Snupper ting fra bordet :-(
Fra : Webpoint

Dato : 08-12-05 07:00

Hej

Min lille jack Russell Terrier har en uvane med at hugge diverse ting fra
vor sofabord og så stikke af med det bagefter. ( Og sådan en er ikke lige
til at fange igen

Vi har selvfølig prøvet med bestemte "NEJ" - Men det preller totalt af !

Og efterhånden er det blevet et kæmpe irritiationsmoment.

Hvad ville i gøre, for at vænne den af ?

Kim

Fra : js

Dato : 08-12-05 09:54

Webpoint skrev:
> [...]
>
> Og efterhånden er det blevet et kæmpe irritiationsmoment.
>
> Hvad ville i gøre, for at vænne den af ?

Det er lederskab der mangler.
Hunden tror den bestemmer ( det gør den nok også)

Jørgen O

Fra : pwh

Dato : 08-12-05 09:48

Webpoint wrote:
> Hej
>
> Min lille jack Russell Terrier har en uvane med at hugge diverse ting
> fra vor sofabord og så stikke af med det bagefter. ( Og sådan en er
> ikke lige til at fange igen

Du skriver ikke om det er en hvalp eller en voksen hund.
Det lyder for mig som om at du har et seriøst lederskabsproblem
hvis din hund for det første stjæler fra bordet foran næsen på dig,
og derefter stikker af fra dig og ikke vil komme når du kalder.
Så det er bok grundlæggende opdragelse din hund mangler
når den tilsyneladene ikke har respekt for dig.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 08-12-05 11:00

Webpoint wrote:
> Hvad ville i gøre, for at vænne den af ?

Hej Kim

Som de lykkelige ejere af en PON, som er notoriske kleptomaner, har vi været
igennem en pæn stak gode råd. For os er/var det ikke et lederskabsproblem,
sådan er denne hunderace bare af natur, og for dig behøver det jo ikke at
være lederskabet der ikke er på plads.
Det kan jo være at hunden bare vil fange din opmærksomhed, lege med dig.
For os har det hjulpet at gøre det til noget ubehageligt at stjæle, eller i
hvertfald ikke give hende den opmærksomhed hun prøver at få ved at stjæle.
Selvfølgelig et vredt, dybt Nej når man tager hunden på fersk gerning eller
et sprøjt med vandpistolen ( hun hader vand). men hun er jo en luskebuks der
sagtens kan aflure at der ikke er nogen der kigger lige nu, så det lykkes
hende stadig af og til.
Vi afleder hendes opmærksomhed, hvilket her bare betyder at man går ud og
tager fat i dåsen med hundekiks, vups så er det hun har stjålet ikke
interessant, hun sætter sig pænt foran os. Vi går igennem nogle minutters
øvelser enten træning "på plads, sit ,dæk, stå, bakke,give hals" og lignende
eller tricks som give pote, danse, o.s.v.... og først derefter får hun sin
kiks, så hun belønnes for at have lave noget, ikke for at stjæle fra bordet.
Da vi søgte hjælp hos diverse opdrættere af PON'er om det stjæleri, fik vi
rådet om at f.eks binde grydelåg eller andet larmende fat i den ting hunden
hyppigst stjæler fra bordet, så det larmer helt vildt, når det ryger ned af
bordet. Det virker ikke på vores tæve Hun blev godt nok forskrækket
første gang, men de efterfølgende gange, stod hun bare med logrende hale
lige i vejret og tingen i munden.
Vi fik også rådet at sætte musefælder, de der smækfælder på bordet omkring
de ting hunden stjæler. Den skulle så blive forskrækket af larmen fra de
klappende fælder. Det gjorde vores ikke - hun gnaskede bare fælderne i små
stykker.
Vi prøvede at finde et mønster i stjæleriet. De gange vores hund stjal var
typisk når vi lavede noget hun ikke var med til, når hun synes at vi havde
glemt hende. Vi forsøgte derfor at lære hende en anden kontaktform og gøre
det sjovere at komme og skubbe til os, end at stjæle.
Det er lykkedes meget langt hen ad vejen, men en af skoene i entreen skal
bare med en tur rundt i stuen når hun er glad

/ Anette