hvad kræves der for at starte taxa forretn~
Fra : klaus nielsen

Dato : 04-12-05 19:05

hej
hvad kræves der hvis man vil starte med at køre taxa som selvstændig. altså
bruge sin egen private bil (audi100 83' ) jeg spekulerede på person
transport. budtransport evt med trailer. jeg ville ikke købe ny bil til det,
for mit ønske er at holde omkostningerne ned. og evt selv sætte en km-pris
eller feks time pris. er der krav til at man tager samme pris som
almindelige taxa'er som man ser til hverdag ? hvad med afregning med kunden
og skat, er det nok at bruge km tæller og kørselsbog eller skal der
installeres et rigtigt taxameter ? jeg har bare almindelig b kørekort. og
vil bare holde det som enmands firma

mvh
klaus nielsen

Fra : alexbo

Dato : 04-12-05 19:11

"klaus nielsen" skrev i

> hvad kræves der hvis man vil starte med at køre taxa som selvstændig.

Erhvervskort og erfaring som taxachauffør, en bil indrettet efter
forskrifterne samt en bevilling.
Det sidste får man som regel af kommunens tekniske forvaltning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 04-12-05 19:58

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>hvad kræves der hvis man vil starte med at køre taxa som selvstændig.

Flere ting, som gør din plan umulig.

> altså
>bruge sin egen private bil (audi100 83' ) jeg spekulerede på person
>transport.

Til persontransport skal bilen overholde nogle bestemte mål, en Audi
100 er stor nok.

> budtransport evt med trailer.

Der er en væsentlig forskel på person- og varetransport, nemlig
momsen.

> jeg ville ikke købe ny bil til det,
>for mit ønske er at holde omkostningerne ned.

Det kan sandsynligvis ikke betale sig, da en ny hyrevogn kun er belagt
med 20% i afgift og kan køres fri, så den kan videresælges med
fortjeneste (eller i hvert fald uden tab) efter et par år eller 3.

> og evt selv sætte en km-pris
>eller feks time pris. er der krav til at man tager samme pris som
>almindelige taxa'er som man ser til hverdag ?

Max. prisen er bestemt af kommunen, du må gerne sætte en lavere pris.

> hvad med afregning med kunden
>og skat, er det nok at bruge km tæller og kørselsbog eller skal der
>installeres et rigtigt taxameter ?

Der skal være plomberet taxameterinstallation med kontroltrællere og
følere der registrerer om der er passagerer i bilen. Tallene fra
taxameteret skal føres i kørebog ved hvert chaufførskifte eller hver
dag ved kørslens begyndelse og slutning.

> jeg har bare almindelig b kørekort. og
>vil bare holde det som enmands firma

Du skal have erhverskørekort, hvilket kræver at du er mindst 21 år og
består en ny køreprøve. Dertil skal der et kursus til for at få
bevilling til at være vognmand. Er der oprettet et bestillingskontor i
din kommune, så skal du tilsluttes dette (eller et af dem, hvis der er
flere) og så skal du også overholde de regler der er vedtaget
kollektivt i det selskab som driver dette kontor.

Alt i alt er det ikke bare lige at begynde for sig selv som
taxavognmand. Det er et af DKs mest regulerede erhverv g den mest
almindelige vej til at blive vognmand er at begynde som chauffør og
optjene anciennitet til at kunne få en bevilling.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : klaus nielsen

Dato : 04-12-05 20:29

> [...]
> almindelige vej til at blive vognmand er at begynde som chauffør og
> optjene anciennitet til at kunne få en bevilling.

ok, tak for hurtigt og præcist svar.. det var bare en ide.. man vil jo gerne
tjene penge som selvstændig på enten den ene eller anden måde.. jeg er pt
arbejdsløs. og fagforeningen hiver i en med aktivering osv. det er også fint
nok. men det ser ikke ud til at de accepterer at man feks har et
halvdagsjob.det er lidt sært, for jeg har ikke brug for at tjene mange
penge. så vil jeg hellere have mere fritid end mange penge. og på ens
normale job forventer de at man er der min 37 timer om ugen selv om jeg har
tjent nok efter feks de 25 timer.. det er ikke så nemt..

mvh klaus nielsen

Fra : Leonard

Dato : 04-12-05 20:37

> [...]

>arbejdsløs. og fagforeningen hiver i en med aktivering osv. det er også fint
>nok. men det ser ikke ud til at de accepterer at man feks har et

Hvorfor skulle de ikke acceptere at du har et halvdagsjob?
- så kan du bare ikke være fuldtidsforsikret.

Der findes mange mennesker der arbejder mindre end 37 timer om ugen og
nøjes med den indtægt det giver, det er dig helt frit for, hvis du kan
nøjes med den mindre indtægt, men du kan ikke samtidigt få penge fra
a-kasse.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : klaus nielsen

Dato : 04-12-05 21:07

> [...]
> nøjes med den indtægt det giver, det er dig helt frit for, hvis du kan
> nøjes med den mindre indtægt, men du kan ikke samtidigt få penge fra

det kan også være mig der har misforstået noget. det er klart at de ikke
vil suplere op til de 37 timer. men hvis jeg har et halvdags job og jeg evt
bliver helt arbejdsløs igen, hvad sker der så ? jeg har jo ikke optjent en
masse timer.. er det omkring 1900 timer inden for et en bestemt tid. 1 år
eller måske lidt mere, man skal optjene for at man er sikret i sin a-kasse.
men hvis jeg feks havde et job der giver 25 timer om ugen i gennemsnit, vil
min fagforening så også give mig sikkerhed for de 25 timer hvis jeg mister
jobbet? altså så jeg får af a-kassen for de 25 timer om ugen

min oprindelige plan var at blive selvstændig inden for
cykel,knallert,motorcykel reperationer, og div smede/svejse opgaver og andet
forefaldene arbejde. om jeg så skal ud at slå græs for for pensionister. det
kan jeg bare ikke leve af fra dag ét af. der vil være en glidene start. og
der vil jeg gerne have haft en økonomisk sulpering i en periode indtil jeg
er kommet ordenligt igang (altså kunder) jeg er pt ved at lave værkstedet
færdigt. og jeg er så heldig at jeg ikke skal ud at invistere en masse penge
i maskiner og leje af bygninger. jeg skal faktisk ikke bruge ret meget andet
end lønnen til mig selv. jeg har jo uundgåeligt faste udgifter som skal
betales..

mvh klaus nielsen

Fra : Leonard

Dato : 04-12-05 21:25

> [...]

>vil suplere op til de 37 timer. men hvis jeg har et halvdags job og jeg evt
>bliver helt arbejdsløs igen, hvad sker der så ?

Aner det ikke, spørg a-kassen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-05 22:27

on 04-12-2005, klaus nielsen supposed :
> det kan også være mig der har misforstået noget

Det er der en pæn chance for, reglerne kan godt virke meget
forvirrende. Men som Leonard foreslår, tag en snak med din akasse - de
ved meget mere om det og du betaler (via dit kontingent) for at de
hjælper dig så det er bare at aftale et møde med dem :)

Fra : klaus nielsen

Dato : 05-12-05 18:35

> [...]
> om det og du betaler (via dit kontingent) for at de hjælper dig så det er

okay, men tak for svarene til jer alle
mvh klaus nielsen