikke du skal, katte er dejlige men hunde giver dig
> meget mere,
> de kræver til gengæld også meget af dig, det skal du gører dig helt
> klart fra start af.

Du ved godt at et hus med en hund, er et hus med en hund, - men et hus med
en kat, er et hjem!

Jeg tror også jeg er blevet enig med mig selv om, at det skal være en hund
fra et internat, - i stedet for en hvalp.
Det er jo egentlig rart at vide om den er vant til katte, at være alene
hjemme, køre i bil etc.
Jeg var forbi Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, og der er nogle interessante
emner (bl.a. en rottweiler), men det er godt nok langt at køre - bare for at
se på en hund.
Er der andre formidlere af voksne hunde? (Jeg bor tæt på Hjørring)

Susanne Nielsen.

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 23:12

> Det har jeg så ikke mulighed for, - men den kan da få lov at låne
> kattebakken.

Hvis du har et hus må der da værer en mulighed for at lave en hundegård
der evnt har indgang til huset eller et godt hundehus.

> Det har også været med i mine overvejelser, men jeg vil umiddelbart
> tro at det kan give problemer med eksempelvis lydighedstræningen,
> hvis jeg anskaffer to hunde samtidig.

nej du skal nok vente med at få nr 2 til den første er blevet voksen og lydig.

> Du ved godt at et hus med en hund, er et hus med en hund, - men et
> hus med en kat, er et hjem!

Det er så sandt som det er skrevet

> Jeg tror også jeg er blevet enig med mig selv om, at det skal være en
> hund fra et internat, - i stedet for en hvalp.

Jeg ville også oprindeligt have haft en voksen hund og ledte på internatrene,
jeg endte så op med Tyson fra hvalp af og har ikke fortrudt det.
Da jeg skulle have nr 2 hund skulle det værer en hvalp, det er altså bedst
at præge den selv fra start af, du risikerer at snyde dig selv for en kanon oplevelse.

/Jens

Fra : sn

Dato : 09-12-05 11:11

pwh wrote:
> Hvis du har et hus må der da værer en mulighed for at lave en
> hundegård
> der evnt har indgang til huset eller et godt hundehus.

Der er kun én dør i huset, så det bliver lidt bøvlet at lave hundegård uden
om den. Jeg kunne sagtens lave en gård et andet sted i haven, men hvis
hunden skal være der når jeg ikke er hjemme, går vagthundeideen ligesom
fløjten.
Som jeg nævnte tidligere, bor jeg alene, - så det er let for tvivlsomme
elementer at se om der er nogen hjemme eller ej. Er bilen væk, er der fri
bane.

> [...]
> bedst
> at præge den selv fra start af, du risikerer at snyde dig selv for en

Jamen hvalpe er da bedårende, - ingen tvivl om det.
Faren for at en voksen hund ikke vil knytte sig (så stærkt) til mig, er
sådan set det eneste som endnu sætter tvivl i mit sind mht. om det skal være
en voksen hund eller en hvalp. Og så forholdet til min kat (som du kan se af
mit svar til Zeki).

Susanne Nielsen.

Dagens citat:
Katte er som kvinder, man kan kun tvinge dem til det de selv vil.

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 11:53

sn wrote:

> [...]
> hundegård uden om den. Jeg kunne sagtens lave en gård et andet sted i
> haven, men hvis hunden skal være der når jeg ikke er hjemme, går

Ja ok, så bliver det lidt mere besværligt.
Jeg gjorde selv det at jeg erstattede et kældervindue med en træplade
som jeg så har lavet hundelemmen i, så er det også nemt at reppe igen
hvis det viser sig ikke at værer en succes.
Jeg tror da også at det er bedre at din hund er i huset 8-9 timer frem for
en hundegård, den kan sagtens holde sig hvis den da ikke er syg en dag.

> Jamen hvalpe er da bedårende, - ingen tvivl om det.

Det var slet ikke min pointe, jeg synes faktisk at hvalpe bliver noget
irrerterende efter 14 dage, men de bliver heldigvis hurtigt voksne.
Det er mere det at du kan præge den på dig selv fra start af og den
lærer dine regler, den smule besvær der er med en hvalp kommer mange
gange godt igen. Jeg kender en del der har haft væsentligt mere arbejde
ved at tage en brugt hund, med en hvalp er det også forudsigeligt hvad
der skal til af arbejde, med en brugt tager du en større chanche.

/Jens

Fra : sn

Dato : 10-12-05 11:41

> [...]
> arbejde ved at tage en brugt hund, med en hvalp er det også
> forudsigeligt hvad der skal til af arbejde, med en brugt tager du en

Jeg tror egentlig ikke vi er særlig uenige. Jeg kan sagtens se
fordele/ulemper ved begge dele.
(Og du er lige ved at få mig til at skifte mening (!))

Med venlig hilsen

Susanne Nielsen.

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-05 19:42

> [...]
> Da jeg skulle have nr 2 hund skulle det værer en hvalp, det er altså bedst
> at præge den selv fra start af, du risikerer at snyde dig selv for en

Enig, jeg ville til enhver tid synes det var et lotterispil at overtage en
"brugt" hund. Man kan aldrig vide hvilke dårlige eller irriterende vaner
eller adfærdsmønstre man får med i købet. Hvad nu hvis den ikke kan være
alene hjemme?

