Hvor meget betaler man i børnebidrag?
Fra : Marianne

Dato : 03-12-05 20:19

Fruen og jeg er ved at gå hver til sit.
Vi er ikke gift, har boet sammen i 16 år og har en datter på seks år.

Vi er gode venner, men hele forholdet halter på alle fronter.
Jeg er den der nok flytter ud af huset.

Vores datter kommer nok til at bo hos os på skift.
Har talt om en uge hos hver ad gangen.

Selv om vi kommer til at dele alle udgifter til vores datter (tøj,
lommepenge, fornøjelser osv), så skal jeg jo nok alligevel betale
børnebidrag.

Kan man slippe for børnebidraget, hvis begge parter er eninge?

Hvis ikke...

Hvor meget betaler man i børnebidrag?
Er det efter indkomst eller fast beløb?

Findes der nogle gode side på nettet for sådan nogen som os/mig, der skal
til at være enlig mor/far.

Mvh.
Finn

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 20:59

http://www.statsamt.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-12-05 06:28

"Marianne" <m_anne@yahoo.com> writes:

> Vores datter kommer nok til at bo hos os på skift.
> Har talt om en uge hos hver ad gangen.

Det er jeres egne tarv og ikke barnets, da hun vil blive rodløs af den
ordning.

Hvis I endelig vil lave noget med "lige over" så lav perioden så lang
som I overhovedet kan få til at fungere, og sørg for at den som hun
ikke bor hos i perioden kan få lov til at se hende hyppigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Brian k

Dato : 25-12-05 17:07

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:

> [...]
> som I overhovedet kan få til at fungere, og sørg for at den som hun
> ikke bor hos i perioden kan få lov til at se hende hyppigt.

Hej

Og hvor får du den information fra?

Blandt mange der er uenige med dig er Morten Nissen og Gunnar og Bente
Øbergs som har skrevet det stik modsatte i deres bøger.

Børnerådet har ligeledes lavet en undersøgelse bland flere tusind børn -og
de fleste af de børn trivdes i deres deleordning.

Der er et par primære faktorere der skal være på plads for at gøre
deleordningen så stabil og god som mulig. B.la. skal forældrene bo tæt på
hinanden, forældrene skal kunne tale sammen om børnene, for at nævne noget
af det.

Dertil kommer at børn er forskellige - nogen vil trives nogen vil ikke.

Jeg fatter simpelthen ikke at nogen er så snæversynet som dig og stille alle
børn i den samme box.

Der er et par andre faktorer at tage med i overvejelsen mht til
deleordninger:

Forældrene "ligestilles", ingen føler sig "mindreværd" - konfliktniveau
minskes.

Børnene oplever typisk mindre konflikter (meget mindre)

Børnene føler ikke at de skal "vælge" mellem deres forældre

Når forældrene bor tæt på hinanden - kan børnene stadig se deres venner
(uanset om de er hos mor eller far).
Deleordninger er (efter min mening) geniale - såfremt forældrene bruger
hjernen og hjertet.

God jul og godt nytår

Brian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-12-05 21:22

"Brian k" <brian@nospam.com> writes:

> Og hvor får du den information fra?

Det har jeg læst mig til i diverse bøger og brochurer for nogen år
siden.

> [...]
>
> Børnerådet har ligeledes lavet en undersøgelse bland flere tusind børn -og
> de fleste af de børn trivdes i deres deleordning.

Som var hvordan?

Jeg læste blandt andet om en dreng som var en uge af gangen hos hver.
Han endte til sidst med ikke at føle sig hjemme andre steder end på
sin cykel fra den ene til den anden.

Bemærk at jeg ikke siger at deleordning er en dårlig ide, men at der
skal gå så lang tid imellelm skiftene som muligt. En uge af gangen er
efter min mening alt for kort tid.

Tænk hvis man selv skulle leve sådan?

> Jeg fatter simpelthen ikke at nogen er så snæversynet som dig og stille alle
> børn i den samme box.

