Dårlig tarmluft - og masser af den
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 10:10

Et medlem i min familie lider af luft i maven. Og som om dét ikke var træls
nok, så er det tillige en særdeles "giftig" dunst, han kan lukke ud - og han
synes selv det er ret træls.

Det er vel at mærke den samme giftige dunst fra gang til gang - også selvom
vedkommende har spist det samme som vi andre, der ikke får samme problem.

Lugten minder en del om den, der kommer fra rådne æg. Så det er faktisk mere
end almindeligt ildelugtende!

Hvad kan det skyldes? I går gættede vi på, at han må have en speciel
bakterieflora i maven - som en surdej, der hele tiden overlever. Men er der
noget at gøre ved det? Og hvad i givet fald? Det er et problem, som han har
haft et par år.

Og så skal det lige tilføjes, at familien ikke anser det for at være et
problem at lukke en prut ud. Det tager man rimeligt let på og resten af
familiens prutter forårsager yderst sjældent rynkede næser. Men ham her...
han er bare for meget for både sig selv og andre. *S*

Han har i øvrigt også andre maveproblemer: sure opstød og tendens til svien
og brænden. Der er næppe tvivl om, at hans mave trænger til en genoprettende
"kur". Men hvad gør man? Og er der fødevarer, han specielt bør undgå? Det
ser ikke ud til, at de gængse luftskabere er et nævneværdigt problem for
ham, så vi har mere mistanke til dårlig bakterieflora i maven end til at det
er bestemte fødevarer, han ikke kan tåle.

Mvh. Lisbeth

Fra : John

Dato : 05-12-05 10:46

1.spis flere små fedtfattige måltider og tyg maden godt.
2. spis mandler
3. spis ris
4. undgå grøntsager som f.eks. bønner, ærter, svampe
5. undgå rugbrød og andre kerneholdige produkter
6. undgå frugter
7. slug mindre luft
8. spis yoghurt med aktiv bakteriekultur

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 11:54

"John" <joehatesspam@nospam.spamshit> skrev i en meddelelse

> 1.spis flere små fedtfattige måltider og tyg maden godt.

Han spiser fedtfattigt.

> 2. spis mandler

Hvad gør de?

> 3. spis ris

Han spiser ris en gang imellem.
Hvad gør de ved det aktuelle problem?

> 4. undgå grøntsager som f.eks. bønner, ærter, svampe

Det får han ikke ret tit.

> 5. undgå rugbrød og andre kerneholdige produkter

Det får han stort set aldrig - så han har faktisk overvejet at prøve det i
stedet for at undgå det!

> 6. undgå frugter

Spiser han sjældent.

> 7. slug mindre luft

Den tror jeg ikke på er aktuelt.

Jeg ser ingen tegn på, at manden med tarmluften sluger luft, mens han
spiser - udover at han selvfølgelig trækker vejret. Han spiser stille og
roligt, med lukket mund. Små mundfulde. Små portioner. Tykker maden
ordentligt. Taler ikke med mad i munden. Jeg tror ikke på det er muligt
eller nødvendigt for ham at ændre sit indtag af luft.

Jeg kender i øvrigt en mand, der spiser voldsomt hurtigt, store mundfulde,
tygger maden dårligt og sluger en forfærdelig masse luft undervejs. Det
giver ham hikke, men ikke tarmluft.

> 8. spis yoghurt med aktiv bakteriekultur

Er med på listen over ting, der skal prøves! Har set på netdoktor, at Gaio
anbefales.

Tak for rådene!! Flere af dem vil blive afprøvet.

Mvh. Lisbeth

Fra : John

Dato : 05-12-05 13:46

Mandler modvirker mavesyre og sure opstød...

----------

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 13:58

> Mandler modvirker mavesyre og sure opstød...

Det vil jeg fortælle ham, så han kan prøve!

Tak for tippet!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 05-12-05 11:46

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> et nævneværdigt problem for ham, så vi har mere mistanke til dårlig
> bakterieflora i maven end til at det er bestemte fødevarer, han ikke

måske han burde tage et smut fordi lægen med den svien og brænden i halsen,
det kan være tegn på at der er noget andet galt....

mht luft og lugt fra maven er der her nogle råd man kan følge:
han bør undgå fødevarer som :ærter, bønner, kål, broccoli, blomkål, løg,
sukker og sukkerholdige drikke, kulsyreholdige drikke, alkohol, radiser,
agurker giver øget luft mens fødevarer som æg, skaldyr, asparges,
champignon, porre, løg, hvidløg, kål, stærk krydret mad og stærk ost skaber
lugt.
han bør måske gennemgå sin kost for at se om der er enkelte af disse
fødevarer han spiser meget af....
for at undgå luftudvikling skal han nedsætte mængden af de ovenstående ting,
han skal sørge for at spise langsomt med lukket mund, og undgå at tale
imens, dernæst bør han spise mindre portioner
er luftudviklingen grel kan han prøve at drikke Tyttebær- og tranebærsaft
(fås i helsekostbutikker ) som også hjælper mod lugten, og spise yoghurt og
surmælksprodukter som også hjælper mod lugten. ting som spinat, hovedsalat
og persille kan også hjælpe mod lugt.
en hurtig "nødløsning" kan være at han periodisk prøver at tage Areopax, som
modvirker tarmskum... det giver mindre luft i maven, og dermed mindre der
skal "luftes ud".....
han kan også prøve med Novaluzid opløsning, som virker ved meget mavesyre,
halsbrand og sure opstød og svien..... den har god effekt også hvis man har
tendens til dårlig ånde, pga mavens syrebalance....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 12:36

Sabina H. skrev:

> Areopax

Aeropax®

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 13:16

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han bør undgå fødevarer som :ærter, bønner, kål, broccoli, blomkål, løg,
> sukker og sukkerholdige drikke, kulsyreholdige drikke, alkohol, radiser,

Vi har holdt øje med, hvordan disse fødevarer påvirker ham og det ser
faktisk ikke ud til at have nogen betydning. Forstået på den måde, at vi
ikke har kunne finde nogen tegn på, at nogle fødevarer påvirker mængden
eller dunsten. Problemet er stort set konstant UANSET hvad han spiser. Og
han spiser faktisk meget varieret og forskelligt. Der er eksempelvis langt
mellem at han spiser de samme retter mad og han får faktisk meget
forskellige fødevarer i forskellige mængder.