Mvh
Søren

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 16:19

"sn" <sn67@ping.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre - bare for at se på en hund.
> Er der andre formidlere af voksne hunde? (Jeg bor tæt på Hjørring)

intet er for langt at køre for den rette hund .. Har selv kørt 5-600km denne
weekend for at finde og hente drømmehunden

Tøsen

Fra : Heksen

Dato : 08-12-05 13:40

jeg har 5 hunde og de har alle utrolig meget glæde af hinanden, når
jeg er på arbejde og kan sagtens være alene hjemme 8 -9 timer hvis
det er nødvendigt, jeg har også katte men de har heller ikke den
store samkvem med hundene, jeg har naturligvis ikke altid haft 5 hunde
på en gang jeg startede med 1 og den klarede også alene hjemme tiden
med bravur, men jeg vennede den også til det fra hvalp af, stille og
roligt i takt med at jeg arbejde med at gøre hende renlig, så jeg kan
helt klart anbefale en dejlig hund og gerne af racen Grand Danois da
det er en MEGET rolig hund af natur og den kræver ikke den samme
aktivering som de fleste andre racer såsom Lab og Schæfer.

og ja en kat er helt sikkert ikke det samme som en hund.

Fra : Zeki

Dato : 08-12-05 21:39

Jeg har selv haft to katte i 10 år, en han og en hun. For fem år siden købte
jeg en Golden hvalp - en tæve. De har altid haft det fint med hinanden.
Hygger sig og leger sammen.

Fra hun var unghund og siden da, har hun ikke haft noget problem med at være
alene hjemme (jeg bor i en 2V) op til 10 timer. Nogle gange må jeg dog finde
mig i at finde "mystiske ting" (ofte iturevet) på gulvet når jeg kommer
hjem. Men hey....det kan jo være hankatten der har det med at vælte alt på
hylder og reoler der bare lugter en smule af mad, ned på gulvet.

Du bør nok vælge en golden eller en labrador frem for en schæfer.

Mvh
Zeki

mvh
Zeki

Fra : sn

Dato : 09-12-05 10:31

Zeki wrote:
> Jeg har selv haft to katte i 10 år, en han og en hun. For fem år
> siden købte jeg en Golden hvalp - en tæve. De har altid haft det fint
> med hinanden. Hygger sig og leger sammen.

Dejligt når det går sådan.
Jeg er lidt bekymret i den henseende mht. min kat. Da jeg flyttede her ud,
for ca. et halvt år siden, havde jeg to katte med, der de seneste 8 år havde
været indekatte. Det gik rimelig hurtigt med at vænne dem til udendørslivet,
faktisk jagede min hunkat allerede en af de første dage fremmede katte på
porten. Men friheden blev kort for hankatten, - for et par måneder siden
fandt jeg ham kørt over af toget, og siden har hun været alene på matriklen.
Hendes trang til at jage andre katte væk har hidtil afholdt mig fra at
anskaffe en kat mere. Hvordan hun vil reagere på en killing, ved jeg ikke, -
og hvordan hun vil reagere på en hund ved jeg slet ikke. Jeg vil jo heller
ikke "jage" hende fra hus og hjem, fordi der kommer en hund og dominerer det
hele.
Umiddelbart vil jeg tro, at hun bedre kan kapere en voksen hund. Når den èn
gang har mødt en fremstrakt klo, holder den sig sikkert på afstand, - mens
en hvalp i sin legeiver garanteret bare vil buse frem.

> Du bør nok vælge en golden eller en labrador frem for en schæfer.

Golden Retriever har altid været min yndlingshund. Selv om jeg aldrig har
kendt nogen som har en!
Efter det jeg har læst mig frem til, skulle den også være rimelig nem at gå
til, - lærevillig og hengiven.
Men vil den være god som vagthund og beskytter?

Susanne Nielsen.

Dagens citat:
Katte er klogere end hunde. Du får aldrig 8 katte til at trække en slæde
gennem sneen.

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 12:06

sn wrote:
> [...]
> den èn gang har mødt en fremstrakt klo, holder den sig sikkert på
> afstand, - mens en hvalp i sin legeiver garanteret bare vil buse frem.

Nu kender jeg ikke din kat, men jeg vil da mene at en kat generelt bedre
kan klare at opdrage en hvalp. En voksen hund i den størrelse som du vil
have det kan knække nakken på din kat på 1/2 sekund.
Min Fasters Boxer havde da et par katteliv på samvittigheden dengang den levede.
Mine 2 hunde lærte ret hurtigt at respekter min kat da de var hvalpe,
og det har hængt ved lige siden, hundene er så dumme at de ikke ved at de
er blevet store og stærke nu
Faktisk var det precis det krav til at jeg ville have en voksen hund der også
kunne med kat og kunne værer alene hjemme der gjorde at det ikke lykkedes
det lokale internat at finde en der passede til mig, og jeg kom der jævnligt
i ca 3 mdr hvorefter jeg besluttede at få en hvalp i stedet for.

> Golden Retriever har altid været min yndlingshund. Selv om jeg aldrig
> har kendt nogen som har en!
> Efter det jeg har læst mig frem til, skulle den også være rimelig nem
> at gå til, - lærevillig og hengiven.

En Golden er en dejlig hund, dem jeg kender er bare smaskulydige

> Men vil den være god som vagthund og beskytter?

Alene dens størrelse vil sikkert have en præventiv effekt,
så hvis den knytter sig til dig skal den såmænd nok forsvarer dig.
Ellers træner de da forsvarsarbejde i mange klubber hvis det er vigtigt for dig.