Det er så din mening.

> Forældrene "ligestilles", ingen føler sig "mindreværd" - konfliktniveau
> minskes.

Det kan da kun være hos forældrene. At ligestille forældrene er ikke
nødvendigvis barnets tarv, men måske mere forældrenes tarv.

> Børnene oplever typisk mindre konflikter (meget mindre)

Hvorfor?

> Børnene føler ikke at de skal "vælge" mellem deres forældre

Det behøver ikke have noget med deleordningen at gøre. Det er alfa og
omega at forældrene bakker op om holdningen både i ord og gerninger,
således at barnet er tryg ved at dette er fars og mors beslutning at
sådan skal det være. Tvinger man barnet til at vælge giver man dem et
ansvar som de ikke skal have (efter min mening), og de voksne må være
voksne nok til at løse det så barnet blot har sin hverdag at forholde
sig til.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Brian k

Dato : 01-01-06 17:56

"Thorbjørn Ravn Andersen" wrote:
> "Brian k" <brian@nospam.com> writes:
>

> Det har jeg læst mig til i diverse bøger og brochurer for nogen år
> siden.

Ja - der findes et par enkelte der siger det du siger - resten er uenige.

> Som var hvordan?

Ikke forstået

> Jeg læste blandt andet om en dreng som var en uge af gangen hos hver.
> Han endte til sidst med ikke at føle sig hjemme andre steder end på
> sin cykel fra den ene til den anden.

Helt ærligt!.... den der har skrevet det er da lige så naiv som dig - i det
at du æder det råt.

> Bemærk at jeg ikke siger at deleordning er en dårlig ide, men at der
> skal gå så lang tid imellelm skiftene som muligt. En uge af gangen er
> efter min mening alt for kort tid.

Min erfaring (og jeg har med emnet at gøre til daglig) er det stik
modsatte. Over 1 uge - så bliver savnet til den anden forældre for stort
(såfremt barnet kan lide at være hos den anden forældre)

> Tænk hvis man selv skulle leve sådan?

Sikke et argument! Så kan vi jo lige så godt sige at når mor og far bliver
skilt - så skal barnet kun se den forældre osm det bor hos! Det er et valg
forældrene har taget på barnets vegne (at det skal være skilsmissebarn). Man
skal da være mere end håbløs naiv for at tro at barnet har "brug for en
base" ved at være mere det ene sted end det andet. barnets base er BARNETS
forældre.

> Det er så din mening.

Ja - og dit svar/mening giver stadig ikke anledning til at ændre den
opfattelse. (no offence)

> Det kan da kun være hos forældrene. At ligestille forældrene er ikke
> nødvendigvis barnets tarv, men måske mere forældrenes tarv.

Nå, så nu har forældrenes konflikt lige pludslig ikke noget med barnet at
gøre mere?

> Hvorfor?

Bla fordi at begge forældre føler sig som forældre - der er ingen der føler
sig mindre værd.

> [...]
> ansvar som de ikke skal have (efter min mening), og de voksne må være
> voksne nok til at løse det så barnet blot har sin hverdag at forholde

Ok - og det husker du lige selv i dine egne diskussioner fra hele dit liv -
der er en løsning på alle diskussioner og man er aldrig mere ueninge end at
man ALTID bliver enig uden at skændes (eller??). Dertil kommer at der nogen
gange er tale om at den ene forældre (meget tit bopælsforældren) bestemt
tager for sig af "retterne" og ikke varetager barnets tarv (men sit eget) -
skal man så også bare "ligge konflikten fra sig", eller forsøge at ændre på
tingene (og dermed tage den konflikt er efterfølgende opstår)

Men nu drejer emnet sig væk fra det oprindelige......

Dit oprindelige udsagn har meget lidt hold i den virklige verden (og jeg
gætter på at du intet praktisk erfaring har til emnet).

