At tabe sig, og tage på ved rygning. +
Fra : Daniel og Stine

Dato : 08-12-05 10:38

Hej derude.
Sidder her med blandede følelser og ved ikke hvad jeg skal tro eller
gøre. Spørgsmålen er helt nede i bunden hvis ikke i har lyst til at læse
introen.

For et år siden vejede jeg mellem 89-91 kg, havde det dårligt og drak
som et svin hver dag... eneste jeg kunne se fornuften med desværre
Men en dejlig december aften i gaden mødte jeg en fantatisk pige, og vi
begyndte at date lidt, komme fast sammen (og siden hen forlove os og
flytte sammen :D) Men jeg stoppede med at drikke, kun til fester en gang
i mellem ellers ikke og i sommers var jeg på vægten og der havde jeg
lige pludselig tabt mig 5kg, min kæreste og jeg snakkede om det nok var
fordi jeg var stoppet med at drikke og fordi jeg havde fået det meget
bedre, til dels med mig selv og min krop men også generelt.. var en
meget gladere person :)

Derefter besluttede jeg mig en lille smule for at ændre lidt i kosten,
jeg dropppede fløden, lavede en lille smule sundere mad, udskiftede
colaen med light saftevand og sådan, kun nogle ret små ændringer.. men
begyndte desværre også at ryge.

Der gik et halvt år ca, og jeg var så på vægten her for 2 uger siden (og
igen i går, for at sikkere mig den første vægt ikke viste forkert) og
gud hjælpe mig om jeg ikke var helt nede på 75kg!, 15kg på et år
faktisk. Er meget stolt og ja havde slet ikke lagt mærke til det, alle
fortalte mig hvordan jeg var begyndte at se tyndere ud, en streg i
luften osv :), havde fået afvide af stort set alle jeg kendte at jeg
havde tabt mig rigtigt meget, men indtil jeg var på vægten havde jeg
ikke kunnet set det. Efter turen på vægten opdagede jeg lige pludselig
hvor meget tyndere mine lår var blevet, mine baller, mine bolle håndtag
er næsten også væk faktisk. Grunden til jeg ikke havde opdaget noget af
alt dette var at min mave stadigvæk er der, som jeg sidder og mærker på
den nu kan jeg godt mærke den er svundet kraftigt ind, men den var der
stadigvæk så når jeg kiggede ned af mig selv var det altid den jeg fik
øje på og følte så ikke jeg havde tabt mig. Men for sjovs skyld prøvede
jeg at stille mig foran et spejl i dag, og fik faktisk et helt chok...
selv om maven er væk, wow hvor har jeg tabt mig så, og er blevet tynd.
Men skulle et spejl til før jeg rigtigt kunne se det.

Pga. jeg har stoppet min uddannelse og ikke ved hvad jeg vil mere, er
jeg startet på idræts linjen på produktions skolen her i aalborg, og ja
er sgu sjovt at dyrke sport for første gang i mit liv, og får en masse
motion og vil godt gøre en ekstra indsats for at komme virkelig i form
og kunne begynde at løbe fast og alt sådan noget.. men samtidig vil jeg
også godt stoppe med at ryge, for ja er ikke nemt med alt den motion når
man ryger.

Men det efterlader mig tilbage her med et kæmpe tvivl spørgsmål. Har
rygning hjulpet til på mit vægt tab, og hvis jeg stopper dag til dag med
at ryge, kommer det hele så tilbage? Jeg er 19 år, og har røget fast i
8-9 måneder, de første 6 måneder 10 om dagen, de sidste 2-3, 20 om dagen.

Et sidste spørgsmål er, hvordan får jeg nemmest/hurtigst ølvommen til at
forsvinde, taler vi mave bøjninger eller vil den bare automatisk følge
med, det jeg også er bange for er at huden ikke kan følge med, at jeg
kommer til at have mega løst og slap hud når fedtet er væk.

