Sove udendørs
Fra : PØLLE

Dato : 04-12-05 12:16

Hej NG'er

Vi har haft nogle diskussioner på firmaet om det er sundt og nødvendigt børn
skal sove middagssøvn ude også nu, hvor vejret er koldt.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at barnet i forvejen er rask.

Den ene halvdel mener det ikke er en god idé (de kommer fra Sydeuropa), den
anden halvdel kommer fra DK.

Lad mig høre nogle kommentarer.

PØLLE

Fra : Cocoamum

Dato : 04-12-05 12:25

PØLLE skrev:
> [...]
> Det er selvfølgelig en forudsætning, at barnet i forvejen er rask.
>
> Den ene halvdel mener det ikke er en god idé (de kommer fra Sydeuropa), den

De sover godt, hvis de er pakket rigtigt ind. Man skal stille et
termometer i nærheden af deres hovede og kontrollere temperaturen.

Indtil frysepunktet er der i al fald ikke noget i vejen for at sove ude.
De gør det i mange institutioner - det har været brugt i mange år.

Jeg ved ikke, om det egentlig er bedre. Min erfaring er, at de sover i
længere stræk, hvis de er ude.

Tine

Fra : Mus

Dato : 04-12-05 13:24

> De sover godt, hvis de er pakket rigtigt ind. Man skal stille et
> termometer i nærheden af deres hovede og kontrollere temperaturen.

Ok den var ny Vi tjekker nu bare termometeret på muren.

> Indtil frysepunktet er der i al fald ikke noget i vejen for at sove ude.
> De gør det i mange institutioner - det har været brugt i mange år.

Jeg mener man siger ned til -10 grader er det ikke noget problem, hvis de er
pakket rigtig godt ind. Kan ikke lige huske, hvor jeg har læst dette. Er nu
ikke sikker på jeg selv vil lade hende sove ude ved -10 grader.

> Jeg ved ikke, om det egentlig er bedre. Min erfaring er, at de sover i
> længere stræk, hvis de er ude.

Vi har samme erfarring.

Men mener også at det med anbefale at lade børn sove ude hele året ikke
forekommer i alle lande.

LN

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-12-05 12:53

Mus wrote:

> Men mener også at det med anbefale at lade børn sove ude hele året ikke
> forekommer i alle lande.
>
> LN

Jeg mener faktisk at det kun er i DK at børn sover ude.

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 13:07

Mus wrote:

> Men mener også at det med anbefale at lade børn sove ude hele året ikke
> forekommer i alle lande.

Det er vist en ting, som nærmest kun forekommer i Danmark.

Forekommer det i andre lande, så er det vist danskere, der er bosiddende
der.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-05 16:54

Holst wrote:

> Det er vist en ting, som nærmest kun forekommer i Danmark.

Og Norge, mig bekendt. Jeg ved ikke med Sverige, men mon ikke det er en
generel nordisk ting?

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 17:17

Toke Eskildsen wrote:

> Og Norge, mig bekendt. Jeg ved ikke med Sverige, men mon ikke det er en
> generel nordisk ting?

Jeg har et par danske venner, som bor i Norge. Så vidt jeg kan forstå,
er de da vist de eneste deroppe, der har deres børn stående udenfor.

Så jeg tror ikke helt på den med Norge.

Fra : Sara

Dato : 04-12-05 18:16

Men det er jo nordmænd der har opfundet Voksiposen og den er jo netop til at
sove i udendørs.

Fra : Lars Raaby

Dato : 04-12-05 21:40

Sara skrev:
> Men det er jo nordmænd der har opfundet Voksiposen og den er jo netop til at
> sove i udendørs.

Den bruges da også til transport i stedet for en liftkasse.

--
MVH
Lars Raaby

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 22:00

Sara wrote:

> Men det er jo nordmænd der har opfundet Voksiposen og den er jo netop til at
> sove i udendørs.

Nu aner jeg ikke, hvad Voksiposen er, så lidt research har jo givet mig
lidt information om det. Jeg har kigget på producentens hjemmeside,
http://www.vokse.no, og jeg må indrømme, at intet tyder på, at den er
tilsigtet egentlig brug udenfor i forbindelse med barnets søvn.
Tværtimod virker det til sådan allround brug inde og ude.