Dog er der visse fødevarer, som han meget sjældent spiser - ikke fordi han
ikke kan lide dem og ikke fordi de giver problemer, men bare fordi de
pågældende fødevarer ikke er på hans repertoire. Han vil gerne have kål,
hvis det bliver serveret, men han laver aldrig selv retter med kål og får
det sjældent. Men NÅR han får det, påvirker det ikke mere end andet.

> mens fødevarer som æg, skaldyr, asparges, champignon, porre, løg, hvidløg,
> kål, stærk krydret mad og stærk ost skaber lugt.

Hos vi andre skaber det ikke lugt.
Nogle af ovennævnte ting får han aldrig. Nogle sjældent. Og de fleste kun
periodisk.

Selv lange perioder uden æg har ikke givet nogen effekt. Og spiser han æg
efter en lang æggeløs periode, har den ingen effekt på mængden af tarmluft
eller lugten.

Vi kan slet ikke få øje på noget mønster mellem HVAD han spiser, mængden af
tarmluft og lugten. Problemet er nemlig stort set konstant uanset hvad han
spiser. Og han reagerer helt anderledes end vi andre.

Problemet er ca 1½ år gammelt og vi kan ikke greje, at der har været
forandringer (i hans spisevaner), der kan forklare det.

Det hele "lugter" mest af, at han har fået nogle elendige bakterier ned i
maven, som lever godt uanset hvad han spiser. Vi er derfor mest tilbøjelig
til at tro, at det er ændring af tarmfloraen (bakterier/surmælksprodukter)
der skal hjælpe ham.

> han bør måske gennemgå sin kost for at se om der er enkelte af disse
> fødevarer han spiser meget af....

Det har vi prøvet. Og det har desværre ikke givet os et svar, vi tror er det
rigtige. Så den vej er svært at bruge til at finde løsningen.

> han skal sørge for at spise langsomt med lukket mund, og undgå at tale
> imens, dernæst bør han spise mindre portioner

Sådan spiser han! Og han spiser små portioner. Og ofte kun én portion mad.

> [...]
> og surmælksprodukter som også hjælper mod lugten. ting som spinat,
> hovedsalat og persille kan også hjælpe mod lugt.

De ting har ikke været afprøvet. Dem vil jeg give videre.

Surmælksprodukterne er han selv på vej til at prøve.

> en hurtig "nødløsning" kan være at han periodisk prøver at tage Areopax,
> som modvirker tarmskum... det giver mindre luft i maven, og dermed mindre
> der skal "luftes ud".....

Medikamenter er nok den sidste løsning han vælger. Tror han er mere
indstillet på at prøve de andre ting først. Men tipsene vil blive husket.

> han kan også prøve med Novaluzid opløsning, som virker ved meget mavesyre,
> halsbrand og sure opstød og svien..... den har god effekt også hvis man
> har tendens til dårlig ånde, pga mavens syrebalance....

Dårlig ånde har han slet ikke. Det er kun "bagdøren" der kommer dårligt luft
ud af *G*

Tak for rådene!

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 13:37

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Surmælksprodukterne er han selv på vej til at prøve.

Det vil nok være tilrådeligt med de usødede ("naturel") versioner
af surmælksprodukter for at mindske indtaget af sukker.

Danones Actimel kan forholdsvis hurtigt ændre tarmfloraens sammen-
sætning, men det er et temmelig dyrt produkt (30-45 kr/L, afhængigt
af tilbud og købssted). Findes desværre ikke naturel. Cultura har
dog en lignende flora (L. casei F19, hvor Actimel indeholder L. casei
defensis).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 13:44

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Danones Actimel kan forholdsvis hurtigt ændre tarmfloraens sammen-
> sætning, men det er et temmelig dyrt produkt (30-45 kr/L, afhængigt
> af tilbud og købssted).

Skidt med prisen. Han har råd til det.
Danone havde jeg ikke lige tænkt på, selvom jeg husker det fra reklamer. Men
jeg er sådan en, der nok er tilbøjelig til at reagere modsat på visse
reklamer, så jeg havde skudt det fra mig på grund af den heftige reklame,
jeg har set for produktet.

Men jeg tror vi skal give det en chance.

> Findes desværre ikke naturel. Cultura har
> dog en lignende flora (L. casei F19, hvor Actimel indeholder L. casei
> defensis).

Tusinde tak for tippet!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-05 15:19

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Danones Actimel kan forholdsvis hurtigt ændre tarmfloraens sammen-
> sætning,

Har i dag købt 12 flasker Danone Actimel (tilbud i Bilka) og Gaio til ham.
Så starter vi der og ser, hvad dét indebærer. Han får den første i morgen
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : GB

Dato : 07-12-05 16:03

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in

> Har i dag købt 12 flasker Danone Actimel (tilbud i Bilka) og Gaio til
> ham. Så starter vi der og ser, hvad dét indebærer. Han får den første
> i morgen *S*

Køb almindelig acido eller yoghurt naturel. Væsentlig billigere, og
garanteret lige så godt.

Opskrift på Lassi (indisk læskedrik):
2/3 acido eller yoghurt naturel
1/6 vand
1/6 isterninger
Blendes.
Kan tilsættes sukker (ikke for meget!) eller salt efter smag.

Den søde variant kan krydres med lidt vaniljesukker. Pynt evt. med et par
friske mynteblade.

Hvis man er til den salte variant, kan man pynte med en knivspids pulv.
chilipeber og/eller en knsp. pulv. spidskommen.

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-05 01:15

GB skrev:

> Køb almindelig acido eller yoghurt naturel. Væsentlig billigere, og
> garanteret lige så godt.

Det er vigtigt at bakterierne kan klare turen gennem mavesæk (HCl) og
tyndtarm (galde). Kan bakterierne i A-38 og yoghurt det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 08-12-05 01:22

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:43977af2-
17cab8f8-56ef-48fe-a143-3463cff017f9@news.szn.dk:

> Det er vigtigt at bakterierne kan klare turen gennem mavesæk (HCl) og
> tyndtarm (galde). Kan bakterierne i A-38 og yoghurt det?

Erfaringsmæssigt, ja. Det er jo også netop, hvad Danone markedsfører deres
produkter på. De var nok hurtigt blevet standset, hvis det var løgn og
latin.