På forhånd tak.
Mvh. Daniel W Johansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-12-05 22:58

In article <4397ff0c$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Daniel og Stine wrote:
> [...]
> at ryge, kommer det hele så tilbage? Jeg er 19 år, og har røget fast i
> 8-9 måneder, de første 6 måneder 10 om dagen, de sidste 2-3, 20 om dagen.

Rygning har muligvis hjulpet derhen, at det har erstattet mellemmåltider.
Problemet med rygere der holder op og tager på er, at de ikke dyrker
motion 8smadrede lunger), og erstatter cigaretterne med søde sager.

> [...]
> med, det jeg også er bange for er at huden ikke kan følge med, at jeg
> kommer til at have mega løst og slap hud når fedtet er væk.

Maveøvelser er den letteste måde at stramme mavemusklerne.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-12-05 10:03

Jeg læste engang, at hvis man stoppede med at ryge, så skule man løbe 5 km
om dagen, for ikke at tage på.

Så det må vel også virke omvendt - Starte med at ryge= løbe 5 km om dagen.

Hygge
MJ

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-05 11:28

In article <dne5k0$1k06$1@newsbin.cybercity.dk>, Martin Jørgensen wrote:
> Jeg læste engang, at hvis man stoppede med at ryge, så skule man løbe 5 km
> om dagen, for ikke at tage på.
>
> Så det må vel også virke omvendt - Starte med at ryge= løbe 5 km om dagen.

Nej - Man taber sig ikke ved at starte med at ryge.
Man tager på når man stopper fordi man erstatter cigaretterne med
slik o.lign.

Hvor mange kalorier mener du der stryger pr cigaret ?

5 km løb * 75 kg person = 375 kcal.
Sukker har 4 kcal energi per gram. Så det svarer til 94 gram sukker
eller 42 gram fedt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-12-05 11:41

Povl H. Pedersen skrev:

> Nej - Man taber sig ikke ved at starte med at ryge.

Er det nu osse korrekt? De tre første hits fra "smoking metabolism" på
Google siger:

Fra <http://www.healthed.msu.edu/fact/smoking_cessation_weight.shtml> ::
»It is true that some studies have shown that cigarette smoking
increases ones metabolic rate--the rate at which the body uses
energy throughout the day.«

Fra <http://metabolism.com/news/2001-05-24/> ::
»Nicotine, one of the components of cigarette smoke, increases
energy expenditure by stimulating the central nervous system.
Once this drug is removed from a person's system, energy
expenditure returns to normal.«

Fra <http://health.discovery.com/centers/quit_smoking/articles/weight.html> ::
»Understanding the effects of smoking on weight is the first step:
· Smoking does burn calories, up to 200 a day in a heavy smoker.
· Smoking increases energy expenditure, or metabolism.
· Quitting smoking causes weight gain because the body begins
to work more efficiently. The body's metabolism slows and food
is digested more efficiently.
· Insulin levels increase, which enable the body to process more
sugar for energy.«

> Man tager på når man stopper fordi man erstatter cigaretterne med
> slik o.lign.

Det lader til at billedet er mere kompliceret end som så.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-12-05 16:55

In article <439ab0a6-7e72970c-2e68-4a7f-841e-abbd81845777@news.szn.dk>, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> »It is true that some studies have shown that cigarette smoking
> increases ones metabolic rate--the rate at which the body uses

Det samme gælder koffein.

> [...]
> sugar for energy.«

> Det lader til at billedet er mere kompliceret end som så.

De 200 kcal for en heavy smoker svarer for en 75kg person kun til 2,7 km
motion. Så de 5km er groft overdrevet. Og det var for en heavy smoker det
svarer til så meget.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 18-12-05 17:28

> [...]
> motion. Så de 5km er groft overdrevet. Og det var for en heavy smoker det

Konklusionen må så være at overvægtige skal starte på at ryge og drikke
litervis af kaffe hver dag :) Så bliver de så dejlig slanke :) (For vi ved
jo: kræft slanker :) )