Fældningsreaktioner
Fra : mahpnal@gmail.com

Dato : 03-12-05 19:50

Siden jeg fik så fin hjælp sidst, henvender jeg mig igen her.
Jeg er i gang med en kemi-rapport om salte og fældningsreaktioner og
kom i tvivl om, hvorfor nogle salte er tungtopløselige (fx AgCl), mens
andre ikke er (fx NaCl).

Kan I endnu en gang hjælpe mig?
Det vil jeg sætte stor pris på.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 05-12-05 02:03

mahpnal@gmail.com wrote:

> [...]
> Jeg er i gang med en kemi-rapport om salte og fældningsreaktioner og
> kom i tvivl om, hvorfor nogle salte er tungtopløselige (fx AgCl), mens

Der er ikke rigtig noget enkelt svar, kommer meget an på niveauet.
Man kan diskutere elektronegativitetsforskel, ionisk contra covalent
karakter, størrelse ift ladning og gå videre med en masse kvantemekanik
på overgangsmetalionerne, men... erfaringsmæssigt er det sådan, og kemi
bygger især på erfaringer, med lidt passende teori indimellem, så...
kommer lidt an på dit niveau.