Desuden kan mange bakterier klare de mest utrolige miljøer. Se bare på
thermofile og halofile bakterier, freksempel.

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-05 11:55

GB skrev:

> Erfaringsmæssigt, ja. Det er jo også netop, hvad Danone markedsfører
> deres produkter på. De var nok hurtigt blevet standset, hvis det var
> løgn og latin.

Hov-hov, det er nogle helt andre bakterier man finder i Danones Actimel,
end i både A-38 og yoghurt - det er derfor jeg spørger.

Jeg ved at L. acidophilus fra A-38 til en vis grad kan tåle passagen til
tyktarmen og etablere en flora der i hvert fald holder et stykke tid.

Er det ikke L. bulgaricus og Streptococcus thermophilus der benyttes til
fremstilling af yoghurt? Jeg kender ikke disse bakteriers formåen.

Den 'aktive' bakterie i Danones Actimel er en selekteret stamme af L. casei,
som er udvalgt fordi den kan klare turen til tyktarmen og etablere sig der
(i det mindste for et stykke tid). L. casei defensis, er den blevet kaldt.
En anden stamme, L. casei F19, findes i Cultura, og kan angiveligt osse
klare mosten.

> Desuden kan mange bakterier klare de mest utrolige miljøer. Se bare
> på thermofile og halofile bakterier, freksempel.

Det er ikke et gyldigt argument for at bakterier i diverse surmælks-
produkter kan klare turen gennem mavesæk og tyndtarm.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-05 01:12

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Har i dag købt 12 flasker Danone Actimel (tilbud i Bilka) og
> Gaio til ham. Så starter vi der og ser, hvad dét indebærer.
> Han får den første i morgen *S*

Spændende, hold os gerne underrettet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : GB

Dato : 08-12-05 01:23

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:43977a69-
70c601e2-a12c-4f1d-bfa7-7ed4a0966789@news.szn.dk:

> Spændende, hold os gerne underrettet.

Kan Danones produkter klare turen gennem mavesyre, pepsinogen, galdesalte
og natriumbicarbonat bedre end - hrm - youghurt?

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-05 11:46

GB skrev:

> Kan Danones produkter klare turen gennem mavesyre, pepsinogen,
> galdesalte og natriumbicarbonat bedre end - hrm - youghurt?

Jeg kan ikke udtale mig om hvorvidt floraen i Danones Actimel klarer
turen gennem mavesæk og tyndtarm bedre end yoghurt, men mig bekendt er
bakterierne udvalgt fra human fæces netop fordi de allerede har været
igennem hele turen og kan klare det.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-12-05 09:19

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Spændende, hold os gerne underrettet.

Han fik første flaske i dag - men måtte kæmpe om indholdet med sine døtre,
der også ville smage og syntes, at det smagte rigtig godt. Så han fik ikke
fuld dosis i dag *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-12-05 09:21

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Spændende, hold os gerne underrettet.

Godt nok har han kun fået 6 flasker actimel på nuværende tidspunkt, men de
seneste 4-5 dage har lugtgenerne for første gang i laaaang tid været helt
normale. Og mængden af luft har været mindre.

Det kan selvfølgelig været tilfældigt - men han fortsætter et stykke tid
endnu for at se, om det fortsætter på den gode måde.

Og madvanerne har ikke været specielt sunde den seneste uge. Der har været
et par traditionelle julefrokoster med øl/snaps indblandet samt stærkt,
krydret mad.

Mvh. Lisbeth

Fra : J. Jensen

Dato : 13-12-05 09:51

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:439e847a$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> et par traditionelle julefrokoster med øl/snaps indblandet samt stærkt,

J. Jensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-05 16:36

Lisbeth Jacobsen skrev:

> [...]
> punkt, men de seneste 4-5 dage har lugtgenerne for første gang
> i laaaang tid været helt normale. Og mængden af luft har været

Hvor glædeligt - hvis det holder. Skriv gerne igen når alle tolv
flasker er konsumeret.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-12-05 11:03

> Hvor glædeligt - hvis det holder. Skriv gerne igen når alle tolv
> flasker er konsumeret.

Vi begynder at tro på, at det var korrekt med følgende formodning:

[...]

Danones Actimel ER vist dét, der har hjulpet. Hans spisevaner er der nemlig
ikke ændret på. I hvert fald ikke til det mere sunde. De har nærmest været
mere usunde end normalt på grund af store julefrokoster med tilhørende øl og
snaps. Men ikke desto mindre - han prutter i normale mængder og det lugter
ikke!

Der er købt endnu en portion Danone Actimel.

Tak for rådet!

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-05 11:16

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Danones Actimel ER vist dét, der har hjulpet. [...] - han prutter
> i normale mængder og det lugter ikke!

Glædeligt - til lykke med det!

> Der er købt endnu en portion Danone Actimel.

Skulle Actimel holde op med at være virksom, så fortvivl ikke. Man
kan få ret store doser mælkesyrebakterier ved at indtage et af de
mange præparater der indeholder frysetørrede bakterier. Fx er 3-5
kapsler Symbioflor nok til at give remouladerøv, og prisen er vel
omkring en krones penge pr. kapsel, så det bliver nogenlunde det
samme som en "flaske" Actimel om dagen. Om virkningen så er den
samme, ved jeg ikke...

> Tak for rådet!

Selv tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Sabina H.

Dato : 05-12-05 13:40

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Problemet er ca 1½ år gammelt og vi kan ikke greje, at der har været
> forandringer (i hans spisevaner), der kan forklare det.

jeg formoder i har forsøgt med en maddagbog, som andre også har
beskrevet....

> [...]
> tilbøjelig til at tro, at det er ændring af tarmfloraen
> (bakterier/surmælksprodukter) der skal hjælpe ham.

det er da et forsøg værd.. hvad med alle disse almindelige "undgå feriemave"
produkter, med mælkesyrebakterier elelr sådan? har de været prøvet?

> Det har vi prøvet. Og det har desværre ikke givet os et svar, vi tror
> er det rigtige. Så den vej er svært at bruge til at finde løsningen.

det er nu engang den mest logiske løsning, og naturligvis derfor man bør
kigge først....

> De ting har ikke været afprøvet. Dem vil jeg give videre.
>
> Surmælksprodukterne er han selv på vej til at prøve.

lyder godt ;)

> Medikamenter er nok den sidste løsning han vælger. Tror han er mere
> indstillet på at prøve de andre ting først. Men tipsene vil blive
> husket.