Såfremt der er tale om 2 forældre som barnet har god tilknytning til og mor
og far lige er gået fra hinanden - så vil der være en overvejende
sansynlighed for at en deleordning vil være i barnets bedste interesse. Der
er naturligvis en masse andre ting der skal tages i betragtning, som kan
medvirke til at det ikke er en god løsning - men med et udgangspunkt i de
punkter jeg stillede op i mit første indlæg - er en deleordning på ingen
måder at forkaste, tværtimod.

mvh
brian

Fra : Brian k

Dato : 02-01-06 14:53

> Det har jeg læst mig til i diverse bøger og brochurer for nogen år
> siden.

---snip---

Hej igen

Ville lige dele denne tråd som jeg lige faldt over med dig:

http://www.foreningenfar.dk/forum/viewtopic.php?t=597

Hej til alle
Jeg vil høre om der er nogle med erfaringer fra en 7/7 ordning.
Min kone er i øjeblikket desværre ved at smutte og hun har snakket om denne
ordning for vores søn. Jeg ved ikke hvad jeg skal mene da jeg ikke ved om
det ikke bliver for forvirrende for ham.
Han er lige blevet 2 år.

På forhånd tak og god jul

Følgende svar kom fra andre forældre:

ch@nce:
Vi blev skilt omkring vores datters 2-års fødselsdag.

Som mand erfarede jeg, at jeg skulle være heldig, hvis jeg overhovedet kunne
få samvær med overnatning - også selvom jeg i mere end et år havde deltaget
mindst lige så meget som moderen i det daglige.

Hun tilbød mig en 5/9-ordning, jeg takkede og betalte forhøjet børnebidrag.

Vi erfarede hurtigt, at det ikke duede med korte perioder og mange skift.
Hveranden weekend og en fast hverdag var alt for forvirrende. Så vi prøvede
fre-man og den efterfølgende ons-fre, hvorefter moderen, så havde hende i en
hel uge. Det var bedre, men da datteren blev 3½ og kunne sætte ord på sine
følelser og behov, så ændrede vi det til en 7/7-ordning, der kører med
succes den dag i dag (hun er 10).

Det bedste ved ordningen er ikke kun at vi har respekteret datterens ønske
om det. Vi har samtidig bragt hende i en situation, hvor hun ikke føler, at
hun gør forskel på os og jeg mener oprigtigt, at den dagligdag hun oplever
hos os begge, får hende til at føle sig hjemme hele tiden. Det hører
selvfølgelig med til historien, at skole, veninder og begge forældre er
indenfor 2 km. radius.

Hendes farmor og farfor har også nydt godt at denne "ekstratid" og har fyldt
en stor del i hendes liv (eneste barnebarn).

Personligt har jeg også nydt at være forælder på næsten lige fod med
moderen - fx. til forældersamtaler, i forbindelse med børnefødselsdage osv.

At moderen så har haft lidt svært ved at afgive suverænitet og ikke mindst
børnebidrag fra mig ændrer ikke ved at ordningen fungerer for datteren -
specielt de lange perioder og kun 2 skift på en 14-dages periode er en
vigtig faktor. Vi bytter fredag - så har vi weekenden til at falde i hak med
hinanden inden dagligdagen venter.

Desværre hører det med at 7/7-ordninger ikke kan stadfæstes af statsamtet,
der max (og kun i sjældne tilfælde) giver 6/8-ordninger, så ordningen hviler
alene på velvilje fra den, der er i besiddelse af barnets
folkeregisteradresse.

Og når velviljen kan koste et børnebidrag, så opleves det nogle gange, at
økonomi spiller en rolle for hvad en forælder mener er bedst for barnet...