/Jens

Fra : Battlefield´s

Dato : 09-12-05 13:39

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:vydmf.39> En Golden er en
> [...]
> så hvis den knytter sig til dig skal den såmænd nok forsvarer dig.
> Ellers træner de da forsvarsarbejde i mange klubber hvis det er vigtigt

Hej
Jeg vil nu ikke anbefale en Golden som vagthund, for det første gør de ikke
meget og for det andet synes de som regel at alle mennesker er til for dem.
Jeg passede en Golden engang, hende måtte jeg ind og vække i soveværelset
når jeg havde låst mig ind i huset. Hun var fuldstændig ligeglad med at der
kom nogen.
En Golden er en jagthund, der bør trænes og aktiveres.
Hilsen Vibeke, Lab.ejer siden 1966

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 14:31

> Hej
> Jeg vil nu ikke anbefale en Golden som vagthund, for det første gør
> de ikke meget og for det andet synes de som regel at alle mennesker
> er til for dem.

Det var nu heller ikke for at anbefale en Golden som vagthund,
det kender jeg ikke racen godt nok til at kunnet gører.
Men Susanne bør måske preciserer hvor vigtig den egenskab er
for hende, så er vi måske ovre i en Schæfer eller Rottweiler i stedet for.
Som vagt/beskyttelseshunde har jeg da god erfaring med mine Lab/Schæfer
og Lab/Rotte blandinger, uden at de er så skarpe som Schæfer/Rotter kan værer.
Om det er tilfældigt ved jeg selfølgelig ikke.

/Jens

Fra : sn

Dato : 10-12-05 12:41

pwh wrote:

> [...]
> og Lab/Rotte blandinger, uden at de er så skarpe som Schæfer/Rotter
> kan værer. Om det er tilfældigt ved jeg selfølgelig ikke.

Netop din sidste bemærkning synes jeg er meget rammende for det "forløb" jeg
har været gennem de sidste dage.
Jeg har surfet rundt på nettet for at indhente oplysninger om forskellige
racer, - og jeg har prøvet en del at de "hvilken-hund-passer-til-dig" tests
der er at finde. I 3 tilfælde kom schæferen på førstepladsen, rottweileren
var i mange tilfælde at finde i top-10, og forsk. labrador lå også højt.
Desuden fik jeg kendskab til hunderacer jeg aldrig havde hørt om før.
Eksempelvis Rhodesian Ridgeback. Jeg fandt klubbens hjemmeside, og den
karakteristik som jeg kunne læse om hunden passede perfekt til den hund jeg
ønsker mig. Lige indtil jeg læste et par medlemsberetninger, - deres hundes
adfærd lå meget langt fra beskrivelsen som jeg lige havde læst.

Point being:
Måske skal jeg i virkeligheden ikke gå så meget op i hvilke racer der
("normalt") kan forskellige ting. Måske har miljøet så meget større
betydning end arven, at jeg bør følge min første indskydelse, og få købt den
Golden jeg har ønsket mig i mange år!

Susanne Nielsen.

Fra : pwh

Dato : 10-12-05 13:41

> [...]
> hund jeg ønsker mig. Lige indtil jeg læste et par medlemsberetninger,
> - deres hundes adfærd lå meget langt fra beskrivelsen som jeg lige

En Ridgeback er også en af mine favoritracer, jeg valget selv racen fra
i sin tid da jeg er bange for at deres jagtinstinkt er for stærkt.
Det passer ret dårligt sammen med at jeg helst går med mine hunde uden snor.
En Schæfer er også en skøn hund, jeg overvejede også sidst meget at få en
Hvid Schæfer (Hvid Hyrdehund), de har ry for at værer lidt mere rolige end
alm Schæfere og udseendet minder da noget om en Golden, bare flottere
En Rottweiler skal du tænke dig om 5 gange inden du tager, specielt hvis det
er den første hund du skal have, de er ikke allesammen lige lette at opdrage.

> [...]
> betydning end arven, at jeg bør følge min første indskydelse, og få
> købt den Golden jeg har ønsket mig i mange år!

Med den overbevisning, som jeg slet ikke er uenig i, kan du jo også
roligt tage dig en blandingshund, jeg vil så forslå at du tager en der
er blandet af 2 kendte racer som psykisk/fysisk passer rimeligt sammen.
Tager du en hvalp efter en X-blanding er det helt uforudsigeligt hvordan
hunden vil blive som voksen.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 16:28

> [...]
> hund jeg ønsker mig. Lige indtil jeg læste et par medlemsberetninger, -
> deres hundes adfærd lå meget langt fra beskrivelsen som jeg lige havde

Tankevækkende..........

> [...]
> betydning end arven, at jeg bør følge min første indskydelse, og få købt
> den Golden jeg har ønsket mig i mange år!

Miljø'et, men først og fremmest ejerens påvirkning, har meget at gøre med
hvilken hund du får. Og inden for den enkelte race kan det genetiske
materiale også variere enormt.

Hvis du virkelig ønsker dig en golden synes jeg det ville være ærgerligt at
tage en anden race på grund af noglet tests eller udtalelser i
nyhedsgrupper. Jeg kan ikke se at en golden ikke skulle kunne opfylde dine
ønsker.

Vedr. ønsket om at hunden kan være alene, så mener jeg alle hunde kan lære
det. Men det er klart at det er mere mod de samarbejdende racers natur, end
de selvstændiges, og dermed muligvis sværere. En schæfer er f.ex. nok en af
de mest udprægede samarbejdende racer, men mange schæfere kan nu sagtens
være alene hjemme, så jeg ville ikke lade det være afgørende ved valg af
race. Derimod ville jeg sørge for at få en god og samvittighedsfuld
opdrætter, som ville vælge en selvstændig hvalp ud for dig i kuldet - hvis
du går efter en hvalp selvfølgelig. Golden er en udbredt race, så der har
man netop stor valgmulighed i valg af opdrætter.