At den så måske er blevet populær i Danmark, når de små skal sove uden
for i barnevognen, er en helt anden historie.

Jeg er stadig ret overbevist om, at norske børn ikke sover udendørs.

Jeg har som sagt et par danske venner i Norge, og jeg har snart en del
gange været forbi børnehaven deroppe, som altså også er vuggestue
deroppe. Og jeg har bestemt ikke set en barnevogns/krybbe-opstilling
deroppe, som man typisk ser herhjemme i vuggestuer.

Fra : Mette & Jacob

Dato : 04-12-05 23:40

Jeg tror du har ret, at det er et dansk fænomen. Da vi købte barnevogn for
et par år siden, fik vi at vide at til trods for at den er svensk produceret
(vi har en emmaljunga), så er det primært i DK at de sælger de store vogne
med det lange liggemål. I de andre nordiske lande er de små kombivogne meget
mere populære, da børnene ikke ligger og sover i dem til de er to-tre år
gamle.
Men noget helt andet er, at de fleste børn sover noget længere af gangen,
når de sover udenfor. Men hvem ville ikke gerne puttes i en lun barnevogn
med dynen stoppet godt op om næsen, og så lige nappe en times tid midt på
dagen......?

MVH Mette

Fra : Cocoamum

Dato : 04-12-05 17:07

Mus skrev:

> Ok den var ny Vi tjekker nu bare termometeret på muren.

Det er for at checke temperaturen ved barnet.

Tine

Fra : Mus

Dato : 04-12-05 17:56

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Det er for at checke temperaturen ved barnet.

Ok den havde jeg regnet ud, men har nu aldrig kendt ellet set at nogen
har gjort dette. Det var mere sådan det var ment

LN

Fra : Cocoamum

Dato : 04-12-05 17:31

Mus skrev:
> "Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Ok den havde jeg regnet ud, men har nu aldrig kendt ellet set at nogen
> har gjort dette. Det var mere sådan det var ment
>
> LN

Det er noget med, at huden ikke kan klare for lave temperaturer - i al
fald ikke uden at være beskyttet med en meget fedtholdig chreme.

Jeg tror, vores SP gav os tricket.

Men det er selvfølgelig også 13 år siden. Måske babyhud er blevet mere
robust siden da

Tine

Fra : Mus

Dato : 04-12-05 19:15

> [...]
>
> Jeg tror, vores SP gav os tricket.
>
> Men det er selvfølgelig også 13 år siden. Måske babyhud er blevet mere

Nah vel næppe , men smører nu altid Anna's kinder nu når det er blevet så
koldt.

LN

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-12-05 13:08

PØLLE wrote:
> [...]
> Det er selvfølgelig en forudsætning, at barnet i forvejen er rask.
>
> Den ene halvdel mener det ikke er en god idé (de kommer fra Sydeuropa), den

her er lidt fra sundhedsstyrelsen

http://www.sst.dk/Borgerinfo/Graviditet_og_Boern/Boern/Smaa_boern_i_kulden.aspx?lang=da

Sundt tjaaa ? , nødventigt nej slet ikke, det er et ren og skært
kulturelt påhit det der med af sove ude, selv om det virker som om at
børnene sover længere og "Bedre" udenfor.

KAsper Malmberg

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 04-12-05 13:13

Kasper Malmberg wrote:

> [...]
> kulturelt påhit det der med af sove ude, selv om det virker som om at
> børnene sover længere og "Bedre" udenfor.

her kommer lige lidt mere
fra
http://www.sst.dk/Nyheder/Sundhedsstyrelsen_i_medierne/08_05.aspx?lang=da

"Børn sover da ude
Danske børn sover til middag under åben himmel. Men er det overhovedet
sundt?
Sundhedsstyrelsen har fx ikke dokumentation for, at børn skulle blive
sundere af at sove ude. Alligevel anbefaler styrelsen, at alle børn
kommer ud. - I vores vejledning "Sunde børn" opfordrer vi indirekte
forældre til at stille deres børn ud for at sove til middag. Vi kan
typisk se, at børnene sover længere, bl.a. fordi lydene udenfor er
konstante, siger sundhedsplejerske Annette Poulsen, Sundhedsstyrelsen.
Hun fortæller i øvrigt, at forældre spørger sundhedsplejersker om meget,
men at hun aldrig er blevet spurgt om netop dette: - Det er bare noget,
man gør i Danmark, siger hun. / Politiken/ LørdagsLiv/ Freja Bech-Jessen"

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 14:02

"PØLLE" <peterPRIKjessie@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4392d007$0

> Lad mig høre nogle kommentarer.