Areopax hedder de (som Klaus også har rettet mig*G*) og selvom det er et
medicinsk præperart er det et jeg vil mene er ret uskadeligt.... der er
ingen kendte bivirkninger ved det, og effekten er at mærke inden for 30-45
minutter...de kan købes i håndkøb på apoteket.... jeg bruger dem selv
jævnligt til at reducere luft i maven, fordi jeg jo ikke kan prutte helt som
alle andre ;)

> Dårlig ånde har han slet ikke. Det er kun "bagdøren" der kommer
> dårligt luft ud af *G*

pointen var nu, at hvis det er mavesyren den er gal med, kan Novaluzid måske
neutralisere det lidt så det virker både den ene og den anden vej, også
selvom det kun er den anden vej der lugter*G*
jeg siger ikke det virker, for jeg ved det reelt ikke*G* jeg ved blot det
virker på dårlig lugt fra mavesækken, og sure opstød og lign.... om ikke
andet så kunne det jo måske afhjælpe det andet problem for ham ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 14:01

Sabina H. skrev:

> Areopax hedder de (som Klaus også har rettet mig *G*) og [...]

- og han gør den igen: Aeropax.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-12-05 23:26

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> skrev:

> - og han gør den igen: Aeropax.

Aeropax lyder rigtigt: "LuftFred"

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 14:05

> jeg formoder i har forsøgt med en maddagbog, som andre også har
> beskrevet....

Nej. Ikke endnu. det er med i overvejelserne.

> det er da et forsøg værd.. hvad med alle disse almindelige "undgå
> feriemave" produkter, med mælkesyrebakterier elelr sådan? har de været
> prøvet?

Nej, det har de ikke.
Faktisk har han ikke for alvor prøvet noget som helst, men bare ventet (for
længe) at problemet nok ville gå over.

I denne weekend blev det så bare for meget for folk omkring ham og han blev
mobbet så meget for sine ildelugtende prutter, at han nu er motiveret for at
gøre en reel indsats.

> [...]
> minutter...de kan købes i håndkøb på apoteket.... jeg bruger dem selv
> jævnligt til at reducere luft i maven, fordi jeg jo ikke kan prutte helt

Jeg vil foreslå ham det.

> jeg siger ikke det virker, for jeg ved det reelt ikke*G* jeg ved blot det
> virker på dårlig lugt fra mavesækken, og sure opstød og lign.... om ikke
> andet så kunne det jo måske afhjælpe det andet problem for ham ;)

Han tager medicin mod sure opstød - når han har dem.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 11:54

Lisbeth Jacobsen skrev:

> Hvad kan det skyldes? I går gættede vi på, at han må have en
> speciel bakterieflora i maven - som en surdej, der hele tiden
> overlever. Men er der noget at gøre ved det?

Jeg ville i første omgang forsøge at påvirke tarmfloraen v.hj.af kosten,
dels ved at spise mange fibre (som giver tarmbakterierne en større over-
flade at kolonisere sig på), fx knækbrød og kværnede hørfrø, dels ved at
spise nogle af alle de surmælksprodukter som indeholder bakterier der kan
overleve turen gennem mavesækken (fx Cultura, A-38, Actimel, Gaio, ...).

Har ovennævnte ingen virkning, ville jeg ty til kapsler med frysetørrede
mælkesyrebakterier (i videste forstand). De fås i helsekostforretninger
og på nettet med forskellig sammensætning.

Hvis problemet stadig består, må der føres madlog, og så må man kigge på
hvad det kan være i kosten der får prutterne til at lugte så fælt. Jeg
har fx måttet holde op med at bruge bulksødemidler som Atwel og Perfect
Fit fordi polydextrose åbenbart giver mine prutter en ubehagelig lugt.

Har vedkommende på et tidspunkt været i behandling med antibiotika, og på
den måde fået smadret sin tarmflora?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 13:09

> Jeg ville i første omgang forsøge at påvirke tarmfloraen v.hj.af kosten,

Det var også, hvad vi nåede frem til i går, da vi snakkede om problemet.
Mere rugbrød, mindre hvidt brød, mere havregryn om morgenen,
surmælksprodukt har han besluttet at prøve i første omgang.

> Har ovennævnte ingen virkning, ville jeg ty til kapsler med frysetørrede
> mælkesyrebakterier (i videste forstand). De fås i helsekostforretninger
> og på nettet med forskellig sammensætning.

Det var måske også en løsning!

> Har vedkommende på et tidspunkt været i behandling med antibiotika, og på
> den måde fået smadret sin tarmflora?

Ikke mig bekendt. I den tid problemet har eksisteret mener jeg ikke, han har
været under behandling for noget som helst eller med noget som helst. Men
vil prøve at spørge.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-05 11:27

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:439403dc$0$10871$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
træls
> nok, så er det tillige en særdeles "giftig" dunst, han kan lukke ud - og

Ja det forstår jeg. For i skal kun lugte til nogle af dem, men han skal selv
lugte til dem alle
Faktisk, inden jeg læste de andre indlæg.... Så var min første
indskydelse... Rugbrød...
Den gode gamle almindelige " Mørkt rugbrød ". Det giver maven lidt arbejde.
Dernæst, i et par dage, hvis han da ellers kan tåle dem, så få ham til at
tage 1 kodimagnyl.
Så kommer en ret væsentlig del af kuren, inføre stabile spisetider... for
tiderne er nok hans største problem. Han må også godt, prøve at undgå
junkfood, i hvert fald en tid. Jeg vil tro, at både han og i, vil kunne
mærke en klar forbedring, i løbet af bare 1 dag.

M.V.H.....Benny..

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-12-05 12:51

Benny Mortensen skrev:

> få ham til at tage 1 kodimagnyl.

Hvad bevirker Kodimagnyl i denne sammenhæng? Mild forstoppelse?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-05 13:14

> Hvad bevirker Kodimagnyl i denne sammenhæng? Mild forstoppelse?
>
> Mvh,

Lige netop...

M.V.H....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 14:35

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Lige netop...

Hvad skulle det hjælpe????

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 12:54

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det forstår jeg. For i skal kun lugte til nogle af dem, men han skal
> selv
> lugte til dem alle

*GGG*

> Faktisk, inden jeg læste de andre indlæg.... Så var min første
> indskydelse... Rugbrød...

