Endnu simplere css_?
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 13:42

Hej alle...jeg får så tit svar her, både på de simple og de lidt
sværere...og det glæder mig jo meget..:)

Her er 2 af de lette:

Fik "tudet" ørerne fulde for et års tid eller to siden, at det var sådan
man lavede en linie (hr) for at få en tynd linie:

hr {
color: #000099;
background: #000099;
height: 1px;
border-color: #000099;
border: none;
}

.... men nu duer det åbenbart ikke mere iflg. w3c...
Hvad gør man så, hvis man vil have en fin, tynd, ensfarvet,
vandret linie?

Og en anden ting i dette exempel:

h1 {
font-family : Verdana, Arial, Helvetica, Sans-serif;
font-size: 24px;
font-weight : bold;
color: #000099;
background-color:inherit;
}

Der er åbenbart ingen forskel (iflg w3c) om man bruger

background-color:inherit;
eller
background:inherit;

men det kan da kun være den ene der er rigtig...(?)

.... Jeg synes w3c er lidt krakilske, så der kommer nok ændrede "regler"
for disse ting, og så vil jeg gerne være på forkant...:)

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

(Erstat evt. AT med @ i mailadressen hvis du mailer direkte)
Min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-12-05 14:10

Thore skrev:

>hr {
>color: #000099;
>background: #000099;
>height: 1px;
>border-color: #000099;
>border: none;
>}
>
>... men nu duer det åbenbart ikke mere iflg. w3c...

Nej, height findes ikke, en line-height eller font-size kan
måske bruges i stedet for.

>background-color:inherit;
> eller
>background:inherit;
>
>men det kan da kun være den ene der er rigtig...(?)

Nej, de er begge rigtige.

background er en kort form, hvor du kan placere de forskellige
background-egenskaber i stedet for at udspecifere dem i de
forskellige, som
background-image
background-color
background-position
background-repeat
background-attachment

F.eks.
background: white url(bg.png) center no-repeat fixed
i stedet for
background-color: white;
background-image: url(bg.png);
background-position: center;
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : David Trasbo

Dato : 06-12-05 14:26

Thore skrev:

> hr {
> color: #000099;
> background: #000099;
> height: 1px;
> border-color: #000099;
> border: none;
> }

Du fortæller først browseren at rammen skal have farven #000099, og derefter
skriver du at der ingen ramme skal være. Kan det ikke også være en af
årsagerne til at det ikke validerer?

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-12-05 14:38

David Trasbo skrev:

>Du fortæller først browseren at rammen skal have farven #000099, og derefter
>skriver du at der ingen ramme skal være. Kan det ikke også være en af
>årsagerne til at det ikke validerer?

Så intelligent er validatoren ikke.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : David Trasbo

Dato : 06-12-05 14:41

Knud Gert Ellentoft skrev som svar:

> Så intelligent er validatoren ikke.

Nej, men det forvirrer sikkert browseren alligevel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-05 21:55

David Trasbo skrev:

>>> validerer?

> Nej, men det forvirrer sikkert browseren alligevel.

Det tror jeg ikke. Den skriver farveværdien ned i den triplebyte
hvor den skal stå, og så bliver den bare aldrig brugt til noget.
Det forvirrer ingen browser.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 07-12-05 14:14

Bertel Lund Hansen skrev som svar:

> Det tror jeg ikke. Den skriver farveværdien ned i den triplebyte
> hvor den skal stå, og så bliver den bare aldrig brugt til noget.
> Det forvirrer ingen browser.

Men så er det jo egentlig spild af arbejde at skrive det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-05 15:47

David Trasbo skrev:

> Men så er det jo egentlig spild af arbejde at skrive det.

Jo, og jeg ville da også ændre mit CSS hvis det var mig der havde
fået lavet sådan noget, men det er ikke noget praktisk problem.
Det forsinker højst browseren i en milliontedel sekund.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 08-12-05 13:34

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jo, og jeg ville da også ændre mit CSS hvis det var mig der havde
> fået lavet sådan noget, men det er ikke noget praktisk problem.
> Det forsinker højst browseren i en milliontedel sekund.

Nej, men det virker lidt rodet. Hvis der kommer nogle og lurer i
stylesheetet ville de sikkert mene at det var noget sjusk.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-05 17:21

David Trasbo skrev:

> Nej, men det virker lidt rodet.

Lidt rodet at skrive alle linjerne efter samme opskrift? Det
forstår jeg ikke.

> Hvis der kommer nogle og lurer i stylesheetet ville de sikkert
> mene at det var noget sjusk.

Man kan ikke stille alle tilfreds. Jeg går efter at gøre det så
let for mig selv og andre som muligt. Hvis andre har andre
prioriteter, så dem om det.

--
Bertel

Fra : Frank Olieu

Dato : 06-12-05 14:55

_Thore_ skrev | wrote | écrivit (06-12-2005 13:41):

> Hvad gør man så, hvis man vil have en fin, tynd, ensfarvet,
> vandret linie?

Her er en mulighed som validerer:

hr {
width:80%;
height:1px; /* for IEs skyld! */
border: solid #000099;
border-width:0 0 1px 0;
}

Til inspiration: http://www.sovavsiti.cz/css/hr.html

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : Frank Olieu

Dato : 06-12-05 15:05

_Frank Olieu_ skrev | wrote | écrivit (06-12-2005 14:55):

> Her er en mulighed som validerer:
>
> [kode]

....ellers kan du fx. også bruge noget à la:

p.last { padding-bottom:2em; border-bottom:solid 1px #000099; osv... }

på den sidste <p> i hver sektion. (<p class="last">)

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 15:35

On Tue, 06 Dec 2005 14:55:27 +0100, Frank Olieu
<frankSP@M-ME-NOTolieu.net> wrote:

>Her er en mulighed som validerer:
>
>hr {
>width:80%;
>height:1px; /* for IEs skyld! */
>border: solid #000099;
>border-width:0 0 1px 0;
>}

Har ændret lidt og det fungerer...tak..:)

>Til inspiration: http://www.sovavsiti.cz/css/hr.html

Det var faktsik den side, jeg havde lavet den oprindelige ud fra for
nogle få år siden..:)