Mvh
Søren

Fra : sn

Dato : 10-12-05 12:04

Battlefield´s wrote:
> [...]
> Jeg vil nu ikke anbefale en Golden som vagthund, for det første gør
> de ikke meget og for det andet synes de som regel at alle mennesker

Det et også min fornemmelse. Eller også synes folk de er sååå søde, - og
indgyder ikke umiddelbart den respekt som, - jeg vil næsten sige; en hvilken
som helst anden hund.

>Jeg passede en Golden engang, hende måtte jeg ind og
> vække i soveværelset når jeg havde låst mig ind i huset. Hun var
> fuldstændig ligeglad med at der kom nogen.

Det lyder som min fasters beagle!
Min (kommende) hund behøver ikke nødvendigvis gø, men den skulle i hvert
fald gerne vise sig, hvis der er ubudne gæster.

Susanne Nielsen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 13:39

"sn" <sn67@ping.dk> skrev i en meddelelse news:439ab622$0$84039

> Det et også min fornemmelse. Eller også synes folk de er sååå søde, - og
> indgyder ikke umiddelbart den respekt som, - jeg vil næsten sige; en
> hvilken som helst anden hund.

Vi havde den mest nuttede gule Labrador, og hende havde folk altså respekt
for, til vores store forbavselse. Så jeg tror, at folk måske altid har en
eller anden form for respekt, for hunde i den størrelse, uanset hvor nuttede
og venligtsindede de så er.

Ang. omplaceringshunde-så kan man både være heldig og uheldig. Det gælder
om, at kigge sig godt for- spørge ind til alt man kan komme i tanke om, og
stadig være obs på, at folk ikke altid fortæller sandheden....
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-05 19:34

> [...]
> så hvis den knytter sig til dig skal den såmænd nok forsvarer dig.
> Ellers træner de da forsvarsarbejde i mange klubber hvis det er vigtigt

Hej,

Jeg må lige komme med en lille justering her: Forsvarsarbejde trænes alle
ordentlige steder med byttedrift, d.v.s. det gør hunden hverken mere eller
mindre vagtsom. Træning af forsvarsarbejde med forsvarsdrift, som er den
drift der kommer til udtryk når hunden er vagtsom, er for viderekomne, og
nok ikke aktuel her.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 19:47

> [...]
> forsvarsdrift, som er den drift der kommer til udtryk når hunden er
> vagtsom, er for viderekomne, og nok ikke aktuel her.

Nu skal jeg bestemt ikke gører mig til ekspert på området eftersom
jeg og mine hunde ikke har deltaget i nogen form for hundetræning.
Men fra hvad jeg hører fra dem jeg kender er træning i halsgivning
på kommando og til dels bidetræning da ret normalt i klubberne.
Men Susanne mangler at fortælle hvor høj prioritet det har for hende
at have en vagt/forsvarshund til at man kan forslå noget fornuftigt endnu.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-05 20:13

> [...]
> Men fra hvad jeg hører fra dem jeg kender er træning i halsgivning
> på kommando og til dels bidetræning da ret normalt i klubberne.

Helt normalt, men det er fortsat baseret på byttedrift og kampdrift. Samme
drift som når hunden render efter en bold henholdsvis når du og hunden
rusker i en pind. Ren leg, med andre ord. Derfor er det jo at man kan bruge
sin egen 10-års søn som figurant - hunden er totalt ufarlig .
Så det er ikke meget værd når en tyv trænger ind hvor hunden er alene
hjemme.

Halsgivning på kommando er en lydighed, det har heller ikke noget med
vagtsomhed at gøre. Eksempelvis, som det lige er skrevet i en anden tråd, er
en samojede meget gøende men overhovedet ikke vagtsom.

> Men Susanne mangler at fortælle hvor høj prioritet det har for hende
> at have en vagt/forsvarshund til at man kan forslå noget fornuftigt endnu.

Der er mig bekendt ingen ordentlige steder man kan lære at gøre sin hund
vagtsom, men det er da ikke noget stort problem. Det er bare at lade den få
en forskrækkelse eller smerte hver gang der kommer en fremmed til huset. Jeg
vil tro at tre gange kan gøre det........

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 21:19

> [...]
> ufarlig .
> Så det er ikke meget værd når en tyv trænger ind hvor hunden er alene

Hvilken værdi har træningen så om jeg må spørge ???

> Halsgivning på kommando er en lydighed, det har heller ikke noget med
> vagtsomhed at gøre.

Det kan jeg godt følge, men det kan da have en præventiv effekt hvis
Susanne kan få sin hund til at gø af nogen hun føler sig utryg ved.

> [...]
> lade den få en forskrækkelse eller smerte hver gang der kommer en
> fremmed til huset. Jeg vil tro at tre gange kan gøre det........

Jeg udtrykte mig nok lidt forkert, det var mere mht racevalg at
Susanne skal preciserer sit behov lidt bedre.

/Jens

Fra : Carina Graversen

Dato : 09-12-05 21:37

Hejsa.

> Hvilken værdi har træningen så om jeg må spørge ???

Det er sjovt for hund og fører .

Halsgivning når hunden finder en figurant i skoven = en øvelse der bruges
til at finde personer der er forsvundet...

Bidearbejde = en konkurrencedisciplin, der desuden kan bruges til at teste
en del arvelige egenskaber såsom blandt andet byttedrift...

Hilsen
Carina

- - -
Danske Redningshunde
http://www.redningshund.dk

Danske Redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Min hund
http://www.workingdogs.dk/malinois/

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 21:47

> Det er sjovt for hund og fører .