Han er selv klar over, at han måske får for meget hvidt brød og for lidt
mørket/fiberrigt rugbrød.

> Dernæst, i et par dage, hvis han da ellers kan tåle dem, så få ham til at
> tage 1 kodimagnyl.

Hvorfor? Hvad vil den gøre?

> Så kommer en ret væsentlig del af kuren, inføre stabile spisetider...

Det har han!

> for tiderne er nok hans største problem.

Nej, det er de faktisk ikke.

> Han må også godt, prøve at undgå
> junkfood, i hvert fald en tid.

Det får han meget lidt af - udover altså at jeg vil kalde hvidt brød for
junkfood.

Og kaffe drikker han i øvrigt ikke meget af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-05 13:26

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43942f97$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvorfor? Hvad vil den gøre?

Som Klaus skriver. Man udnytter simpelthen kodimagnylens lidt stoppende
virkning. Det giver en lidt fastere mave, og får diverse måltider til at
samles, så der ikke opstår disse huller.

Men hvis han har stabile spisetider , så har han også, et par små
skjulte ting, som han måske ikke har fortalt .
Ellers er løsningen, flere måltider, men så bare mindre, medmindre han vil
udvide. Gasserne kan kun findes i fødetomme områder i tarmene, så det gælder
om, at få det fordelt så godt som muligt, så han har føde i tarmen, i stedet
for luft. Hvis ikke han har prøvet det, så advar ham, om at der er intet,
der kan gøre så ondt, som indeklemt luft, og det er jo netop, hvad en skid
er. Sodavand, er en af de ting, som han muligvis skal undgå. Kaffe derimod,
gør det hverken værre eller bedre, medmindre han sluger en masse luft, når
han drikker det.
Det kan jo også være der, han problem ligger, at han simpelthen har nogle
meget dårlige spise og drikke måder.

Som du nok har hørt om, at store hunde, har sommetider tilbøjeligheder til,
nærmest at suge deres mad op, og derved udsætte sig selv en forhøjet risiko
for mavedrejning / vending.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 14:45

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvis han har stabile spisetider , så har han også, et par små
> skjulte ting, som han måske ikke har fortalt .

Er ikke med på, hvad du mener? Kan ikke forestille mig, at han har
hemmeligheder - eftersom han ikke har grund til at holde nogen af sine vaner
hemmelige. Tror ikke han overhovedet føler behov for at skjule nogen af sine
vaner.

Og om han så havde sådanne behov og hemmeligeheder, er det ret svært at
have hemmelige spisevaner en fredag-mandag i konstant samvær med 8-10
voksne, hvilket han meget ofte er.

> Ellers er løsningen, flere måltider, men så bare mindre,

Det vil ikke være løsningen for ham, er jeg sikker på. Han gider faktisk
ikke lave et stort nummer ud af mad. Går ikke op i det, men er villige til
at prøve noget, hvis det kan hjælpe. Er dog næppe - slet ikke nu - klar til
store forandringer eller besværlige løsninger.

> Hvis ikke han har prøvet det, så advar ham, om at der er intet,
> der kan gøre så ondt, som indeklemt luft, og det er jo netop, hvad en skid
> er.

Det ved han udmærket *S*

> Sodavand, er en af de ting, som han muligvis skal undgå.

Har vist aldrig set ham drikke sodavand. Det sker i hvert fald yderst
sjældent.

> Det kan jo også være der, han problem ligger, at han simpelthen har nogle
> meget dårlige spise og drikke måder.

Tror jeg ikke han har. Bortset fra meget hvidt brød og meget lidt groft
brød.
Og de spisevaner HAN har, påvirker ikke vi andre på nær samme måde.

> [...]
> til,
> nærmest at suge deres mad op, og derved udsætte sig selv en forhøjet

Som før beskrevet. Han spiser stille og roligt. Og små portioner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-05 16:20

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4394445a$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
vaner
> hemmelige. Tror ikke han overhovedet føler behov for at skjule nogen af

Nej, men derfor er der ingen der siger, at han har fortalt dig dem. Derfor
er de F.eks hemmelige for dig.

> Og om han så havde sådanne behov og hemmeligeheder, er det ret svært at
> have hemmelige spisevaner en fredag-mandag i konstant samvær med 8-10
> voksne, hvilket han meget ofte er.

Hvorfor er det svært. For dem, er de jo ikke hemmelige, for de er jo vant
til at se det. De ville lægge mærke til det, hvis han ikke gjorde det. Dem
der bor ved en jernbane, lægger ikke mærke til de tog der kommer, kun dem
der ikke kommer.

> [...]
til
> store forandringer eller besværlige løsninger.

Det er da ikke besværligt. De fleste folk elsker at spise. hvordan kan de
være besværligt.

> Har vist aldrig set ham drikke sodavand. Det sker i hvert fald yderst
> sjældent.

Det er heller ikke så mange, der ser mig med en sodavand, men der ryger da
godt nok en del ned.
Selv øl, er der røget en del af i år, jeg plejer nemt at kunne have en kasse
i et år, men i år er jeg da vist over 6 kasser.

> Tror jeg ikke han har. Bortset fra meget hvidt brød og meget lidt groft
> brød.
> Og de spisevaner HAN har, påvirker ikke vi andre på nær samme måde.

Nu har i jo hver sin spisemåde, og hver sine spisevaner, går jeg da ud fra.
Noget må han jo gøre, luft kommer ikke af sig selv.

> Som før beskrevet. Han spiser stille og roligt. Og små portioner.
>
> Mvh. Lisbeth

Så må han jo kort og godt, spise alt for lidt. Sig mig, lider han af nervøs
spisevægring.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 23:47

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men derfor er der ingen der siger, at han har fortalt dig dem. Derfor
> er de F.eks hemmelige for dig.

Hvad får dig på den tanke, at der er "hemmelige" spisevaner involveret?

> Hvorfor er det svært.

Fordi vi spiser alle måltider sammen. Det er synligt for mange, hvad han
spiser og hvornår.

