Bur i bilen
Fra : Aron Manner Velling

Dato : 03-12-05 14:41

Hej.
Vi har netop fået en stc. og er nu i tvivl om, om vi bør anskaffe os et bur
til vores to hunde til bagagerummet. Har hørt, at det er langt mere sikkert
for hundene, hvis vi kører galt..?! Bør det være et bur med et rum eller
måske et bur med to adskilte rum. Hundene har det meget godt sammen, så de
vil formentlig ikke føle sig pressede ved at skulle være i et bur sammen.
Det er forresten to Kleiner Münsterlændere. Men er det mere sikkert for dem
at dele dem op?
Vi har også overvejet om det er muligt at spænde dem fast med en slags
sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!

Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Mvh. Aron og Line.

Fra : Søren LH

Dato : 03-12-05 15:20

"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!
>
> Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Jeg var ude for et biluheld i Tyskland, hvor vi blev ramt bagfra. Bagsædet
var slået ned, så hunden sad på "gulvet" bag mig. Der var fyldt op med
kufferter og bagage bortset fra lige hvor hunden sad. Hunden havnede på
skødet af mig under uheldet - sprang formodentlig derop af forskrækkelse (og
folk troede jeg var en idiot der kørte bil med en hund på skødet ). Min
kone havde store smerter i lang tid efter uheldet, medens både hund og jeg
slap uskadt. Jeg tror det var en fordel at hunden ikke sad i noget bur, men
det kan jo kun være et gæt.

Hunden er i det her tilfælde en schæfer.

Mvh
Søren

Fra : Anita Andersen

Dato : 03-12-05 18:02

> [...]
> sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!
>
> Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Det er en meget god ide at have et bur i bilen, en flyvende gravhund kan
faktisk slå en voksen ihjæl, så jeg mener helt klart at man skal have en bur
i bilen, hvis man har en bil hvor der er plads til dette, ellers er seler
til hunden også en mulighed.
Sikkerheden frem for alt.

Kik forbi www.torsted-hundepension.dk

Mvh
Anita

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 03-12-05 21:07

> [...]
> sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!
>
> Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Hej
Jeg har to labradorhunde og har et dobbeltbur fra Hakon-profil til dem. Der
er en skillevæg i buret, og da jeg fortalte, at jeg regnede med at fjerne
denne for at give hundene mere plads, fik jeg at vide, at det skulle jeg
endelig ikke gøre, fordi hundene i forbindelse med et eventuelt biluheld
kunne gå i panik og i desperation finde på at angribe hinanden.
Jeg kan varmt anbefale dette fabrikat, der er meget solidt udført.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : driver

Dato : 04-12-05 12:43

"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!
>
> Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Det har flere fordele med et bur til hundene. Hvis de færdes meget i
terrænet, og det formoder jeg de gør da en Kleiner Munsterlander er en
fremragende jagthund, er det yderst praktisk at de sidder i et bur så de
ikke sviner bilen til når de kommer våde og beskidte ind i bilen. Endvidere
undgår du at hundene laver gale streger hvis de skal være i bilen mens du
udfører indkøb etc.
Det sikkerhedsmæssige er vel en trossag, ligesom med sikkerhedsseler. Nogle
kan nævne eksempler på at de har "hørt om nogen" (mennesker), der er blevet
reddet fordi de IKKE havde sele på, mens andre slap fra ulykken på grund af
sikkerhedsselen.
Hundene elsker også at have deres eget domæne, min KM elsker at komme ind i
buret selvom vi ikke skal køre.
Hakon-buret er fremragende, men jeg har valgt at fremstille et selv der
passer nøjagtig til bile. Kan du bruge en CO2-svejser er det forholdsvis let
at fremstille det selv. Regn med en pris på et selvfremstillet bur på
omkring 700 kr + en hel del timer.
mvh
driver

Fra : Søren LH

Dato : 04-12-05 18:35

> [...]
> sikkerhedssele, som man kan på bagsædet?!
>
> Håber der er nogle, der kan dele deres erfaringer med os..

Hej,

Jeg har lavet en "hundekupe" lige bag forsæderne i min gulpladebil. Se her:
http://www.lemanszone.dk/diverse/hundekupe1.jpg
http://www.lemanszone.dk/diverse/hundekupe2.jpg

Om det er mere eller mindre sikkert end andre løsninger skal jeg ikke gøre
mig klog på, men hunden har noget mere plads end i et hundebur fordi den har
bilens fulde bredde og højde til rådighed.