Vores tre børn har alle sovet indenfor, medmindre, at vi har været ude og
gå, eller har opholdt os ude, sammen med dem, når de sov.

Den holdning er blevet diskuteret meget med vores 2 første
sundhedsplejersker, hvorimod vores sidste SP, var mere forstående.
Diskussionen fortsatte ligeså i dagplejen, hvor det dog blev respekteret, at
vores børn ikke skulle sove ude.

Vi har fundet det mest naturligt og følt os mest trygge ved, at vores børn
sov inde.

www.tjekmig.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-12-05 16:57

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Vores tre børn har alle sovet indenfor, medmindre, at vi har været ude
og
> gå, eller har opholdt os ude, sammen med dem, når de sov.

Nå, så er jeg ikke den eneste - det var da rart!
Den første (født 1983) sov ikke ude - vi boede på anden sal og havde ikke
altanbarnevogn. Vi havde sådan set ikke barnevogn i det hele taget, før
han
var adskillige måneder, og jeg kunne ikke drømme om at stille ham ned på
gaden.
Den eneste gang, jeg har været seriøst uenig med sundhedsplejersken, vi
havde til nummer to (født 1989), var da hun efterhånden begreb, at det var
mit ramme alvor, at jeg ikke VILLE henstille mit barn udendørs uden opsyn.
Men bortset fra ture, hvor han er blevet kørt i barnevogn, har han aldrig
sovet ude.
Sidenhen er han så blevet for stor til at jeg kan bestemme, hvor og
hvornår
der skal soves - og ynder at ligge i bivuak i al slags vejr. Men det er jo
lisom noget andet...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ivar

Dato : 04-12-05 14:05

PØLLE skrev:

> Lad mig høre nogle kommentarer.

Barnevognen er alle tider apparat til at få børn til at sove.

Om det er sundt at sove udenfor?
Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er sundt, selv
sover udenfor.

Ivar Magnusson

--
Er du træt af Outlook Express'?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 14:51

Ivar wrote:

> Barnevognen er alle tider apparat til at få børn til at sove.
>
> Om det er sundt at sove udenfor?
> Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er sundt, selv
> sover udenfor.

Blot man er pakket godt ind, så er det ikke noget problem. Hverken for
børn eller voksne. Som spejder har jeg prøvet at sove udenfor om
vinteren, og det tager man såmænd ikke skade af.

Fra : Mus

Dato : 04-12-05 16:23

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Om det er sundt at sove udenfor?
> Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er sundt, selv

Jeg har faktisk selv tænkt tanken mange gange, at det må være rigtig lækkert
at sove ude nogle timer hver dag i den klare kolde luft. Godt pakket ned og
dejlig varmt.

LN

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-05 16:52

Ivar wrote:

> Om det er sundt at sove udenfor?
> Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er sundt, selv
> sover udenfor.

Burde det ikke være "Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er
sundt at sove udenfor om natten, selv sover udenfor om natten"?

Fra : Søren G

Dato : 06-12-05 13:46

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message
> Om det er sundt at sove udenfor?
> Jeg vil forvente, at de forældre der siger det er sundt, selv
> sover udenfor.

Jeg har da taget et par gode middagslure med knægten udenfor om vinteren. En
ordentlig god dyne og en hue på. Det er dejligt.
Jeg ville ikke bryde mig om at sove udenfor om natten her om vinteren, men
der får sønnen heller ikke lov til at sove udendørs.

--
Søren

Fra : Smed & Mikaelsen

Dato : 04-12-05 18:11

> [...]
> skal sove middagssøvn ude også nu, hvor vejret er koldt.
> Det er selvfølgelig en forudsætning, at barnet i forvejen er rask.