> [...]
> Dem
> der bor ved en jernbane, lægger ikke mærke til de tog der kommer, kun dem

Jeg har boet hele min barndom klos op ad en jernbane. Jeg kan godt garantere
dig, at vi lagde mærke til de tog der kom *G*

Jeg vil give dig ret i, at manden med prutterne ikke observeres konstant og
derfor spiser på en sådan måde, at hverken han eller andre har fuldt
overblik over, HVAD han helt præcist spiser. Men vi kan kun forholde os til
det kendte. Det ukendte er der derfor ingen grund til at forholde sig til i
dette tilfælde.

> Det er da ikke besværligt. De fleste folk elsker at spise. hvordan kan de
> være besværligt.

Det er ikke besværligt at spise. Men det er besværligt at gå op i, hvad man
spiser og holde øje med det. Synes jeg! Det kan være nødvendigt -
eksempelvis for at afdække allergier. Men nemt er det ikke.

> Det er heller ikke så mange, der ser mig med en sodavand, men der ryger da
> godt nok en del ned.

Men ham her afviser stort set altid sodavand og vælger andre drikkevarer.

> Nu har i jo hver sin spisemåde, og hver sine spisevaner, går jeg da ud
> fra.
> Noget må han jo gøre, luft kommer ikke af sig selv.

Selvfølge kommer det ikke af sig selv. Men dét, der skaber ildelugtende
tarmluft hos ham skaber ikke det samme problem hos vi andre (og med "vi
andre" taler jeg om dem, han ofte deler måltider med flere døgn i træk).

> Så må han jo kort og godt, spise alt for lidt. Sig mig, lider han af
> nervøs
> spisevægring.

Hvad får dig til at konkludere, at manden spiser for lidt? Jeg har ikke
fortalt noget, der tyder i den retning. Og hans madglæde og vægt tyder
absolut ikke på, at han har nervøs spisevægring.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-12-05 23:02

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4394c407$2$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> fortalt noget, der tyder i den retning. Og hans madglæde og vægt tyder
> absolut ikke på, at han har nervøs spisevægring.

Det at, alt afvises blankt, han har tilsyneladende kun en last, han spiser
for meget franskbrød. Franskbrød har jeg aldrig været udsat for, giver luft
i maven, det kan faktisk stoppe en mild diarre. Så for meget luft, må jo
være ensbetydende med en masse ikke udnyttet plads.

M.V.H....Benny..

Fra : Sabina H.

Dato : 06-12-05 07:23

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> for, giver luft i maven, det kan faktisk stoppe en mild diarre. Så
> for meget luft, må jo være ensbetydende med en masse ikke udnyttet

Franskbrødet kan i teorien sagtens være synderen..... nogle er mere følsomme
overfor feks hvidt brød.... jeg selv inklusiv....

Candida har også været nævnt....

har han prøvet HELT at skære det hvide brød ud af hans kost? hvis det er den
der er syndern, vil effekten vise sig inden for en uge er min teori.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-05 09:10

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> Franskbrødet kan i teorien sagtens være synderen..... nogle er mere
> følsomme overfor feks hvidt brød.... jeg selv inklusiv....

Og den smule brød han spiser er stort set kun hvidt brød. Rundstykker om
morgenen, flüte til frokost og af og til hvidt brød (flüte) til aftensmaden.

> Candida har også været nævnt....

Det er også en mulighed.

> har han prøvet HELT at skære det hvide brød ud af hans kost?

Nej. Men det er en af de ting, vi har talt om kan være løsningen. At droppe
rundstykket om morgenen og flüten til frokost - og så spise mørkt rugbrød
eller havregryn til morgenmad. Sammen med et surmælksprodukt, der måske kan
rette op på en måske dårlig bakterieflora.

> hvis det er den der er syndern, vil effekten vise sig inden for en uge er
> min teori.....

Nu er det nogle dage siden jeg har talt med ham og jeg ved ikke, om han
allerede er gået i gang. Han har kanontravlt på arbejde i denne uge, og så
plejer han ikke at forholde sig til, hvad han spiser, men spiser det andre
serverer for ham. Og på hans arbejde er der både morgenmad (rundstykker) og
til frokost salater, kødpålæg, ost og flüte leveret fra at firma ude i byen.

Har han rigtig travlt, er hans aftensmad også noget, der hentes ude i byen.
Og så kan det være alt fra junkfood til OK restaurantmad.

Jeg ved ikke, om han er gået i gang med at lave om. Og jeg har endnu ikke
haft lejlighed til at fortælle ham om de råd, der er kommet her og der går
et par dage endnu, før jeg kommer til det.

Jeg ved i øvrigt heller ikke, hvor motiveret han er i dag for at lave om.
Søndag var han motiveret på grund af andres reaktioner og en ordentlig
omgang mobning fra venner og familie. Men den form for motivation er jo
sjældent specielt befordrende. Han skal SELV være motiveret og finde
motivationen inde i sig selv. Det er næppe nok, at vi andre punker ham. Og
det kan derfor også være, at alle de råd jeg nu kan give ham, ikke bliver
afprøvet. Vi får se.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 06-12-05 09:24

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Og den smule brød han spiser er stort set kun hvidt brød. Rundstykker
> om morgenen, flüte til frokost og af og til hvidt brød (flüte) til

det er stadig anseelige mængder, hvis det altså er det der er problemet....

> [...]
> spiser det andre serverer for ham. Og på hans arbejde er der både
> morgenmad (rundstykker) og til frokost salater, kødpålæg, ost og

så vidt jeg husker plejer rundstykker serveret på arbejdspladser være
forskellige assorterede, dvs han har her allerede muligheden for at vælge en
anden variant end en der primært er hvidt brød... flutes kunne også vælges
til at være den grove variant, eller helt at lade være med at spise det
til...

det er ike så besværligt som man gerne gør det til når man godt kan lide det
hvide brød...

> Har han rigtig travlt, er hans aftensmad også noget, der hentes ude i
> byen. Og så kan det være alt fra junkfood til OK restaurantmad.

også her har man nogle valgmuligheder....