Fra : driver

Dato : 05-12-05 10:45

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> mig klog på, men hunden har noget mere plads end i et hundebur fordi den
> har bilens fulde bredde og højde til rådighed.

Hej Søren.
Det ser fornuftigt ud. Men hvordan ser bilen ud når en våd og beskidt hund
har rystet sig godt og grundigt ?
mvh
driver

Fra : fam. Ager

Dato : 05-12-05 11:38

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej Søren.
> Det ser fornuftigt ud. Men hvordan ser bilen ud når en våd og beskidt hund
rigtige hunde ryster sig før de hopper ind...(-;
mvh. marie

Fra : driver

Dato : 05-12-05 17:43

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse

>>> http://www.lemanszone.dk/diverse/hundekupe1.jpg

> rigtige hunde ryster sig før de hopper ind...(-;
> mvh. marie

Hej Marie.
He He. Et er teori - et andet praksis. Hvor bor du i landet ? Jeg vil gerne
se det demonstreret, sådan hver gang hunden er dyngvåd. )
Øh - hvad er egentlig en rigtig hund ?
mvh
driver

Fra : fam. Ager

Dato : 05-12-05 19:27

> [...]
> He He. Et er teori - et andet praksis. Hvor bor du i landet ? Jeg vil
> gerne se det demonstreret, sådan hver gang hunden er dyngvåd. )

jamen det er da praksis..jeg har endnu ikke oplevet nogen af hundene har
rystet sig i bilen....så vores bil er da rimelig ren, bortset fra lidt snot
og lidt hår...GGG, ungernes sæder er da langt værre... men det er nok en
anden gruppe jeg skal skrive om det..(-;

rigtige hunde er en boxerhunde....(og en cairn..)
mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 05-12-05 18:26

> [...]
> Hej Søren.
> Det ser fornuftigt ud. Men hvordan ser bilen ud når en våd og beskidt hund

Den ser fin nok ud, for hunden ryster sig ude. Og hvad skulle et bur i
øvrigt hjælpe på det?

Mvh
Søren

Fra : driver

Dato : 05-12-05 20:52

> [...]
>>> http://www.lemanszone.dk/diverse/hundekupe1.jpg

> Den ser fin nok ud, for hunden ryster sig ude. Og hvad skulle et bur i

Jeg har haft boxere engang. Der er jo ikke meget vand og skidt i sådan en
kort boxerpels. Forholdet er et andet med en langhåret pels. Har du
nogensinde set en hund der har været på jagt en hel dag ?
Jo hvis et bur er bygget rigtigt er der plader på siden af det, og de
forhindre at skidtet ryger ud af buret. Så simpelt er det.

Fra : Søren LH

Dato : 06-12-05 05:01

> [...]
> Jo hvis et bur er bygget rigtigt er der plader på siden af det, og de
> forhindre at skidtet ryger ud af buret. Så simpelt er det.

Det er Marie der der har boxere, ikke mig, jeg har schæfer . En
schæferpels kan skam indeholde betragtelige mængder vand og mudder. Men jeg
har aldrig været udsat for at hunden har rystet sig inde i bilen, hvorfor
ved jeg ikke. Men det jeg kan sige er, at der er lidt mørkfarvning af loftet
hvor ørerne går imod når hun sidder op, og det vil også sige at hunden
udnytter den fulde højde den har til rådighed. Derfor er min løsning den
rette til mig, for min hund ligger i bilen i meget lange perioder, så den
skal have god plads.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 06-12-05 08:08

> [...]
> Jo hvis et bur er bygget rigtigt er der plader på siden af det, og de
> forhindre at skidtet ryger ud af buret. Så simpelt er det.

GGGGG... nej det er der ikke..., jeg har dog haft både flat-bld. med tyk
pels en snkt. bernhard, og engelsk setter, og der har jeg nu heller ikke
haft problemer med vand og skidt i bilen.., alternativt kunne man have et
hundehåndklæde med til at tage det værste hvis ikke hunden ryster sig før
bilturen?..men din ide med sider i buret er da fin.

mvh. marie