faste ip-adresse på maskinerne
Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-12-05 20:40

Hejsa,

Jeg har tre (nogle gange fire) maskiner på min lille dumme router (Linksys
BEFW11S4). Det smarteteste er vel at de får den samme ip-adresse hver gang
ikke sandt?

Et det blot at gå i kontrolpanel-->netværssteder-->egenskaber-->TCP/IP og så
vælge "Brug følgende ip-adresse" og så skrive .eks. 192.168.1.101 i den ene
maskine og 192.168.1.102 i den næste maskine osv ...?

Hvad skriver jeg i "Undernetmaske" og Standardgateway"?

Behøver jeg spekulere over "Benyt følgendeDNS-serveradresse" eller skal den
blot så til "Hent automatisk"?

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-12-05 22:06

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har tre (nogle gange fire) maskiner på min lille dumme router (Linksys
>BEFW11S4). Det smarteteste er vel at de får den samme ip-adresse hver gang
>ikke sandt?

Ikke nødvendigvis - Under normale omstændigheder er automatiske
ip-adresser at foretrække (eller i hvert fald enklere at administrere).

Der kan dog være situationer hvor en fast adresse nødvendigt, f.eks hvis
du har en server kørende.

>Et det blot at gå i kontrolpanel-->netværssteder-->egenskaber-->TCP/IP og så
>vælge "Brug følgende ip-adresse" og så skrive .eks. 192.168.1.101 i den ene
>maskine og 192.168.1.102 i den næste maskine osv ...?

Du skal sætte ip-adressen, netmasken, standardgateway og en-eller-flere
DNS-servere.

Standard gateway og DNS-server vil i reglen være din router.

IP-adresse skal ligge inden for LAN-siden subnet. Men samtidig uden for
det område routeren uddeler, ellers kan du risikere at to enheder
pludselig har samme ip-adresse.

Min router uddeler f.eks i 192.168.1.100 - 199 så jeg lægger de faste
ip-adresser fra 192.168.1.50 - 99.

I mit tilfælde er netmasken 255.255.255.0

<mlr>

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-12-05 22:24

> [...]
> ip-adresser at foretrække (eller i hvert fald enklere at administrere).
>
> Der kan dog være situationer hvor en fast adresse nødvendigt, f.eks hvis

- mjae det har jeg nu ikke ... men jeg troede, det var nemmere, når man
skulle fjernstyre sine maskiner ... port forwarding og den slags

> Du skal sætte ip-adressen, netmasken, standardgateway og en-eller-flere
> DNS-servere.
>
> Standard gateway og DNS-server vil i reglen være din router.

- i reglen? Vil det sige 192.168.1.1? Hvilke undtagelser er der?

> [...]
> pludselig har samme ip-adresse.
>
> Min router uddeler f.eks i 192.168.1.100 - 199 så jeg lægger de faste

- ikke helt forstået ... i min router står der: Start IP adress:
192.168.1.100 og nedenunder "number of adress: 50" og yderligere "DHCP
Address Range: 192.168.1.100 ~ 149"
Så hvad vil det sige i praksis?

> I mit tilfælde er netmasken 255.255.255.0

- der står der sørme også i min ...

ras

Fra : Max

Dato : 02-12-05 22:46

Hej rasmus

Jeg bruger også en Linksys næsten som din, og jeg sætter den
også op til faste IP adresser da portforwardingen jo sættes op
til en IP adresse og så virker mit VPN system ud af huset også
kun når jeg køre med fast IP.

> - i reglen? Vil det sige 192.168.1.1? Hvilke undtagelser er der?

Min er sat op til at hedde 192.168.10.1 , så min standard gateway
hedder naturligvis 192.168.10.1

Mine maskiner hedder så 192.168.10.2 - 192.168.10.3 o.s.v

Undernetmasken hedder 255.255.255.0

Og jeg bruger også de DNS servere jeg har fået oplyst af TeleDK.

Mvh Max

Fra : *** Calle ***

Dato : 02-12-05 22:43

rasmus carlsen wrote:

> - i reglen? Vil det sige 192.168.1.1?

Ja

> - ikke helt forstået ... i min router står der: Start IP adress:
> 192.168.1.100 og nedenunder "number of adress: 50" og yderligere "DHCP
> Address Range: 192.168.1.100 ~ 149"
> Så hvad vil det sige i praksis?

At din router udeler fra 100 og 50 adresser ialt dvs. 100-149 (som den
oplyser)

--
*** Calle ***

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-12-05 22:48

>- mjae det har jeg nu ikke ... men jeg troede, det var nemmere, når man
>skulle fjernstyre sine maskiner ... port forwarding og den slags

Fjernstyring er jo en server-funktion, og hvis det kræver port
forwarding i routeren for at fungere, er det selvfølgelig et godt
argument for fast ip-adresse til de relevante maskiner

>- i reglen? Vil det sige 192.168.1.1? Hvilke undtagelser er der?

Standard gateway er altid din router.

Dine DNS-forespørgsler skal frem til udbyderens DNS-servere.

De fleste routere har en indbygget DNS-server, der sender
DNS-forespørgsler videre til udbyderen. Men der er vist enkelte routere
på markedet uden denne funktion. Og i så fald kan du ikke bruge routeren
som DNS-server, men skal i stedet bruge adresserne på udbyderens
DNS-servere.

>- ikke helt forstået ... i min router står der: Start IP adress:
>192.168.1.100 og nedenunder "number of adress: 50" og yderligere "DHCP
>Address Range: 192.168.1.100 ~ 149"
> Så hvad vil det sige i praksis?

Det betyder at din router uddeler 50 adresser fra 192.168.1.100 til
192.168.1.149

Resten af adresserummet kan du bruge til faste adresser, dvs
192.168.1.2 - 192.168.1.99 og videre fra
192.168.1.150 - 192.168.1.254

Bemærk at adressen 192.168.1.0 er reserveret netværket, din router har
formentlig adressen 192.168.1.1 og den allersidste adresse 192.168.1.255
er reserveret broadcast....

<mlr>

Fra : Brian Lund

Dato : 03-12-05 14:49

> [...]

> Hvad skriver jeg i "Undernetmaske" og Standardgateway"?
>
> Behøver jeg spekulere over "Benyt følgendeDNS-serveradresse" eller skal

Kan du ikke sætte DHCP delen til at uddele bestemte IP'er til bestemte MAC
adresser? Det kan de fleste routere vist... Sådan kan du være sikker på at
din maskine altid har samme IP (medmindre du skifter dit netkort ud)!

Brian