> Jeg ved ikke, om han er gået i gang med at lave om. Og jeg har endnu
> ikke haft lejlighed til at fortælle ham om de råd, der er kommet her
> og der går et par dage endnu, før jeg kommer til det.

jeg glæder mig da til at høre om der sker noget ;)

> [...]
> vi andre punker ham. Og det kan derfor også være, at alle de råd jeg
> nu kan give ham, ikke bliver afprøvet. Vi får se.....

hvis han vitterligt selv opfatter lugten som et problem, så kunne man jo
håbe motivationen holdt også når familie og venner ikke er i nærheden...

som sagt, det behøver jo ike være store forandringer.... i min opfattelse
bør han faktisk kun forsøge at ændre på en ting af gangen, for på den måde
at identificere problemet...
hvis han laver en hel masse om på en gang, ender det jo med en hel
kostomlægning, og det er vel ikke målet?
hvis han forsøger noget bør han prøve det i minimum en uge og evt få
familien til at holde "prutte dagbog" ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-05 09:53

> det er stadig anseelige mængder, hvis det altså er det der er
> problemet....

Ja... enig! Specielt når man ser på, hvad han i øvrigt spiser.
JEG ville ikke kunne nøjes med et rundstykke til morgenmad og lidt
salat/kød/ost/brød til frokost. Men det kan han.

> så vidt jeg husker plejer rundstykker serveret på arbejdspladser være
> forskellige assorterede, dvs han har her allerede muligheden for at vælge
> en anden variant end en der primært er hvidt brød...

Det er almindelige, kedelige rundstykker og han vælger som regel de mest
kedsommelige. Han er slet ikke opmærksom på, hvad han spiser - og har
eksempelvis slet ikke været opmærksom på hvad han spiser af fiber. Og jeg
tror faktisk, han får alt for lidt fiber. Det tror han også selv.... hvorfor
han også har tænkt på at genindføre de havregryn, han engang spiste til
morgenmad.

Han har bare mageligt indrettet sig på, at der serveres morgenmad på hans
arbejde.

> flutes kunne også vælges til at være den grove variant,
> eller helt at lade være med at spise det til...

Og da der ikke (i hvert fald sjældent) er den grove variant, kunne han prøve
helt at droppe det. Eller selv tage rugbrød med.

> også her har man nogle valgmuligheder....

Det ved han vist godt. Men han tænker ikke overhovedet på, HVAD han spiser.
Han spiser dét, der er og serveres for ham - vælger efter lyst og slet ikke
udfra, hvad der vil være sundt. Han er meget lidt bevidst om, hvad der er
sundt. Bortset fra den med at spare på det animalske fedt. Han spiser
eksempelvis en del fisk og er ikke typen, der spiser store bøffer.

> jeg glæder mig da til at høre om der sker noget ;)

Ja det gør jeg også! *S*

> hvis han vitterligt selv opfatter lugten som et problem, så kunne man jo
> håbe motivationen holdt også når familie og venner ikke er i nærheden...

Det gør han.. oplever det som et problem. Men det kan godt være, at
løsningen forekommer ham at være værre end problemet. Tror han er magelig,
hvad mad angår. Det er ikke noget han går op i. Blandt andet fordi han ikke
har andre ernæringsmæssige problemer end tarmluften.

> hvis han laver en hel masse om på en gang, ender det jo med en hel
> kostomlægning, og det er vel ikke målet?

Nej.. det er ikke målet. Og han er ikke en, der i mine øjne har brug for en
hel eller radikal kostomlægning men blot småjusteringer. Og hvis det blot
handler om at genoprette en ødelagt bakterieflora med eksempelvis
surmælksprodukter og lidt mere groft brød, er sagen jo nemt klaret.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-12-05 08:59

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> Det at, alt afvises blankt, han har tilsyneladende kun en last, han spiser
> for meget franskbrød.

Uhhhh---- den last har han ikke engang *S*
Han spiser nemlig stort set aldrig franskbrød. *S*

Jeg har skrevet, at han spiser for meget hvidt brød og for lidt mørkt brød.
Men hans samlede brødmængde er faktisk langt under det, der anbefales i den
officielle brødpyramide! Det anbefales at spise fem skiver brød (200g) og
hans daglige brødmængde består ofte kun af et rundstykke om morgenen og til
tider et stykke flüte til salaten til frokost! Han kommer derfor yderst
sjældent op på 200 gram brød om dagen.

Men han og jeg har ikke desto mindre snakket om, at det måske vil være
gavnligt for ham at skifte det hvide brød ud med mørkt ditto. Og måske det
endda kunne hjælpe at spise endnu mere brød - altså af det grove og
fiberrige.

Jeg mindes i øvrigt ikke, at der har været nævnt eksempler på laster, der
kunne være problemet - udover måske sodavand, som han ikke drikker. Måske er
jeg bare ikke klar over, hvad du opfatter som laster?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 05-12-05 18:29

Lisbeth Jacobsen skrev:
> Et medlem i min familie lider af luft i maven. Og som om dét ikke var træls
> nok, så er det tillige en særdeles "giftig" dunst, han kan lukke ud - og han
> synes selv det er ret træls.

Jeg har selv haft problemet med ret hampre 'briser'. Jeg er gået fra
sukker og alkohol de sidste to måneder - helt og holdent.

Nu er der meget mindre luft og den lugter ikke så fælt mere.

Er der ikke noget om, at man kan have en Candidasvamp i tarmene, der kan
sultes ud med nul sukker?

Tine

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-12-05 18:49

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> et nævneværdigt problem for ham, så vi har mere mistanke til dårlig
> bakterieflora i maven end til at det er bestemte fødevarer, han ikke

Hvad med væske, drikker han nok?

Ebbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-12-05 23:37

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87ups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med væske, drikker han nok?

Ved det ikke! Hvornår drikker man NOK?

Skal ikke kunne sige, om tarmluftens mængde og lugt påvirkes af den mængde
væske man drikker - jeg har dog aldrig observeret det hos mig selv.

Mvh. Lisbeth

Fra : Be Ka

Dato : 06-12-05 18:37

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> svien og brænden. Der er næppe tvivl om, at hans mave trænger til en
> genoprettende "kur". Men hvad gør man? Og er der fødevarer, han

Det lyder som om systemet trænger til en ordentlig genstart, udrensning -
hvile nogle dage fra alle madvarer bortset fra vand (eller *hjemmelavet*
juice). Man kan evt. ta en dag eller to på råkost, 3-4 dage på vand alene og
det samme på juice derefter. (Det med råkost kan blive årsag til
luftdannelse, så man kan vælge sine frugter/grønsager med omhu).
Ved en sådan faste kan man som regel fortsætte med en normal arbejdsdag.