Ok, fint nok

> Halsgivning når hunden finder en figurant i skoven = en øvelse der
> bruges til at finde personer der er forsvundet...

Det er vel ikke helt det samme som halsgivning på kommando.

> Bidearbejde = en konkurrencedisciplin, der desuden kan bruges til at
> teste en del arvelige egenskaber såsom blandt andet byttedrift...

Dvs at det overhovedet ikke kan bruges til forsvar af sig selv.

/Jens

Fra : Carina Graversen

Dato : 09-12-05 22:57

Hej igen.

> Det er vel ikke helt det samme som halsgivning på kommando.

I princippet: jo.

Halsgivning på kommando er blot en lydighedsøvelse, hvor hunden lærer at når
den halser, så får den sin belønning af hundeføreren.

Det er nøjagtigt det samme der gør sig gældende i skoven, her får den bare
sin belønning af figuranten
___

> Dvs at det overhovedet ikke kan bruges til forsvar af sig selv.

Nej - overhovedet ikke.

Hunden går udelukkende efter det ærme som figuranten har på - har figuranten
intet ærme på, så aner hunden ikke hvad den skal gøre.

Der er dog kommet nogle nye og utraditionelle typer af programmer, som også
indeholder bidearbejde, og om disse er mere "anvendelige" det skal jeg ikke
kunne sige ... umiddelbart kan jeg heller ikke rigtig se hvorfor civile
mennesker skal træne deres hund til forsvar af dem selv. Risikoen for at
hunden kommer til at bide en uskyldig er alt for stor i forhold til at
hunden i realiteten kommer til at forsvare sin fører. (Jeg har dog intet
imod bidearbejde generelt som det typisk trænes i PH/IPO-regi !).

Skal hunden trænes op til at kunne forsvare sin fører, så skal man bruge
dens forsvarsdrift, og det kræver en enorm indsigt i hundens adfærd og en
hund af den helt rette støbning for ikke at ende i totalt kaos - desuden er
det efter min mening et dårligt hundeliv, da hunden slet ikke er skabt til
at skulle have ansvaret for at forsvare flokken i et moderne samfund.

I øvrigt så er det også min erfaring at bare det at der er en hund til stede
er noget der indgyder respekt hos de fleste...

Da jeg for mange år siden flyttede ind i et rækkehus i Odense, havde der 1
uge forinden været indbrud i lejligheden. Jeg havde så min
labrador/rottweiler/ruhåret hønsehund hanhund med, og de 2 år jeg havde ham
var der ingen indbrud i nogen af boligerne i hele blokken - 14 dage efter
han var blevet aflivet, blev naboens bil stjålet, og flere af naboerne havde
problemer med underlige fodspor i haven, hvilket tydede på at der var nogen
rundt at kigge efter ting der kunne hugges. Alt dette stoppede igen, da jeg
efter nogle måneder fik ny hund .

Hilsen
Carina

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 23:11

Carina Graversen wrote:

> [...]
> alt for stor i forhold til at hunden i realiteten kommer til at
> forsvare sin fører. (Jeg har dog intet imod bidearbejde generelt som

Jeg takker for en god forklaring, der var åbenbart nogle elementer
jeg havde fået galt i halsen

> [...]
> totalt kaos - desuden er det efter min mening et dårligt hundeliv, da
> hunden slet ikke er skabt til at skulle have ansvaret for at forsvare

Det lyder rigtigt, man må vel også formode at ens hund sådan rent
naturligt vil forsvarer flokken hvis det brænder på.

> I øvrigt så er det også min erfaring at bare det at der er en hund
> til stede er noget der indgyder respekt hos de fleste...

Det er også min, ikke at det altid er af det gode, nogle mennesker
bliver jo skræmt helt uden grund.
Men jeg ville værer et skarn hvis jeg ikke indrømmede at jeg hygger mig
hvergang en flok rødder viger pladesen på fortorvet når jeg lufter mine hunde

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 07:09

"Carina Graversen" <ina@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden kommer til at bide en uskyldig er alt for stor i forhold til at
> hunden i realiteten kommer til at forsvare sin fører.

Er der nogen der ved hvordan juraen/retspraksis er på dette punkt. Jeg mener
det er ulovligt at anvende sin hund som våben overhovedet, også hvis det er
i forsvar. Jeg mener også det er ulovligt at træne med skjult ærme uden
tilladelse (en tilladelse, som en vagtmand typisk kan have). Med andre ord
må man godt anvende hunden til at stoppe en forbryder/angriber når man har
tilladelsen. Eller hvordan er det?

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 10-12-05 08:00

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre ord må man godt anvende hunden til at stoppe en forbryder/angriber
> når man har tilladelsen. Eller hvordan er det?

Jeg har fulgt lidt med på sidelinien.

Da vi i 80erne trænede PH med vores schæferhunde, trænede vi med skjult
ærme. Hundene blev ikke aggresive af den grund. De stoppede jo bare
"manden", når de fik besked på det. "Manden" havde jo også en pistol eller
en stok som han forsøgte at holde hunden væk med. Vi havde ikke speciel
tilladelse. Hvordan det er nu, ved jeg ikke.
Dengang var det også leg for hunden. Vi optog en film hvor min mand var
figurant og stak af med en dames taske. Jeg sendte så min hund efter ham, og
hun stoppede ham uden problemer, selv om det var hendes "farmand". Vores
schæferhunde var de mest fredelige hunde, og de legede gladeligt med børn.

