2 adsl opkoblinger i en pc
Fra : Per Jensen

Dato : 06-12-05 18:59

Jeg har idag en 2048/512 gennem min kones job og får fra mit job en adsl
mere.

Kan man rent praktisk koble disse således man får en hurtigere forbindelse

mvh

Per

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-12-05 19:16

"Per Jensen" <per@jensen.net> crashed Echelon writing

> Jeg har idag en 2048/512 gennem min kones job og får fra mit job en
> adsl mere.
>
> Kan man rent praktisk koble disse således man får en hurtigere
> forbindelse

Enten lave din egen pc som er router der kan load balancing eller måske
http://www.danbit.dk/produkter/2111.phtml (bemærk ingen salg uden SE nr)

Jeg kender selv ikke nogen routere fra edbpriser listen som kan 2 wan
forbindelser og samtidig benytte dem begge samtidigt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-12-05 19:40

Der er f.eks http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18770

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 02:31

Per Jensen wrote:
> Jeg har idag en 2048/512 gennem min kones job og får fra mit job en
> adsl mere.
>
> Kan man rent praktisk koble disse således man får en hurtigere
> forbindelse
Bliver begge forbindelser fra samme udbyder?

Hans

Fra : Per Jensen

Dato : 07-12-05 14:26

> Bliver begge forbindelser fra samme udbyder?
>
> Hans

Jeg ved det ikke endnu da jeg først tiltræder det nye job 1-1, vil det gøre
nogen forskel

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 14:41

Per Jensen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ved det ikke endnu da jeg først tiltræder det nye job 1-1, vil
> det gøre nogen forskel

Jeg kunne godt forestille mig at du vil få DNS problemer, hvis du ikke kan
finde fælles DNS servere til de to wan-porte, og dermed få svært ved at få
load-balancing til at fungere efter hensigten.

Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-12-05 18:04

Hans has brought this to us :
> Jeg kunne godt forestille mig at du vil få DNS problemer, hvis du ikke kan
> finde fælles DNS servere til de to wan-porte, og dermed få svært ved at få
> load-balancing til at fungere efter hensigten.

Hvis det er tilfældet så er det meget simpelt at sætte en lille DNS
fætter op på enten en lokale server eller på hver af maskinerne, så er
det problem løst.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-12-05 15:01

On Tue, 6 Dec 2005 18:58:37 +0100, "Per Jensen" <per@jensen.net>
wrote:

> Jeg har idag en 2048/512 gennem min kones job og får fra mit job en adsl
> mere.
>
> Kan man rent praktisk koble disse således man får en hurtigere forbindelse

Der er forskellige boxe, der påstår at 'load-balancere' to tilfældige
Internet-linier. Det er strengt taget noget sludder, for der bliver
ikke balanceret noget som helst. Man kan med rimelighed kalde det
'fordeling af forbindelser', men det lyder selvfølgelig ikke lige så
sexet for en marketing-mand.

Det billige udstyr kan typisk køre NAT på begge linier, og fordele nye
TCP-forbindelser på de to Internet-linier. Da der bruges NAT, kommer
svaret tilbage samme vej, og dermed fordeles forbindelserne på de to
linier.

Men 2 x 2 Mbps bliver ikke til 4 Mbps på den måde. Man kan ikke starte
en download på én linie og så forvente at når linien er 'fyldt op', så
bruger man bare af den anden. Hvis man har en myriade af downloads
samtidig, eller man er mange brugere, kan man dog godt opleve en del
forbedring.

Og trafik initieret udefra bliver heller ikke hverken load-balanceret
eller automagisk fordelt mellem de to linier. Hvis man fx har en web-
server, vil en klient udefra lave et navneopslag og få en IP-adresse,
og den adresse hører kun til på den ene forbindelse, så al den slags
trafik vil komme samme vej ind (og ud). Det er i øvrigt ikke engang
alle de billige boxe der overhovedet kan håndtere 'indgående' trafik.

Kort sagt: Man får ikke nødvendigvis alt det ud af det, som man havde
håbet.

Og så i øvrigt: Check først med de to arbejdsgivere, om I overhovedet
må det. Det er ikke engang sikkert, I hver især må bruge dem til andet
end jeres eget arbejde. Det vil være dumt, at blive bortvist fra sit
nye arbejde for 'misbrug af firmaets IT-systemer'.

-A