Ved vandfaste skal man dog være klar over at man kan blive regelret syg dag
3 - 6 med allverdens ubehagelige symptomer pga kroppens autodetox. Endvidere
er det overordentlig vigtig at man afslutter en faste på en skånsom måde,
over et par eller 3 dage, afhængig af hvor længe man har fastet.
På nettet kan man finde en hel del omkring fastekurer.

mvh
Beka

Fra : Leo

Dato : 07-12-05 09:15

Han skulle vel ikke også have en temmelg træg tarm?
Hvis han kun tømmer tarmen få gange om ugen kan det også påvirke tarmlugten.
Som mange andre har foreslået er det en god idé at forsøge at ændre
tarmfloraen - frem med mælkesyrebakterierne - det kunne også hjælpe på
tømningsmønsteret.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-05 09:23

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Han skulle vel ikke også have en temmelg træg tarm?

Nej

> Hvis han kun tømmer tarmen få gange om ugen kan det også påvirke
> tarmlugten.

Det gør han hver dag umiddelbart efter han er stået op. Og det er blandt
andet dét, der er familiens problem - han når nemlig ud på toilettet før de
andre og der er hverken vindue eller effektiv udsugning derude *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lyrik

Dato : 10-12-05 02:46

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43969bd4$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

> andet dét, der er familiens problem - han når nemlig ud på toilettet før
> de andre og der er hverken vindue eller effektiv udsugning derude *S*

+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lad ham stryge en tændstik og vifte den rundt mens svovlet brænder. Det
tager lugten på WC.

Hilsen
Jens

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-12-05 18:12

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Lad ham stryge en tændstik og vifte den rundt mens svovlet brænder. Det
> tager lugten på WC.

Er do da towli mand! Jeg tror huset springer i luften, hvis han forsøger
*GGG*

Mvh. Lisbeth

Fra : Lyrik

Dato : 10-12-05 03:09

> [...]

> andet dét, der er familiens problem - han når nemlig ud på toilettet før
> de andre og der er hverken vindue eller effektiv udsugning derude *S*

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Alle toiletter har et udsugningsrør i et hjørne i loftet.
Mange bruger det imidlertid forkert. For at det kan virke skal døren til
toilettet være helt lukket. Står døren på klem, virker det ikke, for så
falder luften ud af lokalet til omgivelserne.
Der skal være en smal sprække mellem døren og gulvet, eller dørtrinet.
Så suges luften ind gennem sprækken og op i udluftningsrøret. Dimensionen på
sprækken skal være afpasset, så luften suges ind under døren.
Man prøver systemet på følgende måde:
Når døren er lukket holder man en tændt tændstik op imod udluftningsrøret.
Her skal flammen blafre og suges op imod udluftningen.
Gør den ikke det er udsugningen defekt og skal undersøges af ejendommens
blikkenslager.

Hilsen
Jens

Fra : Cocoamum

Dato : 10-12-05 10:53

Lyrik skrev:
> [...]
> Her skal flammen blafre og suges op imod udluftningen.
> Gør den ikke det er udsugningen defekt og skal undersøges af ejendommens

Ikke vores - det ligger i en villa fra 1920'erne

Det stinker bare.

Tine

Fra : Lyrik

Dato : 11-12-05 02:14

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke vores - det ligger i en villa fra 1920'erne
>
> Det stinker bare.
>
> Tine
++++++++++++++++++++++++++++++
Bygningsreglement
Bygningsreglement for småhuse BR-S98 stiller en række krav til ventilering
af badeværelser og toiletrum:

Bade- og wc-rum:
a.. Tilførsel af frisk luft:
Åbning på mindst 100 cm2 mod adgangsrummet. Hvis rummet ligger ved facaden
skal der desuden være et oplukkeligt vindue, en lem eller en udeluftventil
med en fri åbning på mindst 100 cm2.
b.. Fjernelse af indeluft:
Enten mekanisk udsugning med volumenstrøm på 15 liter/sekund, eller
naturligt aftræk med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.

Særskilt wc-rum:
a.. Tilførsel af frisk luft:
Der skal være enten et oplukkeligt vindue, en lem eller en udeluftventil
med en fri åbning på mindst 50 cm2 og/eller en åbning på mindst 100 cm2 mod
adgangsrummet.
b.. Fjernelse af indeluft:
Enten mekanisk udsugning med volumenstrøm på 10 liter/sekund, eller
naturligt aftræk med kanaltværsnit på mindst 200 cm2.
Ellers opsuger væggene fugt og der kan komme skader på bygningen.
Mig bekendt er der ikke undtagelser der giver ret til manglende ventilation
af et toilet. Kan den være tilmuret fordi der blev koldt på WC?

Hilsen
Jens

Fra : Cocoamum

Dato : 11-12-05 11:58

Lyrik skrev:
> [...]
> Mig bekendt er der ikke undtagelser der giver ret til manglende ventilation
> af et toilet. Kan den være tilmuret fordi der blev koldt på WC?

HUSET er sikkert bygget før bygningsreglement for småhuse blev skrevet.
Det er 80 år gammelt.

I øvrigt kan det ikke læse (huset), så det ved ikke, at det skal have
udluftningsventiler. Vinduet kan vi klare.

Jeg kender heller ikke nogen, der bygger deres hus om, fordi de kommer
til at læse bygningsreglementet - gør du. Jeg kender heller ikke nogle
myndigheder, der ville finde på at gå rundt i et gammelt villakvarter og
ringe på for at kontrollere bygningsreglementet.

Tine

Fra : Lyrik

Dato : 11-12-05 14:04

> [...]
> myndigheder, der ville finde på at gå rundt i et gammelt villakvarter og
> ringe på for at kontrollere bygningsreglementet.

+++++++++++++++++++++++++++++++
Huset behøver ikke at bygges om. Der skal bare saves et hul på 20 x 20
centimeter og stikkes et rør op igennem taget hvorpå det inddækkes med en
hætte.
Så er der frisk luft på WC.
Hvem kan leve uden?

Hilsen
Jens

Fra : Cocoamum

Dato : 11-12-05 15:02

Lyrik skrev:
> [...]
> Huset behøver ikke at bygges om. Der skal bare saves et hul på 20 x 20
> centimeter og stikkes et rør op igennem taget hvorpå det inddækkes med en

Der er ca. 6 m derop Det er mit liv for kort til - men mine prutter
er jo heller ikke så hambre.

Tine