En af mine nuværende hunde en collie giver fint hals på kommando, han kan
også finde en figurant, men han tager ikke ærme kun bar arm (min). Han bider
heldigvis ikke hårdt. Collier er ikke særligt vagtsomme, de gøer hvis der
går nogen forbi haven, ikke hvis de går ind. Heldigvis har vi to
dværgpinschere til at passe på.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 08:34

"Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fulgt lidt med på sidelinien.
>
> Da vi i 80erne trænede PH med vores schæferhunde, trænede vi med skjult
> ærme. Hundene blev ikke aggresive af den grund.

Jeg mener heller ikke at en hund bliver agressiv af at blive trænet med
skjult ærme, men det betyder at man kan bruge hunden mod hvem som helst, når
som helst. Derfor kan det jo godt være i byttedrift. Jeg har hørt at selv
politiet bruger idag alene byttedrift.

> [...]
> en stok som han forsøgte at holde hunden væk med. Vi havde ikke speciel
> tilladelse. Hvordan det er nu, ved jeg ikke.

Jeg mener engang at have hørt af en vagt at man skulle have tilladelse til
at træne med skjult ærme. Med andre ord må det jo være direkte forbudt at
træne hunde til at bide mennesker. Hvilket jeg også har forstået er grunden
til at de belgiske og franske ring-programmer ikke bliver udøvet her i DK.

Der er også en anden ting der undrer mig. I min barndom sagde man at hvis
man sagde "puds ham" til en hund, ville den fare hen og bide manden. Så det
må jo være noget mange har trænet dengang (i 60'erne). Er der nogen der ved
noget om det???

Alt i alt tyder det jo på at noget er blevet forbudt, som var tilladt til op
i 80'erne.

> [...]
>
> En af mine nuværende hunde en collie giver fint hals på kommando, han kan
> også finde en figurant, men han tager ikke ærme kun bar arm (min).

Det kommer jo helt an på hvad man lærer hunden op til.

Mvh
Søren

Fra : Jytte B

Dato : 10-12-05 08:54

> "Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer jo helt an på hvad man lærer hunden op til.

Det gælder ikke for collier, de har deres helt egen mening.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-05 21:49

> Hvilken værdi har træningen så om jeg må spørge ???

Stor sportslig værdi. Ikke mindst for hunden selv .

I princippet skal hunden i forsvarsprogrammerne standse en forbryder på
flugt eller som kommer imod ved at bide i hans arm (i hundesport: ærme) og
bevogte en forbryder som står stille. Det har altså intet med at bide eller
skræmme en indbrydstyv at gøre.

> Det kan jeg godt følge, men det kan da have en præventiv effekt hvis
> Susanne kan få sin hund til at gø af nogen hun føler sig utryg ved.

Måske. Men nu gik det mest på at bevogte et tomt hus. I øvrigt tror en
voldsmand kan gennemskue situationen hvis man siger "halse" til hunden, og
den så begynder at gø. Men jeg tror de fleste hunde vil forsvare deres ejer
hvis han bliver truet.

OK

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 09-12-05 22:23

Søren LH wrote:
> I øvrigt tror en
> voldsmand kan gennemskue situationen hvis man siger "halse" til
> hunden, og den så begynder at gø.

LOL
Og hvis man så bagefter giver den en godbid som belønning
er slaget nok vundet

/Jens (der nu har hørt om mere diskrete kommandoer end "halse")

Fra : Søren LH

Dato : 10-12-05 06:46

> LOL
> Og hvis man så bagefter giver den en godbid som belønning
> er slaget nok vundet
>
> /Jens (der nu har hørt om mere diskrete kommandoer end "halse")

Man kunne selvfølgelig indøve halsgivning på kommandoen "Tag manden"

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 09-12-05 21:17

> [...]
> få en forskrækkelse eller smerte hver gang der kommer en fremmed til
> huset. Jeg vil tro at tre gange kan gøre det........

jeg vil mene at nogle hunde har det i sig af natur, og andre ikke. man må se
hvad de oprindeligt har været brugt til, og om det stadig ligger i linierne.
brugshundene er vel pr. natur mere vagtsomme end andre typer.
jeg er da fx ikke i tvivl om at min boxerhan ville stille sig op hvis der
kom en fremmed anstigende på mystisk vis, og at han ville forsvare hus og
hjem og børn med sit liv hvis det gjaldt. men i det daglige er han bare mors
kylling. det tror jeg ikke at man behøver at indlære disse hunde (brugs).
og hvis det ikke ligger til dem, hvorffor så tvinge en unaturlig adfærd i
dem?
jeg ville da heller ikke forlange at min cairn skulle andet end at slikke
dem til døde...
mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 09-12-05 21:49

> [...]
> dem?
> jeg ville da heller ikke forlange at min cairn skulle andet end at slikke

Ja, ja, mange hunde har det i sig af natur, de behøver ikke lære det,
snarere tværtimod, de skal lære at styre det. De fleste hyrdehunde er avlet
til det gennem tiden, da hyrdehunden skal kunne beskytte fåreflokken mod
røvere. Gårdhunde vel det samme - de skal bevogte gården.

Og så mener jeg bestemt ikke man skal tvinge vagtsomhed frem i hundene, og
slet ikke på den måde jeg beskrev, det skulle jeg måske have nævnt. Når en
hund er i forsvar (udøver sin vagtsomhed) er den i frygt/angst, og det er da
synd, hvis det kan undgås.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 10-12-05 22:25

Søren LH skriblede bla:

..> Når en hund er i forsvar (udøver sin vagtsomhed) er den i
> frygt/angst, og det er da synd, hvis det kan undgås.