Håber du kan bruge ovennævnte til noget.
_________________
Hvis du er i tvivl om hvad der er det bedste for dit barn - så lyt til det.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mormedmere2:
Min datter var 1½ da vi gik fra hinanden, og min erfaring er at det var
langt sværere for hende at undvære hendes forældre. Vi deler 9/5 og for at
få det til at hænge sammen, er hun her hos mig i 7 dage den ene gang og det
er altså lige før det er i overkanten... Når man er så lille er det lang tid
at skulle undvære den ene forælder. Men en 7/7 ordning er i mine øjne en
rigtig god ordning, fordi begge forældre får en hverdag med barnet. Hvis jeg
kunne vælge var det det vi havde.

Den forvirring der er i en 7/7 ordning er der også i andre ordninger, eller
generelt, da der i et skilsmissebarns liv, jo er mange skift og forandriner,
det kan vi ikke ændre på, men vi kan som forældre gøre vores til at de skift
og forandringer bliver så skånsomme som mulige. Vores datter havde en
voldsom reaktion efter vi havde været skilt i 2-3 måneder, det var som om
det der gik op for hende, at det her er hverdag. Hun reagerede på skiftene i
sit liv, og vi fandt nogle metoder til at skabe mere ro omkring hende og det
hjalp...

Skriv gerne hvis du har brug for at vide mere

tekmic:
Jeg har haft mine børn i en 7/7 ordning fra 1999 til 2005. De er nu 12 og 14
år. Den ældste har selv ønsket at bo mere hos mig end hos min X, da deres
forhold er dårligt. Den yngste er fortsat i en 7/7, da det er det, hun har
det bedst med.

Der har aldrig været problemer med at børnene ikke kunne omstille sig til de
noget forskellige betingelser, som er i deres to hjem. Det er gået let.

Men jeg ser det som en betingelse for succes, at man bor i nærheden af
hinanden, så hverdagen med skole, venner, sport og andre fritidsaktiviteter
fungerer for børnene. Man behøver heller ikke at være specielt gode venner
for at tingene fungerer. Man skal bare ville, at det fungerer for børnene.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar som jeg mener falder helt i tråd med min egen overbevisning omkring
deleordninger.

mvh
brian

begin 666 icon_wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,,`/_J`$5%10```/_.`/_)`/Z=`/^T`/_^D__]$___Q__E
M`/__ZP```````````````"'Y! $```P`+ `````/``\```17D$D9:IV8U97.
M&1<6< @"G$,13$$GG#"0KMKQQC"H)29P^R^"*G#H_6 $0^6 PR4KO690&1@T
C3P*%<%7UQ8(ZS6"@$)BSA!EK3&BWU:* 86X89E@6VB0"`#L`
`
end

Fra : Leif Neland

Dato : 14-01-07 18:39

Hvis man deler 7/7, kan man så stadig betale børnebidrag på kryds?

Hint: Hvis man "deler" to børn, så den ene bor hos faderen, og den anden hos
moderen, så er det en fordel at betale børnebidrag til den anden, så kan
begge trække det fra i skat.

Man kan måske lave en skattemæssig konstruktion, hvor forholdet ikke er 7/7,
men 7.01/6.99, så A betaler til B, og B så giver barnet "lommepenge" med,
når det er hos A.

Hvis man kan blive enige om det, kan det jo være en fordel for begge parter.

Det kræver lige lidt træning i færdighedsregning...

Leif

Fra : Brian k

Dato : 25-12-05 17:11

> [...]
> som I overhovedet kan få til at fungere, og sørg for at den som hun
> ikke bor hos i perioden kan få lov til at se hende hyppigt.

Genial løsning!

Så det skal være 14 dage hvert sted? og den anden forældre skal komme
rendende i tide og utide?

Ja....så skal man nok få skabt et barn der er forvirret.

Med små børn (som har en meget lille tidsopfattelse) bør deleordninger være
feks 3/3 eller 4/4, med større børn er 7/7 bedre.

Barnet bør have fri adgang til at kunne ringe, evt besøge den anden
forældre - men det skal være barnets valg/ønske - IKKE den anden forældres
savn.

Vigtigst af alt er det natuligvis at man lytter til barnet og laver
ordningen efter barnets trivsel - børn er forskellige.

mvh
brian