forpustet af alkohol ?
Fra : Towli

Dato : 02-12-05 19:26

Hej

Jeg lider af Cystisk Fibrose, og dagen efter en brandert, skal der stort set
ingenting til før jeg hiver voldsomt efter vejret.
Jeg vendte det lige med en "rask kammerat" i dag, og til min overraskelse
fortalte han at han, dagen efter en våd aften, også bliver meget mere
forpustet end vanligt, f.eks. ved at gå op på 5.te sal.
Hvad er det for en fysisk påvirkning fra alkohol der forårsager dette - som
om man hælder øl i lungerne?

Venligst

/T

Fra : GB

Dato : 02-12-05 21:37

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> wrote in

> sal. Hvad er det for en fysisk påvirkning fra alkohol der forårsager
> dette - som om man hælder øl i lungerne?

Jeg tror for raskes vedkommende, at det dels har at gøre med øget
tobaksforbrug i festligt lag, dels med, at kroppen dehydrerer (alkohol er
vanddrivende), så slimen bliver sejere (hvis man ikke sørger for at drikke
godt med vand og indtage noget salt sammen med spiritussen).

GB

Fra : Cocoamum

Dato : 02-12-05 22:13

GB skrev:
> [...]
> vanddrivende), så slimen bliver sejere (hvis man ikke sørger for at drikke
> godt med vand og indtage noget salt sammen med spiritussen).

Selv for ikkerygere, er der jo en del røg. Jeg har svært ved at få
vejret i flere dage, efter at jeg har været i festligt lag. Og det er
ikke alkoholen, for den rører jeg næsten ikke.

Og jeg er endda bare ganske almindelig let astmatiker.

Tine

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-12-05 21:41

In article <439091a5$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>, Towli wrote:
> [...]
> forpustet end vanligt, f.eks. ved at gå op på 5.te sal.
> Hvad er det for en fysisk påvirkning fra alkohol der forårsager dette - som

Alkohol nedbrydes til Acetaldehyd, som er giftigt. Antabus sørger for at
stoppe processen her. Uden antabus oxyderer man det videre til eddikesyre.

Du lider altså af en alkoholforgiftning / acetaldehyd forgiftning i en
mild grad. Derudover kan det have noget at gøre med, at man måske har
brugt kroppens energidepoter på en anden måde end normalt, og tømt dem.

Et normalt menneske forbrænder alkohol før mad, og det kommer der ikke mange
kulhydrater ud af der kan anvendes i musklerne.

Fra : GB

Dato : 02-12-05 22:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> Alkohol nedbrydes til Acetaldehyd, som er giftigt. Antabus sørger for
> at stoppe processen her. Uden antabus oxyderer man det videre til
> eddikesyre.

Undskyld - hvor kommer antabus pludselig ind i billedet?

GB

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-12-05 23:12

GB <nospam@nospam.invalid> skrev:

> Undskyld - hvor kommer antabus pludselig ind i billedet?

Det er vist det man kalder en sidebemærkning.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 00:11

In article <4390c69e$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Uffe Ravn wrote:

> Det er vist det man kalder en sidebemærkning.

Korrekt. Jeg nævner det for at sige at alle folk forbrænder alkohol
over et mellemstadie hvor vi kunne blive lige så syge som alkoholikere
på antabus. Så et led i processen er en gift.

Eddikesyren er uskadelig.

Fra : GB

Dato : 03-12-05 03:11

> Korrekt. Jeg nævner det for at sige at alle folk forbrænder alkohol
> over et mellemstadie hvor vi kunne blive lige så syge som alkoholikere
> på antabus. Så et led i processen er en gift.

Ja, og man kan skolde sig på kogende kamille-te, som der stod i en lærd
artikel i Ugeskrift for Læger for ca. 10 år siden.

--
http://www.phyton.dk/urter/
Med venlig hilsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-12-05 22:52

> [...]

>forpustet end vanligt, f.eks. ved at gå op på 5.te sal.
>Hvad er det for en fysisk påvirkning fra alkohol der forårsager dette - som

Alkohol forgiftningen giver en kraftig øgning af hjertets minutvolumen,
og dermed er der mindre resourcer til rådighed til fysiske
udfoldelser...

<mlr>

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-12-05 00:15

In article <8ag1p1d9sdrem2755davvk71egdqro91jl@4ax.com>, Michael Rasmussen wrote:

> Alkohol forgiftningen giver en kraftig øgning af hjertets minutvolumen,
> og dermed er der mindre resourcer til rådighed til fysiske
> udfoldelser...

Den holder ikke. Hvis hjertet kan pumpe mere blod per minut, så må
man da kunne klare mere, da der vil være rigelig iltforsyning.

Når jeg løber, så kommer min puls op omkring 198 i spurten. Og der
laver jeg væsentligt mere end en dag med tømmermænd. Og hjertets minutvolumen
er nok ca. 3 gange højere.

Dir argument er vel, at hvilepulsen er højere. Derfor vil enhver ydelse
gøre at man arbejder på et højere niveau end dagen inden.