Absolut ikke enig generelt.

Min er direkte modsat nemlig frygtløs, og den tillader overhovedet ingen
uønsket på ejendommen
De skal godkendes og jeg garanterer for den angriber en indbrudstyv hvis den
overrasker en sådan når den er alene hjemme.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 16:37

> [...]
> dem?
> jeg ville da heller ikke forlange at min cairn skulle andet end at slikke

I de fleste tilfælde er det også nok at hunden bare knurre lidt eller
gør så fordufter evt. ubudne gæster hvis da vovsen har en rimelig
størrelse

Tøsen

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 16:36

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse
klip
klip

> [...]
> få en forskrækkelse eller smerte hver gang der kommer en fremmed til
> huset. Jeg vil tro at tre gange kan gøre det........

Har vi så fundet ud af at den faktisk godt kan holde vagt ... Min bror
kom her i formiddags menes vi sov og vadede bare ind .. Det var meget tæt på
at Bugsy havde snuppet en luns af ham hvis ikke han havde skyndt sig ud da
hunden kom væltende

Tøsen

Fra : sn

Dato : 10-12-05 13:51

pwh wrote:

> Men Susanne mangler at fortælle hvor høj prioritet det har for hende
> at have en vagt/forsvarshund til at man kan forslå noget fornuftigt
> endnu.

Nu der det ikke fordi jeg går i evig angst for at nogen skal overfalde mig,
eller begå indbrud (så er det vist mere en psykolog end en hund jeg har brug
for!)
Det er heller ikke fordi jeg ønsker en hund der knurrer eller viser børster
af enhver der passerer på fortovet.

Men _hvis_ uheldet skulle være ude, ville det da være rart om hunden
reagerede (dog ikke ved at gemme sig under dynen som min kat gør, hvis der
er "farlige" lyde).
Min onkel havde en gang en puddel. Den knurrede og gøede hvis nogen slog ud
efter eller ruskede nogen i "dens" familie. Den gjorde aldrig mere end det,
men ville en fremmed jo ikke kunne vide. Mig bekendt var det ikke noget de
havde øvet med den, så hvis det er en adfærd der er normal (med alle de
forbehold man nu engang kan ta'), så er det langt hen ad vejen blot det jeg
ønsker. At hunden ta'r mig i forsvar hvis der er fare på færde.

Det hele startede faktisk bare med, at jeg ville vide om det var forsvarlig
at lade en hund være alene hjemme 8-9 timer om dagen, - og så har det
udviket sig !

Men jeg er glad for de mange inputs, og flere har antydet at hunden
sandsynligvis vil have en naturlig beskyttertrang, og det kan jeg fint
stille mig tilfreds med.

Susanne Nielsen.

Fra : pwh

Dato : 10-12-05 14:17

sn wrote:
> Det hele startede faktisk bare med, at jeg ville vide om det var
> forsvarlig at lade en hund være alene hjemme 8-9 timer om dagen, - og
> så har det udviket sig !

*LOL*
Velkommen til hundegruppen, her er vi nogle sludrerhoveder

> Men jeg er glad for de mange inputs, og flere har antydet at hunden
> sandsynligvis vil have en naturlig beskyttertrang, og det kan jeg fint
> stille mig tilfreds med.

Det tror jeg da også du kan regne med, nogle racer så mere end andre.
Der skal så også helst værer lidt korpus bagved, en Puddel tror jeg ikke
skræmmer ret mange voldsmænd væk

/Jens

Fra : sn

Dato : 10-12-05 14:38

pwh wrote:

> *LOL*
> Velkommen til hundegruppen,

Tak!

>her er vi nogle sludrerhoveder

Bliv endelig ved.

Susanne Nielsen.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 15:44

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:HzAmf.60

> Det tror jeg da også du kan regne med, nogle racer så mere end andre.
> Der skal så også helst værer lidt korpus bagved, en Puddel tror jeg ikke
> skræmmer ret mange voldsmænd væk

Pudler fås jo i flere størrelser. En kongepuddel er jo ikke helt lille.
De kræver så noget mere, mht. pelspleje og klipning end f.eks. en golden.

Susanne- du kan også kigge på en boxer. De ser altid lidt knotne ud, selvom
de vist er nogle "lalleglade" væsner.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 10-12-05 16:55

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> Susanne- du kan også kigge på en boxer. De ser altid lidt knotne ud,
> selvom de vist er nogle "lalleglade" væsner.
>
> Mvh. www.tjekmig.dk
>------------------

her vil jeg så blande mig lidt..(-;
en boxer kræver en del beskæftigelse, specielt i de første par år, de kan
være noget af det mest irriterende, provokerende hyperaktive tonsehoveder
hvis de ikke får tilfredstillet deres behov for aktivitet. det kan så være
så meget, ligefra spor til agility, en god varieret gåtur, god træning osv.
er det på plads, så er det en pragtfuld følgesvend for livet, og altid glad
og klar til leg, selv langt op i årene. beskyttende når det kræves, og en
god ven for børnene, kærlig og loyal, og er ikke en race der har tendens til
at stryge . jeg har haft 4 boxere gennem tiden, og har 2 nu, en han og en
tæve.
så det var lidt input om boxeren...

jeg har også til dit behov tænkt på en berner sennen, snkt bernhard eller
new foundland?, de er rolige og knapt så aktivitetskrævende, og har så
absolut et ydre der burde holde uvelkomne væk.

mvh. marie

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-12-05 14:01

"sn" <sn67@ping.dk> writes:

> [...]
> til, - lærevillig og hengiven.
> Men vil den være god som vagthund og beskytter?