Nu har jeg 2 astma-børn og for dem er det "nødvendigt" at de sover ude, når
det ikke er for fugtigt i vejret. Det bedste er faktisk når det er
frostvejr!
I fugtigt vejr bør de ikke sove ude, men i et vel "udluftet" rum.
Hvis jeg boede inde i byen, hvor alle kunne komme til barnevognen, ville jeg
nok vælge, at lade dem sove i deres seng med åbent vindue.

En af grundene til at det bliver anbefalet at børn sover ude, er for at de
ikke får alle de dårlige bakterier og husstøvmider, som vi er slemme til at
have i vores huse. Det med husstøvmiderne er nok ikke det helt store problem
syd på (det kræver et fugtigt indemiljø). Sydpå kan børnene desuden blive
udsat for forskellige dyrs smitte når de sover ude (det kræver et godt
fluenet).
Da vi var sydpå sidste år lod vi også vores børn sove til middag inden for,
da det også var mere køligt end ude i skyggen af et træ

Mvh
Bente

Fra : PØLLE

Dato : 06-12-05 23:06

> [...]
| skal sove middagssøvn ude også nu, hvor vejret er koldt.
| Det er selvfølgelig en forudsætning, at barnet i forvejen er rask.

En anden årsag til jeg er kommet med dette indlæg er også, da jeg var 2-3 år
boede mine forældre og jeg i en lejlighed. Denne lejlighed var den gang helt
ny og kunne derfor betragtes som sund.
Jeg er 58, er jeg fra en tid, hvor mor 'gik hjemme' og pyldrede om sin lille
purk.
På et tidspunkt blev jeg syg med en kraftig forkølelse.

Min mor passe mig jo godt, derfor sov jeg i et værelse med lukkede vinduer
og min dyne blev varmet op på radiatoren om aftenen inden jeg skulle i seng,
men forkølelsen ville ikke holde op.

Vi havde ikke bil og jeg jo var lille, derfor kom lægen en dag forbi for at
se på purken, fordi forkølelsen nu havde varet over 2 uger.
Da han udspurgte min mor om, hvad hun havde gjort for at gøre mig rask igen,
fik lægen bl.a. historien med de lukkede vinduer og den opvarmet dyne.
Lægen blev lidt ilter og skældte ud og beordrede åbne vinduer og ingen
opvarmet dyne.
Som lægen sagde, så er frisk luft kun gavnligt i stedet for brugt luft og
jeg skulle selv varme min dyne op - så var der 'ingen kære mor mere' ØV.

2 dage efter var forkølelsen væk.

Læg mærke til, at landmænd og fiskere er sjældent syge - de vedligeholder jo
deres imunforsvar hele tiden.

PØLLE

Fra : Holst

Dato : 06-12-05 23:17

PØLLE wrote:

> Læg mærke til, at landmænd og fiskere er sjældent syge - de vedligeholder jo
> deres imunforsvar hele tiden.

Det er lidt hærdningsteorien, hvilket der dog vist ikke er nogen
egentlige beviser for.

Jeg er dog enig.

Jeg har i mange år været spejderleder, og for skægs skyld rendte jeg i
shorts to vintre hver gang jeg var i uniform, og det kan man være ganske
tit, når man er en aktiv spejderleder med mange jern i ilden. Det
inkluderede turen fra hjemmet til diverse spejderhytter, hvilket jo hver
gang lagde det bedste af to timer ekstra til.

Jeg har aldrig frosset så lidt som netop de to vintre. Jeg er normalt
lidt en stueplante, som absolut ikke er meget for at gå ud i kulden.
Shortsene gjorde helt klart, at jeg ikke længere var så kuldskær.
Samtidig er det de to vintre, hvor jeg har været allermest syg. Normalt
er jeg nu ikke syg, men man er jo altid lidt snottet og sådan. Men de to
vintre var jeg helt utrolig frisk hele vinteren over.

Man burde nok gentage det, for det er nok sundt. Men folk kigger så
underligt, når man kommer gående i sine shorts i snevejr