Har du overvejet en Newf? Stor, rolig, afslappet, skøn og hengiven.
Kræver ikke en hel masse motion og er god til at slappe af ud over
hele gulvet.

Siri, min newfpige på 18 måneder er i hvert fald meget beskyttende
over mig. Hvis ikke min mand er hjemme holder hun godt øje med dørene
og vil ikke gå langt væk fra mig. Og kommer der så nogen hun ikke
kender, så knurrer hun af dem. Og et newfknur er nu ikke helt at spøge
med. En enkelt gang har hun gøet af nogen og de forsvandt _meget_
hurtigt. Og går man tur med en hund i den størrelse vil det virke
præventivt, også selvom newfen måske bare vil snakke. :)

Den kræver noget pelspleje og den kan slæbe en del skidt ind, men det
kan en golden nu også.

http://trinekc.dk/siri.php

Her er billeder af min lille tøs. En rigtig dejlig vovse.

Mvh Trine

--
Stor julebutik med gaver, pileting, nisser, glaskugler og meget mere.
Tag familien med og fæld jeres eget juletræ i vores skov.

Fra : Zeki

Dato : 10-12-05 17:03

> [...]
> gå til, - lærevillig og hengiven.
> Men vil den være god som vagthund og beskytter?

Nej!!!

Mvh
Zeki

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 17:15

KLIP

> Nej!!!
>
> Mvh
> Zeki

Fordi???

Mvh
Camilla

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 16:52

"M&M" <milla snabela jyde punktum dk> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Fordi???
>
> Mvh
> Camilla

Den vil forsøge på at slikke en evt. indbrudstyv til døde ... lab og golden
er ikk ret meget vagthunde
Men en lab eller golden blandet med lidt rottweiler .. se så er der gode
chancer for at få en dejlig rolighund der oss kan holde vagt

Tøsen

Fra : pwh

Dato : 11-12-05 17:24

OZ7PUS wrote:
> Men en lab eller golden blandet med lidt rottweiler .. se så er der
> gode chancer for at få en dejlig rolighund der oss kan holde vagt

Det er nemlig hvad der passer,
og jeg har self et pragteksemplar af en Lab/Rotte i Angel
http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel1.JPG

/Jens

Fra : OZ7PUS

Dato : 11-12-05 17:34

> Det er nemlig hvad der passer,
> og jeg har self et pragteksemplar af en Lab/Rotte i Angel
> http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel1.JPG
>
> /Jens

En ren rotte kan også være en god familiehund ... men ikke til en 1. gangs
hunde ejer .. Jeg ville ikke engang selv have en ren rotte da de er MEGET
specielle
Men blandet med labradårende er de super familiee hunde med fine vagt
egenskaber .. For det meste vel og mærke, Har mødt dem der ikke var .. også
rene rotter

OZ3BTO

Fra : Leyna

Dato : 11-12-05 18:36

On Sun, 11 Dec 2005 17:23:57 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>og jeg har self et pragteksemplar af en Lab/Rotte i Angel
>http://hjem.tele2adsl.dk/pwh/DreamHC/Download/angel1.JPG

Og du bliver ved med at prale...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 11-12-05 18:37

Leyna skriblede bla:

> Og du bliver ved med at prale...

Tænkte det samme
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 11-12-05 19:42

On Sun, 11 Dec 2005 18:37:10 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Tænkte det samme

Tror du osse vi skal se HELE hans billedsamling af de lallede køtere
han har?

OBS! Køter er kærligt ment!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 11-12-05 20:00

Leyna skriblede bla:

> Tror du osse vi skal se HELE hans billedsamling af de lallede køtere
> han har?

Han er faktisk ved at lave et billedgalleri til alle 800 billeder
forlyder det men da han kun har modem tager det ca 1 måned at oploade
dem

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 11-12-05 20:14

jopa wrote:
> Han er faktisk ved at lave et billedgalleri til alle 800 billeder
> forlyder det

800 billeder, det var da sidst jeg pralede,
nu er det nok nærmere 900 + en masse filmclip

/Jens

Fra : jopa

Dato : 11-12-05 20:15

pwh skriblede bla:

> 800 billeder, det var da sidst jeg pralede,
> nu er det nok nærmere 900 + en masse filmclip

ok fint.
Glæder mig til at se billeder af din nye Golden

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 11-12-05 22:55

On Sun, 11 Dec 2005 19:59:37 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Han er faktisk ved at lave et billedgalleri til alle 800 billeder
>forlyder det men da han kun har modem tager det ca 1 måned at oploade
>dem

LOL
Og nu tror jeg vi er kommet vældig ot... som sædvanlig
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 11-12-05 20:12

Leyna wrote:
> Tror du osse vi skal se HELE hans billedsamling af de lallede køtere
> han har?

*LOL*
Lallede køtere er ramt lige på en studs, det må jeg jo indrømme

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-12-05 22:57

On Sun, 11 Dec 2005 20:11:44 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>*LOL*
>Lallede køtere er ramt lige på en studs, det må jeg jo indrømme

Ja mine er jo farlige dræberhunde... *fnis*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : pwh

Dato : 11-12-05 20:10

> Tænkte det samme

Midsundelse er en grim ting
Angel blev forøvrigt taget for at værer en Golden Retriver igår,
folks kendskab til racer er altså komisk til tider

/Jens

Fra : pwh

Dato : 11-12-05 20:09

> Og du bliver ved med at prale...

Bliver ved ???
Jeg er slet ikke begyndt endnu

/Jens (som ikke kan gører for at andre skamroser LabRats)